handdator

Visa fullständig version : Vad betyder ordet "studentikost" för er?


Mantus
2007-05-30, 01:31
Ja, vad associerar ni ordet studentikost med?
För mig är det möten med samtal om allt möjligt inom politik, teater, litteratur, statsvetenskap och insiderskämt samt lite allvar gällandes nation eller konventsfrågor. Allt detta kryddat med lite punsch, kaffe och fika.
Jag förknippar också studentikost med att få ta på sig fracken gå på en fin middag, trevligt bordssällskap, god sprit och allmän festlig stämning. Allt på en trevlig nivå. Även små sexor med trettio pers som sitter och äter god mat och dricker väldigt mycket och billig (nationspriser är bra) öl, sjunger (läs:skrålar) och pratar, samt sedan går ned till puben och pratar, lyssnar på musik och har roligt fram till kl 06.00 en tisdagkväll.
En trevlig stund med kamrater för att bryta av studierna. Jag har till och med lyckats få min antistudentikosa flickvän att gilla att gå på studentsaker med mig, den glada stämningen smittar, särskilt med några öl innanför västen, så pass mycket att till och med hon som vanligen hatar allsång och fylikt har börjat gilla att vara med.

Studentikost för mig är INTE, overaller, spritfester med asfulla, spyende teknologer och allmän drängfylla.

Vad förknippar ni ordet studentikost med? Och hur fick ni det intrycket?

Corpobal
2007-05-30, 01:38
Inskränkt självupplyftande tillvaro, leka lusten av sig innan man blir "allvarlig" och stabiliserar sig i en medelklasstillvaro. Romantiserat beteende kring alkohol, sex, droger och moral. Ytliga sociala kontakter och ett brett spektrum av subkulturer.

Baserat på 20 år boende i Lund samt ett par fristående kurser vi Lunds universitet, kortvarigt engagemang i en nation.

tossefar
2007-05-30, 01:39
Spex och snapsvisor.

Mantus
2007-05-30, 01:45
Inskränkt självupplyftande tillvaro, leka lusten av sig innan man blir "allvarlig" och stabiliserar sig i en medelklasstillvaro. Romantiserat beteende kring alkohol, sex, droger och moral. Ytliga sociala kontakter och ett brett spektrum av subkulturer.

Baserat på 20 år boende i Lund samt ett par fristående kurser vi Lunds universitet, kortvarigt engagemang i en nation.



Låter som en tråkig association, men det är ju Lund du snackar om så jag tror att du har rätt.

Arf Pingvin
2007-05-30, 01:49
Overaller, spritfester med asfulla, spyende teknologer och allmän drängfylla.

Det och sittningar. Det senare kanske är den delen du beskriver i positiva ordalag. Verkar vara samma människor som har overaller. Jag har aldrig känt behovet av sånt studentliv, det är inte för mig. Har ingen overall heller. Studentjävlar. Har ändå många år på ett universitet...

Yankeee
2007-05-30, 05:05
Tore.

Baan
2007-05-30, 06:12
Studentikost för mig är INTE, overaller, spritfester med asfulla, spyende teknologer och allmän drängfylla.


Det är ju klart det inte är det, ni har ju inte overaller på juristlinjen sen är ni inte teknologer heller. Resten funkar med din ovan nämnda beskrivning faktiskt ganska bra, skillnaden är bara vilken approach man har till beskrivningen.

Som svar till frågan kort och gott handlar det om att konsumera mycket alkohol under vilka förhållanden som helst. Kraven verkar inte vara särskilt höga på lokal, stämning, musik, folk osv osv, bara det finns sprit.

Sheogorath
2007-05-30, 06:24
Nudlar.

Eller vänta nu.... *whistle*

Snabel
2007-05-30, 07:11
Ja jäklar, vad fint!

JJ
2007-05-30, 07:54
Aldrig hört ordet förut.

olwe
2007-05-30, 09:21
Overaller, nollningar, spexande och samhörighetsprylar (typ tröjor och dylikt) för studenter. Sådant man inte gör normalt utan dras in i genom universitetet.

Att dricka massa bärs, spy och vara uppe till 06.00 på en tisdag kan mycket väl hända i mina vanliga kretsar också. Det är faktiskt troligare att det händer där än i mitt (dåvarande) uni-umgänge.

petersson
2007-05-30, 09:22
Det har en negativ klang hos mig. Kopplar ihop det med overaller, nördar och sittningar som man är tvungen att gå på om man inte ska räknas som en dålig människa, men det var i Uppsala det också *whistle*

Kurash
2007-05-30, 09:32
Inskränkt självupplyftande tillvaro, leka lusten av sig innan man blir "allvarlig" och stabiliserar sig i en medelklasstillvaro. Romantiserat beteende kring alkohol, sex, droger och moral. Ytliga sociala kontakter och ett brett spektrum av subkulturer.

Baserat på 20 år boende i Lund samt ett par fristående kurser vi Lunds universitet, kortvarigt engagemang i en nation.

Bra rutet konstapeln!

Snafu
2007-05-30, 09:42
Det har enbart negativa associationer för mig, varav alla har omnämnts redan. Dock har jag gjort det mesta av ovanstående men det tog inte lång tid innan det började kännas fjortis.

Fjortisskap på universitetet kan man väl jämföra studentikost med.

Bronkitkorv
2007-05-30, 09:43
Ingenting...

Baan
2007-05-30, 09:54
Aldrig hört ordet förut.

Får instämma, även om jag sitter i ett läge där jag borde ha hört det om man säger så.

Solros
2007-05-30, 10:05
Äckliga brudar i mysbyxor och killar i flipflops som ständigt är bakis.

Mson
2007-05-30, 10:16
Aldrig hört ordet :confused:

mystic[-_-]
2007-05-30, 10:22
Äckliga brudar i mysbyxor och killar i flipflops som ständigt är bakis.

:thumbup:

Muskelbyggaren
2007-05-30, 10:39
När jag började studera var jag på en tillställning för studenter enligt gammal tradition. Kan vara kul om man försöker tänkte jag, tji var vad jag fick. Nog för att grisfester kan vara roliga om det enda alla vill är att supa sig fulla. Men när alla ständigt ska försöka överträffa varandra i att vara kultiverade och insiktsfulla under påverkan av alkohol och diskutera djupet i Håkans senaste, fick jag nog. Inte nog med det får man aldrig äta utan ska upp och ner, sjunga gamla visor, skratta åt töntiga spex a'la Stefan och Krister. Då går jag hellre på LKABs firmafest, där är det åtminstone inget hymmlande om syftet med det hela. Aldrig mer, mina sämst spenderade 300 kronor, någonsin.

Nej, jag är ingen "mingelmänniska", det kan jag erkänna. :em:

fothermucker
2007-05-30, 11:22
Ouveraller, slasque med punschdrickande, klamydiaspridande, vomerande teknologer och allmän deprevation. (Går maskin)

Löjtnant Blank
2007-05-30, 11:38
Det finns inga människor jag hyser mer förakt för än de där töntarna. Möjligtvis pedofiler, men i så fall är det knappt.

machine gun
2007-05-30, 11:40
Har aldrig hört ordet förut. Trodde först att det stod studentkost och tänkte på nudlar och havregrynsgröt, men sen insåg jag att jag visst läst fel.

Hmm.. om man läst 5 terminer i Uppsala och aldrig hört ordet, är man en dålig student då? :em: :D

Lexidos
2007-05-30, 11:49
Student i kost, kannibalism? :D

Mantus
2007-05-30, 12:49
När jag började studera var jag på en tillställning för studenter enligt gammal tradition. Kan vara kul om man försöker tänkte jag, tji var vad jag fick. Nog för att grisfester kan vara roliga om det enda alla vill är att supa sig fulla. Men när alla ständigt ska försöka överträffa varandra i att vara kultiverade och insiktsfulla under påverkan av alkohol och diskutera djupet i Håkans senaste, fick jag nog. Inte nog med det får man aldrig äta utan ska upp och ner, sjunga gamla visor, skratta åt töntiga spex a'la Stefan och Krister. Då går jag hellre på LKABs firmafest, där är det åtminstone inget hymmlande om syftet med det hela. Aldrig mer, mina sämst spenderade 300 kronor, någonsin.

Nej, jag är ingen "mingelmänniska", det kan jag erkänna. :em:

Att gå på sittning för trehundra spänn är inte så värst väl spenderade pengar om man inte känner någon eller är insatt i nationen. Kan inte bli annat än tråkigt.
Det roligaste är väl i sådana fall sexorna där ingen som sagt hymlar med att syftet är att dricka och ha roligt.



Studentikost är alltså för de flesta förknippat med negativa upplevelser? Själv kan jag faktiskt erkänna att de första gångerna jag hörde det hade det en negativ klang för mig också. Dock är det svårt att hitta en ekvivalens för det man gör på en nation.
Visserligen skulle man kunna kalla det för vanligt trevligt umgänge med enligt mig trevligare människor och värderingar än de uppsminkade jurist och ekonomifjollor som går på Snärkes varje tisdag, Stockholms varje torsdag och BJ varje lördag och känner sig som barens kungar. Finns många sådana på min linje. Trevligt att man kan vara sig själv på nationen utan att folk bryr sig om hur man beter sig, går klädd och agerar hela tiden.

jakke
2007-05-30, 12:53
Har aldrig hört ordet förut. Trodde först att det stod studentkost och tänkte på nudlar och havregrynsgröt, men sen insåg jag att jag visst läst fel.

Hmm.. om man läst 5 terminer i Uppsala och aldrig hört ordet, är man en dålig student då? :em: :D

+1, fast 6 terminer(om 1 vecka).


Sen förstår jag inte hatet mot teknologer, inte många som har overall och den minioriteten ser alla andra ner på.

Mantus
2007-05-30, 12:54
Nej, jag är ingen "mingelmänniska", det kan jag erkänna. :em:

Inte jag heller till en början, men kontaktnätet man får kan vara väldigt viktigt, det var genom kontakter på nationen knytna vid en sexa som jag fick min lägenhet. Jag har fått trevliga vänner inom många andra områden jag annars aldrig skulle träffa t.ex. lärare, sjuksköterskor osv. Jag har träffat en hel del verksamma jurister under middagar och dylikt som jag kommit att prata med och således kanske har en fördel av om jag träffar sedan.
Sedan så gillar jag verkligen inte mingel som i " stå och prata med en helt ointressant person som inte har något gemensamt med mig bara för att jag måste" man letar självklart upp trevliga personer och pratar med.

Fartman
2007-05-30, 12:56
När jag började studera var jag på en tillställning för studenter enligt gammal tradition. Kan vara kul om man försöker tänkte jag, tji var vad jag fick. Nog för att grisfester kan vara roliga om det enda alla vill är att supa sig fulla. Men när alla ständigt ska försöka överträffa varandra i att vara kultiverade och insiktsfulla under påverkan av alkohol och diskutera djupet i Håkans senaste, fick jag nog. Inte nog med det får man aldrig äta utan ska upp och ner, sjunga gamla visor, skratta åt töntiga spex a'la Stefan och Krister. Då går jag hellre på LKABs firmafest, där är det åtminstone inget hymmlande om syftet med det hela. Aldrig mer, mina sämst spenderade 300 kronor, någonsin.

Nej, jag är ingen "mingelmänniska", det kan jag erkänna. :em:

Håller med, det är ett jävla omständigt sätt att umgås. Varför i helvete kan man inte bara skita i allt jävla spex, alla TÖNTIGA jävla snapsvisor och alla förbannat dåliga lekar. Alltså, varför ska det vara så mycket påtvingat skit.
Sitta vid ett långbord, käka och dricka bärs är en hederlig sysselsättning.. att dom måste lägga till en jävla extramoment är bara förbannat onödigt och gör det hela myyyyycket sämre.
Ska man dra det hela till overaller och sånt så vill jag bara slå. Man märker som sagt ganska fort att väldigt många som älskar sånt här var dom som inte hade några vänner i gymnasiet.. och det brukar finnas en anledning till det.

Mantus
2007-05-30, 13:03
+1, fast 6 terminer(om 1 vecka).


Sen förstår jag inte hatet mot teknologer, inte många som har overall och den minioriteten ser alla andra ner på.

Har vi en arg teknolog här månde?:D
Nej, jag ska väl inte klaga så mycket på Uppsalateknologerna de använder inte så mycket overaller vad jag kommer ihåg.
Däremot är det jättevanligt att bära det i Norrköping, där har alla linjer det. Finns inget värre än att gå på en fest och se femtio pers iklädda overaller i kulörta färger drickandes vin sjungandes skittråkiga dryckesvisor, pimplandes billig öl i en korridor. Man kan inte ta någon på allvar och utanförskapskänslan är bastant. Som tur är har jag en smart flickvän som aldrig skulle sätta på sig studentoverall.
Jag antar visst att även jag har dåliga erfarenheter av vad vissa förknippar med studentikost.

jakke
2007-05-30, 13:17
Har vi en arg teknolog här månde?:D
Nej, jag ska väl inte klaga så mycket på Uppsalateknologerna de använder inte så mycket overaller vad jag kommer ihåg.
Däremot är det jättevanligt att bära det i Norrköping, där har alla linjer det. Finns inget värre än att gå på en fest och se femtio pers iklädda overaller i kulörta färger drickandes vin sjungandes skittråkiga dryckesvisor, pimplandes billig öl i en korridor. Man kan inte ta någon på allvar och utanförskapskänslan är bastant. Som tur är har jag en smart flickvän som aldrig skulle sätta på sig studentoverall.
Jag antar visst att även jag har dåliga erfarenheter av vad vissa förknippar med studentikost.

=)
Säg mig då varför alla justier ska skryta över hur smarta och hårt dom måste plugga hela j-la tiden? Skulle dom sluta klaga så skulle det säkert gå lite lättare.

NiXPhoenix
2007-05-30, 13:18
Aldrig hört ordet tror jag.
Visste iaf inte vad det betydde.

Mantus
2007-05-30, 13:22
=)
Säg mig då varför alla justier ska skryta över hur smarta och hårt dom måste plugga hela j-la tiden? Skulle dom sluta klaga så skulle det säkert gå lite lättare.

Så jävla hårt är det inte, hårt i jämförelse med olika kulturklasser och dylikt men vi har ett väldigt skönt och trevligt schema med få lektioner så jag skulle väl säga att vi snarare gnäller mycket än jobbar överdrivet hårt. Vet att t.ex. apotekare har lektioner flera timmar så gott som varje dag och det verkar värre. Däremot är betygshetsen väldigt hård så det är väl det som får en att tycka att man har det jobbigt.

1986
2007-05-30, 13:29
då knyter jag näven kring knogjärnet som farfar hade sagt.

min föreställning kring ordet studentikos handlar väl mest, som någon sa, om fjortisbeteende och overaller.
men jag har ingen jävla aning egentligen, det bygger enbart på naiva teorier och vanliga sunda idiotfördomar.

Rataxes
2007-05-30, 13:44
Som andra sagt, förknippar det med en väldigt konstlad "Nu ska vi ha KUL!"-lekledarattityd till festande som drivs på av överentusiastiska nördar som försöker kompensera för att de inte hade något socialt liv innan de var 20. Fick nog av det efter två gasquer på data.

skaparn skrev också rätt träffande om teknologer:
På teknis återfinns väldigt många med hög intelligens, men när de försöker lägga sig i frågor rörande samhället låter dom som en gastande officer. Teknis har en jargong som jag tycker definierar dum grabbighet, det låter som att alla reciterar ett nummer av Slitz.Det här var extremt påtagligt de 5-6 månader jag stod ut på KTHs datateknik, är väl inte lika farligt nu på bioteknik i och med att könsfördelningen faktiskt är rätt balanserad.

davhei
2007-05-30, 17:11
Som andra sagt, förknippar det med en väldigt konstlad "Nu ska vi ha KUL!"-lekledarattityd till festande som drivs på av överentusiastiska nördar som försöker kompensera för att de inte hade något socialt liv innan de var 20. Fick nog av det efter två gasquer på data

Du formulerade den känslan som jag hade kring ordet mycket bättre än jag någonsin kunde gjort. Det är precis den uppfattningen jag fått efter de fester arrangerade av kåren jag varit på. Känner inte det minsta sug efter sånt, fy fan...

4 års ekonomistudier i bagaget

Boven
2007-05-30, 17:25
Töntiga killar och tjejer som tror att de är balla med sina nya studentpolare. Värst av alla är de som är engagerade i nationsväsendet(exkl. idrottsdelen), de tar alla fjantpris man kan ta. Pluggar i Uppsala så jag vet!

mvh Boven

Baan
2007-05-30, 17:32
Ett problem jag ser är att det blir så inavlat med att bara umgås med andra studenter och ha småhemliga fester på skolområdet och så. Studenter är ju ändå inte normala människor ;) , varför inte lika gärna ta studentpolarna och gå på krogen eller något annat fint. Sitta med 20 andra killar (som det lätt blir hos teknologer) och möjligtvis en ful tjej som kvalificerar sig som kille blir ju lätt lite sausagefest :D

Osten80
2007-05-30, 17:51
Jag håller med Rataxes och Löjtnanten.

PowPow
2007-05-30, 18:17
Fick nog av det efter två gasquer på data.


Att stava gask gasque är ju studentikost, om något :D

För mig är det ett ganska negativt laddat ord.
Tittar man på utelivet (med nationer, sittningar m.m.) så är det väl helt enkelt precis som utanför studentlivet - fast billigare, sämre och med endast studenter. Billigt är bra, men de andra två faktorerna är det inte.

Hela kulturen med visor, och bordsbeteende som mer påminner om gårdagens överklassbjudningar, tilltalar mig inte.

grisbil3n
2007-05-30, 19:45
Gillar't inte iaf!

Lexidos
2007-05-30, 19:48
Vart kommer ordet ifrån? Jag har aldrig hört det innan

petah
2007-05-30, 19:50
Du har alltså inte bara hittat på ett ord? :Virro

zeusden1
2007-05-30, 19:50
nudlar

Ignatius72
2007-05-30, 19:52
Teknologer som kutar omkring i rosa overaller och nördar sig och nollar (förnedrar första års studenter). Hade jag varit nybörjar teknolog så hade jag börjat med att knäcka några väl utvalda näsben.

Muskelbyggaren
2007-05-30, 19:56
Jag tror säkert att det är ett bra sätt att träffa människor via nationer, men jag har inget behov av att aktivt förbättra mitt kulturutbyte. Jag går dit ibland för att det är kul helt enkelt. Ju mindre studentigt desto bättre. Kunde man erbjuda allmänheten att komma till sittningarna för en eventuellt högre avgift, samt avskaffade allt larv, så skulle det definitivt locka. Fast det är väl bra om det får finnas kvar ett ställe för universitetets motsvarighet till bandcamp-deltagare ändå.

Apropå detta måste jag också slå ett slag för avskaffandet av kårobligatoriet, som tyvärr verkar dröja. Tanken på hur mina surt förvärvade pengar sponsrar dålig teater och frågesport får det att smärta i min själ.

Baan
2007-05-30, 20:00
Jag tror säkert att det är ett bra sätt att träffa människor via nationer, men jag har inget behov av att aktivt förbättra mitt kulturutbyte. Jag går dit ibland för att det är kul helt enkelt. Ju mindre studentigt desto bättre. Kunde man erbjuda allmänheten att komma till sittningarna för en eventuellt högre avgift, samt avskaffade allt larv, så skulle det definitivt locka. Fast det är väl bra om det får finnas kvar ett ställe för universitetets motsvarighet till bandcamp-deltagare ändå.

Apropå detta måste jag också slå ett slag för avskaffandet av kårobligatoriet, som tyvärr verkar dröja. Tanken på hur mina surt förvärvade pengar sponsrar dålig teater och frågesport får det att smärta i min själ.

Träffa människor via nationer? Träffa utlänningar? :confused:

Rataxes
2007-05-30, 20:03
Att stava gask gasque är ju studentikost, om något :DGah! Du har rätt. Man blir typ oundvikligt skadad bara av att vistas på campus.

Muskelbyggaren
2007-05-30, 20:08
Träffa människor via nationer? Träffa utlänningar? :confused:
http://susning.nu/Studentnation

Fast om du redan visste vad en studentnation är för något är ditt inlägg rätt roligt. :)

Baan
2007-05-30, 20:10
http://susning.nu/Studentnation

Fast om du redan visste vad en studentnation är för något är ditt inlägg rätt roligt. :)

Nepp, trodde du faktiskt menade att det var något ifall man ville träffa utländska studenter :D Låter som man måste vara ganska insnöad för att ha koll på det intrycket. Sånt skit har vi ju inte på Chalmers. Tror jag. *whistle*

Muskelbyggaren
2007-05-30, 20:13
Nepp, trodde du faktiskt menade att det var något ifall man ville träffa utländska studenter :D Låter som man måste vara ganska insnöad för att ha koll på det intrycket. Sånt skit har vi ju inte på Chalmers. Tror jag. *whistle*
Såg först när jag slog upp det där hur få universitet som har nationer. Du missar inget väsentligt, annat än lite billigare mat och dryck.

Baan
2007-05-30, 20:14
Såg först när jag slog upp det där hur få universitet som har nationer. Du missar inget väsentligt, annat än lite billigare mat och dryck.

Det är alltså inte motsvarande sektioner som finns på olika program (bl a på Chalmers)? Typ idrottssektion, festsektion bla bla

Muskelbyggaren
2007-05-30, 20:45
Det är alltså inte motsvarande sektioner som finns på olika program (bl a på Chalmers)? Typ idrottssektion, festsektion bla bla
Ptja, på ett ungefär, som det står har ungefär varje landskap en egen nation, som arrangerar och styr en massa olika saker. De har bibliotek, lägenhetsuthyrning, restaurang och sist men inte minst de berömda sittningarna med SPEX! Varje enskild nation har oftast de olika sektioner du nämner.

Mantus
2007-05-30, 20:48
Töntiga killar och tjejer som tror att de är balla med sina nya studentpolare. Värst av alla är de som är engagerade i nationsväsendet(exkl. idrottsdelen), de tar alla fjantpris man kan ta. Pluggar i Uppsala så jag vet!

mvh Boven

Nästan så jag vill börja på MMA bara för att ge dig ett kok stryk.*grr27*


:D

A.Pahkamaa
2007-05-30, 20:57
Det är väl bara kul att dom utstötta från gymnasiet har hittat människor att umgås med. :)

Snake
2007-05-30, 21:13
Det är väl bara kul att dom utstötta från gymnasiet har hittat människor att umgås med. :)

Jao, hur många märken är du uppe i nu på din heta overall?

A.Pahkamaa
2007-05-30, 21:58
Jao, hur många märken är du uppe i nu på din heta overall?

*kissass*

skaparn
2007-05-30, 22:18
Gah! Du har rätt. Man blir typ oundvikligt skadad bara av att vistas på campus.

Det är all öhl.

Kom inte ens ihåg att jag skrev det där, men det stämmer fortfarande. Även om jag skulle så här i efterhand önskar att jag inte använt "låter" två meningar i rad på det där sättet. Men vem visste då att jag skulle bli citerad.

För övrigt börjar jag fundera då många skrivit i tråden att de inte känner till ordet (förutom JJ som behagade skoja, vilket jag sätter min egen vikt i kolfiber på). Är det månne studentikos spelad självdistans att använda ordet studentikost, eller är det okunskap? Studentikost är väl ett ganska vanligt ord, men jag önskar verkligen att jag inte visste vad det betydde.

Snake
2007-05-30, 22:23
Som den föreningshatare jag är så startade jag m.fl. krig mot en del föreningar. Slagsmål och pyromani för att nämna några av dåden.

Jag är en rockstar, jag gör vad jag vill.

Baan
2007-05-30, 22:23
Som den föreningshatare jag är så startade jag m.fl. krig mot en del föreningar. Slagsmål och pyromani för att nämna några av dåden.

Jag är en rockstar, jag gör vad jag vill.

Jag tror inte vakterna som du fick spö av är med i någon förening.

Snake
2007-05-30, 22:26
Jag tror inte vakterna som du fick spö av är med i någon förening.

Dom kommer få sitt i sinom tid dom med...

Endera är du med mig, eller emot mig? Så hur ska du ha det din föreningsfjant?

Baan
2007-05-30, 22:28
Dom kommer få sitt i sinom tid dom med...

Endera är du med mig, eller emot mig? Så hur ska du ha det din föreningsfjant?

Det är lugnt. Jag är inte med i "vaktföreningen".

machine gun
2007-05-30, 23:28
Är det månne studentikos spelad självdistans att använda ordet studentikost, eller är det okunskap? Studentikost är väl ett ganska vanligt ord, men jag önskar verkligen att jag inte visste vad det betydde.

Jag kan ärligt säga att jag aldrig hört ordet tidigare. Däremot vet jag både vad en nation är och kan stava till gasque :em:

tossefar
2007-05-31, 00:18
Jag hade varken hört eller sett ordet innan, men är det inte ganska självförklarande?

PowPow
2007-05-31, 02:21
Nepp, trodde du faktiskt menade att det var något ifall man ville träffa utländska studenter :D Låter som man måste vara ganska insnöad för att ha koll på det intrycket. Sånt skit har vi ju inte på Chalmers. Tror jag. *whistle*

Kan beror på att chalmers inte är ett universitet.







lol

kspr
2007-05-31, 02:34
Kan beror på att chalmers inte är ett universitet.







lol

Chalmers är visst ett universitet?

https://www.studera.nu/forskarutbildning/univ_hogsk/index.shtml

PowPow
2007-05-31, 02:36
Chalmers är visst ett universitet?

https://www.studera.nu/forskarutbildning/univ_hogsk/index.shtml

De är då dåliga på att förmedla det :D

"Chalmers är en teknisk högskola"
http://www.chalmers.se/

kspr
2007-05-31, 02:52
Ja det är lite udda, samma med KTH tydligen.

JJ
2007-05-31, 07:06
För övrigt börjar jag fundera då många skrivit i tråden att de inte känner till ordet (förutom JJ som behagade skoja, vilket jag sätter min egen vikt i kolfiber på).

Jag är ledsen att behöva svika dig, men jag har aldrig hört det. Detta trots en längre vistelse på KTH (är ordet vanligare inom universitetet?). Jag undvek iofs studentlivet efter nollningen då jag insåg att det gick typ 3 tjejer i hela skolan, men ja börjar undra hur jag kunnat undvika att veta vad det är? Jag kan iofs svära på att mina klasskompisar inte heller har någon aning. Kanske borde jag vara stolt? Oförstörd?
Gasque och sånt skit minns jag såklart. Nu när jag tänker på det, det var ett "q" i alla studentord. Studentiqost? Nej, det ringer fortfarande ingen klocka.

Baan
2007-05-31, 09:33
Chalmers är visst ett universitet?

https://www.studera.nu/forskarutbildning/univ_hogsk/index.shtml

Nu är jag inte helt säker på hur det fungerar men ett uni måste täcka ganska många utbildningar, inte bara naturvetenskapliga. GU täcker ju t.ex. både naturvetenskapliga och humanistiska, därför är U:et med i GU ;) Det är egentligen inte någon statusfråga utan mer att vissa lärosäten är specialiserade, behöver inte alls betyda att dom är sämre. Inte mycket att tjafsa om ;)

Baan
2007-05-31, 09:37
Jag är ledsen att behöva svika dig, men jag har aldrig hört det. Detta trots en längre vistelse på KTH (är ordet vanligare inom universitetet?). Jag undvek iofs studentlivet efter nollningen då jag insåg att det gick typ 3 tjejer i hela skolan, men ja börjar undra hur jag kunnat undvika att veta vad det är? Jag kan iofs svära på att mina klasskompisar inte heller har någon aning. Kanske borde jag vara stolt? Oförstörd?
Gasque och sånt skit minns jag såklart. Nu när jag tänker på det, det var ett "q" i alla studentord. Studentiqost? Nej, det ringer fortfarande ingen klocka.

Jag hörde det första gången i den här tråden med, fastän det har blivit en treårig vistelse nu :( Frågade en kompis som pluggar samma år om han hört det, han hävdar att han känner igen ordet men vet inte vad det betyder. Jag tolkar det som att han tror att han hört det.

Snafu
2007-05-31, 10:05
Värt att notera: studentikost uttalas studentikåååst. Iaf i Norrland =)

Jesper
2007-05-31, 10:13
nördar med fula overaller som borde få på käften. Även ordet "student" klingar dåligt i mina öron, säkerligen eftersom jag associerar det med de fula overalldresserade fjollorna men även med fattigdom, hippies, kollektiv och besservis..ism?

egge
2007-05-31, 10:38
besservis..ism?

:D
Nytt ord!

Hermes
2007-05-31, 10:46
Inskränkt självupplyftande tillvaro, leka lusten av sig innan man blir "allvarlig" och stabiliserar sig i en medelklasstillvaro. Romantiserat beteende kring alkohol, sex, droger och moral. Ytliga sociala kontakter och ett brett spektrum av subkulturer.

Baserat på 20 år boende i Lund samt ett par fristående kurser vi Lunds universitet, kortvarigt engagemang i en nation.

Underbart skrivet! :thumbup:

kspr
2007-05-31, 11:28
Nu är jag inte helt säker på hur det fungerar men ett uni måste täcka ganska många utbildningar, inte bara naturvetenskapliga. GU täcker ju t.ex. både naturvetenskapliga och humanistiska, därför är U:et med i GU ;) Det är egentligen inte någon statusfråga utan mer att vissa lärosäten är specialiserade, behöver inte alls betyda att dom är sämre. Inte mycket att tjafsa om ;)

Jo, det är den betydelsen jag får upp i skallen spontant också. Men den svenska definitionen är just att man får examinera forskarstuderande, och Chalmers har ju en hel drös med sådana.

Vi kan enas om att kalla Chalmers för ett "tekniskt universitet" då tycker jag.