handdator

Visa fullständig version : angående marklyft.. hur mycket svank?


StarkeMats
2007-05-28, 23:24
ja, som topic lyder.. när jag kör marklyft är jag extremt noga med att inte ha minsta böj i ryggen överhuvudetaget men när man kikat lite på träningsfilmer som en del av er lagt upp så ser det annorlunda ut..
visst kan jag förstå att det är jävligt tungt med 270kg men borde man inte ta mindre isåfall om man inte kan ha tillräcklig svank för ryggen? ja menar.. man vill väl inte riskera att förstöra den ? eller det är kanske inte så känsligt?
vore kul om ni kunde lägga upp en film eller bildserie på hur mycket man ska svanka och hur en korrekt marklyft-övning ser ut kort o gott..

Raggis
2007-05-28, 23:28
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

StarkeMats
2007-05-28, 23:31
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

jävligt svårt att se hur han svankar där ska ja säga.. svankar man mindre kan man hantera mer vikt vad jag förstått.. och jämför den sekvensen med en kille som drar 200+ i mark så ser det ut som 200+ mark killen böjer ryggen en aning..
jag tror nämligen att jag överdriver svankmomentet.. så jag inte får upp tillräckligt med vikt..

Zakath
2007-05-28, 23:31
Man ska inte ha någon svank, man ska ha en rak korsrygg. Övre ryggen ska inte vara spänd.

StarkeMats
2007-05-28, 23:34
Man ska inte ha någon svank, man ska ha en rak korsrygg. Övre ryggen ska inte vara spänd.

du ser.. det innebär att jag inte gör rätt och inte har gjort rätt.. har fått förklarat för mig att man ska svanka men sen började ja undra om det inte är ett hinder för mer vikt..
så mao.. nederdelen av ryggen ska vara rak.. inte ett jävla U på hela ryggen som min rygg blir när ja kör mark? ;)

Raggis
2007-05-28, 23:58
Ett tips är att kolla runt lite i diverse trådar här på forumet, samt kolla in lite filmer på youtube (dom seriösa lyftarna).

Hemi
2007-05-29, 10:13
Problemet för mig brukar vara att tänker jag "rak rygg" så kröker jag den. Tänker jag "svanka", blir ryggen rak.

mentzer
2007-05-29, 11:06
Problemet för mig brukar vara att tänker jag "rak rygg" så kröker jag den. Tänker jag "svanka", blir ryggen rak.

Kroppskontroll?
Att svanka är lika illa som att kröka ryggen. Ryggen ska vara rak.

Hemi
2007-05-29, 11:34
Kroppskontroll?
Att svanka är lika illa som att kröka ryggen. Ryggen ska vara rak.

Ja, och den blir rak när jag tänker svank (inte mycket svank), kanske på grund av den tunga skivstången. Jag måste liksom överdriva lite för att det skall bli rätt och inte göra den som en puckelrygg. Trots att jag gjort övningen länge. Endast om jag har folk bredvid eller om jag på något sätt ser mig själv i en spegel rättar jag mig utan att tänka på det.

Det är ungefär som när jag tänker "böj på knäna" så böjer jag mer i höften ändå och inte mycket på knäna. Beroende på syftet, måste jag tänka på ett annat sätt, kanske "fram med knäna" eller nåt för att verkligen böja dem. Kanske jag en gång i tiden lärde mig fel när jag plockade upp saker från golvet och signalerna ha låst sig för gott.

Liten Men Fet
2007-05-29, 11:51
Kroppskontroll?
Att svanka är lika illa som att kröka ryggen. Ryggen ska vara rak.

Stämmer verkligen det där? När ryggen är krummad så är ju mellanrummet mellan diskarna på "framsidan" av ryggraden redan litet, om man då får mer belastning på framsidan av diskarna när dom kläms mot varandra är det ju riktigt dåligt.
Om man svankar lite så är ju mellanrummet mellan diskarnas framsida större och när belastningen kommer så borde avståndet mellan diskarna på framsidan minska lite och öka lite på baksidan. Det borde inte tillföra någon vidare skaderisk.

Missar jag något eller är jag ute och cyklar fullständigt?
En moderat svank gäller det här och i utlåst läge vill man ju inte svanka för då blir det ju fel där.

Någon kunnig som kan rätta mig?

jwzrd
2007-05-29, 11:56
Ryggen ska ha sin vanliga naturliga kurvatur, varken mer eller mindre.

Cerberus
2007-05-29, 12:03
hur ser riktig svank ut?

jwzrd
2007-05-29, 12:09
hur ser riktig svank ut?

Kom igen nu, detta är inte raketvetenskap.

Cerberus
2007-05-29, 12:10
Kom igen nu, detta är inte raketvetenskap.

nä men jag har ingen klar bild i huvet.:em:

jwzrd
2007-05-29, 12:10
nä men jag har ingen klar bild i huvet.:em:

Google hjälper dig att hitta svankande herrar på nolltid.

Cerberus
2007-05-29, 12:13
http://www.fitness-magazine.com/sommar05/gifs/fitnessfestivalen05/DSC_8399.jpg

bra svank?:D