handdator

Visa fullständig version : cla


Entity
2007-05-30, 20:13
Hittade ingen tråd med cla, tyvärr beställer någon i mitt namn, så får hem massa konstigt skit, oftast får ja behålla allt dock. Fick hem någon hälsokost som heter CLA 80% ren CLA. Ska man slänga det, eller kan de va något bra ??

Brooklyn
2007-05-30, 20:24
bra för fettförbränningen :thumbup: (enligt studier så tar det dock ett tag innan dom börjar "verka" )

Entity
2007-05-30, 20:26
bra för fettförbränningen :thumbup: (enligt studier så tar det dock ett tag innan dom börjar "verka" )

Får se om ja provar, är rätt försiktig med hälsokost, äter bara omega 3, protein och kreatin, dock tveksam till kreatin.

Eddie Vedder
2007-05-30, 20:35
Varför tveksam till kreatin men planerar att köra på CLA? JAg vet inte någonting om CLA:s effekt mer än att det troligtvis är lika verkningslöst som allt annat som anses fettförbrännande, jag vet att det är en transfettsyra iaf.

Om den har någon negativ hälsopåverkan har jag dock ingen aning om, en form av CLA vid namn c10t12-CLA (fråga mej inte vad det betyder) har iaf påvisat försämrad insulinkänslighet på människor(Näringslära för högskolan 5:e upplagan, s.112.). Men jag påstår inte att det är ett dåligt tillskott för det, har på tok för lite på fötterna för att uttala mej mer om det.

Entity
2007-05-30, 20:38
Varför tveksam till kreatin men planerar att köra på CLA? JAg vet inte någonting om CLA:s effekt mer än att det troligtvis är lika verkningslöst som allt annat som anses fettförbrännande, jag vet att det är en transfettsyra iaf.

Om den har någon negativ hälsopåverkan har jag dock ingen aning om, en form av CLA vid namn c10t12-CLA (fråga mej inte vad det betyder) har iaf påvisat försämrad insulinkänslighet på människor(Näringslära för högskolan 5:e upplagan, s.112.). Men jag påstår inte att det är ett dåligt tillskott för det, har på tok för lite på fötterna för att uttala mej mer om det.

Planera inte att äta det, ville veta vad det var för något, om det var vitaminer eller något liknade så är det ju ok, eller mineralstillskott. Jag är lite tveksam till kreatin om att kanske kroppens eget kreatin minskar.

Sverker
2007-05-31, 06:11
Hmm...t10-c12:em:


Normalt är linolsyra cis-9-cis-12, dvs dubbelbindningar i cis-formen på plats 9 och 12 på fettsyran som är 18 kol lång.

Vid modifieringen av linolsyran till CLA kommer ( i detta fall, för det finns massor av olika CLA ) dubbelbindningen vid plats 12 att fortsätta att vara cis-form men dubbelbibdningen vid plats 9 kommer att flytta sig och vrida över sig i transformen. Med lite organkemi i ryggen vet man att dubbelbindningar kan flytta sig upp och ned längs kolkedjan.

Ett annat exempel är den mer vanliga c9-t11 där dubbelbindningen vid plats 9 är kvar men på plats 12 har den flyttat fram en position och fått transformen.


Effekter av t-10-cis-12 är jag mer osäker på.

Eddie Vedder
2007-05-31, 08:36
Effekter av t-10-cis-12 är jag mer osäker på.

Vänd på det, cis10-trans12.:D Det är ju tydligen den vanligaste formen tillsammans med trans9-cis11 (ibid).

formula4shape
2007-05-31, 08:56
Skulle vilja säga att CLA är ett dyrt och onödigt tillskott där man lovar mycket. Äter man bra fett i den vanliga kosten eventuellt kombinerat med t.ex. omega-3 tillskott är jag skeptisk till att ett intag av CLA skulle göra någon märkbar skillnad på förbränningen.

pragmatist
2007-05-31, 13:05
CLA tillsammans med GLA och Omega-3-syror anses ha cancerpreventiv effekt i litteraturen. Effekterna verkar dock bero en hel del på vilka isomerer som används, och en del spektakulära resultat i djurförsök och in vitro har inte lyckats återskapas i kliniska studier. Man kan dock spekulera om att CLA är det som förklarar varför feta mejeriprodukter förefaller skydda mot cancer i epidemologiska studier.

He-man
2007-05-31, 14:25
Hittade ingen tråd med cla, tyvärr beställer någon i mitt namn, så får hem massa konstigt skit, oftast får ja behålla allt dock. Fick hem någon hälsokost som heter CLA 80% ren CLA. Ska man slänga det, eller kan de va något bra ??

Men altså vadå!? Är det någon som beställer varor i ditt namn som du får betala en massa pengar för? Kan du utveckla lite? Jag skulle tycka det var obehagligt om någon beställde massa saker till mig, borde ju gå att anmäla eller spärra beställningarna?

formula4shape
2007-05-31, 14:56
Men altså vadå!? Är det någon som beställer varor i ditt namn som du får betala en massa pengar för? Kan du utveckla lite? Jag skulle tycka det var obehagligt om någon beställde massa saker till mig, borde ju gå att anmäla eller spärra beställningarna?

Borde anmälas helt klart.

machine gun
2007-05-31, 15:26
Varför tveksam till kreatin men planerar att köra på CLA? JAg vet inte någonting om CLA:s effekt mer än att det troligtvis är lika verkningslöst som allt annat som anses fettförbrännande, jag vet att det är en transfettsyra iaf.

Om den har någon negativ hälsopåverkan har jag dock ingen aning om, en form av CLA vid namn c10t12-CLA (fråga mej inte vad det betyder) har iaf påvisat försämrad insulinkänslighet på människor(Näringslära för högskolan 5:e upplagan, s.112.). Men jag påstår inte att det är ett dåligt tillskott för det, har på tok för lite på fötterna för att uttala mej mer om det.

Vi hade en föreläsare som hade varit med och genomfört studier om det där. I råttförsöken hade CLA haft väldigt positiva effekter, så de var hoppfulla inför humanförsöken. Ena gruppen fick c10t12-CLA (tror jag det var, den som hade haft mest postiva effekter i råttförsöken iaf), en grupp fick olivolja och en fick placebokapslar. De som hade fått CLA fick signifikant försämrad insulinkänslighet och det hade de verkligen inte väntat sig. Han avrådde oss från allt vad tillskott med CLA hette.

Det är ju trots allt lite intressant att folk slår knut på sig själva för att undvika transfettsyror i maten, samtidigt som de petar i sig flera gram transfett om dagen i kapselform...

Sverker
2007-05-31, 17:28
Vänd på det, cis10-trans12.:D Det är ju tydligen den vanligaste formen tillsammans med trans9-cis11 (ibid).


Jag backar ödmjukt tillbaka till mitt hörn och skäms:em:

cis10-trans-12 är rätt. Har alltid trott att det var tvärtom...inte läst så noga.

Entity
2007-06-01, 12:31
Men altså vadå!? Är det någon som beställer varor i ditt namn som du får betala en massa pengar för? Kan du utveckla lite? Jag skulle tycka det var obehagligt om någon beställde massa saker till mig, borde ju gå att anmäla eller spärra beställningarna?


Har fått runt 30 olika saker, hälsokost plus böcker, smink allt möjligt. Har polisanmält 3 gånger, men när jag äntligen själv rotade fram IP nr och internet bolag, sitter med han killen som har namnet framför sig på skärmen. Säger han att bara polisen kan kolla detta.

Polisen säger, de får inte ta reda på namnet om det inte ger fängelse. Plus att de har mycket o göra, misshandel o sådant.

King Grub
2007-06-04, 10:33
Bump!

Conjugated linoleic acid (CLA) has been shown to be an effective supplement for reducing fat mass in animals, whereas results in humans have been inconsistent.

This is a meta-analysis of human studies in which CLA was provided as a dietary supplement to test its efficacy in reducing fat mass.

We searched the PubMed database (National Library of Medicine, Bethesda, MD) and references from the resulting search to identify studies in which CLA was provided to humans in randomized, double-blinded, placebo-controlled trials and in which body composition was assessed by using a validated technique.

We identified 18 eligible studies. Of these, 3 were single-isomer studies, and results comparing CLA isomers were inconclusive. We compared the length of treatment by using studies in which a mixture of purified isomers were used and those in which purified trans-10,cis-12 isomers were used. This comparison indicated that the effect of CLA was linear for up to 6 mo and then slowly approached an asymptote at 2 y. An analysis of the dose effect indicated that fat loss compared with placebo was –0.024 kg · g CLA–1 · wk–1 (P = 0.03). After adjustment to the median dose of 3.2 g CLA/d, CLA was effective and produced a reduction in fat mass for the CLA group alone (0.05 ± 0.05 kg/wk; P < 0.001) and for the CLA group compared with placebo (0.09 ± 0.08 kg/wk; P < 0.001)

Conclusion: Given at a dose of 3.2 g/d, CLA produces a modest loss in body fat in humans.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 5, 1203-1211, May 2007

L-Sami
2007-06-04, 11:17
"Modest loss" dvs mätbar inte märkbar skillnad?

King Grub
2007-06-04, 11:19
Siffrorna jämfört med placebo står t o m i abstraktets text.

Sverker
2007-06-04, 18:27
I texten står purified trans-10,cis-12 isomers were used:D




Efter jag fått på pälsen så tittade jag på Effect of Diet on Milk Fat trans Fatty Acids and CLA Isomer Composition in Ruminants. J.M. Grinari and K.J. Shinfields. University of Helsinki.


Enligt dem så finns inte cis-10-trans12 i mjölk och det svalde jag. Men tydligen så finns den på andra ställen.