handdator

Visa fullständig version : Riktigt ont i svanskotan!


Sorabo
2007-05-29, 17:00
Är en man på 16 år. Har riktigt ont i svanskotan och området runt omkring den! Det gör ont när jag går, springer, står, böjer mig framåt, böjer mig bakåt, böjer nacken framåt, böjer nacken bakåt, hukar mig, ligger på rygg, cyklar och när jag sitter på toa eller står och kissar. Håller på att få urininfektion på grund av att jag inte kan trycka ut det sista efter jag kissat, det gör för ont i svanskotan och området runt den!
Det värker ibland i den även fast jag bara ligger!

Lite info som kanske kan vara till nytta: Hade för några veckor sedan falsk ischias som jag lyckades bli av med med hjälp av stretching. Förra sommaren trillade jag av hängmattan och slog i svanskotan. Hade ont ett bra tag men det gick över. Har nästan alltid haft lite småont i svanskotan.
Jag har även "Runners Knee"/"Löparknä" som jag försöker bli av med med hjälp av stretching.

Men det jag mest tror att jag fick ont av är för 3 månader sedan när jag körde Hyperextensions. Jag rullade upp ryggen, men utan vikter och så. Har nu inte tränat på 3 månader på grund av detta.

Vad ska jag göra? Det blir inte bättre, snarare sämre! Vore tacksam om någon vet något!
Jag vet att jag antagligen borde gå till läkaren, men jag är rätt fattig och det kostar väl med läkarbesök nu? Jaja, tack på förhand.

UrkProductions
2007-05-29, 17:18
kostar det me läkarbesök?

plus denna ska ligga undeer träningsskador

Sorabo
2007-05-29, 17:27
Oj sorry.. Jag tror det, min polare(16 år) fick betala sist i alla fall.

King Grub
2007-05-29, 17:32
Gå till läkare omedelbart.

Är du 16 år skall dina föräldrar betala ev läkarkostnader.

UrkProductions
2007-05-29, 17:39
jag ska själv till läkare har jag tänkt. knäckte ju ryggen rejält på studsmattan. haft ont i typ 1 månad nu och jag känner att smärtan kommer från ryggraden alltså inte musklerna kring utan själva benet.

Sorabo
2007-05-30, 16:44
Japp, ska till skolsyster imorgon och senare även läkare.. Vad tror ni en undersökning kan kosta?

TcAnders
2007-05-30, 18:27
Är det inte så att när man är under 20 så är det gratis?
Jag var in till en ortoped förra året för undersökning av ett knä och då sade dom när jag skulle betala att det var kostnadsfritt fram tills det att man fyller 20..

Och jag antar att det fortfarande är så..

// Anders

obesogen
2007-05-30, 20:50
Tycker precis som gruben att du ska upsöka läkare.
Ett smärtillstånd som inte blir nämnvärt bättre även fast du ändrar läge ska man ta på stort allvar. Jag blir uppriktigt orolig när du säger att det blivit värre och att du har svårt med vattenkastningen. Du borde ta tag i saken snarast möjligt, ring läkaren imorgon!
Innan jag läste texten ordentligt tyckte jag det spontant lät som "coccigodyni", som i regel utlöses av att man faller på ändan. I de flesta fall föreligger det en blödning under hinnan som täcker benet. Hinnan är mycket stram och även en liten blödning kan medföra ganska stora smärtor.
Men ett av kriterierna för "coccigodyni" är att smärtan endast ska kännas i sittande och du ska inte ha problem med vattenkastningen.
Jag funderade även på diskbråck men ett diskbråck ska bli succesivt bättre över tid och 2-3 månader efter är man oftast besvärsfri.

Skolsysters diagnos skulle jag inte lita allt för mycket på, hoppas hon är klok och remitterar dig vidare.

Åse Columbus
2007-05-31, 15:30
mitt ex ramlade på svanskotan och det skapades fistelgångar och han fick upprepade infektioner där som ömmade ordentligt...han fick senare operara bort fistelgångarna...ingen trevlig operation......lycka till!

Sorabo
2007-05-31, 21:08
Jag ska till läkare.. Vad är fistelgångar? :S Låter ju inge vidare alls!

Åse Columbus
2007-06-01, 14:40
Jag ska till läkare.. Vad är fistelgångar? :S Låter ju inge vidare alls!

Kroppen försöker att göra sig av med en intern infektion o bildar då en fistelgång till kroppens yta.....detta kan ske vartsomhelst i kroppen...dålig tandhygien, är ett exempel...

en skada nånstans på kroppen som kan ha varit ett sår...den läker ...men under ytan lever en infektion kvar o då vill kroppen göra sig av med den...

googla på "fistelgång"

Slick Rick
2007-06-01, 15:51
Vad är det för skitsnack? Svanskotebesvär som ger fistlar? Humbug! Var lite försiktig med vad du skriver, du skrämmer ju förstås killen!
Dessutom låter det inte som att det är svanskotan som är problemet.
Som sagt: Gå och få det uppkollat!

PS Ska du nödvändigtvis hypokondigoogla, sök på höftböjare i stället.

Åse Columbus
2007-06-06, 15:20
Vad är det för skitsnack? Svanskotebesvär som ger fistlar? Humbug! .


Det är sant.....han fick operera det på karolinska...läkaren tog in en hord med kandidater som skulle få kolla ...de hade inte sett ett sånt praktexeplar förut...så ..humbug är det inte..även om det är sällsynt!

Shit happens som det så fint heter...:cool:

Sorabo
2007-06-21, 20:37
Har fortfarande inte varit hos läkaren, har kännts som om det har börjat bli bättre nu.. har börjat träna så smått också. Men idag när jag kände på svanskotan så känner jag att den inte är symmetrisk! Alltså man har ju små "knölar" på svanskotan, men jag har 2 stycken på höger sida och bara en på vänster! :S Vad kan detta vara? Ligger den snett eller nåt?
Det känns inte som att den ligger snett, bara det att jag har en extra "knöl" på höger del av svanskotan.. Någon som vet något om detta?

larre
2007-07-29, 14:55
1.Träna inte något mer.
2.Gå till läkare snarast möjligt.
3.Lyssna på läkaren och gör som han/hon säger.

Seriöst så måste du gå till läkaren, du kommer inte undan. Förstår att du är lite skrajj efter min historia men det behöver inte gå så illa för dig :D

cowboyen
2007-07-29, 17:48
prepare för att få finger uppkört i anus bara.

larre
2007-07-30, 16:48
prepare för att få finger uppkört i anus bara.

Snackar du för skit? Varför ska du skrämma han från att gå till läkaren? Skärpning.

Enda gången(enligt den läkare jag var till) dom måste gå den vägen är då det är såpass jäkla svullet att det är osäkert att känna utanpå eller för att det gör för ont.