handdator

Visa fullständig version : kcal i hemmabakat bröd


l3na
2007-05-30, 04:02
Oftast bakar ja mitt eget matbröd då ja tycker de är mycket godare än köpesbröd, och att ja då kan välja att stoppa i lite vad ja vill i brödet.
Just därför skulle ja tycka det var intressant att räkna ut antal kcal/100g i mitt bröd innehåller för att jämföra med köpes. Men frågan är hur man gör..?!?!?*screwy*
I vanliga fall vet ja hur man räknar ut kcal i olika produkter, men hur gör man med tex 9dl, 2msk olja, 1tsk salt osv.. vet inte riktigt hur ja ska få till det. Någon som kanske vill vara snäll och förklara? :em:

Sverker
2007-05-30, 06:20
Du får helt enkelt väga upp alla ingredienserna.

Du har ju mjöl, margarin/olja och socker/sirap som ger kalorier. Det är bara att räkna samman och sedan räkna ut hur mycket varje bulle/brödskiva innehåller i kalorier.

Felkällan är hur mycket socker som blir till alkohol. Alkoholen försvinner vid bakningen. Felkällan borde jag ha i huvudet...men jag har glömt:smash:

Höfta bort 15 kcal ( 3 - 4 g socker ) per 100 g färdigt bröd:D

Slimfit
2007-05-30, 07:28
Bakar väldigt mycket själv och har gjort en del beräkningar. Normalt hamnar jag mellan 220 och 250 kcal /100g så numera använder jag 240 som ett standarvärde, nogrannare än så behöver jag inte räkna.