handdator

Visa fullständig version : Kreatinine nivåer


Larsson85
2007-05-29, 10:00
Jag har precis varit hos min läkare och utvärderat mina blodprover. Jag har över lång tid haft tveksamt höga kreatinine nivåer, och denna gången hade dom blivit ännu högre så hon föreslog att vi skulle kolla upp detta. Jag påpekade att jag äter kreatintillskott och att det antagligen har med det att göra. Jag har dock inte ätit kreatin på 2-3 veckor innan jag tog det blodprovet, men de var ändå så höga som 130 (antar det är mickro mol /liter).
Det är tur att man är lite medicinintresserad så att man vet att det finns andra blodprov för att kolla njurfunktionen på som jag sa att jag ville ta. Så vi får se vad de visar.

Men min fråga är nu, hur lång halveringstid har creatinin, är det rimligt att värdena är så pass förhöjda även 2-3 veckor efter avslutat intag av kreatin som kosttillskott? Och är 130 verkligen något att höja på ögonbrynen för, när jag tittar på wikipedia så står där att en bodybuilder kan ligga på 150 utan att något är konstigt. Jag är ingen bodybuildare, men kör styrketräning 4-5 dagar i veckan.

Pepz
2007-05-29, 10:02
tar ett antal veckor innan kreatin(in)värdena sjunker till det normal. gör ett nytt prov om tre veckor

Larsson85
2007-05-29, 10:11
Som sagt, nya blodprover är beställda och ska tas om 2 veckor och där ska vi kolla njurfunktionen på annat sätt också. Detta är mer för att stilla min oro under tiden jag väntar. Blir helt hispig när hon pratar om att eventuellt sätta in njurmediciner.

Edit: Hemoglobinvärdet var också högt, dock under gränsvärdena, men det var precis.

Fairing
2007-05-29, 11:43
Jag har precis varit hos min läkare och utvärderat mina blodprover. Jag har över lång tid haft tveksamt höga kreatinine nivåer, och denna gången hade dom blivit ännu högre så hon föreslog att vi skulle kolla upp detta. Jag påpekade att jag äter kreatintillskott och att det antagligen har med det att göra. Jag har dock inte ätit kreatin på 2-3 veckor innan jag tog det blodprovet, men de var ändå så höga som 130 (antar det är mickro mol /liter).
Det är tur att man är lite medicinintresserad så att man vet att det finns andra blodprov för att kolla njurfunktionen på som jag sa att jag ville ta. Så vi får se vad de visar.

Men min fråga är nu, hur lång halveringstid har creatinin, är det rimligt att värdena är så pass förhöjda även 2-3 veckor efter avslutat intag av kreatin som kosttillskott? Och är 130 verkligen något att höja på ögonbrynen för, när jag tittar på wikipedia så står där att en bodybuilder kan ligga på 150 utan att något är konstigt. Jag är ingen bodybuildare, men kör styrketräning 4-5 dagar i veckan.


Min läkare säger att mycket muskler och om man dricker dåligt så får man högre nivåer på kreatinin. Prova att dricka mer vatten till nästa blodprov.
Själv låg jag på 102

Ola Wallengren
2007-05-29, 14:30
Själv gick jag ner från ca 170 till 128 senast jag gjorde ett uppehåll med kreatin (vilket enbat berodde på testet av kreatinin). Jag gjorde uppehåll i 4 veckor.
Det är däremot onödigt att övervätska dig om du verkligen vill utreda din njurfunktion för om det är "falsk normalt" pga övervätskning går man ju kanske inte vidare med utredningen.

Guddi
2007-05-29, 15:17
Man har förhöjda nivåer av kreatin i musklerna under ialla fall 35 dagar. Som mest under en kreatin kur ligger man på 145-150mM/kgdm mot normalvärdet på runt 120mM/kgdm. Efter 35 dagar ligger man på runt 130mM/kgdm vilket antagligen leder till att man har en högre halt kreatinin under denna tiden med.

Tar man hänsyn till den stora förändringen som Ola hade i sina nivåer borde även du ha en stor sänkning kvar av dina nivåer om du slutade ta kreatin 2-3 veckor innan provet.

Fairing
2007-05-29, 15:31
Man har förhöjda nivåer av kreatin i musklerna under ialla fall 35 dagar. Som mest under en kreatin kur ligger man på 145-150mM/kgdm mot normalvärdet på runt 120mM/kgdm. Efter 35 dagar ligger man på runt 130mM/kgdm vilket antagligen leder till att man har en högre halt kreatinin under denna tiden med.

Tar man hänsyn till den stora förändringen som Ola hade i sina nivåer borde även du ha en stor sänkning kvar av dina nivåer om du slutade ta kreatin 2-3 veckor innan provet.

Normalvärde 120 ? Enligt min labbrapport så är normalvärde under 100

Jag har tagit regelbundna blodprover i 15 års tid och aldrig haft över 105 trots megadoser av kreatin vid flera provtagningar så kreatininnivåerna måste vara väldigt individuella. Vid sista blodprovet åt jag både Kre Alkalyn och kreatin booster (monohydrat). Troligtvis har jag väldigt låga nivåer när jag inte äter kreatin:(

Larsson85
2007-05-29, 18:12
Det verkar iaf som att det i detta fallet hade varit konstigt om mina kreatininvärden varit lägre på detta blodprovet när jag läser vad ni skriver. Det känns mer som detta är ett kvitto på att kratinet fungerar på mig.

Om jag minns rätt så hade jag precis börjat käka kreatin i en vecka ungefär när jag började känna av att något var fel i mina tarmar. Då slutade jag naturligtvis med kreatinet, onödigt att stoppa i sig en massa sånt när allt inte står rätt till med kroppen även om det är ett helt legitimt kosttillskott.

Eftersom besvären inte upphörde så uppsökte jag läkare en vecka efter detta ungefär och fick kortison utskrivet, och en halv vecka efter gick jag ner och tog dessa blodproverna.

Jag tog alltså kreatin 1-2 veckor (kommer inte ihåg riktigt). Uppehåll en 1.5 vecka, sen togs blodproverna. Det jag kan börja fundera över är att hon över hela min sjukdomsperiod har observerat höga kreatininvärden, jag kommer tyvärr inte ihåg om jag har ätit kreatin i samband med de tidigare blodproven. Jag vet att kreatin inte var okänt för mig för 2 år sedan när jag tog mina första blodprov, men om jag åt det just i anslutning till proven kan jag inte svara på.

Ush, måtte det inte vara något.

Toljanen
2007-05-29, 18:56
Efter styrketräning stiger S-kreatinin vilket kan vara en av orsakerna till höga kreatininvärden. Undvik att träna dagen innan du lämnar prov nästa gång så får du bort en osäkerhetsfaktor.

Ola Wallengren
2007-05-29, 19:59
Normalvärde 120 ? Enligt min labbrapport så är normalvärde under 100

Jag har tagit regelbundna blodprover i 15 års tid och aldrig haft över 105 trots megadoser av kreatin vid flera provtagningar så kreatininnivåerna måste vara väldigt individuella. Vid sista blodprovet åt jag både Kre Alkalyn och kreatin booster (monohydrat). Troligtvis har jag väldigt låga nivåer när jag inte äter kreatin:(

Eller är det så att kreatinin nivåerna mest är beroende av mängden muskelmassa...

Guddi
2007-05-29, 20:04
Normalvärde 120 ? Enligt min labbrapport så är normalvärde under 100

Jag har tagit regelbundna blodprover i 15 års tid och aldrig haft över 105 trots megadoser av kreatin vid flera provtagningar så kreatininnivåerna måste vara väldigt individuella. Vid sista blodprovet åt jag både Kre Alkalyn och kreatin booster (monohydrat). Troligtvis har jag väldigt låga nivåer när jag inte äter kreatin:(Min post gällde totala mängden kreatin (inte kreatinin, var väldigt otydlig ser jag nu) i musklerna när man laddar/har laddat med kreatin monohydrat. Det jag ville visa var att man har förhöjda mängder kreatin i musklerna i längre än 35 dagar efter att man slutat ta kreatin och eftersom nivåerna är förhöjda och de är på väg till normalvärdet så kommer man rimligtvis också att ha ett förhöjt kreatininvärde under den tiden.

Fairing
2007-05-29, 21:38
Eller är det så att kreatinin nivåerna mest är beroende av mängden muskelmassa...

Min Läkare menade att eftersom att jag har stor muskelmassa så har jag därför ett högt kreatininvärde men ser man till siffror som presenteras här så har jag ett relativt lågt värde(nåja). Differensen mellan kreatinin och ett annat värde (kommer ej ihåg vilket) visade att jag drack för lite vatten och även det gav ett högre kreatininvärdet. Men det är en bit till 170 :D

Eller är det så att jag är 110kg fett bara :laugh:

Larsson85
2007-05-29, 21:48
Min Läkare menade att eftersom att jag har stor muskelmassa så har jag därför ett högt kreatininvärde men ser man till siffror som presenteras här så har jag ett relativt lågt värde(nåja). Differensen mellan kreatinin och ett annat värde (kommer ej ihåg vilket) visade att jag drack för lite vatten och även det gav ett högre kreatininvärdet. Men det är en bit till 170 :D

Eller är det så att jag är 110kg fett bara :laugh:

Det var inte hemoglobin? Det klagade dom på hos mig och sa att det kanske var relaterat och att jag borde dricka mer.

Fairing
2007-05-29, 21:50
Det var inte hemoglobin? Det klagade dom på hos mig och sa att det kanske var relaterat och att jag borde dricka mer.

Jag kollar av det i morgon

Nilsjohan
2007-05-30, 09:11
Det var inte hemoglobin? Det klagade dom på hos mig och sa att det kanske var relaterat och att jag borde dricka mer.
Om det inte är Hb (Hemoglobin) så är det troligen EVF (Hematokrit) då det i stort sett ger samma information