handdator

Visa fullständig version : Cykelköpsplaner


Sniggel
2007-05-29, 18:49
Har tänkt att investera i ett bra transportmedel (cykla till och från jobbet 2timmar / vardag). En cykel i prisklassen ca 3000-5000 som är robust och tål en del stryk. Det var längesedan jag hade goda erfarenheter av ett cykelköp, tycker alltid att de slits fort. cykelhjul som blir smått deformerade efter bara några månader så att det "guppar" lite när man cyklar, växlar som fungerar subotimalt efter några månaders användande.
Jag tycker föredrar traditionell växlingsfunktion före den lite modernare där växlarna sitter inne i bakhjulet (om ni förstår vad jag menar) eftersom de senare brukar krångla tycker jag.

Vad ska jag leta efter? Vilka modeller och märken ska jag titta efter?
Jag vet att det finns en del cykelnördar här (tänker väl mest på skaparn och masterchief) och hoppas att jag kanske kan få nåt råd.

Zakath
2007-05-29, 18:58
Vill bara säga att det är en mycket god idé! Cyklar själv 3 mil/dag, underbart när vädret är så här fint (mindre underbart på vintern).

En sak som jag skulle ändra om jag kunde så här i efterhand är smalare hjul, ju smalare desto bättre, när det är långa raksträckor kan det bli lite segt annars. Såna där handtag som man kan stödja sig mot för att minska luftmotståndet är också mycket trevligt tycker jag.

Dumleman
2007-05-29, 18:59
Leta efter stora breda däck så håller hjulen bättre. Ha alltid välpumpade däck. Kontrollera ekerspänningen lite då och då. Försök ha tyngdpunkten så långt fram som möjligt.

Apos78
2007-05-29, 20:01
Satsa på ett mellanting mellan mountainbike och en renodlad asfaltsracer. Gärna med schyssta växlar och skivbroms.

Zakath
2007-05-29, 20:23
Är smalare hjul verkligen så ömtåliga? Jag har medelsmala hjul på min cykel och det har aldrig hänt något med dem på väääääldigt många mil och ett antal år, har dock framåtstötdämpare.

mangs
2007-05-29, 20:24
Köpte mig sjä'lv en cykel i förrgår efter att ha sonderat marknaden under våren. Från början tänkte jag bara köpa mig en Mountainbike eftersom jag tycker de är snygga och robusta. Dock kom jag ganska snabbt fram till att eftersom jag enbart kör landsväg så rimmar det dåligt med Mountainbike.

Jag började leta bland hybrider-cyklar istället och valet föll till sist på en Trekkingcykel som är som klippt och skuren på att köra långa vägsträckor snabbt och bekvämt. REX Trekking sport 27. Den har smala däck, väger relativt lite men väldigt robust. 27-växlad med Shimano Deore, skivbromsar fram och bak. Det blev lite av ett impulsköp på slutet men jag visste ju vad jag var ute för typ av cykel. Jag betalade 4800:- för den eftersom den var nedsatt 40% från ordinarie pris. Var ute och cyklade lite igår och kom med lätthet upp i 45km/h och den kändes riktigt stabil.

Mitt tips är alltså att rannsaka dig själv till vad du skall ha din cykel till.


Om du vill köpa en Mountainbike eller liknande så bör du köpa smalare däck om du huvudsakligen kör asfalt.

Handcuff
2007-05-29, 20:26
Köpte mig sjä'lv en cykel i förrgår efter att ha sonderat marknaden under våren. Från början tänkte jag bara köpa mig en Mountainbike eftersom jag tycker de är snygga och robusta. Dock kom jag ganska snabbt fram till att eftersom jag enbart kör landsväg så rimmar det dåligt med Mountainbike.

Jag började leta bland hybrider-cyklar istället och valet föll till sist på en Trekkingcykel som är som klippt och skuren på att köra långa vägsträckor snabbt och bekvämt. REX Trekking sport 27. Den har smala däck, väger relativt lite men väldigt robust. 27-växlad med Shimano Deore, skivbromsar fram och bak. Det blev lite av ett impulsköp på slutet men jag visste ju vad jag var ute för typ av cykel. Jag betalade 4800:- för den eftersom den var nedsatt 40% från ordinarie pris. Var ute och cyklade lite igår och kom med lätthet upp i 45km/h och den kändes riktigt stabil.

Mitt tips är alltså att rannsaka dig själv till vad du skall ha din cykel till.


Om du vill köpa en Mountainbike eller liknande så bör du köpa smalare däck om du huvudsakligen kör asfalt.

Precis vad jag är ute efter..eller liknande i alla fall. Verkar dock vara en väldigt begränsad begagnatmarknad:(

mangs
2007-05-29, 20:35
mm, det gäller att vara snabb på annonserna på blocket etc.

Annars kör de olika cykelfirmorna då och då reakampanjer så att priserna blir lite lägre. Är ju ändå en viss känsla att köra nytt.

Dumleman
2007-05-29, 20:38
Är smalare hjul verkligen så ömtåliga? Jag har medelsmala hjul på min cykel och det har aldrig hänt något med dem på väääääldigt många mil och ett antal år, har dock framåtstötdämpare.
Jag har kraschat 3 smala bakhjul på 2 år men jag är ju bra mycket fetare än dig *whistle*.

skaparn
2007-05-29, 20:40
Har tänkt att investera i ett bra transportmedel (cykla till och från jobbet 2timmar / vardag). En cykel i prisklassen ca 3000-5000 som är robust och tål en del stryk. Det var längesedan jag hade goda erfarenheter av ett cykelköp, tycker alltid att de slits fort.

Läs detta stycke några gånger och fundera på det man kallar "orsak och verkan".

Olsson
2007-05-29, 20:58
Är smalare hjul verkligen så ömtåliga? Jag har medelsmala hjul på min cykel och det har aldrig hänt något med dem på väääääldigt många mil och ett antal år, har dock framåtstötdämpare.

Nej. Dåliga hjul är ömtåliga. Även i vissa fall superlätta hjul med som kostar multum men de kan vi nog bortse från här. Mina landsvägshjul har rullat 500 mil och slått igenom många hålor och fått känna på rejäla krängningar under spurter o dyligt men de är fortfarande helt spikraka utan att ha riktats eller spännt några ekrar.

För övrigt kör man cx även på landsvägshjul. Och då kör man alltså över stenar och rötter och de håller även där..

skaparn
2007-05-29, 21:01
Nej. Dåliga hjul är ömtåliga. Även i vissa fall superlätta hjul med som kostar multum men de kan vi nog bortse från här. Mina landsvägshjul har rullat 500 mil och slått igenom många hålor och fått känna på rejäla krängningar under spurter o dyligt men de är fortfarande helt spikraka utan att ha riktats eller spännt några ekrar.

För övrigt kör man cx även på landsvägshjul. Och då kör man alltså över stenar och rötter och de håller även där..

Ord.

Med det inte sagt att kag känner en liten klump i magen då man ser någon köra CX med 404'or.

Dumleman
2007-05-29, 21:14
Breda hjul möjliggör slang med mer luft och ger bättre dämpning för hjulet vilket gör att fälg och ekrar håller bättre?

skaparn
2007-05-29, 21:34
Breda hjul möjliggör slang med mer luft och ger bättre dämpning för hjulet vilket gör att fälg och ekrar håller bättre?

Olsson satt inte och gissade.

Apos78
2007-05-29, 21:34
Någon sådan här variant skulle kanske passa...http://www.konaworld.com/bikes/2006/jake.htm

skaparn
2007-05-29, 21:40
Någon sådan här variant skulle kanske passa...http://www.konaworld.com/bikes/2006/jake.htm

För att åstadkomma något annat än drygheter i den här tråden så ger jag Konas Jake the Snake, eller alla cyklar som ruvar på arvet av den, en byggartumme. Det var den första cross jag testade och den du länkade till är väl en bantad variant, men samtidigt antagligen helt ok att pendla på.
Jag kan tyvärr inte säga "Kona gör aldrig dåliga cyklar då de värnar om sitt varumärke" då det faktiskt kommit en hel del dynga med Konamärket på ramen.

zeusden1
2007-05-29, 21:41
köp en beggad kärringsnurra! Det har jag, väldigt sköna. Ta en med 3 växlar....

Sniggel
2007-05-30, 05:04
Läs detta stycke några gånger och fundera på det man kallar "orsak och verkan".

Nu är du kryptisk, menar du att jag misshandlar mina cyklar eller att jag är för snål? :D

mangs
2007-05-30, 12:37
Han menar troligtvis att billig och bra stabilitet/ slittålighet rimmar dåligt.



Eller menar han bara att du är tjock. ;)

Sniggel
2007-05-30, 19:42
3-5000 räknas som billigt :eek:

Jag måste hänga med i svängarna om jag vill undvika att kallas för farfar *mini*

Tjock har jag väl varit, och mycket möjligt jag blir igen. :eating:

Min flickvän köpte en cykel (crescent) i prisklassen 7000 för några månader sedan och hon har redan något defekt bakhjul, en liten deformering i fälgen som ger ett litet gupp vid varje snurr (samt baklyse som ramlat av). Jag har helt enkelt fått intrycket att cyklar inte håller nuförtiden. Men min logik säger mig att jag har fel och att det måste finnas bra cyklar (det är ju självklart?) man borde bara veta vad man ska leta efter.

machine gun
2007-05-30, 19:49
3-5000 räknas som billigt :eek:

Kolla runt lite i den här tråden, så förstår du att en cykel är någonting som kan bli precis hur dyrt som helst: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89904

Dumleman
2007-05-30, 19:56
3-5000 räknas som billigt :eek:

Jag måste hänga med i svängarna om jag vill undvika att kallas för farfar *mini*

Tjock har jag väl varit, och mycket möjligt jag blir igen. :eating:

Min flickvän köpte en cykel (crescent) i prisklassen 7000 för några månader sedan och hon har redan något defekt bakhjul, en liten deformering i fälgen som ger ett litet gupp vid varje snurr (samt baklyse som ramlat av). Jag har helt enkelt fått intrycket att cyklar inte håller nuförtiden. Men min logik säger mig att jag har fel och att det måste finnas bra cyklar (det är ju självklart?) man borde bara veta vad man ska leta efter.
"nuförtiden", jag hade en typ 30-årig splitterny oväxlad monark och den blev bara skräp efter 1 år. Allt utom ramen gick sönder ungefär. Bra däck håller bra har vi fått lära oss av Skaparn och Olsson. Jag hävdar att ballongdäck alt. mtb-däck håller bättre och speciellt för lite tyngre personer säg +100 kg. Självklart måste man ju ha rätt lufttryck och ekerspänning.

skaparn
2007-05-30, 20:03
3-5000 räknas som billigt :eek:

Tihi

Bra däck håller bra har vi fått lära oss av Skaparn och Olsson. Jag hävdar att ballongdäck alt. mtb-däck håller bättre och speciellt för lite tyngre personer säg +100 kg. Självklart måste man ju ha rätt lufttryck och ekerspänning.

100 kg!!?? Ska du bygga en tandemcykel?

Men ok, då ska jag väl inte vara för tvärsäker hur hjulen beter sig. De är oftast inte designade för tunga personer. Jag känner 85 kg tunga cyklister som verkligen måste tänka sig för vid komponentval för att få maximal styvhet, och då vågar jag inte ens fantisera om hur sladdrigt saker blir när man väger 100+.

Dumleman
2007-05-30, 20:07
Men ok, då ska jag väl inte vara för tvärsäker hur hjulen beter sig. De är oftast inte designade för tunga personer. Jag känner 85 kg tunga cyklister som verkligen måste tänka sig för vid komponentval för att få maximal styvhet, och då vågar jag inte ens fantisera om hur sladdrigt saker blir när man väger 100+.
Jo men samtidigt så tror jag inte de som väger 100+ cyklar lika snabbt som de som väger 85 och de är nog inte lika "seriösa" i sitt cyklande heller.

mangs
2007-05-30, 22:13
Jag väger 100 och vill cykla snabbt, vad skall jag tänka på? Högt tryck i däcken? :)

skaparn
2007-05-30, 22:19
Jag väger 100 och vill cykla snabbt, vad skall jag tänka på?

Banta?

Men ja, däcktryck finns ofta angivet från tillverkaren i en tabell med hänsyn till kroppsvikt.

Metal_boy_
2007-05-30, 22:29
Lånar tråden lite! Vart kan man kolla på de där cyklarna med stora apstyren, låga sitsar och ballongdäck? Jag vet inte vad dom kallas för jag har inte så stor koll på cyklar. Finns det nån bra websida?

Hemi
2007-05-31, 00:20
Jag är också i cykelköpartagen. Den jag cyklar på är en touringbike och mycket bra för just lite längre turer. Man kan packa rejält med grejer på den. Rätt snabbt går det också. Kostar 20 000. Den är nu inte min. Lär bli nåt betydligt billigare för mig men nåt i samma stil tror jag.