handdator

Visa fullständig version : Kebab, mums!


Alfred Nobel
2007-05-30, 13:15
Jag drog i mig en "nyttigare" variant av Kebab idag till lunch. Istället för pommes beställde jag potatismos(pulvermos förmodligen) och bad om kebabsåsen vid sidan om som jag sedan försiktigt lade på (ca: 1msk). Sen fanns det förståss massa kebabkött, isbergssallat, tomat och lök till...

Frågan jag ställer till er är hur onyttigt Kebabköttet egentligen är? Och någon som har ett koll på vad de innehåller för kcal mängd per 100g? Näringsvärden osv?

Jag har försökt googla runt och finna svar - Men ack vad dåligt det går!

isato
2007-05-30, 13:18
Jag drog i mig en "nyttigare" variant av Kebab idag till lunch. Istället för pommes beställde jag potatismos(pulvermos förmodligen) och bad om kebabsåsen vid sidan om som jag sedan försiktigt lade på (ca: 1msk). Sen fanns det förståss massa kebabkött, isbergssallat, tomat och lök till...

Frågan jag ställer till er är hur onyttigt Kebabköttet egentligen är? Och någon som har ett koll på vad de innehåller för kcal mängd per 100g? Näringsvärden osv?

Jag har försökt googla runt och finna svar - Men ack vad dåligt det går!

Fettet i kebabkött är förkastligt och utgör en stor del av energin/100g.

Evensar
2007-05-30, 13:19
Frågan har varit uppe tidigare har jag för mig, och borde finnas i någon utav dessa trådar: http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=1092106

Alfred Nobel
2007-05-30, 13:20
Fettet i kebabkött är förkastligt och utgör en stor del av energin/100g.

Mindre bra med andra ord... Då är det bara att löpa bort alla onyttigheter jag smackat i mig då ;)

Kabuto
2007-05-30, 13:32
Ett annat tips är ju vanlig kebabsallad :)

Alfred Nobel
2007-05-30, 13:41
Ett annat tips är ju vanlig kebabsallad :)

Haha, ja men det står jag mig inte på *flex* behövde energi!

theoppositescollide
2007-05-30, 13:43
^^agreed, beställer alltid kebabsallad ute, slipper man alla onödiga kolhydrater helt. Kebabköttet är ju som sagt jäkligt fett dock, och jag gissar på att dom inte sparar på krutet i vitlökssåsen heller för den delen.

Arne Persson
2007-05-30, 18:44
Det mesta kebabköttet som serveras är nästan alltid billig äcklig fet smörja. Det finns dock lysande undantag. Lundakebab i Saluhallen i Lund hade endast 7-8% fett när dom blev testade! Dom specialbeställer alltid sitt kött. Inköpspriset är ca 3 ggr högre än konkurrenterna. Troligen bäst i Sverige! Dom värsta låg på närmare 60%!!! Fy fan!

zydar
2007-05-30, 21:06
Det mesta kebabköttet som serveras är nästan alltid billig äcklig fet smörja. Det finns dock lysande undantag. Lundakebab i Saluhallen i Lund hade endast 7-8% fett när dom blev testade! Dom specialbeställer alltid sitt kött. Inköpspriset är ca 3 ggr högre än konkurrenterna. Troligen bäst i Sverige! Dom värsta låg på närmare 60%!!! Fy fan!








fan,, ja som älskar kebab :/

Doozer
2007-05-30, 21:22
Köttet i sig är inte onyttigt för att det innehåller fett. Animaliskt fett (mättat) är inte onyttigt, utan livsviktigt. Det som däremot inte är bra för dig är pommes som är packat med transfetter, kemiska fetter som sätter sig på kärlen. Men pulvermos eller pommes spelar nog egentligen ingen roll, lika illa.

zydar
2007-05-30, 21:42
kebab pizza då? käka jag idag efter träning =)

timpaw
2007-05-30, 22:11
kebab pizza då? käka jag idag efter träning =)

hoppas den smaka, dock är den knappast nyttigare än en kebabtallrik. Snarare tvärt om.

psirus
2007-05-31, 07:59
Varför ens försöka?

Antingen tar man sig i kragen och äter "bra" mat eller så äter man en kebab som en riktigt man.

Börje H
2007-05-31, 08:22
Bäst att göra sin egen:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1064112&postcount=1

Servera med ris, strimlad sallad och minicrempa med vitlök. Gjord på älgkött blir det ännu godare, och fettsnålare om man nu är rädd för fett....

Eddie Vedder
2007-05-31, 08:30
Varför ens försöka?

Antingen tar man sig i kragen och äter "bra" mat eller så äter man en kebab som en riktigt man.

TACK!

Väntade på att nån skulle gå in och säga det. Hur orkar man bry sej om hur nyittig/onyttig kebaben är på en pizzeria!?*screwy* Köper man typsiskt "pizzeriakäk" så vet väl vem som helst att det är oerhört mycket fett, raffinerade kolhydrater och allmänt kaloriladdat. Just därför kan det ju vara smart att inte käka den maten varje dag, om man nu inte har en RUSKIG energiförbrukning förstås.*flex*

Du köper mat på en pizzeria då och då för att unna dej nåt extra, hur sjukt är det inte att sitta ock räkna fettprocent på kebaben då egentligen?

veggotjejen
2007-05-31, 21:37
Köttet i sig är inte onyttigt för att det innehåller fett. Animaliskt fett (mättat) är inte onyttigt, utan livsviktigt. Det som däremot inte är bra för dig är pommes som är packat med transfetter, kemiska fetter som sätter sig på kärlen. Men pulvermos eller pommes spelar nog egentligen ingen roll, lika illa.

Livsviktigt?
Jag är vegetarian och jag lever..*whistle*

floppix
2007-05-31, 21:53
Livsviktigt?
Jag är vegetarian och jag lever..*whistle*

Beror nog på att allt mättat fett inte är animaliskt...

Maharadja
2007-06-01, 09:45
Sen när blev pulvermos nyttigt? ;)

z_bumbi
2007-06-01, 10:16
Sen när blev pulvermos nyttigt? ;)

Det beror på vad du jämför med men jag ser inget större fel på det generellt.

Eddie Vedder
2007-06-01, 10:29
Det beror på vad du jämför med men jag ser inget större fel på det generellt.

+1

I just det här fallet är det ju dessutom som substitut mot pommes frites och dom emellan skulle iaf jag välja pulvermos.

skaparn
2007-06-01, 12:10
Haha, ja men det står jag mig inte på *flex* behövde energi!

Men ändå kämpar du för att få kebaben så energisnål som möjligt. Varför?

theoppositescollide
2007-06-04, 19:24
Sen när blev pulvermos nyttigt? ;)
inte lika kaloririkt, iaf.

fluffy_ferret
2007-06-04, 19:40
Köttet i sig är inte onyttigt för att det innehåller fett. Animaliskt fett (mättat) är inte onyttigt, utan livsviktigt. Det som däremot inte är bra för dig är pommes som är packat med transfetter, kemiska fetter som sätter sig på kärlen. Men pulvermos eller pommes spelar nog egentligen ingen roll, lika illa.

Precis.

Vad är det som har fått folk att tro att kött plötsligt har blivit onyttigt? Vad tror ni vi människor har utvecklats på under några miljoner år? Inte är det nötter och gräs utan främst KÖTT. Det låter så löjligt i mina öron, ungefär som om någon skulle säga att gräs är farligt för kor.

Och inte tusan pillade grottmänniskorna bort det goda, nyttiga fettet heller.

Sir Klabbe
2007-06-04, 19:40
Ät köttfärs och hemmagjort potatismos istället - godare, nyttigare, billigare och mer mättande ...

Eddie Vedder
2007-06-04, 19:46
Vad är det som har fått folk att tro att kött plötsligt har blivit onyttigt? Vad tror ni vi människor har utvecklats på under några miljoner år? Inte är det nötter och gräs utan främst KÖTT.

Just kebabkött var nog en basvara, inte ens du fluffy_ferret kan väl tycka att kebabkött från random pizzeria är särskilt högkvalitativ mat? Knappast jämförelsebart med nötkött från fritt betande kor t.ex.

Yankeee
2007-06-04, 19:54
Just kebabkött var nog en basvara, inte ens du fluffy_ferret kan väl tycka att kebabkött från random pizzeria är särskilt högkvalitativ mat? Knappast jämförelsebart med nötkött från fritt betande kor t.ex.

Vad är det för fel på kebabkött?

Eddie Vedder
2007-06-04, 19:58
Vad är det för fel på kebabkött?

Jag menar inte allt kebabkött, finns helt klart kebebkött av alldeles utmärkt kvalité men tror inte det gäller halvsjaskiga pizzerior faktiskt.

Det Arne Persson nämner tidigare i tråden är ju ganska talande:

Det mesta kebabköttet som serveras är nästan alltid billig äcklig fet smörja. Det finns dock lysande undantag. Lundakebab i Saluhallen i Lund hade endast 7-8% fett när dom blev testade! Dom specialbeställer alltid sitt kött. Inköpspriset är ca 3 ggr högre än konkurrenterna. Troligen bäst i Sverige! Dom värsta låg på närmare 60%!!! Fy fan!

Yankeee
2007-06-04, 20:02
Jag menar inte allt kebabkött, finns helt klart kebebkött av alldeles utmärkt kvalité men tror inte det gäller halvsjaskiga pizzerior faktiskt.

Det Arne Persson nämner tidigare i tråden är ju ganska talande:

Ställer mig dock tvivlande till att speciellt många kebaberior har 60% fett i sitt kött. Om det inte är E% fett som de syftar på.

Eddie Vedder
2007-06-04, 20:09
Ställer mig dock tvivlande till att speciellt många kebaberior har 60% fett i sitt kött. Om det inte är E% fett som de syftar på.

Jo just den procentmängden är jag också tveksam till helt klart. Men fortfarande står jag fast vid att jag inte tror kvalitén direkt är "tipptopp" på kebabköttet i alla landets pizzerior.;)

Yankeee
2007-06-04, 20:11
Jo just den procentmängden är jag också tveksam till helt klart. Men fortfarande står jag fast vid att jag inte tror kvalitén direkt är "tipptopp" på kebabköttet i alla landets pizzerior.;)

Och jag skulle inte säga att kebabkött inte är "högkvalitativ mat" ;)

Alfred Nobel
2007-06-04, 21:28
Sen när blev pulvermos nyttigt? ;)

Om du uppmärksamar mitt lilla citat i nyttigt när jag beskrev min beställning, upkommer en gömd betoning som i mina ögon är relativt självklart om att den inte är fulländad inom kategorin nyttig-mat. Sen så försöker jag givetvis dra en jämförelse med pommesfrites som förövrigt är en självklarthet för mig när det handlar om kebab :D

Sen så mår jag psykiskt bättre om jag klämmer i mig en tallrik potatismos än att behöva grubbla över hur mycket kcal jag fick i mig av en halv tallrik pommes...*whistle*

Fast själva frågan jag ville förmedla var hur näringsvärdet såg ut på kebabköttet, rent generellt! Och det visade sig vara bättre än förväntan. Men nu dörjer det till studenten och midsommar innan man får röra kaloribomber igen som pizza och kebab :Virro :thumbup:

sarome
2007-06-04, 21:43
Ni glömmer nånting ganska viktigt ang hur fett kebabkött är. Har ni sett behållarna under kebabstocken där allt fett samlas?
Jag menar absolut inte att det är nyttigt med kebab, men mycket av fettet rinner faktiskt av stocken, precis som när man grillar etc.

Och nötkött som nötkött, köttputts och rester från styckning är lika nyttigt som fina biffar om man bortser från att det ofta blir lite fetare eftersom man blandar i fettputts också.

emmak
2007-06-04, 22:18
Ni glömmer nånting ganska viktigt ang hur fett kebabkött är. Har ni sett behållarna under kebabstocken där allt fett samlas?
Jag menar absolut inte att det är nyttigt med kebab, men mycket av fettet rinner faktiskt av stocken, precis som när man grillar etc.

Och nötkött som nötkött, köttputts och rester från styckning är lika nyttigt som fina biffar om man bortser från att det ofta blir lite fetare eftersom man blandar i fettputts också.

Grymt bra skrivet, folk måste fatta det, kebab är inte så värdelöst som alla tror

fluffy_ferret
2007-06-05, 00:20
Tror inte det är nån skillnad på kebab-nötköttet och det vanliga nötköttet som säljs i sverige.

lamerica
2007-06-05, 15:48
Mmmm kebab är ju så jäkla gott!!

Jag har läst både att kebabkött är helt förkastligt, det onyttigaste man kan äta. Sen läste jag att det är ett helt ok käk, förutsatt att man skippar pommes friten så klart.

Min personliga slutsats är att det är skillnad på kebab o kebab. Det finns ju kebabkött som dryper av fett. När man går in på en kebaberia tar dom ju t.o.m upp köttet ur nån varmhållningsburk som jag antal innehåller 100% olja. (?), vanligt precis innan stängning. Sen finns det torrare kebabkött som ger ett nyttigare intryck. Min stammis kebaberia säljer torrare men mört kött, med bra tuggmotstånd. Känns inte för onyttigt. Kör givetvis kebabsallad, med endast tomatbaserad sås och inget pizzabröd till.

fluffy_ferret
2007-06-05, 16:09
Fett är inte onyttigt, det är livsnödvändigt. Om man drar ned kraftigt på fettet får man mycket negativa konsekvenser för hälsan. Om man däremot drar ned på kolhydraterna till fettets fördel ser man bara förbättringar.
Och när vi väljer vårat fett, så ska det vara det naturliga fettet vi har utvecklats på.
Det blir alltså kött.

Jag ser det alltså som en positiv sak att kebabköttet "dryper av fett".

überstarken
2007-06-05, 18:19
Fett är inte onyttigt, det är livsnödvändigt. Om man drar ned kraftigt på fettet får man mycket negativa konsekvenser för hälsan.

Men det innebär väl inte att det blir bättre ju mer man stoppar i sig? :smash:

Om man däremot drar ned på kolhydraterna till fettets fördel ser man bara förbättringar.


Gör man? Inte när man tränar hårt iallafall.

Diana
2007-06-06, 07:50
TACK!

Väntade på att nån skulle gå in och säga det. Hur orkar man bry sej om hur nyittig/onyttig kebaben är på en pizzeria!?*screwy* Köper man typsiskt "pizzeriakäk" så vet väl vem som helst att det är oerhört mycket fett, raffinerade kolhydrater och allmänt kaloriladdat. Just därför kan det ju vara smart att inte käka den maten varje dag, om man nu inte har en RUSKIG energiförbrukning förstås.*flex*

Du köper mat på en pizzeria då och då för att unna dej nåt extra, hur sjukt är det inte att sitta ock räkna fettprocent på kebaben då egentligen?
Jao

Jag ser den här tråden som en skändning gentemot en av matvärldens mest framstående kreationer.

Aber, kebab med potatismos ÄR en höjdare :D