handdator

Visa fullständig version : Hur mkt vassle/maltos i DL-mått?


lastbil
2007-05-30, 22:17
Jag är 22, väger 65-66 på 176cm höjd.

Hur mycket maltos samt vassle protein ska jag inta efter träning.

Ja har tränat länge men alltid kört på känn om inte annat anges på påsen. (och om det nu står "en skopa" så tar ja alltid lite mindre, för ja vill inte springa runt å fjärta protein under dagen)

Nåväl, hur mkt ska jag med mina 66kg inta efter 1h+ träning av de båda tillskotten, snälla skriv i något mått (deciliter mått, matsked etc i pulverform) för ja har ingen matvåg eller något hemma. :em:

L-Sami
2007-05-30, 22:22
3/4 dl malto, utgick från uträkningen 66x0,8g= ~50g , en dl malto = 70g

Larsson85
2007-05-30, 22:26
Jag har kört på ca 2dl malto till min 70kg lätta kropp. Är det att "överdosera"? (om man nu ska använda dramatiska ord)

L-Sami
2007-05-30, 22:43
Jag har kört på ca 2dl malto till min 70kg lätta kropp. Är det att "överdosera"? (om man nu ska använda dramatiska ord)

140g malto. Överdos, nej. Onödigt, ja. Finns bättre kolhydratkällor än maltodextrin, även efter träningen.

Larsson85
2007-05-30, 22:47
140g malto. Överdos, nej. Onödigt, ja. Finns bättre kolhydratkällor än maltodextrin, även efter träningen.

Har en 25kg säck maltodextrin stående här så det har inte varit några tankar på att jag kanske bör spara :)

Men upplys mig gärna, vad finns det för andra kolhydratkällor som är bättre efter träning? Har fått bilden att maltodextrin är så bra det blir.

L-Sami
2007-05-30, 22:48
Har en 25kg säck maltodextrin stående här så det har inte varit några tankar på att jag kanske bör spara :)

Men upplys mig gärna, vad finns det för andra kolhydratkällor som är bättre efter träning? Har fått bilden att maltodextrin är så bra det blir.

Maltodextrin är bra efter träning, men inte 140g. Det räcker med 0,8g per kroppsvikt och sen äter du resten av kolhydraterna från mat som t ex bröd, havregryn, potatis, ris, pasta osv.

Om du nu har en 25kg säck och bulkar så kanske kan man köra 140g malto, men jag skulle inte annars göra det. Tänker förstås ur min deffsynpunkt för tillfället ;)

lastbil
2007-05-30, 22:54
tack som fan Sami då va ja inte helt fel ute med 2 matskedar när ja kört maltot på känn :)

Vasslet då?
Använder Pro Fx (Näringsvärde / 30 GR som är en skopa
Protein 23.8 - 24.0)
Hur mycket av detta är optimalt för min kroppsvikt efter ett pass?

Larsson85
2007-05-30, 23:33
Maltodextrin är bra efter träning, men inte 140g. Det räcker med 0,8g per kroppsvikt och sen äter du resten av kolhydraterna från mat som t ex bröd, havregryn, potatis, ris, pasta osv.

Om du nu har en 25kg säck och bulkar så kanske kan man köra 140g malto, men jag skulle inte annars göra det. Tänker förstås ur min deffsynpunkt för tillfället ;)

Jag väger som sagt 70kg, det är ständigt bulk för mig :)
Men visst äter jag mat i massor också, det ena utesluter inte det andra. *flex*

Eddie Vedder
2007-05-31, 04:44
tack som fan Sami då va ja inte helt fel ute med 2 matskedar när ja kört maltot på känn :)

Vasslet då?
Använder Pro Fx (Näringsvärde / 30 GR som är en skopa
Protein 23.8 - 24.0)
Hur mycket av detta är optimalt för min kroppsvikt efter ett pass?

Vad som är "optimalt" går inte att säga, finns ingen som vet. 30gram är inte "fel", särskilt inte på din låga kroppsvikt. Men visst vill du ha 40gram så är det ju ingen katastrof, vill du ta 20g är det helt okej det oxå. Samma sak gäller ju malto, du tar ju den mängden du käner är relevant. Hela grejen med att blanda egen gainer är ju att du doserar efter ditt behov.

Betänk oxå att vissa pass förbrukar mer energi än andra, efter ett tungt ryggpass kanske en lite större gainer är på sin plats och har du kört enbart armar betydligt mindre (om ens nån gainer överhuvudtaget).

Dert är upp till dej när du vill ta gainer och hur du vil dosera, vill du ha riktvärden så gå enligt Samis rekommendationer skulle jag säga.:)