handdator

Visa fullständig version : hur mkt muskler har jag tappat?


generallös
2007-05-30, 21:22
jag har gått från 82 till 76kg på bara en månad *gah!* jag har styrketränat 5dar i veckan mkt cykling och lite löpning jag har ätit ordentligt (hoppas jag) åtminstone 1,5-2 gr protein per kg kroppsvikt, jag har aldrig deffat för så därför undrar jag om denna viktnedgång är alldelles för kraftig eller om det är normalt att man tappar så mkt i början av deffen med tanke på all bunden vätska?

tacksam för svar

Brooklyn
2007-05-30, 21:40
har du märkt att du förlorat mycket i styrka?

generallös
2007-05-30, 21:55
nej det är det som gör mig konfunderad jag har till och med fortsatt öka lite smått i vissa övningar

tigerofsweden
2007-05-30, 21:59
nej det är det som gör mig konfunderad jag har till och med fortsatt öka lite smått i vissa övningar


Då är det nog som du själv tror, dvs att du förlorat en del vätska bara :)

L-Sami
2007-05-30, 22:19
Du har tappat fett, lite glykogen och vätska, mestadels fett ändå skulle jag påstå.

generallös
2007-05-31, 08:09
ok :) så länge man har kvar styrkan på gymmet behöver man inte oroa sig alltför mycket?

Jones
2007-05-31, 08:36
Du kan ju hålla lite koll på exempelvis midjemåttet så du ser att viktnedgången står i någorlunda korrelation till de tappade cm där...

Sir Klabbe
2007-05-31, 18:54
ok :) så länge man har kvar styrkan på gymmet behöver man inte oroa sig alltför mycket?

Nej, volymen kommer tillbaka när du börjar käka rejält med kolhydrater igen.

Så länge du har styrkan kvar är allting chill, men förövrigt så tror jag inte att man har 6kg vätska i kroppen som bara flyter ut på en vecka, en hel del fett som är borta för dig tror jag. :naughty:

generallös
2007-05-31, 19:08
Nej, volymen kommer tillbaka när du börjar käka rejält med kolhydrater igen.

Så länge du har styrkan kvar är allting chill, men förövrigt så tror jag inte att man har 6kg vätska i kroppen som bara flyter ut på en vecka, en hel del fett som är borta för dig tror jag. :naughty:

aha bra att veta, är rätt ny inom allt som har med gymträning att göra :)

robertcop
2007-06-01, 17:25
6kg på en månad är ju ganska bra!

frågor är till för att ställas och du har ju fått ganska kloka och logiska svar nu:)

generallös
2007-06-02, 15:43
ja jag är helnöjd med svaren =) , annars har jag erfarenheten att det brukar råda en lite negativ stämning över träningsforum alla tar chansen att dumförklara en nybörjare

Rahf
2007-06-02, 15:48
Anledningen till att folk klankar ner på nybörjare ibland är förmodligen av den enkla anledningen att nybörjarna inte visar någon tillbörlig respekt plus att vissa är helt övertygade om att en sak är rätt trots klara bevis på motsatsen.
Tack och lov så verkar du ganska sansad.

Att hoppas på att näringsintaget har varit bra tyder på okunskap och dålig självkänsla. Gå efter hur det känns, bli inte deppad om resultaten varierar, alla är vi nybörjare nån gång. Håll kosten balanserad och överdriv inte ditt intag av någonting. Det behöver verkligen inte vara avancerat, lycka till.

Eve
2007-06-03, 09:28
Hur mycket behöver man styrketräna under en deff? Vanligtvis tränar jag helkropp 3 ggr/vecka, skulle det räcka med 2 ggr/vecka under en deffperiod?

Eddie Vedder
2007-06-03, 09:31
Hur mycket behöver man styrketräna under en deff? Vanligtvis tränar jag helkropp 3 ggr/vecka, skulle det räcka med 2 ggr/vecka under en deffperiod?

Går ju inte att svara på, du kan troligtvis få ut lika mycket kvalitativ träning av 2 pass som av 5 pass på en vecka. Finns för många faktorer att ta hänsyn till för att ge ett rakt svar på det.

Helkropp 3 gånger i veckan låter dock bra och är ju något som ofta rekommenderas, sen förutsätter det ju att du tränar ordentligt under dom passen och sen sköter alla omkringliggande faktorer. Är allt detta "tillräckligt" så skulle iaf jag tippa att tre helkroppspass gott och väl ät tillräckligt.:thumbup:

Finns ju dock risk för att man har mindre ork och energi under deff och du får känna efter vad din kropp orkar med. Men för att underlätta förutsättninganra för bibehållen muskelmassa vid kaloriunderskott är styrketräning det bästa sättet.:)

Eve
2007-06-03, 09:49
Problemet tidigare var att jag tappade mycket ork och jag kände att jag inte hade kraft under träningen. Jag behövde visserligen inte sänka vikterna, men det var tungt att träna. Deffen fungerade för jag märkte resultat, men det hade varit skönt att bara träna 2 ggr/vecka.

Eddie Vedder
2007-06-03, 10:02
Deffen fungerade för jag märkte resultat, men det hade varit skönt att bara träna 2 ggr/vecka.

Då är det ju bara att köra på det och se hur det går, du ska ju må bra oxå.:)