handdator

Visa fullständig version : Mjölksyra i vader.


strongmomme
2007-05-29, 14:50
Tjena!
Jag spelar inte fotboll eller någon annan bollsport, men när jag gör det tex på idrotten i skolan så får jag efter en liten stund mjölksyra i vaderna, samma sak när jag spelar innebandy eller är ute och joggar.Jag vilar då och det försvinner efter en stund men kommer tillbaka igen när jag börjar med aktiviteten efter vilan, mycket jobbigt då jag oftast inte ens är andfådd när jag får mjölksyran.
Vad kan denna mjölksyra bero på? Jag dricker mycket vatten , och jag har också kört med kreatin men det hjälpte inte mjölksyran i vaderna ( men i övrigt så hjälpte det, speciellt underarmar ). Vad kan denna mjölksyra bero på och vad kan göras för att den ska försvinna?*kissass*

Olsson
2007-05-29, 15:08
En sak är säker. Ligger du inte över din mjölksyratröskel så är det inte mjölksyra du får i vaderna. Är du knappt anfådd så är det oxå att utesluta att du ligger över din mjölksyratröskel.

Jag skulle tro att dina vadmuskler är lite korta och stela bara, det kan kännas ungefär som mjölksyra. Strecha 2-3 gånger om dagen, 30 sek per gång och gör så i 1-2 veckor.

regus
2007-05-29, 15:12
Jag skulle tippa på dålig uthållighet. Och för att få bättre uthållighet, träna uthållighet.

Guddi
2007-05-29, 15:54
En sak är säker. Ligger du inte över din mjölksyratröskel så är det inte mjölksyra du får i vaderna. Är du knappt anfådd så är det oxå att utesluta att du ligger över din mjölksyratröskel.Mjölksyratröskel är ett väldigt vagt begrepp i sig och det är verkligen inte applicerbart om man talar om en enda muskel. Du kan mycket väl bygga upp en väldigt hög mjölksyramängd i en muskel utan att för den delen vara ens anfådd.

Angående trådskaparens problem så tycker jag också att det låter ganska otroligt att det skulle vara mjölksyra som är problemet. Mer troligt är en väldig stelhet eller en tendens till kompartment syndrom. Det är bara att göra en liten utvärdering av vad som hjälper alt. inte hjälper.

Stretcha ordentligt, hjälper det är det antagligen stelhet
Träna uthållighet av vadera, hjälper det är det uthålligheten och buffertkapaciteten i vaderna som är dålig
Om problemen bara försvinner av vila även om du testat punkterna ovan kan det vara en lätt kompartment problematik-> besök en doktor.

z_bumbi
2007-05-29, 15:56
En sak är säker. Ligger du inte över din mjölksyratröskel så är det inte mjölksyra du får i vaderna. Är du knappt anfådd så är det oxå att utesluta att du ligger över din mjölksyratröskel.

Får musklerna dåligt med syre och är otränande vad gäller uthållighet så blir det ganska snabbt kännbar mjölksyra även om det centralt inte borde vara några problem, t ex att man konstant spänner en muskel eller anspänner den med väldigt kort vila mellan omgångarna.
Alla som styrketränar har nog någon gång känt av mjölksyran i musklerna.

strongmomme
2007-05-29, 16:20
Ok , tack för svaren.
Jag hade inte detta problem förut, det har uppstått det senaste året då jag har börjat styrketräna och gått upp ungefär 12 kg, men jag ska testa strechningen.
Någon som kan berätta hur man tränar uthållningen? Jag kör vader på gymmet varje vecka, brukar då köra i smithmaskinen med ca 20 rep (alltså att gå upp på tår och ner igen).

regus
2007-05-29, 17:53
Någon som kan berätta hur man tränar uthållningen?

Springa, cykla (kanske inte för vaderna då), hopprep m.m.. Göra ansträngade saker under en längre tid.

Ame
2007-05-29, 18:10
Jag har precis samma problem, ofta när jag joggar i skogen så blir jag sjukt seg i vaderna efter bara några minuter ibland.
Min gissning är att det beror på att jag är väldigt stel i vaderna (det är inte ett uthållighetsproblem, för min del iaf).
Jag har dock inte görsökt göra något åt det då jag är väldigt explosiv i vaderna och inte vill riskera tappa något utav det.

MateFeedKillRepeat
2007-05-29, 20:35
Vi som föddes med 42cm runt vaderna utan att ha tränat dom till det vet hur det känns ;) stora stenklumpar som bränner sig runt skelettet :)

strongmomme
2007-05-31, 14:00
Testade att stetcha vaderna idag, innan jag spelade fotboll, "mjölksyran" kom lite senare, så jag ska fortsätta stretcha. Inte för att jag bryr mig om fotboll, men jävligt frustrerande att inte kunna springa fastän man vill.Tack för tipsen