handdator

Visa fullständig version : ÖL och viktminskning


STarfish
2003-03-25, 14:26
Jo jag tränar och går mycket och min viktminskning går bra, men ibland har det hänt att jag har druckit 1-3 öl på en deff dag på kvällen innan jag har gått och lagt mig, så jag bara undrar om det är mycket dåligt att göra det?

för det går bra med min fettminskning och allt.... men jag har tänkt på denna fråga innan väldigt mycket men ni kan ge mig ett bra svar...?

:cheers:

Munter
2003-03-25, 14:43
Alkohol håller levern sysselsatt och fettförbränningen slöar ner då. Men går du ner ändå så spelar det väl mindre roll.

Pez
2003-03-25, 14:49
Originally posted by Munter
Alkohol håller levern sysselsatt och fettförbränningen slöar ner då. Men går du ner ändå så spelar det väl mindre roll.

Håller med Munter, om du tycker fettminskningen är godtagbar fast du dricker några öl - vad är problemet?

Testa att inte göra det ett par veckor och se om nåt förändras..

Däremot är alkoholintag mer eller mindre alltid dåligt för träningen... (finns säkert nån studie som säger att ett moderat intag inverkar positivt på hälsan..men nu menar jag det intag som de flesta yngre individer anser vara normalt.. dvs i berusningssyfte :D )

/pez

STarfish
2003-03-25, 15:53
Jag äter ingenting efter jag har druckit dom där ölen för jag vet att det minskar fettförbränningen så då vill jag inte stoppa i mig mat efter...



Men jag ska prova utan ett tag... och se om det blir nån skillnad.
Kommer bli tufft *hehe* utan eftersom nu när sommaren börjar kännas av så blir man lite extra törstig på en bärs...

/mvh Fredric



:thumbup:

Pez
2003-03-25, 16:06
Originally posted by STarfish
Jag äter ingenting efter jag har druckit dom där ölen för jag vet att det minskar fettförbränningen så då vill jag inte stoppa i mig mat efter...



Men jag ska prova utan ett tag... och se om det blir nån skillnad.
Kommer bli tufft *hehe* utan eftersom nu när sommaren börjar kännas av så blir man lite extra törstig på en bärs...

/mvh Fredric



:thumbup:

Alltså "fettförbränningen" har inte bara med att göra det du stoppar i dig och vid vilka tillfällen du gör det. Det är ett större "kretslopp" än så...
När du dricker större mängder alkohol minskar du inte bara fettförbränningen i säg 30minuter efter utan en längre tid.

Sverker? Kom med en skön "kattunge som leker med garnnystan osv.."-förklaring nu... :D

/pez

Sverker
2003-03-26, 07:23
Jag dricker inte öl så jag har inga synpunkter:D


Det där är nog mer psykologi och då blir tre öl som en ätardag istället.

RealElwood
2003-03-27, 08:29
Håller med, nu till sommaren så suger d i öltarmen...


Man får ju inte glömma att ha roligt

:cheers:

Laan
2003-03-29, 13:52
Om du ska göra den dan du dricker öl till en ätar dag så är det en god idé.. upptaget av fett i tarmen är avsevärt sämre när kroppen är alkoholpåverkad.
iofs så förbrukar/bränner levern knappt ngt fett alls när den bryter ner alkohol.
Pez har helrätt när det gäller tiden efter alkohol.. beroende på ålder/kroppsvikt osv så är förbränningen påverkad i ca ett dygn efter en 5stark eller så.

(lite skrämsel: blir promillehalten för hög (typ alkoholförgiftning) så dör stora antalmuskelceller bara sådär.. :( )

ref; Näringslära för högskolan av lillemor abrahamsson med flera 1996
Heinmann advanced biology 1994 av ann fullick
Medicinska synpunkter på alkoholism av Carl carlsson 1968

(nu var jag onödigt duktig :D )

men kul måste man ha!! så :cheers: på..