handdator

Visa fullständig version : Vilka banker?


gladiatorerna1
2007-05-31, 09:26
Från vilka banker kan man skaffa bankomatkort? Har försökt kolla själv men tycker att hemsidorna är dåligt uppbyggda....

Angel
2007-05-31, 09:28
Har du levt i 24år utan ett bankomatkort?

champion
2007-05-31, 09:31
swedbank och nordea har. men skiten kostar pengar

Kurash
2007-05-31, 09:31
Från vilka banker kan man skaffa bankomatkort? Har försökt kolla själv men tycker att hemsidorna är dåligt uppbyggda....

Har inte alla banker bankomatkort?

Angel
2007-05-31, 09:32
swedbank och nordea har. men skiten kostar pengar

Mitt är gratis. Om Visa räknas som ett bankomatkort? Eller det kanske är ett betalkort?

champion
2007-05-31, 09:35
Mitt är gratis. Om Visa räknas som ett bankomatkort? Eller det kanske är ett betalkort?

Men kärringen på swedbank sa att alla kort kostar *grr27*
kreditkort?

Kabuto
2007-05-31, 09:35
Jag som hade för mig att Visa bara var gratis när man var ungdom..

polzki
2007-05-31, 09:36
swedbank och nordea har. men skiten kostar pengar

Har för mig att bankomatkorten är avgiftsfria. Bankkorten dvs betalkorten däremot, kostar ju några hundralappar per år.

Från Swedbank kan man få ett avgiftsfritt bankomatkort: Man kunde förut i a f.

ligne
2007-05-31, 09:36
VISA är inte gratis

Angel
2007-05-31, 09:38
Ja har iallafall aldrig betalat något för mitt visa och ja har haft de i flera år, dom kanske har glömt av mig eller nått...

Handcuff
2007-05-31, 09:40
Ja har iallafall aldrig betalat något för mitt visa och ja har haft de i flera år, dom kanske har glömt av mig eller nått...

Om du kollar på årsbeskedet så ser du att det dragits en avgift för ditt VISA.

Litecore
2007-05-31, 09:40
VISA är inte gratis
men bah! vad kostar det då, 12 ohyggligt dyra kr / månad ?
har du inte råd med det kanske du inte ska ha ett kort heller ;)

formula4shape
2007-05-31, 09:43
Ja har iallafall aldrig betalat något för mitt visa och ja har haft de i flera år, dom kanske har glömt av mig eller nått...

De drar ungefär 200kr per år direkt från kontot. Vid vissa tillfällen har de kört erbjudanden där man t.ex. inte betalar någon kortavgift förens man fyllt 26, du kanske hade turen och tog ut ett kort vid ett sådant tillfälle.

Angel
2007-05-31, 09:43
Om du kollar på årsbeskedet så ser du att det dragits en avgift för ditt VISA.

ja och de har aldrig gjorts det, jag har nämligen tänkt på det själv, för kortet va nog gratis när ja skaffade det tror ja, så ja har funderat på när ja ska börja få betala för det. Är det gratis när man är student? För när jag är på banken brukar hon fråga om ja fortfarande går i skolan? Jaja, skitsamma jag är glad så länge det inte kommer en klumpsumma på typ 5år snart..

Baan
2007-05-31, 09:48
ja och de har aldrig gjorts det, jag har nämligen tänkt på det själv, för kortet va nog gratis när ja skaffade det tror ja, så ja har funderat på när ja ska börja få betala för det. Är det gratis när man är student? För när jag är på banken brukar hon fråga om ja fortfarande går i skolan? Jaja, skitsamma jag är glad så länge det inte kommer en klumpsumma på typ 5år snart..

Ja.

ligne
2007-05-31, 09:49
men bah! vad kostar det då, 12 ohyggligt dyra kr / månad ?
har du inte råd med det kanske du inte ska ha ett kort heller ;)


jo jag är ju sååååååå fattig ...

Litecore
2007-05-31, 09:51
jo jag är ju sååååååå fattig ...
dåså, jag kan jelpa dig med bördan - ge mig ditt kort :]

gladiatorerna1
2007-05-31, 09:52
vilkt bankomat bkort går snabbast att göra? vilken bank? svarar på era frågor sen...inte nu

Litecore
2007-05-31, 09:53
som går snabbast att göra ?! du borde ju med fördel beställa ett från
samma bank som du har i nuläget.. tar väl en vecka kanske i vilket fall.

ligne
2007-05-31, 09:54
dåså, jag kan jelpa dig med bördan - ge mig ditt kort :]


det är bara min sambo som har tillgång till mitt kort.














jo, förutom jag själv då :D

Angel
2007-05-31, 09:55
Men tanke på hur ofta ja använder mitt kort är det konstigt att det inte blir mera utslitet än vad det är..

dontomase
2007-05-31, 09:56
vilkt bankomat bkort går snabbast att göra? vilken bank? svarar på era frågor sen...inte nu

Du går in på din bank som du har i dagsläget och ber om ett uttagskort. Oftast så får du kortet på plats och så länge det inte är ett betalkort är det gratis.

ligne
2007-05-31, 09:57
Men tanke på hur ofta ja använder mitt kort är det konstigt att det inte blir mera utslitet än vad det är..



jaså, men om du kan använda kortet så mycket så borde du kunna köpa dig en lägenhet också?
i annat fall får du sluta använda kortet så du har du snart råd till en.

jag vill minnas att du hade lite problem med att ordna en lägenhet? :)

Angel
2007-05-31, 10:39
jaså, men om du kan använda kortet så mycket så borde du kunna köpa dig en lägenhet också?
i annat fall får du sluta använda kortet så du har du snart råd till en.

jag vill minnas att du hade lite problem med att ordna en lägenhet? :)

Har fått en perfekt lägenhet mitt i stada...:cool:

ligne
2007-05-31, 10:51
Har fått en perfekt lägenhet mitt i stada...:cool:


härligt!

grattis :thumbup:

hahavaffan
2007-05-31, 12:00
Handelsbanken är bäst.

machine gun
2007-05-31, 12:39
Alla banker har gratis uttagskort (bankomatkort). Sen finns det gratis betalkort också, som fungerar i alla butiker som har direktuppkoppling mot banken (dvs, de fungerar nästan överallt utom i taxi och liknande), som Maestro och Visa Electron.

Vanligt Visa eller Mastecard är gratis om man är student, iaf via Nordea och Swedbank. Annars kostar det nåt i stil med 24 kr/mån tror jag. Däremot är man tvungen att vara över 18 år, kreditvärdig och ha fast inkomst för att få skaffa det (har man en borgenär duger det säkert lika bra). Åtminstone var jag tvungen att visa upp ett anställningsintyg när jag skaffade mitt Visa-kort för flera år sen.

Nilsjohan
2007-05-31, 13:07
Har försökt kolla själv men tycker att hemsidorna är dåligt uppbyggda....

SEB (http://www.seb.se)
Kolla i menyn på vänstra sidan. Tredje från ovan Kort

Swedbank/ (http://www.swedbank.se)
Menyn på vänster sida under privat hittar du Kort och betalningar

Handelsbanken (http://www.handelsbanken.se)
Åter igen menyn till vänster: Konton och kort

PowPow
2007-05-31, 13:29
Visa är gratis hos Swedbank om du är student.
Det var det förr iaf.

Greg
2007-05-31, 13:33
Tar lika lång tid att få ett bankomat-kort på vilken bank som helst. Tipset är att gå till din nuvarande bank.

Har du aldrig haft ett bankomat-kort? Hur har du klarat dig?

daja
2007-05-31, 15:48
Från vilka banker kan man skaffa bankomatkort? Har försökt kolla själv men tycker att hemsidorna är dåligt uppbyggda....

Jag har ett Visa-kort genom Västbanken, testa dem. Mycket automateld iaf

Garnax
2007-05-31, 15:51
Jag har ett Nordea Visa, kostar mig 12kr i månaden.

gladiatorerna1
2007-05-31, 16:10
*bs* Har du levt i 24år utan ett bankomatkort?

Naturligtvis inte. Det var länge sedan bara. Jag vill inte ha samma som jag hade då.

gladiatorerna1
2007-05-31, 16:12
swedbank och nordea har. men skiten kostar pengar

pengarna bryr jag mig inte så mycket. det är ju så lite det handlar om. Men jag tycker ändå att det borde vara gratis. Förr var det det. Men nu har de inga gratiskort längre. Har frågat dem idag.

gladiatorerna1
2007-05-31, 16:13
Har för mig att bankomatkorten är avgiftsfria. Bankkorten dvs betalkorten däremot, kostar ju några hundralappar per år.

Från Swedbank kan man få ett avgiftsfritt bankomatkort: Man kunde förut i a f.

gäller inte längre

Garnax
2007-05-31, 16:14
*bs*

Naturligtvis inte. Det var länge sedan bara. Jag vill inte ha samma som jag hade då.

Så du går in på banken varje gång du behöver pengar?
Hur gör du om du behöver pengar efter 15:00 eller på helgerna?

Har haft bankomatkort sen jag var 14 och har haft Visa sen jag var 16

gladiatorerna1
2007-05-31, 16:15
Du går in på din bank som du har i dagsläget och ber om ett uttagskort. Oftast så får du kortet på plats och så länge det inte är ett betalkort är det gratis.

funkar inte så längre

gladiatorerna1
2007-05-31, 16:16
Handelsbanken är bäst.

på vilket sätt? de är ju inte så kända?

gladiatorerna1
2007-05-31, 16:19
Så du går in på banken varje gång du behöver pengar?
Hur gör du om du behöver pengar efter 15:00 eller på helgerna?

Har haft bankomatkort sen jag var 14 och har haft Visa sen jag var 16

går ofta till svensk kassa service istället. de har öppet till 17.30. det är dåligt att jag inte har skaffat tidigare.

Kimball
2007-05-31, 17:38
Har för mig ngn sa att Swedbank inte ger ut vanliga bankomatkort längre, utan det är någon sorts visakort man får. Ett tips är att skaffa ett VISA2-kort som bara kostar 50:-/år. Enda "nackdelen" är att du har bara 12 uttag om året gratis (oavsett land), sen kostar det 5-10:-/uttag, DOCK, kan man fortf. "ta på över beloppet" i butik vid köp (vad kallar man sånt med bättre ord anyway?), och få pengar i handen. Det är bara bankomatuttag som räknas. Riktigt smidigt om man bara, som jag, betalar med kortet i butik och använder det vid internetköp.

Våga vägra kontanter! :thumbup:

PowPow
2007-05-31, 18:06
Har för mig ngn sa att Swedbank inte ger ut vanliga bankomatkort längre, utan det är någon sorts visakort man får. Ett tips är att skaffa ett VISA2-kort som bara kostar 50:-/år. Enda "nackdelen" är att du har bara 12 uttag om året gratis (oavsett land), sen kostar det 5-10:-/uttag, DOCK, kan man fortf. "ta på över beloppet" i butik vid köp (vad kallar man sånt med bättre ord anyway?), och få pengar i handen. Det är bara bankomatuttag som räknas. Riktigt smidigt om man bara, som jag, betalar med kortet i butik och använder det vid internetköp.

Våga vägra kontanter! :thumbup:

Men.. vad var fördelen med visa2 då?

Edit: Ah, det var billigare (förutsatt att man inte brukar ta ut pengar utomlands).

machine gun
2007-05-31, 18:30
Ah, det var billigare (förutsatt att man inte brukar ta ut pengar utomlands).

Nej, förutsatt att man inte brukar ta ut pengar alls. 12 uttag per år är gratis, sen kostar det, oavsett land.

PowPow
2007-05-31, 18:32
Nej, förutsatt att man inte brukar ta ut pengar alls. 12 uttag per år är gratis, sen kostar det, oavsett land.

Läsförståelsen är inte på topp idag :D

David86
2007-06-01, 02:23
Alla banker har gratis uttagskort (bankomatkort). Sen finns det gratis betalkort också, som fungerar i alla butiker som har direktuppkoppling mot banken (dvs, de fungerar nästan överallt utom i taxi och liknande), som Maestro och Visa Electron.

Vanligt Visa eller Mastecard är gratis om man är student, iaf via Nordea och Swedbank. Annars kostar det nåt i stil med 24 kr/mån tror jag. Däremot är man tvungen att vara över 18 år, kreditvärdig och ha fast inkomst för att få skaffa det (har man en borgenär duger det säkert lika bra). Åtminstone var jag tvungen att visa upp ett anställningsintyg när jag skaffade mitt Visa-kort för flera år sen.
Det var inte kreditkort du skaffade då?

gladiatorerna1
2007-06-01, 05:54
var inne på sweed banks hemsida för att ta reda på vilka adresser sweedbank finns, men de har en värdelös hemsida....fick inte fram något....hur gör jag för att hitta?

Kurash
2007-06-01, 06:04
var inne på sweed banks hemsida för att ta reda på vilka adresser sweedbank finns, men de har en värdelös hemsida....fick inte fram något....hur gör jag för att hitta?

Kontor (http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,135003,00.html)

Achryl
2007-06-01, 06:05
var inne på sweed banks hemsida för att ta reda på vilka adresser sweedbank finns, men de har en värdelös hemsida....fick inte fram något....hur gör jag för att hitta?

Men sök på sidan annars. här är en länk
http://www.swedbank.se/sst/kontor/soksida

Achryl
2007-06-01, 06:06
Kontor (http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,135003,00.html)

fu, shes mine *grr*































:)

dontomase
2007-06-01, 06:07
var inne på sweed banks hemsida för att ta reda på vilka adresser sweedbank finns, men de har en värdelös hemsida....fick inte fram något....hur gör jag för att hitta?

Inte så svårt att hitta de olika korten...

Menyn till höger

Swedbank > Privat > Kort och betalningar > Kort >

Här är direktlänken

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,128535,00.html

Och såg att de inte hade kvar sitt gamla bankomatkort längre, konstigt..

gladiatorerna1
2007-06-01, 06:11
Tack så mycket till er som svarade på mitt senaste inlägg! Jag hann leta på eniro och lyckades!

gladiatorerna1
2007-06-01, 06:12
Inte så svårt att hitta de olika korten...

Menyn till höger

Swedbank > Privat > Kort och betalningar > Kort >

Här är direktlänken

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,128535,00.html

Och såg att de inte hade kvar sitt gamla bankomatkort längre, konstigt..

Tack, snällt av dig

egge
2007-06-01, 12:14
på vilket sätt? de är ju inte så kända?

Så "mest känd = bäst" ?

Edit: Och vad menar du egentligen med att Handelsbanken inte är så kända?

jakke
2007-06-01, 14:09
Tack så mycket till er som svarade på mitt senaste inlägg! Jag hann leta på eniro och lyckades!

Bra att du gör framsteg i ditt internet användande

gladiatorerna1
2007-06-01, 15:25
Bra att du gör framsteg i ditt internet användande

:) Bra att ni ser att jag försöker!

gladiatorerna1
2007-06-01, 15:26
idag skaffade jag ett mastro (stavningen) kort på sweedbank. Några fler som äger ett sådant kort?

gladiatorerna1
2007-06-01, 15:29
[QUOTE=egge;2331100]Så "mest känd = bäst" ?

Edit: Och vad menar du egentligen med att Handelsbanken inte är så kända?[/QUO

Om jag skulle få rabbla upp några banker så skulle jag inte komma ihåg dem..

Röda_Lacket
2007-06-01, 15:46
SEB är den banken jag använder funkar bra ....(dont feed the *****).

Nalfaren
2007-06-01, 16:22
idag skaffade jag ett mastro (stavningen) kort på sweedbank. Några fler som äger ett sådant kort?

Maestro på Swedbank :)
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,25421,00.html
Har för tillfället ett Nordea Mastercard Företagskort, har ingen
erfarenhet av maestrokorten.

gladiatorerna1
2007-06-01, 16:29
Maestro på Swedbank :)
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,25421,00.html
Har för tillfället ett Nordea Mastercard Företagskort, har ingen
erfarenhet av maestrokorten.

okej

dynamo
2007-06-01, 18:22
idag skaffade jag ett mastro (stavningen) kort på sweedbank. Några fler som äger ett sådant kort?

Har haft Maestro en gång i tiden. Det fungerar bra för normal användning.

Det går inte att handla i butiker med ett Maestrokort om butikens koppling till banken är nere. Det händer lyckligtvis inte ofta. I dessa tillfällen funkar Visa, Mastercard och American Express.

Om nu nån gång vill handla från Internet med det, så skapar du ett extra temporärt elektroniskt kort(e-kort) som kopplas till samma konto som ditt Maestro och e-kortet du skapat anger du sedan som ett Mastercard på webshopar. Du kan alltså använda e-kortet du skapat på webbshoppar som

Du kan läsa mer om e-kort på http://www.swedbank.se/e-kort

petah
2007-06-01, 23:04
Har du levt i 24år utan ett bankomatkort?

Du anar inte hur mycket människor det finns här i Sverige som lever utan bankomatkort, telefonbank, giro, internetbank etc. Men vill man gå på banken 3 gånger i veckan så funkar det, och många gör det.




OT: Visa kostar 62,50 kvartalet på Swedbank. Det är gratis så länge du får pengar ifrån CSN, systemet känner av det. Gratiskorten som bara fungerar i swedbank automater finns ej längre. För ungdomar från 13 år är det Visa ung och Maestro som gäller. 25+ så är det Visa eller Mastercard.

petah
2007-06-01, 23:08
Glömde nämna Visa 2.

gladiatorerna1
2007-06-02, 07:19
Har haft Maestro en gång i tiden. Det fungerar bra för normal användning.

Det går inte att handla i butiker med ett Maestrokort om butikens koppling till banken är nere. Det händer lyckligtvis inte ofta. I dessa tillfällen funkar Visa, Mastercard och American Express.

Om nu nån gång vill handla från Internet med det, så skapar du ett extra temporärt elektroniskt kort(e-kort) som kopplas till samma konto som ditt Maestro och e-kortet du skapat anger du sedan som ett Mastercard på webshopar. Du kan alltså använda e-kortet du skapat på webbshoppar som

Du kan läsa mer om e-kort på http://www.swedbank.se/e-kort

Tack för ditt välformulerade svar...känner mig dock lite nervös tills jag "lärt känna" kortet. har inte fått det....är rädd att det ska krångla och att jag inte ska få ut pengar...

petah
2007-06-02, 14:30
Tack för ditt välformulerade svar...känner mig dock lite nervös tills jag "lärt känna" kortet. har inte fått det....är rädd att det ska krångla och att jag inte ska få ut pengar...

Vad är du nervös inför?

Krånglar kortet är det bara att beställa ett nytt.

Råkar du slå fel pin 3ggr så det spärras är det bara att beställa ett nytt.

Tappar du bort det är det bara att beställa ett nytt.

Såvida du inte sabbar 10+ kort per år så har du inget att oroa dig för.

gladiatorerna1
2007-06-02, 15:34
Vad är du nervös inför?

Krånglar kortet är det bara att beställa ett nytt.

Råkar du slå fel pin 3ggr så det spärras är det bara att beställa ett nytt.

Tappar du bort det är det bara att beställa ett nytt.

Såvida du inte sabbar 10+ kort per år så har du inget att oroa dig för.

jag är nervös för att jag behöver kortet och det skulle bli en katastrof om jag inte får ut pengar med det! Rädsla handlar ofta om brist på kunskap och erfarenhet. Men det känns bättre när ni kommer med lugnande ord :thumbup:

Nilsjohan
2007-06-02, 21:45
jag är nervös för att jag behöver kortet och det skulle bli en katastrof om jag inte får ut pengar med det! Rädsla handlar ofta om brist på kunskap och erfarenhet. Men det känns bättre när ni kommer med lugnande ord :thumbup:Testa att använda kortet när fortfarande svensk kassaservice är öppet. Om det skulle bli knas (t.ex du slår fel kod tre gånger) så kan du alltid få dina pengar i alla fall.

Lellan
2007-06-03, 00:11
Jag har för tillfället Maestro Världsnaturkort (swedbank), har inget minne av när/hur/varför jag skaffade det. Men det är en lite trevlig tanke iaf, att varje gång jag glömt ta ut och får dra kortet i affären så skänks 50 öre till Världsnaturfonden. :)

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,29721,00.html

gladiatorerna1
2007-06-03, 05:21
Testa att använda kortet när fortfarande svensk kassaservice är öppet. Om det skulle bli knas (t.ex du slår fel kod tre gånger) så kan du alltid få dina pengar i alla fall.

okej

FreCKo
2007-06-03, 10:26
Jag kan bara Handelsbankens sortiment, men vi har dels ett vanligt "frikort", det är ett vanligt bankomatkort som kostar 10 spänn att plocka ut stålar i bankomater som inte tillhör handeslbanken. Sen finns det maestro som du kan använda utomlands, betala med i affärer osv. Kostar 150 spänn per år. Sen finns det Visa/Mastercard, 250 spänn per år. Kan ha kredit osv.