handdator

Visa fullständig version : företagsfråga


krilleh
2007-05-29, 16:20
Om ett företag får in kundfordringar. Är det då en tillgång som minskar? Alltså i kredit? För det är väl en faktura kunden får som personen måste betala tillbaka senare.

Eller räknas det som en skuld?

Nej nu vart jag förvirrad.

sehnpaa
2007-05-29, 16:46
Får in kundfordringar? Menar du 1) får in för kundfordringar eller 2) kundfordring registeras?

1) Tillgångar minskar (kundfordringar), tillgångar ökar (likvid eller bank). Kreditera 1510. Debitera 19XX.

2) Registera intäkt: Debitera 1510. Kreditera 4010. Tillgångar ökar.

Kundfordringar är en skuld för kunden och en tillgång för företaget.

Rahf
2007-05-29, 17:51
Företagsekonomi B?

krilleh
2007-05-29, 19:11
Företagsekonomi B?

Ja. Sista provet på torsdag.

Xtreme-G
2007-05-29, 21:47
Får in kundfordringar? Menar du 1) får in för kundfordringar eller 2) kundfordring registeras?

1) Tillgångar minskar (kundfordringar), tillgångar ökar (likvid eller bank). Kreditera 1510. Debitera 19XX.

2) Registera intäkt: Debitera 1510. Kreditera 4010. Tillgångar ökar.

Kundfordringar är en skuld för kunden och en tillgång för företaget.

Kreditera 4010 kostnad sålda varor?
Man borde kreditera ett intäktskonto lämpligtivs 3010.

Om ett företag får in kundfordringar. Är det då en tillgång som minskar? Alltså i kredit? För det är väl en faktura kunden får som personen måste betala tillbaka senare.

Eller räknas det som en skuld?

Nej nu vart jag förvirrad.

Det är en tillgång som ökar. Den du skickar fakturan till blir ju skyldig dig pengar.

krilleh
2007-05-30, 13:16
ok tack!

har en annan fundering.

Vad är inventarier igentligen? Jag trodde att det var varulagret, men den står ju separat.

Mantus
2007-05-30, 13:19
ok tack!

har en annan fundering.

Vad är inventarier igentligen? Jag trodde att det var varulagret, men den står ju separat.

Inventarier är väl allt löst som datorer, kassaparrater, maskiner osv

egge
2007-05-30, 13:20
ok tack!

har en annan fundering.

Vad är inventarier igentligen? Jag trodde att det var varulagret, men den står ju separat.

Möbler etc.
Gissar lite, var ett tag sen jag läste:D

sehnpaa
2007-05-30, 13:21
Kreditera 4010 kostnad sålda varor?
Man borde kreditera ett intäktskonto lämpligtivs 3010.
Attans! Alldeles riktigt, Xtreme-G. :thumbup:

krilleh
2007-05-30, 13:37
Inventarier är väl allt löst som datorer, kassaparrater, maskiner osv

Jasså nu klarnar det. Och dessa är oftast kostnader som man räknar ut livslägnden på? som man sedan skriver av varje år på i bokslutet? typ 10 % eller nåt sånt.

Mantus
2007-05-30, 13:42
Jasså nu klarnar det. Och dessa är oftast kostnader som man räknar ut livslägnden på? som man sedan skriver av varje år på i bokslutet? typ 10 % eller nåt sånt.

Stämmer bra det. Om en maskin har en beräknad livslängd på tio år så blir det 10% per år.

Snafu
2007-05-30, 13:50
Fy helvete vad jag inte saknar det där. Men det där gjorde vi på FEK A? Göra bokslut och skit och hålla på. Jag rasar.

Snafu
2007-05-30, 13:50
Eller jaha, är det företagsekonomi på gymnasiet? =)

NiXPhoenix
2007-05-30, 13:55
Eller jaha, är det företagsekonomi på gymnasiet? =)



Ja det är det. :)
Jag läste det inte i Företagsekonomi A kan jag säga. :D Det var mycket lättare, tror vi fick lära oss skilja mellan intäkter, inkomster och inbetalningar? typ men det var inte värre än så.

krilleh
2007-05-30, 13:58
Utan att låta för självsäker så är detta ganska så lätt bara man förstår hur allt hänger i samman. Logik ftw!

Var tyvärr väldigt skoltrött i vintras så det hänger verkligen på det här sista provet om jag får VG eller G! Bästa vore väl att sätta ett mvg nu så jag är säker.

Företagsekonomi A ska jag däremot läsa upp! G kan man ju inte ha i det.

NiXPhoenix
2007-05-30, 14:01
Utan att låta för självsäker så är detta ganska så lätt bara man förstår hur allt hänger i samman. Logik ftw!

Var tyvärr väldigt skoltrött i vintras så det hänger verkligen på det här sista provet om jag får VG eller G! Bästa vore väl att sätta ett mvg nu så jag är säker.

Företagsekonomi A ska jag däremot läsa upp! G kan man ju inte ha i det.


Nej, det kan du ju inte! ;) A-kursen är väl lätt om jag inte minns fel. Utan att ha läst B då, men jag har läst bokföring/redovisning på högskolan och alla konton hit och dit är lite krångligt.
Kan i och för sig ha berott på att vi hade en snäll lärare, men tror väldigt många fick MVG när jag läste det.