handdator

Visa fullständig version : Råd?


Lellan
2003-03-25, 12:22
Är lite smått less..

- det är nåt strul med min ämnesomsättning (nåt med thyrodea), men doktorerna vet inte vad så de har velat lite med att ge mig Levaxin (som jag tror blir livslång medicinering isf) och istället testar de värdena med jämna mellanrum. Ligger på gränsen hela tiden när de testar (tror själv att provsvaren skulle visa annorlunda om jag kunde lämna blod när jag känner mig dålig)

- mixtrar själv med 1500-1700 kcal under veckodagar och tar ibland en ätardag (i snitt en en gång/varannan vecka). Äter ungefär 20% fett, 35% kolhydrater, 45 % protein (bra fett, mest långsamma kollisar, var 3:e timma osv).

- tränar styrka 3-4 ggr/vecka, morgonpromenad blir det nästan varje dag (90 minuter), kondition 2-3 ggr/vecka.

-har gått ner 1½ kg sedan nyår med detta upplägget - det är ytterligare minst 10 kg som sitter fast men det känns som att det gör för sakta..

Nu till frågan.. vart ska jag hitta lösningen?

Tycker mig ha lagt på mig lite muskler ev, men på måttband och våg (eller spegel) syns inte så mycket - det är mer att det skiljer mer mellan avslappnad och spänd muskel än tidigare.

Bör jag terra doktorerna mer, gå till en dietist eller PT (fast jag tror mig ha hyfsad koll iaf), skippa ätardagar, ändra fördelning vad gäller träning eller kost?

Missförstå mig rätt - trivs bra med kost och träningsupplägg men faktiskt, ärligt talat, vore det kul med lite resultatförbättringar.. tappar sugen lite väl ofta som det är nu.

z_bumbi
2003-03-25, 13:05
Levaxin är ju inte slutet på livet, har en syster som använt det i många år nu och hon mår ju bra.
Hon blir däremot vädligt retlig om hon inte får sin medicin så då håller man sig undan :D

Vad gäller kosten så hur länge har du legat så lågt på kalorierna ?
Om det har varit under en längre period kanske det är läge att äta lite mer under några veckor för att sen börja sänka lite igen, drar du samtigt ner på träningen så kan kanske det inte är så bra så antingen minska på konditionen eller så äta mer under 2-4 veckor gissar jag skulle vara lämpligt (Eller lite av varje, dra ner på kondition och öka kalorierna men då inte lika mycket av varje.)
Då får du också lättare att lägga på dig muskel så att din grundförbränning ökar.

Lellan
2003-03-25, 22:33
Har legat såhär sedan nyår, innan dess stod jag still/gick upp.

Känner mig mest sur på doktorerna, i början var det sånt himla duttande med mig men sen när de inte kom på vad det är så känner jag mig som ett pain in the *** för dem.. För sjukan märker jag inte av så mycket längre (vant mig?), tycker jag mår dåligt i perioder.

Det konstiga är att jag tror att jag lagt på mig lite muskler - i och med att de "spända" måtten ökat och jag blivit starkare. Men blir det fel om jag ökar kcal (fett bara kanske? eller bara protein? eller vad ska ökningen förslagsvis bestå av?) och lägger till kvällspromenader?

Tänkte nåt i stil med att eftersom det borde vara min basalomsättning som är lägre så borde jag höja förbränningen dygnet runt - med mer mat och lite mer konstant rörelse (nu går jag 90 minuter på morgonen, ca 2-3 timmar på jobbet, tränar 1-2 timmar. Kanske en trekvarts kvällsprommis vore nåt). Ökar jag bara intaget så är det ju som före nyår och det fungerade ju inte så..

Har insett att jag inte kommer vara av med kg till sommaren som jag hoppades vid nyår, men vill gärna få bort det jag kan för det känns som att jag mest står och trampar.. :booty:

(EDIT: "Har legat såhär sedan nyår, innan dess stod jag still/gick upp." Dvs upplägget med fördelningen mellan kolhydrater fett osv - jag började på runt 17 -18 k och stod still där så då sänkte jag kcal så hände det liite iaf. Men nu höjer jag till 17-18 igen och testar med lite piller och sånt! ).

Pez
2003-03-26, 00:48
Tyvärr så blir ju problematiken lite värre iom att det verkar som att du lider av hormonell obalans - vad som fungerar för en "normalt" fungerande individ/kropp kanske bara gör saken värre för dig... tycker du ska ligga på hos läkarna och tvinga fram ett beslut. I dagsläget kämpar du ju stenhårt med att mer eller mindre hålla vikten/öka muskelmassan - med korrekt medicinering skulle du kanske få många gånger bättre resultat med mindre slit.

Tycker det är trist för din skull att inte få de resultat du förtjänar, även om träning är kul så är det ju faktiskt inte helt fel att få de resultat man eftersträvar utan att slita ut sig totalt.

Lycka till Lellan, hoppas det går bra vad som än händer.

/pez

Lellan
2003-03-26, 01:31
Jodå, klart det går bra - finns ju värre saker men nu så börjar tålamodet tryta (2 år och x antal läkare senare). Utöver ämnesomsättningen har det hänt att min lever fått för sig att den är förgiftad - vet inte om det är därför jag inte får någon medicin. Tar inga vanliga huvudvärkstabletter, dricker alkohol osv pga det iaf (har fått specialvärktabletter som jag inte haft behov av, mår som sagt helt ok).

Hursomhelst så tänker jag göra det JAG kan för att påverka. Postade nyss en tråd där jag skrivit ner hur jag kommer köra en månad framöver, det här är ju trots allt ett intresse och det kommer inte bli så att jag lider direkt.. :) (kommer öka kcal bla så det blir nog gött!).

Tänker inte kolla några resultat förrän om en månad. Tillräckligt lång tid för att märka någon liten förändring, tillräckligt kort för att kunna hejda om det barkat åt fel håll med det upplägget. Har det gått åt pipan så.. shit happens! Då har jag ju testat iaf (och får kedja jag fast mig hos doktorn och kräver nya tag.. :whipped:).

Har köpt solariekort så jag ska kunna känna mig liiite vårfräshare iaf.. *disco rules* :mallan: :D

Bamse
2003-03-26, 03:46
Go Lellan :thumbup:

Tanman
2003-03-26, 10:23
"nu går jag 90 minuter på morgonen, ca 2-3 timmar på jobbet, tränar 1-2 timmar. Kanske en trekvarts kvällsprommis vore nåt). Ökar jag bara intaget så är det ju som före nyår och det fungerade ju inte så.. "

Ööhhh..Är det bara jag som reagerar på detta? 1500-1700kcal är ALLDELES för lite Lellan och det borde du veta!

Det räcker inte med en plutthöjjning till 1800 som du vill göra utan du måste ju upp till kanske 2500kcal..om inte mer ändå!
Lägg av med att pajja metabolismen nu, ät ordentligt(!!) och träna som du gör nu så kommer helt säkert resultaten som en keton på en ketodiet!

Lellan
2003-03-26, 10:40
Originally posted by Tanman
"nu går jag 90 minuter på morgonen, ca 2-3 timmar på jobbet, tränar 1-2 timmar. Kanske en trekvarts kvällsprommis vore nåt). Ökar jag bara intaget så är det ju som före nyår och det fungerade ju inte så.. "

Ööhhh..Är det bara jag som reagerar på detta? 1500-1700kcal är ALLDELES för lite Lellan och det borde du veta!

Det räcker inte med en plutthöjjning till 1800 som du vill göra utan du måste ju upp till kanske 2500kcal..om inte mer ändå!
Lägg av med att pajja metabolismen nu, ät ordentligt(!!) och träna som du gör nu så kommer helt säkert resultaten som en keton på en ketodiet!

Med en normal basalmetabolism hade det ju självklart varit för lite, men nu är det någe fel och jag är under utredning. Går jag över 1800 så går jag upp i vikt. Men jag ska ändå ligga på 1800 tänkte jag - får sätta min tilltro till pulver och dyl för jag blir knäpp på att ligga så lågt som jag gjort nu. :smash:

Sitter right this minute och stoppar in extra kcal i kosten.. (tänkte fixa iordning allt jag ska äta under dagen så är det klart). Trevligt nöje.. 300 kcal extra är procentuellt mycket när man ligger lågt.. det blir solklart proteinplättar med kiwi till efter träningen! :eating: :hbang:

Tanman
2003-03-26, 10:56
Ok, men hursomhelst så de dagar du tar 90min promenad och går 2-3tim på jobbet och styrketränar så är bara det 1500kcal. Att du skulle klara din BMR på 300kcal tror jag inte på, fel på kroppen eller inte med ett visst arbete kräver en viss energi.

Är du verkligen helt säker på att det inte är så att du legat på denna förbrukning i flera månader, pajjat din metabolism och om du nu ökar kaloriintaget så kommer du att gå upp i vikt? Kroppen hinner ju inte med att ställa om sig, du kanske måste ligga på 2500kcal i några månader för att få kroppen att förstå att det inte är svältperiod fortfarande? Vad har du att förlora? Går du upp till 2500kcal och bränner minst 1000kcal på dagliga aktiviteter så har kroppen 1500kcal kvar till BMR varje dag och hur förstörd än metabolismen är eller hur fel du än har på något annat organ (sköldkörteln tex) så kan du omöjligen gå upp så överdrivet mycket.

Jag tror att det skulle vara värt det, men jag känner ju inte dig och/eller din kropp men fick jag dra en chansning så har denna verkligt låga odds. Hoppas det fixar till sig hursomhelst. Gillar din kommentar om döda djur..det blir nog en död bit oxe för mig ikväll också :hbang:

Lellan
2003-03-26, 11:13
Tacksam för alla råd jag får! :bow: Min kropp är expert på att ändra vikt, gick tex ner 30 kg (!) på 4 månader och själv trodde jag det berodde på morgonpromenader (enda förändringen) men som jag fattat det racade hormonerna järnet då.

I sensomras gick jag upp 15 kg på en månad (Låg på typ 2000 kcal då, mådde riktigt dåligt då, några besök på akuten och övernattningar men som vanligt ingen som kom på vad det var. Under hösten mådde jag gradvis bättre och bättre) som mer eller mindre konstant har befunnit sig på min kropp sen dess. Jag VET att det låter konstigt, du är inte ensam om att tycka det.

Tycker vilopulsen är ett rätt bra sätt att "känna av" hur min förbränning ligger till - pulsen är ibland väldigt låg oc h ibland väldigt hög (men de har kollat igenom hela mig och hjärtat verkar bra).

Mentalt klarar jag inte av att höja till 2500 nu, även om jag försöker motivera med de argument du skrev.. ska försöka satsa på 1900 - vad är bäst att höja? Fett eller protein? Höjer jag kolhydraterna kanske det blir svårare då jag i så fall kommer lägga på mig vätska och det blir ännu jobbigare. :confused:

Det som är lite glädjande är att jag verkar ha lagt på mig lite muskler iaf! :bpump:

Tanman
2003-03-26, 11:23
Hej igen!
Förlåt men det låter väldigt konstigt. Kroppen torde inte kunna skapa egen vikt utan måste ju få vikten någonstans ifrån?
15 kg på en månad på 200kcal MÅSTE vara omöjligt, tyvärr jag kan inte tro på det du säger..sorry..stämmer det är du något slags fenomen och isåfall kan du säkert tjäna pengar på det! :hbang:

Skämtåsido..
Du kanske ska ta det lite försiktigt med ökningarna även om jag fortfarande håller fast vid att jag tror att 2500kcal skulle fungera utmärkt. Ska du öka tycker jag att du ska öka fettet till 30% särskilt eftersom du kör mycket lågintensivt med promenader.

Lycka till!

Lellan
2003-03-26, 11:33
Originally posted by Tanman
Hej igen!
Förlåt men det låter väldigt konstigt. Kroppen torde inte kunna skapa egen vikt utan måste ju få vikten någonstans ifrån?
15 kg på en månad på 200kcal MÅSTE vara omöjligt, tyvärr jag kan inte tro på det du säger..sorry..stämmer det är du något slags fenomen och isåfall kan du säkert tjäna pengar på det! :hbang:

Skämtåsido..
Du kanske ska ta det lite försiktigt med ökningarna även om jag fortfarande håller fast vid att jag tror att 2500kcal skulle fungera utmärkt. Ska du öka tycker jag att du ska öka fettet till 30% särskilt eftersom du kör mycket lågintensivt med promenader.

Lycka till!

Jag körde något ketoliknande men det passade inte ihop med min lever, låg hemma sjuk en vecka och den veckan så räknade jag inte maten men gick upp 7 kg - mycket var säkert tappat vätska som kroppen fyllde på när jag var helt inaktiv. När jag sedan vägde mig igen några veckor senare (åt oregelbundet men i snitt 2000 kcal skulle jag tro, ingen kondition bara lite styrka typ var 4:e dag) så var det 15 kg mer än innan uppgången. Låg sedan på runt 2000 kcal på medelsnabba kollisar och ganska bra med protein men på tok för lite fett under hösten. Under julen drog jag ner på kollisar men energiintaget låg högre och det var mycket protein och fett och jag kände mig lite mindre "plufsig".

Berätta gärna mer om hur jag tjänar pengar på jojandet.. :naughty: :D

Ska försöka närma mig 2000 men det tar riktigt emot, höja fettet till 30% låter bra! :thumbup:

King Grub
2003-03-26, 11:34
Om du ligger på 200 överskotts-kcal per dag, kan du MAX gå upp 1 kilo fett på en månad. 1 kilo kroppsfett är ju 7000 kcal hur man än vrider och vänder på det. Det måste ha varit en hisklig massa vatten du lade på dig. :)

Lellan
2003-03-26, 11:50
Originally posted by King Grub
Om du ligger på 200 överskotts-kcal per dag, kan du MAX gå upp 1 kilo fett på en månad. 1 kilo kroppsfett är ju 7000 kcal hur man än vrider och vänder på det. Det måste ha varit en hisklig massa vatten du lade på dig. :)

Har bildbevis, inga trevliga såna direkt.. :( Fast jag är lång (176 cm) - så de hade iafs en rätt lång sträcka att fastna på.. (helmjuk hela jag!).

Janna
2003-03-26, 23:08
Originally posted by King Grub
Om du ligger på 200 överskotts-kcal per dag, kan du MAX gå upp 1 kilo fett på en månad. 1 kilo kroppsfett är ju 7000 kcal hur man än vrider och vänder på det. Det måste ha varit en hisklig massa vatten du lade på dig. :)

Kroppen fungerar tyvärr inte riktigt så .. den skiter ganska totalt i alla fysiklagar i världen.

Om 1 kg kroppsfett alltid motsvarade 7000kcal skulle det ju hur lätt som helst att dieta och tappa exakt rät mängd fett per vecka ...

det finns mycket som är genialiskt och självklart i teorin men i praktiken klaffar det sällan lika bra