Visa fullständig version : Makrill i tomatsås, kcal?
Hur många gram och kcal innehåller ICAs makrill i tomatsås?
Eddie Vedder
2007-05-28, 21:00
En burk (125g) är ca. 235kcal.
Protein: 16.2
Kolhydrater: 3.1 C (mg): 0
Fett: 17.5
Detta är alltså per burk, per 100g kan du läsa själv på förpackningen.
King Grub
2007-05-28, 21:01
Och då skall man komma ihåg att den siffran (och fettmängden) varierar väldigt mycket från årstid till årstid när fisken är fångad (står också på förpackningen).
Eddie Vedder
2007-05-28, 21:05
Och då skall man komma ihåg att den siffran (och fettmängden) varierar väldigt mycket från årstid till årstid när fisken är fångad (står också på förpackningen).
Såhär skrev jag för ett tag sen i en annan tråd angående just det samt eventuella tungmetaller i makrillen från Östersjön:
Sen kan jag dessutom tillägga att den svenska makrillen endast befinner sej i Östersjön under en begränsad tidpunkt på året och att en hel del av makrillen vi köper är importerad utifrån. Dessutom har jag för mej att salthalten i Östersjön spelar roll för om makrillen trivs eller ej, alltså under ett år där inte lika mycket saltvatten kommer in från Atlanten väljer makrillen att inte ta sej lika långt in i svenskt vatten.
Vinterhalvåret tillbringar den till störst del i Nordsjön och Atlanten och sen framåt våren när den ska inleda bulken (:D ) så förflyttar den sej in mot Skagerakk, Kattegatt, Öresund och Östersjön o.s.v. för att äta upp sej. Så det är därför makrillens fettinnehåll varierar så kraftigt beroende på årstid, den äter i stort sett ingenting under vinterhalvårsdeffen.;)
zeusden1
2007-05-28, 21:15
Makrill med tomatsås på rostat bröd är världens bästa!
TylerDurden84
2007-05-28, 21:44
Om vi antar att fettmängden är 17.5 g per konservburk. Hur många gram är Omega-3 och ca hur många Omega-3-kapslar motsvarar det?
Om vi antar att fettmängden är 17.5 g per konservburk. Hur många gram är Omega-3 och ca hur många Omega-3-kapslar motsvarar det?
Jag gissar att du funderar hur du ska justera intaget av Omega-3 i tillskottsform om du äter makrill eller annan fisk. Antar jag rätt då?
Oj, vilken fet makrill:em:
Jag skulle använda SLVs näringsdeklaration med 6 % fett istället.
Det ger 8 g fett. Med ca 30 % Omega-3 blir det ungefär 2 g EPA + DHA. Alltså ett dagsbehov av Omega-3.
Eddie Vedder
2007-05-29, 06:51
Jag skulle använda SLVs näringsdeklaration med 6 % fett istället.
Det ger 8 g fett. Med ca 30 % Omega-3 blir det ungefär 2 g EPA + DHA. Alltså ett dagsbehov av Omega-3.
Konstigt att SLV anger 15% fett på makrill men bara 6% fett på makrill i tomatsås, SÅ stor andel tomatsås är det ju faktiskt inte så att fetthalten borde kunna sjunka med 9%enheter.
Det känns lite överdrivet faktiskt, om vi säger att makrillen är inne i sin fetaste period på året och uppgår till 15% tycker jag inte att 13-14% fett i en konserv med makrill i tomatsås låter särskilt ologiskt iaf.
Makrill: Protein 20,1 kolhydrater 1,4 och fett 15,1
Makrillfilé konserv i tomatsås: Protein 13,9 kolhydrater 0,5 fett 6,0
Dessutom anmärkningsvärt att den angivna kolhydrathalten är högre i "ren" makrill än den i tomatsås, om något borde väl det vara just kolhydrater där makrill i tomatsås har högre andel?
formula4shape
2007-05-29, 08:57
Konstigt att SLV anger 15% fett på makrill men bara 6% fett på makrill i tomatsås, SÅ stor andel tomatsås är det ju faktiskt inte så att fetthalten borde kunna sjunka med 9%enheter.
Det känns lite överdrivet faktiskt, om vi säger att makrillen är inne i sin fetaste period på året och uppgår till 15% tycker jag inte att 13-14% fett i en konserv med makrill i tomatsås låter särskilt ologiskt iaf.
Makrill: Protein 20,1 kolhydrater 1,4 och fett 15,1
Makrillfilé konserv i tomatsås: Protein 13,9 kolhydrater 0,5 fett 6,0
Dessutom anmärkningsvärt att den angivna kolhydrathalten är högre i "ren" makrill än den i tomatsås, om något borde väl det vara just kolhydrater där makrill i tomatsås har högre andel?
Är det inte en del vatten inblandat som gör att övriga värden sjunker ganska mycket?
King Grub
2007-05-29, 09:04
SLV har bara testat en burk, ett märke, en gång i tiden. Det måste inte överensstämma med det som finns på butikshyllorna i dag.
Tittar man i riktigt gamla kaloritabeller, ser man att allt var energirikare förr. Havregryn gav t ex i genomsnitt mer än 400 kcal per 100 gram på 40-talet.
formula4shape
2007-05-29, 09:08
SLV har bara testat en burk, ett märke, en gång i tiden. Det måste inte överensstämma med det som finns på butikshyllorna i dag.
Tittar man i riktigt gamla kaloritabeller, ser man att allt var energirikare förr. Havregryn gav t ex i genomsnitt mer än 400 kcal per 100 gram på 40-talet.
Att de gamla kaloritabellerna inte stämmer kan man förstå, men borde inte de aktuella vara ganska nära verkligheten?
King Grub
2007-05-29, 09:21
Dom stämde med hur det var. Det är poängen. Bara för att en sak uppmättes på ett livsmedel för 20+ år sedan, innebär det inte att dagens vara har samma värden, med andra odlingssätt/uppfödningssätt/påverkan från omgivningen.
formula4shape
2007-05-29, 13:08
Dom stämde med hur det var. Det är poängen. Bara för att en sak uppmättes på ett livsmedel för 20+ år sedan, innebär det inte att dagens vara har samma värden, med andra odlingssätt/uppfödningssätt/påverkan från omgivningen.
Okej så skillnaden kan vara att de testat om värdena för t.ex. makrill på senare år men inte för makrill i tomatsås? Eller tvärtom.
Personligen tror jag det är olika arter av makrill. En art som fångas ( vem vet var:confused: ) och kokas i tomatsås. En annnan art fångas i Nordsjön och förs iland färsk till västkusten.
formula4shape
2007-05-29, 18:39
Personligen tror jag det är olika arter av makrill. En art som fångas ( vem vet var:confused: ) och kokas i tomatsås. En annnan art fångas i Nordsjön och förs iland färsk till västkusten.
Det kanske rent utav inte är makrill i burkarna ;) eller endast kött från vissa delar av fisken där den är mindre fet, typ smalbenen.
Eddie Vedder
2007-05-29, 18:43
Visserligen tar den sej in till Östersjön från Nordsjön på egen hand, det är ju där den bulkar upp sej som sagt.;)
Makrillen letar sej så långt den kan in mot svenska vatten och hur långt den väljer att ta sej beror bl.a. på salthalten i svenska vatten just den perioden.
formula4shape
2007-05-29, 18:49
Visserligen tar den sej in till Östersjön från Nordsjön på egen hand, det är ju där den bulkar upp sej som sagt.;)
Makrillen letar sej så långt den kan in mot svenska vatten och hur långt den väljer att ta sej beror bl.a. på salthalten i svenska vatten just den perioden.
Men är den varianten som ligger i tomatsåsen klassad som "svensk"? den kanske är fiskad på andra sidan klotet om den nu inte endast befinner sig utanför våran kust.
Eddie Vedder
2007-05-29, 18:57
Men är den varianten som ligger i tomatsåsen klassad som "svensk"? den kanske är fiskad på andra sidan klotet om den nu inte endast befinner sig utanför våran kust.
Det är väl troligtvis olika från företag til företag skulle jag tro. Vissa kanske fångar in den svenska och vissa någon annanstans.
Läs inlägg #5 i den här tråden, i mitt eget citat där nämner jag lite om den svenska makrillens "färd".;)
Det var lääängesedan jag fiskade i Öresund:( På min tid fanns inte så mycket makrill att den vandrade ned i Öresund. Då stannade den i Kattegatt. Nu verkar det finnas mer makrill i kustvattnet:
http://www.sportfiskarna.se/storfiskregistreringen/2005_saltv.asp
Undrar ifall det verkligen går att fånga makrill söder om Öresundsbron.
Eddie Vedder
2007-05-29, 19:02
Du menar att den inte tar sej in så långt längre?
Lr menar du att ingen VILL fånga Östersjöfisk helt enkelt?
På 1970 - 1980-talet fanns inte makrill i Öresund. Däremot fanns det massor av torsk:thumbup:
Nu är det klent med torsk men tydligen finns det makrill. Tveksamt ifall jag skulle äta makrill som lägger på hullet i Östersjön:( Strömmingen är inte fri från miljögifter.
TylerDurden84
2007-05-29, 22:49
Jag gissar att du funderar hur du ska justera intaget av Omega-3 i tillskottsform om du äter makrill eller annan fisk. Antar jag rätt då?
Jag tänkte mest kolla vad som lönar sig ekoniskt sett, kapslar eller makrill i tomatsås. Jag slipper helst makrillen, men om det går åt 20 kapslar för att motsvara en konservburk så får det bli makrill. Ingen som vet ungefär?
formula4shape
2007-05-29, 23:00
Jag tänkte mest kolla vad som lönar sig ekoniskt sett, kapslar eller makrill i tomatsås. Jag slipper helst makrillen, men om det går åt 20 kapslar för att motsvara en konservburk så får det bli makrill. Ingen som vet ungefär?
Det är inte jättemycket, något gram/100g. Sen beror det på om du är ute efter "dagsbehovet" eller om du vill ha i dig "mycket" som man lätt kan få via kapslar. Hur mycket äter du i dagsläget / dag?
TylerDurden84
2007-05-29, 23:54
Brukar bli 1-2 makrillburkar i veckan ELLER 1 kapsel om dagen (egentligen 3 kapslar var tredje dag)
formula4shape
2007-05-29, 23:59
Brukar bli 1-2 makrillburkar i veckan ELLER 1 kapsel om dagen (egentligen 3 kapslar var tredje dag)
Äter du en kapsel om dagen finns det väl knappt någon ekonomisk aspekt i det hela. En burk lär räcka i flera månader och de kostar inte speciellt mycket. Skulle nog fortsatt på den banan :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2023, Jelsoft Enterprises Ltd.