handdator

Visa fullständig version : Frågor om recoding av filmfiler


PowPow
2007-05-29, 12:09
Jag håller på att förbereda lite inför en AppleTV. Eftersom jag vill slippa att hacka AppleTV så tänkte jag recoda filmfilerna jag har för att kunna se dem genom appletv.

Jag kör windows, och har laddat ner gratisprogramet SUPER. Har ni tips på bättre/snabbare mjukvara så tipsa om det.

Jag har ingen som helst koll på skillnaden på de olika filformaten och undrar därför vilket format jag ska välja av de som fungerar med appleTV: .mov eller .mp4?

Sen undrar jag vilken kvalitet jag ska välja för att inte försämra kvaliteten på filmfilerna, men samtidigt inte använda en högre kvalitet än på orginalfilerna (vilket ju måste vara slöseri med uttrymme).

Om man högerklickar på orginalfilerna i windows och väljer egenskaper, så kan jag se följande (exempel):

23fr/s
Data rate: 141kbps
Video sample rate: 12 bit
Video compression: XVID

Ska jag då göra samma inställning när jag konverterar? Jag testade att köra "Video bitrate 144" (samma som data rate väl?), men då blev filen 3 gånger så liten som orginalfilen (jag konverterade till .mp4). är mp4-formatet så mycket bättre, eller försömrade jag kvaliteten? Jag har försökt jämföra men kom inte fram till något /= (liten skärm osv)

Ljudkvaliten satte jag på samma som orginalet också.

Så min huvudsakliga fråga är hur jag ska få reda på i vilken kvalitet jag ska konvertera till för att bibehålla orginalkvaliteten i så hög grad som möjligt, fast utan att ta upp onödigt mycket diskplats.

Tacksam för svar.

Arf Pingvin
2007-05-29, 13:22
DivX/XviD är en olika former av MPEG4. .mp4 är riktig MPEG4.

.mov är quicktime, Apples eget format och ditt säkraste kort tror jag i det här fallet utan att veta mer om AppleTV.

Du kommer alltid att tappa kvalitet i en konvertering, alla moderna filformat bygger på att viss information är "onödig" och utför en lossy compression, data försvinner alltså. Att konvertera från ett format som xvid till mpeg4 är som att utföra samma konvertering två gånger.

Allt om video: www.videohelp.com

PowPow
2007-05-29, 13:32
DivX/XviD är en olika former av MPEG4. .mp4 är riktig MPEG4.

.mov är quicktime, Apples eget format och ditt säkraste kort tror jag i det här fallet utan att veta mer om AppleTV.

Du kommer alltid att tappa kvalitet i en konvertering, alla moderna filformat bygger på att viss information är "onödig" och utför en lossy compression, data försvinner alltså. Att konvertera från ett format som xvid till mpeg4 är som att utföra samma konvertering två gånger.

Allt om video: www.videohelp.com

Tack för svaret.

Innan jag förlorar mig helt i videohelp.com: Är det någon skillnad på .mov och .mp4 som container? Båda fungerar på appleTV, så är det någon skillnad på dem så kan det ju vara avgörande. Om någon skulle vara bättre, helt enkelt.