handdator

Visa fullständig version : Fråga till alla pluggisar!


gladiatorerna1
2007-05-29, 16:46
Vad innebär det att läsa en utbildning på distans? hur går det till? är det ett bra altenativ?

Jag vet att det finns många intelligenta männikor här...

tossefar
2007-05-29, 16:46
Du läser den helt enkelt hemma.

gladiatorerna1
2007-05-29, 16:48
Du läser den helt enkelt hemma.

Hur ska man få undervisning och hjälp då? var gör man proven exempelvis?

Lillgrabben
2007-05-29, 16:54
http://sv.wikipedia.org/wiki/Distansutbildning

Thorwaldsson
2007-05-29, 16:55
Hur ska man få undervisning och hjälp då? var gör man proven exempelvis?

Examination behöver ju nödvändigtvis inte bestå i ett skriftligt prov, vilket jag tror du syftar på. Skulle det dock vara en sådan kurs så finns det goda verktyg för att kunna genomföra diverse tentor online.
Det är väldigt vanligt att betyget istället baseras på olika inlämningsuppgifter.

Över lag tycker jag att distanskurser har krävt en väsentligt mindre arbetsinsats än de som jag gjort "på plats", men det är enbart en personlig reflektion.

jakke
2007-05-29, 16:55
Hur ska man få undervisning och hjälp då? var gör man proven exempelvis?
Har läst en del distans.

Undervisning: Jag får läshänvisningar som jag sedan följer. Finns varianter där man tittar på föreläsningar över internet.

Frågor: Jag brukar eposta min lärare om jag har funderingar, kan säkert ringa om jag vill. Finns skolan i stan går det säkert att få boka ett möte om problemen är stora.

Proven: Laddas ner och skickas sedan in när du skrivet det. Ibland är proven mellan vissa bestämmda timmar osv...

Finns 100 olika sätt att bedriva distansutbildning, kolla hur din skola gör blir enklast.

Edit: Mycket av tiden kan också bestå av att skriva PM och svara på semenarium frågor

krilleh
2007-05-29, 16:55
http://sv.wikipedia.org/wiki/Distansutbildning

wikipedia är helt klart underskattat :thumbup:

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:00
Har läst en del distans.

Undervisning: Jag får läshänvisningar som jag sedan följer. Finns varianter där man tittar på föreläsningar över internet.

Frågor: Jag brukar eposta min lärare om jag har funderingar, kan säkert ringa om jag vill. Finns skolan i stan går det säkert att få boka ett möte om problemen är stora.

Proven: Laddas ner och skickas sedan in när du skrivet det. Ibland är proven mellan vissa bestämmda timmar osv...

Finns 100 olika sätt att bedriva distansutbildning, kolla hur din skola gör blir enklast.

Edit: Mycket av tiden kan också bestå av att skriva PM och svara på semenarium frågor

Det verkar som om man måste ha endel datakunskaper! Som ni vet är jag värdelös på datorer...

Det låter konstigt att man kan ladda ner poven själv...hur vet dem att man inte fuskar då?

Är en distansutbildning ett bra och enkelt altenativ?

X-Change
2007-05-29, 17:05
Det verkar som om man måste ha endel datakunskaper! Som ni vet är jag värdelös på datorer...

Det låter konstigt att man kan ladda ner poven själv...hur vet dem att man inte fuskar då?

Är en distansutbildning ett bra och enkelt altenativ?

Är du seriös och har väldigt bra självdisciplin är det ett bra alternativ. Men om du inte brinner för ämnet eller har svårt att koncentrera dig så tycker jag det är ett dåligt val.
Dessutom beror det på vad du läser för kurser. Om du vill plugga matte på distans men har svårt för att förstå kan det bli väldigt komplicerat att förstå förklaringar över internet och mejl, dessutom tar ju det betydligt längre tid att få svar via mejl än ansikte mot ansikte.

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:08
Är du seriös och har väldigt bra självdisciplin är det ett bra alternativ. Men om du inte brinner för ämnet eller har svårt att koncentrera dig så tycker jag det är ett dåligt val.
Dessutom beror det på vad du läser för kurser. Om du vill plugga matte på distans men har svårt för att förstå kan det bli väldigt komplicerat att förstå förklaringar över internet och mejl, dessutom tar ju det betydligt längre tid att få svar via mejl än ansikte mot ansikte.

okej...jag har lätt för att plugga, alltså det går snabbt in i hjärnan och jag behöver inte spendera så mycket tid. Men jag gillar inte matte...

Runda Grodan
2007-05-29, 17:15
Varför överväger du att plugga på distans? Finns inte utbildningen du är intresserad av i närheten?

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:17
Varför överväger du att plugga på distans? Finns inte utbildningen du är intresserad av i närheten?

utbildningen finns bara på tre orter

Runda Grodan
2007-05-29, 17:20
utbildningen finns bara på tre orter
Får man fråga vilken utbildning det är?

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:23
Får man fråga vilken utbildning det är?

vill inte avslöja för mycket personlig info om mig själv...vill vara så annonym som möjligt.

shut teh face
2007-05-29, 17:25
vill inte avslöja för mycket personlig info om mig själv...vill vara så annonym som möjligt.

:)

Runda Grodan
2007-05-29, 17:27
vill inte avslöja för mycket personlig info om mig själv...vill vara så annonym som möjligt.
OK. Inget kul när man blir utsatt för ofrivilligt snok.

Hades
2007-05-29, 17:30
vill inte avslöja för mycket personlig info om mig själv...vill vara så annonym som möjligt.

På vilket sätt är en utbildning du är intresserad av personlig information?

Tolkia
2007-05-29, 18:57
Det verkar som om man måste ha endel datakunskaper! Som ni vet är jag värdelös på datorer...

Det låter konstigt att man kan ladda ner poven själv...hur vet dem att man inte fuskar då?

Är en distansutbildning ett bra och enkelt altenativ?
Prov man får göra hemma har oftast typ "uppsatsfrågor", där man inte kan "fuska" på samma sätt (läraren vet ju att man har tillgång till alla böcker etc., så proven anpassas efter det). Ämnen som inte kan examineras med "uppsatsfrågor", typ matte, brukar ha gemensamt prov på samlingsorten.

Distansutbildning är bra om man vill gå en utbildning som inte finns där man bor. Det är dock inte enklare än en traditionell utbildning, bara svårt på andra sätt.