handdator

Visa fullständig version : Fack attack!


JJ
2007-05-31, 07:28
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=655926

"Spelar det någon roll om ni har medlemmar på restaurangerna?

- Rena familjeföretag ger vi oss inte på, men annars spelar det ingen roll.

Har ni inga farhågor för att opinionen ska vändas emot facket, med tanke på vad som hände på Wild n Fresh i Göteborg?

- Jag är medveten om att vi kommer att få kritik, precis som vår Göteborgsavdelning fick. Men våra medlemmar har rätt att arbeta på företag som har schysta arbetsvillkor och försäkringar."

Jag får inte riktigt ihop det. Ok att man strider för sina medlemmar, men jag tycker mest att det luktar beskyddarverksamhet då man läser artikeln.

mini
2007-05-31, 07:43
Hon lät riktigt obehaglig.

-Vi ska systematiskt bearbeta de restauranger som inte har kollektivavtal. Vi börjar med att dammsuga Götgatan (...)

Men har ett företag inte rätt att stå utanför?

- Jo, men allt har ett pris.

Cilia
2007-05-31, 08:44
"Spelar det någon roll om ni har medlemmar på restaurangerna?

- Rena familjeföretag ger vi oss inte på, men annars spelar det ingen roll.
som hände på Wild n Fresh i Göteborg?

- Jag är medveten om att vi kommer att få kritik, precis som vår Göteborgsavdelning fick. Men våra medlemmar har rätt att arbeta på företag som har schysta arbetsvillkor och försäkringar."

Logiken är solklar!?
Medlemmarna har rätt att arbeta i företag med shcysta villkor men dom ger sig även på företag som inte har några medlemmar?

JJ
2007-05-31, 08:49
Logiken är solklar!?
Medlemmarna har rätt att arbeta i företag med shcysta villkor men dom ger sig även på företag som inte har några medlemmar?

Smått komiskt är ju även att det inte verkar spela någon som helst roll vilka villkor de anställda faktiskt har på det icke anslutna företaget.