handdator

Visa fullständig version : Snabblagat men näringsrikt..


Insidedoubt
2007-05-31, 04:30
När jag är väldigt trött men hungrig och vill ha något näringsrikt men gott så brukar jag koka fullkornspasta (Barilla Pennette Rigate) och sedan blanda valfri pastasås på burk med tonfisk (själv använder jag Hemköps tonfisk i vatten).

Detta är inget direkt recept utan snarare ett exempel på en rätt man kan kasta ihop väldigt snabbt och variera (med olika färdiga såser). Tänkte bara dela med mig av något jag gör ofta och tycker är gott!

Någon som har andra tips på lättlagat? =)

LadyG
2007-05-31, 04:33
1 påse djupfrysta wokgrönsaker
1 paket kassler (cirka 500g)

Strimla kasslern. Vräk ner allt i en stor stekpanna eller wokpanna. Stek tills grönsakerna är värma - klart. Tar cirka 15 minuter från frys till tallrik.

L-Sami
2007-05-31, 12:01
Stekt ägg med ketchup och fullkornspasta.

Toel
2007-05-31, 12:39
Stekt ägg med ketchup och fullkornspasta.

+100 :)

Blir ett sådan mål om dagen.

100gram pasta, 2st ägg och ett glas standard mjölk, samt ngn grönsak.

Får du i dig ~ 80gram kolhydrater, 35gram protein, 20gram fett. 640kcal.

Hemi
2007-06-01, 22:11
När jag är väldigt trött men hungrig och vill ha något näringsrikt men gott så brukar jag koka fullkornspasta (Barilla Pennette Rigate) och sedan blanda valfri pastasås på burk med tonfisk (själv använder jag Hemköps tonfisk i vatten).

Detta är inget direkt recept utan snarare ett exempel på en rätt man kan kasta ihop väldigt snabbt och variera (med olika färdiga såser). Tänkte bara dela med mig av något jag gör ofta och tycker är gott!

Någon som har andra tips på lättlagat? =)

Gjorde det ofta förr men då jag nästan slutat med tonfisk har jag börjat med burklax i stället. Vet inte vad det kostar i Sverige men där jag bor kan man få det även billigare än tonfisk. Vet ej hur nyttigt det är, finns ju Pink och Red Salmon. Pesto ned och nån fryst grönsak som ång-kokats samtidigt. Snabbt. Laxen kan bytas ut mot upp-hackade korvskivor, t ex chorizo av nåt nyttigt märke.

Annars lagar jag mycket mat och stoppar ned i matlådorr i frysen/kylen, bara att värma sen.

MorbidHunger
2007-06-13, 11:04
Nån som har några bra vegetariska förslag på lättlagat?

LadyG
2007-06-13, 11:31
1 påse wok-grönsaker
1 pkt quornbitar

Fräs quornet först. Därefter, vräk ner allt i en stor stekpanna eller wokpanna. Stek tills grönsakerna är varma - klart. Tar cirka 15 minuter från frys till tallrik.

Challenge
2007-06-13, 20:11
Pytt i panna, bara att fräsa till i pannan och äta med ett par ägg till!

apa_ola
2007-06-13, 20:30
Nån som har några bra vegetariska förslag på lättlagat?

1 burk mixade bönor (400g) a 6kr
200g frysta grönsaker (fem minuter att koka) a ca 3 kr
cirkus 10 g fett från dressing tex.

Tillagning: öppna bönburken och skölj av. Ät.
Billigt och nyttigt. Landar på cirkus 600 -700 kcal

mela
2007-06-13, 20:39
Äggmacka is the shit!

Johan_P
2007-06-13, 21:45
mela: först ägget, sen kaviarn! *slap*

joriice
2007-06-13, 22:10
mela: först ägget, sen kaviarn! *slap*

+11111

FFS!

;)

emme
2007-06-13, 22:11
mela: först ägget, sen kaviarn! *slap*

nejnej :D

såhär ska det vara smör,ägg,kaviar å sist aromat =)

Johan_P
2007-06-13, 22:36
nejnej :D

såhär ska det vara smör,ägg,kaviar å sist aromat =)

Det är godkänt.

Überbiffen
2007-06-13, 22:54
Havregröt i micron samtidigt som man steker äggvita. Blanda allt i en skål. Snabblagat, gott, nyttigt.

mela
2007-06-14, 09:21
mela: först ägget, sen kaviarn! *slap*

Då ramlar ju äggen av mackan! *gah!*

Nimille
2007-06-14, 09:50
Pytt i panna som någon sa, avgudar dess enkelhet!
Perfekt mat att bara steka på och avnjutas 10min senare, givetvis tillsammans med ett ägg eller två, rödbetor och mycket mjölk. :)

Alexton
2007-06-17, 14:15
bacontärningar, och göra en stor omelett med rödlök och champinjoner. till denna rätt även vildris och keso. Går på 10 min och smakar gott.

Beemel
2016-02-27, 13:45
Väcker denna gamla tråd i stället för att starta en ny.
Inspirationen och därmed variationen för snabblagad mat har sinat.
Behöver lite ny infallsvinklar.
Fick hem en hundvalp för några veckor sedan så tid är hårdvaluta och däeföe har snabblagat blivit prioriterat.
Alla tänkbara tips är av intresse färdig stekt och kryddad kyckling som värms i micron börjar bli lite uttjatat...
gärna proteinrikt och kalorisnålt. Men framförallt. SNABBT!

StarkaUlf
2016-02-27, 14:19
Havregrynsgröt med ägg/äggvita i, toppat med keso som är smaksatt med lågkalorisylt, kakao+sötningsmedel eller vad man nu kommer på :) 30g vassle går att blanda i gröten eller i keson om man vill.

Ät ett äpple eller någon äggmacka till det.

Det är standard för mig under diet. Bra volym för lite kalorier.

rbn
2016-02-27, 14:40
Jag brukar köpa 4st laxfileér, någon av Abbas "tillsätt bara lax"-såser, lite matlagningsgrädde och potatis.

Lägger laxen i en form, saltar och pepprar, på med färdigsåsen och lite extra grädde (om man vill ha det) och in i ugnen 12-14 min på 225 grader. Äter med kokt potatis som jag kokat medan laxen tinat. Enkelt, snabbt och gott. De har även likadana såser för torsk om man hellre vill ha det.

z_bumbi
2016-02-27, 15:44
En burk bönor efter egna smakpreferenser
En hackad rödlök
Ett hackat äpple
Balsamvinäger
Olivolja
Svartpeppar
Någon/några örtkryddor
Ev salt
Kombinera med de kött eller fiskrester du har i kylen.

Styrkepytt - Släng i det i stekpannan i den ordning det står skrivet
Redan tillagad potatis, pasta, ris och/eller bönor
Någon köttrest, nöt, svin, fågel beror på vad man har hemma.
Redan tillagade grönsaker typ ärtor, bönor (de där långa gröna), majs (burk funkar). Frysta grönsaker går antingen att börja med i pannan eller köra i mikron under tiden man förbereder resten.
Paprika, lök och/eller vitlök.
Spenat, fryst eller färsk. Fryst läggs i och blir varm. Färsk läggs i samtidigt som nästa grej.
Ägg, slå på ett antal ägg och när sista ägget är i pannan så rör man om.
Så fort ägget stelnar så ös upp på tallriken.
HP:sås eller sweet chiliesås till.

Den gemensamma nämnaren är att man alltid gör mer mat än man äter upp så man har något att värma/fixa till.

Beemel
2016-02-27, 16:39
En burk bönor efter egna smakpreferenser
En hackad rödlök
Ett hackat äpple
Balsamvinäger
Olivolja
Svartpeppar
Någon/några örtkryddor
Ev salt
Kombinera med de kött eller fiskrester du har i kylen.

Styrkepytt - Släng i det i stekpannan i den ordning det står skrivet
Redan tillagad potatis, pasta, ris och/eller bönor
Någon köttrest, nöt, svin, fågel beror på vad man har hemma.
Redan tillagade grönsaker typ ärtor, bönor (de där långa gröna), majs (burk funkar). Frysta grönsaker går antingen att börja med i pannan eller köra i mikron under tiden man förbereder resten.
Paprika, lök och/eller vitlök.
Spenat, fryst eller färsk. Fryst läggs i och blir varm. Färsk läggs i samtidigt som nästa grej.
Ägg, slå på ett antal ägg och när sista ägget är i pannan så rör man om.
Så fort ägget stelnar så ös upp på tallriken.
HP:sås eller sweet chiliesås till.

Den gemensamma nämnaren är att man alltid gör mer mat än man äter upp så man har något att värma/fixa till.

Nice! Den där pytten måste provas.

mela
2016-02-27, 16:44
Varma mackor i ugnen med tonfisk i tomatsås och ost är, faktiskt, riktigt gott! :D Kanske inte så kalorisnålt dock.

Annars finns ju färdig sån tärnad kyckling. Kör det med wokgrönsaker, en burk kokosmjölk och röd/grön chilipasta.

Beemel
2016-02-27, 17:24
Varma mackor i ugnen med tonfisk i tomatsås och ost är, faktiskt, riktigt gott! :D Kanske inte så kalorisnålt dock.

Annars finns ju färdig sån tärnad kyckling. Kör det med wokgrönsaker, en burk kokosmjölk och röd/grön chilipasta.

Chilipasta?? Det har jag missat. Låter sjukt nice. Är det något man kan köpa eller är det något man fixar/lagar själv?

BJM
2016-02-27, 17:34
Körde ett extremt snabbfixat post-workout-meal igår.

En skivad avocado
En skivad mozzarellaost
En halv skivad paprika

Inte så fettsnålt kanske, men rätt proteinrikt och väldigt gott.

Wzup2u
2016-02-27, 21:10
Chilipasta?? Det har jag missat. Låter sjukt nice. Är det något man kan köpa eller är det något man fixar/lagar själv?

Tror säkerligen du sett chilipasta... du tänker väl inte på pasta ala spaghetti nu?

alltså chilipasta är ju en blandning av chili osv... finns många olika varianter..
vanligt i butiker är harissa...

här finns även ett av flera recept http://www.matklubben.nu/recept/harissa_kryddpasta_40305.html#.VtICBeYX8YA

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/2b/de/19/2bde19aca50f7879c8cf6c91d7c9e60f.jpg

Wzup2u
2016-02-27, 21:11
snabbt & lätt

https://urvaken.files.wordpress.com/2015/11/20151116_180436.jpg

ihop med bröd =P

Dovahkiin
2016-02-27, 21:53
Jag brukar göra en ordentligt matig chili con carne i en stor jäkla gryta med mycket bönor och nötfärs, samt de sakerna man känner för, som lök, vitlök, paprika, oliver, färsk chili, majs, osv osv, och göra såpass att man kan slänga in flera portioner i portionsförpackningar frysen. Såsbasen brukar bli på passerade tomater, lite creme fraiche och diverse passande kryddor, hettan kommer från chipotle chilikrydda och sambal oelek. De målen är guld värda när man vill ha en komplett smakrik måltid på nolltid med rätt låg kalorisiffra, då jag äter utan ris eller så till, och tar ju bara några minuter i micron att värma från fryst.

Inte en enorm mängd protein jämfört med rena kycklingfilé-rätter förvisso, men ok ändå, och jag kompletterar ändå med gott om protein i andra mål, som kvarg, ägg, keso och grejer.

Ett tips iaf, inte pefekt, men kan ju varieras i det oändliga, och har smidighetsfaktorn när det väl är lagat (sen blir man rätt snabb på att slänga ihop grytan med när man gjort den några gånger).

mela
2016-02-27, 23:39
Chilipasta?? Det har jag missat. Låter sjukt nice. Är det något man kan köpa eller är det något man fixar/lagar själv?
Currypasta menade jag. Shit jag är förvirrad.

Tapatalk på språng

Cykelcykel
2016-02-28, 06:48
snabbt & lätt

https://urvaken.files.wordpress.com/2015/11/20151116_180436.jpg

ihop med bröd =P

Men asså skärp dig. Koka potatis går ju fort som fan. Det kan väl alla
De där från burk är ju oätliga :p