handdator

Visa fullständig version : Stefan Holm VS Magnus Samuellson


KaptenKnäsvag
2007-05-29, 10:48
Vem tror ni hade överlevt längst av Stefan Holm och Magnus Samuelsson om de blivit strandade i en öde skog?

Låt oss säga att det finns väldigt lite djur värda att jaga för kött, och ingen av dessa två har några kunskaper om ätbara bär och växter.

Magnus: Stark sjutton, skulle klara att bygga vindskydd och läger utan problem, styrkan kommer även i handa i eventuell jakt. Dock har han väldigt stora muskler, som kräver väldigt mycket näring, men å andra sidan har han en hel del fett under huden att använda som energi.

Stefan: Smidig och uthållig, smidigheten kan möjligtvis utnyttjas i jakt, hans kropp kräver inte lika mycket näring och energi för att upprätthålla "normal" användbarhet.

Magnus kropp kräver även mycket mer vatten? Dock har han som sagt fruktansvärt mycket mer energireserver än Stefan..

Diskutera! Vem tror ni klarar sig längst. :naughty:

Trance
2007-05-29, 10:50
Varför använde du den smileyn? Är de nakna eller?

Baan
2007-05-29, 10:51
Samuelsson äter upp Holm.

mystic[-_-]
2007-05-29, 10:51
Ofta Magnus kan bygga ett solskydd när han har solen i ögonen, det är motvind, hala träbitar så greppet sviktar osv listan kan göras lång!

Snafu
2007-05-29, 10:57
Jag vetefasen om de kroppsliga attributen spelar så mkt roll. När det handlar om att överleva är det nog starkast psyke som gäller och då lägger jag nog pengarna på Holm.

Fatalist
2007-05-29, 10:58
;2324627']Ofta Magnus kan bygga ett solskydd när han har solen i ögonen, det är motvind, hala träbitar så greppet sviktar osv listan kan göras lång!

Ha haha dessutom är inte frugan på plats för att trösta honom med påhittade ursäkter i direktsändning :laugh:

KaptenKnäsvag
2007-05-29, 10:59
Jag vetefasen om de kroppsliga attributen spelar så mkt roll. När det handlar om att överleva är det nog starkast psyke som gäller och då lägger jag nog pengarna på Holm.

Holm är jämförelsevis svag. Jag tror att styrka går före kondition i en sådanhär situation.

petersson
2007-05-29, 11:00
Holm skulle ju dö av svält efter två veckor utan mat så smal som han är :D

Piranha
2007-05-29, 11:01
Jag skulle vilja ha mer info om hur det hela iscensätts och hur dem råkar hamna i skogen till att börja med.

Annars kommer dem bli uppätna av afrikanska stridmyror direkt, alt blir uppfångade att utomjordlingar som förgriper sig sexuellt på dem i sitt rymdskepp.

Yankeee
2007-05-29, 11:03
Holm är jämförelsevis svag. Jag tror att styrka går före kondition i en sådanhär situation.

Vafan ska man med styrka till om man inte klarar de psykiska påfrestningarna på ett optimalt sätt?

shibi
2007-05-29, 11:09
I illustrerad vetenskap, sa de att Helan skulle överleva ca 42 dagar längre än halvan, då han hans kropp hade mycket mer energi att ta ifrån fettreserverna.
Ja uträkningarna är exakta. No doubt.

Och muckler innehåller mycket energi. Så när mucklerna är uppätna, är Magnus som Holm, och Holm är som hmm... Holm kanske inte finns längre.

Även om de ska överleva en längre tid, jaga och bo, så tror jag på Magnus.

Eller fan nu blev jag osäker. Jägarna/samlarna såg ju iofs mer ut som Holm än Magnus*gah!*

Baan
2007-05-29, 11:10
Vafan ska man med styrka till om man inte klarar de psykiska påfrestningarna på ett optimalt sätt?

Går ju inte klara dom på ett optimalt sätt om man inte har tillgång till korv med bröd + 50g protein.

Liten Men Fet
2007-05-29, 11:10
Man behöver inte mycket stryrka för att bygga ett vindskydd, och inte ska man brottas med björnar för det främjer nog inte överlevnadschansen. Jag tror det skulle dröja betydligt längre innan magnus svälter ihjäl än holm eftersom det finns mer kroppsmassa att göra av med för kroppen.

Yankeee
2007-05-29, 11:11
I illustrerad vetenskap, sa de att Helan skulle överleva ca 42 dagar längre än halvan, då han hans kropp hade mycket mer energi att ta ifrån fettreserverna.

Beror ju på vilka förutsättningarna är. Finns ju flertalet faktorer att ta med, inte bara tillgången på mat.

mangs
2007-05-29, 11:13
Eller fan nu blev jag osäker. Jägarna/samlarna såg ju iofs mer ut som Holm än Magnus*gah!*


Det är bara för att kreatin och glutamin gick att köpa som kosttillskott då.

Baan
2007-05-29, 11:16
Eller fan nu blev jag osäker. Jägarna/samlarna såg ju iofs mer ut som Holm än Magnus*gah!*

Gjorde dom? Tror dom hade ganska kraftiga skelett, visst vi snackar knappast att dmo såg ut som MS men Holm lär dom knappast gräva upp om 1000 år och vara impade över han fysiska powah. Jag skulle gissa att dom lätt vara grövre än Holm.

Griip
2007-05-29, 11:18
Som sagt så kan ju Magnus bara äta upp Stefan :) Eller så sätter han sig ner och väntar ut Stefans död.

KaptenKnäsvag
2007-05-29, 11:21
Som sagt så kan ju Magnus bara äta upp Stefan :) Eller så sätter han sig ner och väntar ut Stefans död.

två olika situationer.

pragmatist
2007-05-29, 11:36
Jag tror Holm klarar sig bättre eftersom han kan leva på hoppet.

Snafu
2007-05-29, 11:40
Jag tror Holm klarar sig bättre eftersom han kan leva på hoppet.

haha

Snake
2007-05-29, 11:45
Jag tror Holm klarar sig bättre eftersom han kan leva på hoppet.

ffs Glocal :D *slap*

Hemi
2007-05-29, 11:55
Jag vetefasen om de kroppsliga attributen spelar så mkt roll. När det handlar om att överleva är det nog starkast psyke som gäller och då lägger jag nog pengarna på Holm.

Vem som har starkast psyke vat jag inte men läs boken "Vi Lever" av Pieres Paul Read som handlar om undomarna från Uruguay som störtade med ett flygplan i Anderna. Det visade sig att ett starkt psyke var ett absolut måste vilket verkligen inte alla hade. Liksom till viss del lite högre ålder. Samarbete likaså. Stor, stark och uthållig kropp var också en förutsättning då de större Rugbyspelarna Parrado och Canessa som hade tappat bårtot 20 kilo i vikt blev de som slutligen tog sig ut själva. Men inte utan ett starkt psyke vilket särskilt Fernando Parrado hade i detta fall. Isolering, svält, kyla, tid, skador, mm var det som satte dem på prov. De var absolut tvugna att äta sina döda kamrater för att överleva. Annars hade de dött av svält.

Filmen är väl ok, kanske, typisk Hollywood-förkortning men boken är fantastisk. Läst den 3 gånger.

Diggler
2007-05-29, 12:09
Magnus, han har kanske inte bäst förutsättningar rent fysiskt för att gå hungrig, men han har nog mer vana iom att han är bonde, har gjort lumpen och har jakt som fritidsintresse.

PowPow
2007-05-29, 12:13
Jag tror Holm klarar sig bättre eftersom han kan leva på hoppet.

:laugh:

Kwon
2007-05-29, 13:33
Jag tror Holm klarar sig bättre eftersom han kan leva på hoppet.

:thumbup:

tp_88
2007-05-29, 13:35
;2324627']Ofta Magnus kan bygga ett solskydd när han har solen i ögonen, det är motvind, hala träbitar så greppet sviktar osv listan kan göras lång!
För helvete Musse, sätter ju för fan kyckling i halsen! :laugh: :laugh:

De där skämten blir aldrig för gamla! :thumbup:

formula4shape
2007-05-29, 13:39
Vem tror ni hade överlevt längst av Stefan Holm och Magnus Samuelsson om de blivit strandade i en öde skog?

Låt oss säga att det finns väldigt lite djur värda att jaga för kött, och ingen av dessa två har några kunskaper om ätbara bär och växter.


Saken är den att Holm är så sjukt allmänbildad så den där går jag inte på :MrT:

JJ
2007-05-29, 13:40
Är Johnny Holm med på ön?

formula4shape
2007-05-29, 13:43
Är Johnny Holm med på ön?

Han filmar från helikopter

Snafu
2007-05-29, 13:43
Är Johnny Holm med på ön?

Nej, han är på holmen.

Yankeee
2007-05-29, 13:58
Nej, han är på holmen.

Hoppsan.

Snafu
2007-05-29, 14:52
Hoppsan.

Mmm, han är alltid på språng.

Baan
2007-05-29, 14:57
Hoppsan.

Mmm, han är alltid på språng.

Ni är fan hopplösa.

Dumleman
2007-05-29, 14:58
Holm skulle bara gå runt och ha ribba så han skulle inte överleva länge.

Yankeee
2007-05-29, 15:00
Holm skulle bara gå runt och ha ribba så han skulle inte överleva länge.

Sicken rivning.

shibi
2007-05-29, 15:25
Holm skulle bara gå runt och ha ribba så han skulle inte överleva länge.

Och leta efter en drucken madrass.

Corpobal
2007-05-29, 15:26
Hjärnan avgör, om människan överlevde beroende på sina fysisk attribut så hade vi bara funnits som fossiler på någon gammal havsbotten vid det här laget.