handdator

Visa fullständig version : Grundträning, business och hälsa


Allan
2003-03-24, 20:32
För många år sen - ini helsicke många år sen - blev Sveriges då bäste junior på skidor intervjuad i TV. Han hette Gunde Svan. På frågan om varför han tränade så hårt svarade han "för att kunna börja träna hårt när jag blir senior".
Säga vad man vill om Gunde - men dum är han inte.
Åh vad har nu detta med styrketräning att göra?
Jo, att man ska se till att man är rejält grundtränad innan man börjar med de där spännande specialövningarna. Och det betyder att man bör ha tränat ett par år. Och nått vissa resultat.

Givetvis är allt detta relativt. Man kanske tränar för en beachkropp, man kanske tränar grepp, man kanske till och med drömmer om ett SM (eller i vart fall BK's fototävling) nån gång. Men man måste komma ihåg att styrketräning i varje del har likheter med andra idrotter.
Men vilken nybörjare skulle drömma om att kopiera elitfriidrottarna? Vilken motionssimmare är korkad nog att träna som Lars Frölander? Skulle ni drömma om att jogga med en långdistansare som elittränar? Antagligen inte.
Men att träna som eliten i byggning tycks gå bra, även om man kanske bara har två eller tre års erfarenhet.

Anledningen till att jag skriver det här är givetvis alla dessa frågor om det perfekta träningsprogrammet. Hade jag tie spänn för varje s k IronGuru (jo de kallas så) som prånglar ut träningsprogram skulle jag vara rik nu (överdrift!).
Idag handlar det så oerhört mycket om att sälja, och det ska vara så komprimerat som möjligt. Därför att korta intensiva träningsprogram som gör att folk inte behöver vara på gymet så länge tycks vara det optimala.
Varför begriper jag inte. Själv lodar jag ofta ner till lokalen när jag är ledig. För att kolla nåt, passa nån polare, plocka lite...känna stämningen. Det roligaste jag vet är att lyfta vikter. För mig har det aldrig kännts som en belastning att vara två eller tre timmar på gymet.
Men jag kan acceptera att det finns de som hellre gör nåt annat.

Men tänk efter nu. Börja tänka lite kritiskt nu (och jävlar vilka påhopp man kan få för en sån mening). Är det verkligen möjligt att det kan finnas något som passar alla - precis alla? Jo, jag vet - alla har samma sorts muskler, muskelfibrer ser ut på samma vis hos alla bla bla...
Men vi har snabba och långsamma fibrer - och de är min själ inte lika hos alla. Vi har olika temperament. Vi har olika tålamod. Vi kan tycka att styrketräning är ett nödvändigt ont, eller det bästa som finns. Vi kan träna för att må bra eller för att bara blåsa ur aggressioner eller vad farao som helst. Dessutom finns det ju något som heter anlag, och de är liksom inte helt oviktiga.
Men man måste hitta det som passar en själv bäst.
Jag och Arne är väl förespråkare för mycket set. Och när vi säger lågintensivt är det antagligen högre intensitet än många här tror. Vi har dessutom bägge under många år rört oss i den här världen; vi vet att det toppbyggarna säger och sedan gör är två helt olika saker.
Jag vet att i varje fall alla toppbyggare jag träffat, under perioder tränar eller har tränat många set per pass. Så är det bara.

Man ska träna för sin egen skull. Och likaväl som vi är olika personer kräver vi kanske olika träning. Pröva på, var öppna, kombinera. Våga göra fel. Och se för sjutton till att ha kul under tiden....



allan

Tack till Chris för ett bra pass!!!

emmzan
2003-03-24, 20:39
:bow: :bow: :bow: :bow:

Everest
2003-03-24, 20:43
Måste säja att det är väldigt svårt som nybörjare o veta vilka man ska tro o lita på när det gäller träning. Det bästa är nog att läsa vad lite olika personer tycker o pröva sig fram själv vad som funkar bäst. Sen finns det ju vissa saker som man aldrig blir klok på tex så skiljer sig meningarna väldigt mycket om hur strikt man ska köra o antal set osv. :confused:

z_bumbi
2003-03-24, 21:02
Allan: Då är ju som sagt frågan hur en nybörjare som inte har hunnit läsa på ska köra, är ju lätt för dem som varit med ett tag att analysera programidéer men för en nybörjare borde internet vara snudd på förödande eftersom det finns en sån mängd information. Lägger man sen till alla byggartidningar så är det ju rent kaos.
Alltså bör några förslag på nybörjarprogram kanske vara på sin plats i denna tråd eller en ny sådan ?

Allan
2003-03-24, 21:07
Bra idé Bumbi! Jag vet att du tidigare lagt ut några som har varit vettiga. Kan du inte slänga upp dem igen?


allan

Chris
2003-03-24, 21:28
När jag började träna för drygt två år sen hade jag ingen aning hur man tränade, jag gick runt och plojade och körde bänk varannan dag. Jag fick inte dom resultaten jag ville ha och jag började skriva på B&Ks forum där folk berättade om hur DOM tyckte jag skulle göra. Jag tog till mig allt och provade en massa olika saker, gjorde fel, skadade mig, kom tillbaka, lärde mig lite mer... osv

Jag tycker folk borde lära sig att tänka efter lite, lära sig själva. Finns så många idioter som tror på precis allt dom läser. Läser du nånting du tycker är vettigt, prova det då i praktiken innan du bildar dig en uppfattning om det är sant eller inte! I längden funkar det ju inte att fråga folk allting, det bästa är att lära sig själv, av egen erfarenhet...

Alla borde lära sig, och faktiskt FÖRSTÅ att det tar lång tid att bygga en juste kropp, och under de ÅR man tränar så kommer man antagligen (om man nu kan lära sig av sina erfarenheter!) ha lärt sig det man behöver kunna för att fortsätta träna.

Det viktigaste är väl att fatta att oavsett om man byter ut sitt program till nått slags über-träningsprogram så kommer det ändå ta år innan man är riktigt stor, så det spelar väl egentligen ingen roll om man kan allt då det ändå tar sån jävla tid att bygga... heh, jag håller med allan, har man kul på vägen så tror jag inte det spelar så himla stor roll vad som händer med en...

Jag svamlar som fan nu, men uh... allt blev svart nu.

Tack själv allan! Ser fram emot benpasset! :MrT:

/Chris - Själv nybörjare men inte helt dum i huvet, så jag kommer nog få mina muskler inom några år :D

Jorgen
2003-03-24, 21:30
Allan: Du är bäst. :thumbup:

//jörgen

spinkoo
2003-03-24, 21:32
Grymma grejer :bow:

Niclaaas
2003-03-24, 21:34
Originally posted by Allan
Och se för sjutton till att ha kul under tiden....



viktigt!! :bow:

Fultjack
2003-03-24, 21:58
det stämmer helt och hållet! fast ibland är det inte så lätt att ha roligt när omgivningen ger sig på en. tex "öh vad liten du har blivit, taru inte 150 i bänk " osvosv..

som tur är har man lärt sig dissa sånt nu, jag kör då mina egna superprogram efter skallen , vill jag inte träna en viss sak en dag, då skiter jag i det å kör nästa gång istället.. kör det man är sugen på osv..


härligt skrivet Allan

word up!:thumbup:

AciDBL00D
2003-03-24, 22:37
:thumbup: för dig allan!

Nitrometan
2003-03-24, 23:03
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :hbang:

Mycket bra skrivet Allan.

MacLeod
2003-03-24, 23:22
Där jag tränar är det populärt att släppa vind då och då, men givetvis inte under själva seten.
Att fisa är något naturligt och fortfarande lika roligt.
Så se till att släppa vind när du tränar, var framåt och gör det i närheten av någon du tycker om och du får säkert en positiv reaktion =)

Pez
2003-03-24, 23:29
Originally posted by MacLeod
Där jag tränar är det populärt att släppa vind då och då, men givetvis inte under själva seten.
Att fisa är något naturligt och fortfarande lika roligt.
Så se till att släppa vind när du tränar, var framåt och gör det i närheten av någon du tycker om och du får säkert en positiv reaktion =)

Oh..u must really like me then? :D

Bra post som vanligt Allan, dina inlägg hade jag (och många andra) behövt som färskingar...

/pez - still a rookie...

jenan546
2003-03-24, 23:43
Bra post :thumbup:

Önskar jag hade haft en mentor när jag började träna. Jag gjorde nog allt fel. Jag åt absolut inte tillräckligt, konstant skadad och övertränad. Tränade minst 2 timmar om dagen, ofta hela kroppen mååånga dagar i sträck. Rekordet för mig ligger runt 27-28 dagar i sträck :smash:

Hur många här körde sissy-squats redan efter två månaders träning?

z_bumbi
2003-03-25, 10:57
Endagsträning
Nybörjarträning. min version för de första två månaderna.
Träna styrka en till två gånger per vecka, samt ett konditionpass per vecka.
Första månaden så kör man utan att ta slut på musklerna utan man banar bara in en jämn och fin rörelse sen väljer man vikt så att man klarar 10 st och behåller den vikten tills man klarar 15 repetioner för att först då höja belastningen.

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

Två dagarsprogram
Köres efter första två månaderna 2-3 pass styrka per vecka samt minst ett konditionspass per vecka. Köres i allt från två månader till resten av livet.

Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Tredagarsprogram
Vill man utöka träningen så slänger man in detta, glöm inte konditionen.

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

Fortsättning
Om man vill byta ut tredagarsprogramet mot något nytt så har man tränat i minst 6 månader, man har ett föråd av övningar att välja mellan och med rätt ledning så har man grundläggande kunskaper om hur kroppen reagerar på träning.
Om jag skulle lägga upp det skulle vara lite tyngre träning i några månader för att sen köra en period med lite högre repetioner pch sen tyngre igen.
Genom att växla på detta sätt så så tränar man alla energisystemen som kroppen använder för muskelarbete plus att man inte borde får mjölksyra när man ska skruva i en glödlampa eller likande :)

Långt fram i tiden, minst 1 år men antagligen längre.
Om man tycker träningen är kul och man inser att man vill syssla med det lite mer seriöst så är det dags att börja köpa/låna böcker, läsa på alla websidor man kommer över, prata med andra människor hur de lägger upp träning, kanske gå några kurser osv för att lära sig mer om träning, kost, anatomi och allt annat som ingår i träningen.

Åse Columbus
2003-03-25, 15:34
Z-Bumbi!!!!!

Hur bra som helst!!!

Skulle ju egentligen göras "sticky"...o döpas om till "Råd till Nybörjare".

Åse

Pez
2003-03-25, 15:47
Originally posted by Åse Columbus
Z-Bumbi!!!!!

Hur bra som helst!!!

Skulle ju egentligen göras "sticky"...o döpas om till "Råd till Nybörjare".

Åse

Soon on a discussionboard near you..."Best of K..." ;)

/pez

spas
2003-03-25, 19:01
Vill inte verka tjatig men :bow: .

Mycket bra tråd

Örjan
2003-03-25, 19:51
Originally posted by Pez


Soon on a discussionboard near you..."Best of K..." ;)

/pez

Låter lovande!

Spud
2003-03-26, 17:46
bra Bumbi!:thumbup:

det borde finnas som en ny kategori där man kan "rösta" in låsta trådar som man kan läsa.

Pez
2003-03-27, 03:56
Originally posted by Spud
det borde finnas som en ny kategori där man kan "rösta" in låsta trådar som man kan läsa.

*host* ;)

/pez

krallo
2003-03-27, 12:27
Alltid inspirerande att lära och läsa vad folk som vart med ett tag har att ge.
Själv hade jag säkert undvikit alla mina bristningar och andra blesyrer jag fått om man fått lite hjälp på traven.
Jag önskar att det funnits folk om ens hälften så kloka som Allan när jag började träna.

jhonny
2003-03-27, 12:57
hur unviker man brristningar?

The Dwag
2003-04-03, 23:30
Originally posted by z_bumbi
Endagsträning


Tredagarsprogram
Vill man utöka träningen så slänger man in detta, glöm inte konditionen.

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8




Alla dess böcker lilla bumbi och inte har du lärt dig att man inte tränar bröst och rygg efter varandra som dag 1 och 2 :smash:

Jarod
2003-04-04, 00:03
Originally posted by The Dwag


Alla dess böcker lilla bumbi och inte har du lärt dig att man inte tränar bröst och rygg efter varandra som dag 1 och 2 :smash:

När jag läser det så läser jag det som träningsdag 1, träningsdag 2 osv.

Träningsdag 1 kan ju va på måndagen och träningsdag 2 på torsdagen.... Vart vill du komma, Dwaggen?? :smash:

Men visst...du är förlåten eftersom jag vet att du är full just nu...:smokin:

Mvh

The Dwag
2003-04-04, 07:27
Originally posted by Jarod


När jag läser det så läser jag det som träningsdag 1, träningsdag 2 osv.

Träningsdag 1 kan ju va på måndagen och träningsdag 2 på torsdagen.... Vart vill du komma, Dwaggen?? :smash:

Men visst...du är förlåten eftersom jag vet att du är full just nu...:smokin:

Mvh

Nu är jag nykter :thumbup:

Vart jag vill komma? … Skapa en diskussion kanske!:thefinger

Zulan
2003-04-04, 09:14
Jag följer denna tråden med högsta intresse, jag själv är en av dom som frågat om programmen ett par gånger. I slutändan har jag kört det program jag fått av min gym-instruktör hela tiden, med ganska goda resultat. Men man vill ju ändå få fler åsikter, och man vill ju träna så rätt som möjligt. Jag har tränat i ca 1 ½ år.

Det program som Bumbi har tagit fram tycker jag verkar bra och skulle gärna testa det, men problemet är att jag inte förstår vad övningarna är för något, finns det någon förklaring någonstans. Som t.ex har jag aldrig i mitt liv hört talas om rotator cuff? Ryggresning?

Hehe, det här tar aldrig slut. Nu när man verkar fått ett vettigt program så fattar man inte vad det är :smash:

Vänskap
2003-04-04, 12:59
Ett sånt Z_bumbi-pass skulle ta en evighet för mig - eller.....åtminstone 90 min.

Hur lång tid är passet tänkt att ta egentligen?

nilzon
2003-04-05, 06:47
Dwagen: Varför ska man inte köra ryggen dagen efter bröst.:confused:
Har aldrig hört det förut, hade varit intrassant att höra varför.

Grahn
2003-04-05, 08:14
Ages schema på webben gör det.
Å andra sidan säger många att man itne ska köra överkropp 2 dar i rad.
Sen är ju pecs i vissa falla natagonister till ryggen och om de är stela av värk så blir det kanske lite si och så med utförande på ryggen...

nilzon
2003-04-05, 08:28
Då skulle jag hellre vilja säga att man inte ska köra nåt av bröst, axlar och triceps på efter följande dagar, tex bröst dan efter axlar och vice versa, likaså med rygg och biceps. Men som sagt allt är en smaksak man ska träna så man trivs med det, sen olika teorier att man inte ska träna det ena före det andra tror jag inte spelar så jävla stor roll i det stora hela.

Träna på kollegor