handdator

Visa fullständig version : vilka 3 ämnen tycker ni är svårast respektive lättast?


gladiatorerna1
2007-05-29, 17:15
Här är min lista:

Svårast:

Matte (gör mig bara snurrig)
Engelska (att prata, förstår flytande i stort sett)
Historia (så himla ointressant, och tråkig lärare hade jag också)

Lättast:

Idrott (har alltid varit duktig på det)
Svenska
Naturkunskap

shut teh face
2007-05-29, 17:17
Jag har lätt för allt. ;)

Roligast:
Historia
Samhällskunskap
Ekonomi

Tråkigast:
Engelska
Svenska
Tyska




:Virro

L-Sami
2007-05-29, 17:20
Matematik och Fysik är svårast, resten har jag inga problem med.

mela
2007-05-29, 17:20
Vart då? Gymnasiets ämneskurser? Högskolan? Högstadiet? Lekis?

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:21
jag brukar ofta fråga mig själv hur det kommer sig att så många här är så intelligenta...kommer alltid fram till samma svar- antingen så dras pluggisar till nätet eller så är den större massan här mycket äldre än mig...

mela
2007-05-29, 17:22
jag brukar ofta fråga mig själv hur det kommer sig att så många här är så intelligenta...kommer alltid fram till samma svar- antingen så dras pluggisar till nätet eller så är den större massan här mycket äldre än mig...

Måste man vara intelligent för att man är pluggis? Det är väl ändå skillnad på allmänbildning och intelligens?

tossefar
2007-05-29, 17:23
VAR då?
Allt är (var) lätt på gymnasiet.
Engelska var lättast och roligast.
Svenska var helt ok.
Spanska sög.

shut teh face
2007-05-29, 17:23
Det är sant att många på detta forum är allmänbildade.

Sedan finns det dessa med kunskap som väljer att jävlas med alla istället. Jwzrd är ledaren för dessa attacker.

tossefar
2007-05-29, 17:23
jag brukar ofta fråga mig själv hur det kommer sig att så många här är så intelligenta...kommer alltid fram till samma svar- antingen så dras pluggisar till nätet eller så är den större massan här mycket äldre än mig...

Bildning och utbildning är inte samma sak.

Konsultfet
2007-05-29, 17:24
Tyska var trist, gymnasiet var otroligt ostimulerande och enkelt.

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:25
Vart då? Gymnasiets ämneskurser? Högskolan? Högstadiet? Lekis?

gymnasiet

mela
2007-05-29, 17:26
Tyska var trist, gymnasiet var otroligt ostimulerande och enkelt.

Jag lärde mig sjukt mkt på gymnasiet, fick jobba mycket själv och välja mycket fritt så länge jag höll mig till betygskriterierna. Sällan det var "Det här ska du kunna".

Jag älskade samhäll, historia och svenska. Även psykologi och filosofi. Till viss del religion med.

Dock avskydde jag tyska, företagsekonomi, matematik, naturkunskap och geografi. *mini*

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:27
Måste man vara intelligent för att man är pluggis? Det är väl ändå skillnad på allmänbildning och intelligens?

nej, jag menade pluggnördar, eller vad heter det nu igen?!

Konsultfet
2007-05-29, 17:28
Jag pluggade natur med extra musik på en friskola, visst var det ganska fritt men faktum kvarstår att man lär sig en del man inte har nytta av och alldeles för lite avändbara grejer. Transportsträcka ftl

mela
2007-05-29, 17:29
nej, jag menade pluggnördar, eller vad heter det nu igen?!

Återigen. Vad har det med intelligens att göra?

Konsultfet
2007-05-29, 17:29
nej, jag menade pluggnördar, eller vad heter det nu igen?!

Du verkar utgå ifrån att folk antingen är äldre eller pluggar med, det kan ju vara en annan sak som spelar in också.

Boven
2007-05-29, 17:34
Lättast:
Alla Naturrvetenskapliga ämnen(Matematik, Fysik, Kemi osv...)
Historia
Estetiska ämnen(Träslöjd och musik)

Svårast:
Tyska
Alla ämnen som kräver nötning och sånt som man ska kunna utan till
Engelska

Det som är svårt är ju sånt som är tråkigt, eller alternativt som i Engelska där vi hade typ 7 lärare under högstadiet därav den vi hade längst var i princip döv(var även musiklärare, komiskt). Men hur som helst har språk alltid vart min sämsta gren.

mvh Boven

Baan
2007-05-29, 17:37
Det som blev svårt var oftast det man inte hade intresse i, men det är väl självklart förutsatt att man inte har något som hindrar en att vara bra i ämnet (dyslexi eller liknande). För min del det jag kommer ihåg var att det gick rätt dåligt i svenska A, tyska och kemi. Var iofs inte så seriös eller motiverad i början.

PowPow
2007-05-29, 17:38
På gymnasiet tyckte jag svenska, engelska och samhällsvetenskap var roligast.

Tråkigast tyckte jag alla de kurser som utgjorde fundamentet i min utbildning (Specialutformat Teknikprogram). Bra valt va?

Edit:
Roligast = lättast.. tror jag. Det var ett tag sedan.

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:38
Du verkar utgå ifrån att folk antingen är äldre eller pluggar med, det kan ju vara en annan sak som spelar in också.

Det har jag aldrig antytt!

coxie
2007-05-29, 17:41
Svårt att rangordna, alla 3 var mycket lätta på gymnasienivå för min del och jag har bara pluggat matematik på universitetsnivå.

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:44
när jag började i 4:e klass i mellanstadiet så var det blandade åldrar. Det var alltså en 4-6:a. Det innebar att det gick 3 årskurser i samma klass! Det måste vara det mest idiotiska som skedde inom skolan i början på nittiotalet! Det värsta var att de anpassade detta väldigt dåligt!

Spinkot
2007-05-29, 17:45
Tyckte inte något ämne i sig var speciellt svårt (möjligtvis fysiken), det svåra var att motivera sig att bry sig/göra ett skit.

mela
2007-05-29, 17:45
när jag började i 4:e klass i mellanstadiet så var det blandade åldrar. Det var alltså en 4-6:a. Det innebar att det gick 3 årskurser i samma klass! Det måste vara det mest idiotiska som skedde inom skolan i början på nittiotalet! Det värsta var att de anpassade detta väldigt dåligt!

Det har vi här i kommunen och det är eleverna och föräldrarna väldigt nöjda med .

Snafu
2007-05-29, 17:46
3 bästa:
Samhällsvetenskap
Företagsekonomi (inte räkna-bitarna)
Engelska

3 sämsta:
Matte
Naturkunskap (varför vet jag inte, det var inte svårt men bara så oerhört tråkigt)
Kemi/teknik/fysik (dummade mig ett år på natur innan jag insåg mitt misstag)

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:48
Det har vi här i kommunen och det är eleverna och föräldrarna väldigt nöjda med .

Hur kan det vara positivt? bara nackdelar och varför gör man så? väldigt stor skillnad mellan att vara 10 och 12

mela
2007-05-29, 17:49
Hur kan det vara positivt? bara nackdelar och varför gör man så? väldigt stor skillnad mellan att vara 10 och 12

Jag vet faktiskt inte varför, men jag vet att invånarna här gillar det.

regus
2007-05-29, 17:50
3 bästa/lättaste
Filosofi
Idrott
Engelska

3 svåraste/tråkigaste
Psykologi
Finansiering och kalkylering
Matte

Ganymedes
2007-05-29, 17:52
Var lite för duktig i skolan för att kalla något ämne för riktigt svårt.

roligast
fysik
kemi
filosofi

tråkigast
idrott (vi hade kass lärare!)
samhäll
tyska

jenny
2007-05-29, 17:53
De sämsta är väl de jag hade lägst betyg i
svenska skriv
tyska
musik
gympa

Deceiver85
2007-05-29, 18:00
3 Roligaste
* Samhällskunskap - Beredd på att diskutera allt gör saker roligare
* Historia - Bra lärare, och personligt intresse för ämnet
* Engelska - Bra lärare här med, och så bra baskunskaper

3 Lättaste
* Filosofi - Haha, bara sitta och flumma
* Tecknad film - Estetiskt val, busenkelt att göra egen film!
* Filmkunskap - Soft värre att glo på film...

3 Svåraste
* Matematik - Inte min grej, helt enkelt. Blev bara Matte B, sen inget mer
* Psykologi - Roligt men svårt ämne
* Spanska - Jag var för slö, helt enkelt...

3 Tråkigaste
* Matematik - Kungen av tråkiga ämnen!
* Svenska - "Doo bruuschan, jak tror jak klarar mej ando vaaa?"
* Naturkunskap - Jag gick Engelskspråkig Samhällskunskap, varför behöver jag läsa Naturkunskap B?

Konsultfet
2007-05-29, 18:02
Hur kan det vara positivt? bara nackdelar och varför gör man så? väldigt stor skillnad mellan att vara 10 och 12

Små skolor som annars läggs ner överlever, smarta elever i fyran hålls inte tillbaka lika mkt?

Runda Grodan
2007-05-29, 18:07
Lättaste
Styrketräning A och B (lokal kurs, elevens val) :D

Engelska - Har aldrig fått lägre än MVG i engelska tror jag, ändå kan jag inte prata det. :/

Svenska


Svåraste

Kemi :confused:

Fysik :confused:

Franska :(

gladiatorerna1
2007-05-29, 18:11
Jag vet faktiskt inte varför, men jag vet att invånarna här gillar det.

okej.

mela
2007-05-29, 18:13
3 Lättaste

* Filmkunskap - Soft värre att glo på film...


Jag fick analysera sönder en massa filmer och slita röven av mig. Var inte direkt "soft" :Virro

Sundsarn
2007-05-29, 18:45
Jag har alltid haft lätt för (framförallt) alla teoretiska ämnen... kan inte komma på något jsom jag haft svårt för iaf. Bland de praktiska så har jag nog svårast för att teckna, typ när vi skissar.

Är för övrigt knappast någo "plugghäst" utan pluggar bara inför prov/inlämning, oftast tyvärr lite väl i sista minuten. Kass på planering med då mao :thumbup:

Roligast bland teoretiska är Matte, Fysik.

Raggis
2007-05-29, 18:54
Gymnasiet:

Matte E - Helt klart svårast. Halva min klass kugga kursen.

Kemi B - Segt. Reaktionsformler hit och dit. Grunden är simpel. Men, om du ska nå dom högre betygen, så är det ett rent helvete.

Fysik B - Riktig glidarkurs faktiskt. Många tycks ha svårt för Fysik B. Men, majoriteten i min klass klara sig bra, utan att anstränga sig speciellt mycket.

Lättast måste ha varit geografi, engelska och svenska.

Löjtnant Blank
2007-05-29, 18:58
Många uppger att de hade lätt för svenska, men ändå skriver de som nioåringar... What gives?

Löjtnant Blank
2007-05-29, 18:58
Kemi var svårt, svenska och engelska var lätt.

mela
2007-05-29, 19:00
Många uppger att de hade lätt för svenska, men ändå skriver de som nioåringar... What gives?

Man anstänger sig inte när man sitter och slöchattar?

edit: Sedan var ju Svenska B litteraturhistoria osv

gladiatorerna1
2007-05-29, 19:01
Många uppger att de hade lätt för svenska, men ändå skriver de som nioåringar... What gives?

*asgarvar*

Trance
2007-05-29, 19:01
Tyska var svårast, totalt ointresse gör ju lätt att det blir så.

gladiatorerna1
2007-05-29, 19:02
Man anstänger sig inte när man sitter och slöchattar?

edit: Sedan var ju Svenska B litteraturhistoria osv

håller med, man vill ju bara få ur sig allt så fort som möjligt

mela
2007-05-29, 19:04
håller med, man vill ju bara få ur sig allt så fort som möjligt

Det märks hörrö ;)

Löjtnant Blank
2007-05-29, 19:09
Man anstänger sig inte när man sitter och slöchattar?

edit: Sedan var ju Svenska B litteraturhistoria osv
1. Så där säger alla som inte kan skriva. Jag påstår att man skriver som man skriver. Varför skulle man - under några omständigheter - vilja fördumma sitt språk? Det tar inga tider att använda stor bokstav i början av varje mening, samt att sätta ut punkt och kommatecken på rätt plats.

2. Det här är ingen slöchatt. ICQ är en chatt, inte Kolozzeum.

3. Just B-kursen innehåller (ska innehålla) mycket eget skrivande, så det argumentet håller inte heller.

mela
2007-05-29, 19:10
1. Så där säger alla som inte kan skriva. Jag påstår att man skriver som man skriver. Varför skulle man - under några omständigheter - vilja fördumma sitt språk? Det tar inga tider att använda stor bokstav i början av varje mening, samt att sätta ut punkt och kommatecken på rätt plats.

2. Det här är ingen slöchatt. ICQ är en chatt, inte Kolozzeum.

3. Just B-kursen innehåller (ska innehålla) mycket eget skrivande, så det argumentet håller inte heller.

Jag kan skriva, men jag anstänger mig inte direkt på kolozzeum nej. Jag kan om jag vill.

När jag läste Svenska B var det bara litteraturhistoria. Däremot fick jag MVG i A och C kursen.

Löjtnant Blank
2007-05-29, 19:12
Jag kan skriva, men jag anstänger mig inte direkt på kolozzeum nej. Jag kan om jag vill.

När jag läste Svenska B var det bara litteraturhistoria. Däremot fick jag MVG i A och C kursen.
Erkänn att särskrev med flit nu.

Jax
2007-05-29, 19:13
Lätt:
Alla ämnen med logik som går ut på att man ska förstå snarare än nöta in kunskap. Matte, programmering m.m

Inte fullt så lätt:
Språk (förutom svenska)

Runda Grodan
2007-05-29, 19:13
Många uppger att de hade lätt för svenska, men ändå skriver de som nioåringar... What gives?
Lätt i förhållande till andra ämnen som man är ändå dåligare i. :/

Löjtnant Blank
2007-05-29, 19:14
När jag läste Svenska B var det bara litteraturhistoria.

Ja, men det borde ha ingått en hel del eget skrivande i form av uppsatser och skriftliga prov, eller hur?

Löjtnant Blank
2007-05-29, 19:15
Lätt i förhållande till andra ämnen som man är ändå dåligare i. :/
Så lätt hugger jag inte.

mela
2007-05-29, 19:16
Ja, men det borde ha ingått en hel del eget skrivande i form av uppsatser och skriftliga prov, eller hur?

Allt vi gjorde var att vara på tråkiga föreläsningar och sedan lära oss allt utantill och ha kunskapsprov på skiten. Vi analyserade även en hel del texter som vi redovisade muntligt.

Allan
2007-05-29, 19:17
Håll er till ämnet.

petersson
2007-05-29, 19:19
Hade "lätt" för mattekurserna på gymnasiet. Men Naturkunskap A var ju såklart lättare än Ma F och Ma G :)

Vet inte om jag tyckte nån kurs var direkt svår men det fanns ju några riktigt tråkiga kurser som blev svåra för att jag inte orkade plugga särskilt mycket.

Runda Grodan
2007-05-29, 19:27
Så lätt hugger jag inte.
Du vill ju inte ha ett svar utan bara fåna dig lite på andras bekostnad, inte för att jag tror någon tar illa upp. Om du nu mot förmodan ställde en seriös fråga så kan du bortse från den här posten och då ber jag dessutom om ursäkt. :)

Allan
2007-05-29, 19:29
Humanistiska ämnen är kul. Naturvetenskapliga och därmed besläktade saker är pest. Svenska, litteraturhistoria (jag har läst Svensk Litteraturhistoria av Göran Hägg som skönlitteratur...) är skoj. Språk var också roligt.

Baan
2007-05-29, 19:41
Många uppger att de hade lätt för svenska, men ändå skriver de som nioåringar... What gives?

:D För övrigt så är det ganska roligt hur viktigt det ska vara att påpeka hur enkelt gymnasiet var. Man vill ju ogärna verka dum på ett Internetforum.

petersson
2007-05-29, 19:44
Hade "lätt" för mattekurserna på gymnasiet. Men Naturkunskap A var ju såklart lättare än Ma F och Ma G :)

Vet inte om jag tyckte nån kurs var direkt svår men det fanns ju några riktigt tråkiga kurser som blev svåra för att jag inte orkade plugga särskilt mycket.

Svår att klara av alltså. Att få MVG är ju en helt annan sak.

kspr
2007-05-29, 19:45
:D För övrigt så är det ganska roligt hur viktigt det ska vara att påpeka hur enkelt gymnasiet var. Man vill ju ogärna verka dum på ett Internetforum.

Tänkte precis detsamma :)

edit: lättast för svenska (man kan skriva talspråk/internetiska ändå...)

Muskelbyggaren
2007-05-29, 19:50
Lättast hade jag för språk och naturvetenskap. Svårast var de humanistiska ämnena, främst omotivation och delvis dåligt upplagd undervisning. Generellt tycker jag att nästan allt i skolan kan vara roligt om läraren är lämpad för sitt arbete. Rolighete i ett ämne är förstås nära kopplad till framgången i det samma. Trots att jag aldrig någonsin kommer intressera mig för franska konstnärer fann jag ett antal lektioner i det nämnda ämnet i trean av gymnasiet spännande, tack vare en nytänkande lärarstuderande som gjorde praktik.

Lexidos
2007-05-29, 19:54
Svårast var alla ämnen där man behöver räkna; matte, fysik o kemi.
Särskilt kemi tycker jag illa om eftersom laborationer o experiment kan vara det tråkigaste på denna jord.

Humanistiska ämnen är det roligaste o det jag har lättast för.

Nithian
2007-05-29, 19:55
Lätt:
Engelska
Svenska
Företagsekonomi

Svår:
Matte
Spanska (FYFAN)
Geografi

Fatalist
2007-05-29, 20:25
Lätt:
Naturämnen, Språkämnen

Svårt tyckte jag inget var, däremot handlar ju allt om intresse så det blev ju några G'n p g a en väldigt slapp attityd/skita i lektioner osv.

hultman
2007-05-29, 21:18
Måste man vara intelligent för att man är pluggis? Det är väl ändå skillnad på allmänbildning och intelligens?

Det är särskilt en enorm skillnad på upplevd intelligens och faktisk intelligens. Läste för ett tag sedan att 90 % av befolkningen ansåg sig ha en högre intelligens än medel.

OnT:
Inget ämne är väl särskilt svårt om man pluggar. De flesta klarar av MVG i alla ämnen om de väl försöker.

wintersnowdrift
2007-05-29, 21:53
Om jag ska utgå från betygsdokumentet hade jag svårast för Idrott A (?!?).

Egentligen tycker jag inte att något ämne är "svårt". Mest krävande i gymnasiet var franskakurserna (jag har tyvärr inte fotografisk minne så en del glosnötande krävdes. Grammatik däremot har jag alltid haft lätt för) samt Matte B då jag saknar öga för geometriska former. C-kursen var betydligt enklare då funktioner och algebra passar mig mycket bättre.

De samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnena (borsett från franska alltså) är definitivt roligast och har aldrig vållat några bekymmer (däremot har arbetsbördan definitivt varit tyngst i dessa ämnen i form av uppsatsskrivningar där teser/frågeställningar ska fastställas och källmaterial ska hittas, läsas, refereras och analyseras). Estetiska ämnen (musik och bild läste jag) är enbart roliga och avslappnande.

F-n vad jag börjar längta tillbaka till skolan nu.

//Kristin

Wikner
2007-05-29, 21:59
Svårast:
Franska
Matte
Fysik

Lättast:
Idrott
IT tjosan
Biologi

Men fick väl hyfsade betyg rakt igenom, vissa kurser fick man dock lägga ner mycket mer tid på än andra.