handdator

Visa fullständig version : Bokrequest: Bok om hur ögonen avslöjar vad man tänker


kalle_banan
2007-05-29, 14:58
Vettetusan vad jag ska söka på, dessutom kan det vara kul o få tips också.
Thanks

Dumleman
2007-05-29, 15:00
Läs inte sånna där böcker, det är farligt.

Snafu
2007-05-29, 15:01
Neuro-Linguistic Programming, Eye Movement & Criminal Interrogation

T ex att man tenderar att fabricera något när man tittar med ögonen åt olika riktningar osv osv. Prova söka på ovanstående på Amazon, jag har för mig att det ska finnas där.

Farzan
2007-05-29, 15:01
Läs inte sånna där böcker, det är farligt.

Det stämmer faktiskt, för även om ögonen inte ljuger så kan de vilseleda! Fel person kan bli paranoid. men om du tror att du har disciplinen nog så kör hårt.

Lexidos
2007-05-29, 15:02
Ska du ut o ragga? :D

Baan
2007-05-29, 15:03
Neuro-Linguistic Programming, Eye Movement & Criminal Interrogation

T ex att man tenderar att fabricera något när man tittar med ögonen åt olika riktningar osv osv. Prova söka på ovanstående på Amazon, jag har för mig att det ska finnas där.

Det är väl ganska mycket pseudovetenskap med sånt skit. Finns väl knappast några generella beteenden som man har när man ljuger och därför håller inte sånt här i rätten. Som ex har vi att vissa människor kan göra exakt det du säger bara för att dom är nervösa men talar sanning.

Snafu
2007-05-29, 15:05
Det är väl ganska mycket pseudovetenskap med sånt skit. Finns väl knappast några generella beteenden som man har när man ljuger och därför håller inte sånt här i rätten. Som ex har vi att vissa människor kan göra exakt det du säger bara för att dom är nervösa men talar sanning.

Neuro-linguistic programming (NLP) is a personal development system developed in the early 1970s by Richard Bandler and linguist John Grinder, in association with Gregory Bateson. It uses a toolbox of strategies, axioms and beliefs about human communication, perception and subjective experience.

Du kan ha rätt, tveksamt att det skulle kunna användas i rätten. Samtidigt intressant. Jag använder några av knepen iaf, verkar fungera bra. Jag vet att min chef fått träning om sånt här så jag klistrar fan alltid ögonen rakt på honom om jag ska ljuga om nåt :D

Snafu
2007-05-29, 15:06
Men om det inte håller i rätten betyder det inte att man inte kan använda det i undersökningssyfte (dubbel negering ftw)

Baan
2007-05-29, 15:07
Neuro-linguistic programming (NLP) is a personal development system developed in the early 1970s by Richard Bandler and linguist John Grinder, in association with Gregory Bateson. It uses a toolbox of strategies, axioms and beliefs about human communication, perception and subjective experience.

Du kan ha rätt, tveksamt att det skulle kunna användas i rätten. Samtidigt intressant. Jag använder några av knepen iaf, verkar fungera bra. Jag vet att min chef fått träning om sånt här så jag klistrar fan alltid ögonen rakt på honom om jag ska ljuga om nåt :D

Visst kan man kolla efter kroppsspråk och om man känner en människa kan man säkert bedöma ganska lätt om dom ljuger eller inte. Inte i alla fall men i vissa. Det är väl mer att det är tveksamt att det finns något som stämmer i alla fall i ett polisförhör t.ex. Vi människor är ju ganska bra på att styra vårt beteende. Se på japaner t.ex. som framför dödshot utan att röra en min ;)

Snafu
2007-05-29, 15:08
Jag menar inte att försvara denna teori på något vis. Jag vet bara att jag allt som oftast alltid far upp med ögonen upp till vänster om jag ska tänka på något samtidigt som jag svarar, något kan det alltid ligga i tänket som helhet.

Cerberus
2007-05-29, 15:14
för högerhänt(från första person):

kolla upp till höger = konstruerar

kollar upp till vänster = hämtar från minnet

känslor = kollar neråt


det jag minns just nu, hade lektion i detta igår nämligen(Kommunikation,NLP) :D

stämmer inte till 100%, finns undantag, kan va spegelvänt för vänsterhänta.
Pröva att kolla rakt fram medvetet, det e ganska svårt att tänka då.



och ja NLP är pseudovetenskap, finns dock en hel del användbara verktyg! Kroppsspråk e lättast att se om ngn ljuger.

Snafu
2007-05-29, 15:18
för högerhänt(från första person):

kolla upp till höger = konstruerar

kollar upp till vänster = hämtar från minnet

känslor = kollar neråt


det jag minns just nu, hade lektion i detta igår nämligen(Kommunikation,NLP) :D

stämmer inte till 100%, finns undantag, kan va spegelvänt för vänsterhänta.
Pröva att kolla rakt fram medvetet, det e ganska svårt att tänka då.



och ja NLP är pseudovetenskap, finns dock en hel del användbara verktyg! Kroppsspråk e lättast att se om ngn ljuger.

Inom vad rymdes den här kommunikationsdelen? Business studies? I USA eller somewhere else?

shut teh face
2007-05-29, 15:18
Fan va coolt jag kan fan inte tänka när jag kollar rakt fram. :MrT:

Hmm, minnen upp till höger.
Fantserar: rakt fram och nedåt

Snafu
2007-05-29, 15:18
Fan va coolt jag kan fan inte tänka när jag kollar rakt fram. :MrT:

Hmm, minnen upp till höger.
Fantserar: rakt fram och nedåt

Nä, minnen vänster.

Snafu
2007-05-29, 15:19
Cerberus, visst är det något (jag inser att det kan variera) med att man tenderar att ljuga om man tittar neråt, om det då är känslorelaterat?

Cerberus
2007-05-29, 15:22
Inom vad rymdes den här kommunikationsdelen? Business studies? I USA eller somewhere else?

allmän kommunikation, allt vi gör i princip. Kroppsspråk, röst-tonalitet, indirekt kroppsspråk(vända ryggen mot någon osv), att inte va på lektion(också kroppsspråk :D, säger ngt om personen).

det är i Arvika sweden :D, gör lite reklam för mina homies
http://www.universeimagine.com/live/nlp_och_coaching.php

De har även skrivit en bok i ledarskap och motivation som är riktigt bra(och en ny är på g som ja definitivt ska köpa).

backflash
2007-05-29, 15:22
Ekman har skrivit en hel del om sådant; sök på FACS+Ekman.

Snafu
2007-05-29, 15:24
allmän kommunikation, allt vi gör i princip. Kroppsspråk, röst-tonalitet, indirekt kroppsspråk(vända ryggen mot någon osv), att inte va på lektion(också kroppsspråk :D, säger ngt om personen).

det är i Arvika sweden :D, gör lite reklam för mina homies
http://www.universeimagine.com/live/nlp_och_coaching.php

De har även skrivit en bok i ledarskap och motivation som är riktigt bra(och en ny är på g som ja definitivt ska köpa).

Sorry om jag var oklar, varför var du med på en föreläsning/lektion etc?

Cerberus
2007-05-29, 15:27
Cerberus, visst är det något (jag inser att det kan variera) med att man tenderar att ljuga om man tittar neråt, om det då är känslorelaterat?

njae, det beror på vilken typ av människa man är. Enligt NLP finns det i princip tre olika typer; visuell(man säger "kul att ses!" osv och har ett livligt kroppsspråk samt pratar väldigt snabbt för man får upp bilder i huvet snabbt)

auditiv ("vi hörs!" och är rytmiska av sig i tal, musikaliska, varierar röstläge ofta och gillar att prata)

kinestetisk (poeten, den känslomässiga typen som inte säger så mycket men har mycket tankar inom sig, "fan va skönt att du mår bra!")

vi har alla tre typer inom oss men de flesta av oss har dragning åt vissa håll. Jag är t.ex mest kinestetisk och auditiv(i vissa avseenden).

Dumleman
2007-05-29, 15:28
Ekman har skrivit en hel del om sådant; sök på FACS+Ekman.
Jag skulle nog hellre föreslå en ingående studie av Gösta Ekmans papphammar.

Cerberus
2007-05-29, 15:29
Sorry om jag var oklar, varför var du med på en föreläsning/lektion etc?

jag skrev nog fel :D jag föreläste ej utan var på lektion *silly me* hehe

jag går på komvux :) läser även Psykologi A och båda ämnena kompletterar varandra. Jag läser för att det helt enkelt är av otroligt intresse för mig.

Igår lärde jag mig t.ex hur man skapar personkemi(vilket ja iof kunde lite om innan), vilket i princip är att härma andra personen ungefär, imitera kroppsspråket lite, ha liknande röstläge, tycka likadant eller liknande, hålla med osv

Eddie Vedder
2007-05-29, 15:30
Det här påminner om nån sorts psykologisk Ayur Veda.

Trance
2007-05-29, 15:30
Cerberus, visst är det något (jag inser att det kan variera) med att man tenderar att ljuga om man tittar neråt, om det då är känslorelaterat?

Vafan, jag brukar vila blicken på tjejens bröst när jag pratar och jag är faktiskt rätt ärlig. Känns som pseudovetenskap.

Cerberus
2007-05-29, 15:32
Vafan, jag brukar vila blicken på tjejens bröst när jag pratar och jag är faktiskt rätt ärlig. Känns som pseudovetenskap.

Det ÄR pseudovetenskap, i psykologi-kretsar gillar man visst inte NLP så mycket vad jag hört.

Jag är också lite kritisk, men det är skoj och intressant :)

Runda Grodan
2007-05-29, 15:39
Jag har lyssnat på en NLP-podcast som var lite skoj men kommer inte ihåg vad den heter.



Ditt stadsbibliotek har säkert en del i ämnet. Det är ju bara att låna hem en bunt böcker och bläddra lite i dem så ser man vilka som verkar jättetråkiga och vilka som kan vara något att ha.

Edit. Såg nu att du bodde i Halljonga... det kanske inte ens finns bibliotek där.:D

Snafu
2007-05-29, 15:42
Det här med att man är mer eller mindre audio, visuell eller "kännande" är nog inte pseudo dock.

Jag tror jag är gravt handikappad i det avseendet att jag ibland har förbannat svårt att förstå instrukioner per röst. Visuellt inga problem men om nån t ex ska förklara ett spel, en lek (whatever) eller instrukioner i allmänhet ser jag alltid ut som ett fån.

Anyway, sluttjatat om det.

Cerberus
2007-05-29, 15:43
kan säga så här, tror man att NLP fungerar. Då gör det nästan tveklöst det, jag blev coachad 2005 och gjorde rena rama underverk på mig och jag blev helsåld på NLP.

Tror man inte på att NLP ska fungera, då fungerar det nog inte så bra. Tycker dock att NLP har många bra mentala verktyg som iaf hjälper mig i vardagen.

Kabuto
2007-05-29, 16:15
Det här med att man är mer eller mindre audio, visuell eller "kännande" är nog inte pseudo dock.

Jag tror jag är gravt handikappad i det avseendet att jag ibland har förbannat svårt att förstå instrukioner per röst. Visuellt inga problem men om nån t ex ska förklara ett spel, en lek (whatever) eller instrukioner i allmänhet ser jag alltid ut som ett fån.

Samma för mig, typ om nån berättar ett problem eller nånting för mig måste jag nästan ha det skriftligt för att jag ska kunna tänka :laugh: ... Känns så iaf.

Snafu
2007-05-29, 16:18
Samma för mig, typ om nån berättar ett problem eller nånting för mig måste jag nästan ha det skriftligt för att jag ska kunna tänka :laugh: ... Känns så iaf.

Ultraförvirring uppstår för mig när det finns en presentation per videokanon (eller overhead...) samtidigt som någon talar.

Nu har jag iofs läst nån forskning om att det är ett kasst sätt att presentera då personeras arbetsminnen är dåliga men jag misstänker att det är för att jag lyssnar på vad dom säger samtidigt som jag tittar på vad som står på skärmen (vilket inte tenderar att innehålla exakt samma information).

Nu har jag lärt mig att aldrig titta på skärmen utan enbart lyssna på vad dom säger. Det här är väl kanske inte samma scenario men jag tyckte det var värt att lyfta fram.

Kanske ska starta en förening för detta "de icke-dövas kamp för en mer visuell miljö" .

Baan
2007-05-29, 16:20
Ultraförvirring uppstår för mig när det finns en presentation per videokanon (eller overhead...) samtidigt som någon talar.

Nu har jag iofs läst nån forskning om att det är ett kasst sätt att presentera då personeras arbetsminnen är dåliga men jag misstänker att det är för att jag lyssnar på vad dom säger samtidigt som jag tittar på vad som står på skärmen (vilket inte tenderar att innehålla exakt samma information).

Nu har jag lärt mig att aldrig titta på skärmen utan enbart lyssna på vad dom säger. Det här är väl kanske inte samma scenario men jag tyckte det var värt att lyfta fram.

Kanske ska starta en förening för detta "de icke-dövas kamp för en mer visuell miljö" .

Det hörde jag ganska nyligen med. Iofs är ju overhead 70-tal men ni är väl lite efter i England, men pp-presentationer ska visst ha ganska få slides för att inte åhöraren ska bli helt knäckt av massa slides.

Snafu
2007-05-29, 16:22
Det hörde jag ganska nyligen med. Iofs är ju overhead 70-tal men ni är väl lite efter i England, men pp-presentationer ska visst ha ganska få slides för att inte åhöraren ska bli helt knäckt av massa slides.

Jag jobbar väl på ett normal high-tech kontor iofs, här har vi videkanoner....FAKTISKT*grr27* . Overheaden var för de stackars universitetsstudenterna (vi hade overheader på Umeå Uni iaf....men det säger väl inte så mkt förutom att det universitetet ligger efter inte bara politiskt utan även teknologimässigt :D )

z_bumbi
2007-05-29, 16:33
Att mycket info via PP eller stordia är mindre bra ur inlärningsynpunkt är ingen större nyhet även om det var en undersökning som publiserades för ett litet tag sedan som bekräftade det men oavsettt det så slår en bra stordia en dålig PP och de flesta PP jag har sett har varit dåliga.
Tyvärr tenderar de flesta stordia också att vara dåliga så det kan ju iofs kvitta. :D

kalle_banan
2007-05-29, 20:28
Ekman har skrivit en hel del om sådant; sök på FACS+Ekman.

Wow, han är ju respektabel också, handlar FACS verkligen om hur ögonen avslöjar hur man tänker? Isf kan man sudda ut alla pseudovetenskapslänkar tänkte jag...?
För övrigt är det jävligt löjligt ibland att tänka sig att skriva en bok om ansiktsuttryck... Men kan man använda sig av faktan på rätt sätt är man kung i alla situationer, man vet vad folk tänker och om dom döljer saker... :MrT:
läs lite: http://face-and-emotion.com/dataface/facs/manual/TitlePage.html

Tack för tipsen i övrigt

Math
2007-05-29, 21:13
Wow, han är ju respektabel också, handlar FACS verkligen om hur ögonen avslöjar hur man tänker? Isf kan man sudda ut alla pseudovetenskapslänkar tänkte jag...?
För övrigt är det jävligt löjligt ibland att tänka sig att skriva en bok om ansiktsuttryck... Men kan man använda sig av faktan på rätt sätt är man kung i alla situationer, man vet vad folk tänker och om dom döljer saker... :MrT:
läs lite: http://face-and-emotion.com/dataface/facs/manual/TitlePage.html

Tack för tipsen i övrigt

För att han har skrivit en bok om det?

Det finns massvis av böker om parapsykologi och det är också en pseudovetenskap. Ofta så kan man få fram bra resultat på några undersöknigar men svårt att upprepa samma undersökningar och få samma resultat och därför kan man inte räkna det som en vetenskap.