handdator

Visa fullständig version : Övningsutförande militärpress


Johan86
2007-05-30, 13:06
Det finns 2st utförande av militärpress

1. Är att stången går "runt" huvudet och stången stannar ovanför huvudet. På detta vis: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

2. Det är när man pressar skivstången snett uppåt. Stången kommer aldrig ovanför huvudet. Utan stången är snett ovanför huvudet. Hittade ingen film med detta sätt

Vilket sätt är det rätta? Fördelar och nackdelar med dom respektive sätt?

Zakath
2007-05-30, 13:18
Länken visar korrekt utförande, det andra du pratar om låter som snedbänk.

Lexidos
2007-05-30, 14:14
Vej ej vad nr 2 är men jag kör efter nr 1 principen.

Nitrometan
2007-05-30, 20:05
Hur ska du kunna hålla stången snett framåt?

1 - är det korrekta utförandet.

Arne Persson
2007-05-30, 21:09
Hur ska du kunna hålla stången snett framåt?

1 - är det korrekta utförandet.

Kolla bara den underbara BodyPumpen et.al.... Där är alla knasigheter möjliga.;)

psirus
2007-05-30, 21:20
Kolla bara den underbara BodyPumpen et.al.... Där är alla knasigheter möjliga.;)

Arne är inte du Bodypumpinstruktör?

Arne Persson
2007-05-30, 21:23
Arne är inte du Bodypumpinstruktör?

Självklart!

Scratch89
2007-05-30, 22:17
Vad finns det för fördelar med att "låsa ut" ovanför huvudet sådär? Jag tänkte mest på varianter jag har sett där man bara står och pumpar rakt upp, som hantelpressar fast med stång, ståendes.

Arne Persson
2007-05-30, 22:32
Vad finns det för fördelar med att "låsa ut" ovanför huvudet sådär? Jag tänkte mest på varianter jag har sett där man bara står och pumpar rakt upp, som hantelpressar fast med stång, ståendes.

Vill du bli stark och hålla några tyngre vikter på raka armar så måste man självklart "låsa ut". Detta är inget som är allvarligt om nu någon "berömdhet" skulle påpeka att det skulle vara det. Hur fan hade det sett ut om tex tyngdlyftarna hade stannat med stången framför huvudet?
Suck, var fan har det sunda förnuftet tagit vägen idag?

jwzrd
2007-05-30, 22:34
Vad finns det för fördelar med att "låsa ut" ovanför huvudet sådär? Jag tänkte mest på varianter jag har sett där man bara står och pumpar rakt upp, som hantelpressar fast med stång, ståendes.

Det är lättare mekaniskt, rörelsen blir säkrare. Men det är klart, är du byggare så bryr du dig inte om praktiska saker utan är mer intresserad av kontakt?

bertbert
2007-05-31, 07:40
Anekdot. Jag såg en kille som körde militärpress, från nyckelbenet upp till raka armar. När han hade kört färdigt sitt set (8-10 reps) fortsatte han, stående upprätt, att köra några reps till i princip vinkelrätt ut från kroppen (som bänkpress)!!! :smash:

Jag satte gainern i halsen.