handdator

Visa fullständig version : Proteinplättar


Lellan
2003-03-25, 11:22
Blev inspirerad av Yngve och rockade loss i köket.. :hbang:

Tyvärr så höftar jag rätt mycket, men innan jag kommit på ultimata fördelningen och orkat mäta upp allt får ni hålla tillgodo med detta:

Protec + (jag använde vanilj)
Kornmjöl
lite salt
lite bakpulver
1 ägg
Vatten

Jag tog ungefär hälften proteinpulver och hälften kornmjöl (ju mer proteinpulver ju svårare att få att hålla ihop, men jag ska undersöka vad som händer med en xtra äggvita i och mindre kornmjöl), typ ett kryddmått salt,en knapp tsk bakpulver och så vatten och ägg å vispade till en, inte alltför blaskig, smet.

Grädda på medelvärme. Blev faktiskt mycket godare än vanliga pannkakor och inte lika energirika + mer protte. :eating:

Niclaaas
2003-03-25, 11:33
skall provas! :hbang:

King Grub
2003-03-25, 11:34
Jag sitter just nu och mumsar på Kungsörnens Favoritpannkakor. :eating: :hbang:

Men dessa låter inte helt fel! :thumbup:

Lellan
2003-03-25, 20:39
Gjorde en ny sats nu efter träningen och mätte bättre - ni MÅSTE prova.. okaay? Gottigt! Påminner om såna där amerikanska pannkakor typ.

4 st:

Alltså - två rågade mått Protec Plus vanilj (25 g tror jag) - det fungerar kanske bara med kasein förresten? Går säkert att använda andra smaker också förresten.. Protec blåbär med blåbärssylt borde ju vara grymt gott!!), en knapp dl kornmjöl (37 g), ½ kryddmått salt, ½ tsk bakpulver. Blanda väl och ha i vatten (mätte tyvärr inte, testa med lite så att det blir en slät rätt trög smet men ändå rinnande lixom). Vispa i ett ägg.

Häll 1/4 av smeten i en jämnvarm teflonpanna (risk att det fastnar annars, använd matfett isf), inte för varm och peta inte på den förren botten blivit lite gräddad. På ytan är den lös, men flippa över den och stek andra sidan (den kommer vara lite lös i mitten, bara bra för då mår proteinet bäst tror jag).

Näringsvärde för en sats (=4 tjocka plättar/pannkakor)

303 kcal
7.4 fett
26 kolhydrater
33 protein

Gott med bär eller sylt eller vad ni brukar ha till.. Heeelt ok sätt att få i sig prottedrinken och snabba kollisar efter träning!
:eating: :hbang:

EDIT: Eiselt får gärna sponsra med pulver för nästa projekt är prottemuffins.. :naughty::D (tycker det är kul att kunna dra drinken i fast form.. särskilt under deff då bukfylla uppskattas)

EDIT 2: Kom på att jag ju skippade äggulan=

1 sats:

229 kcal
1.2 g fett
26 kolhydrater
29 protein

Lellan
2003-03-27, 06:26
Ingen som testat än?? Det är min bästa uppfinning juh! (ska väl inte ta åt mig all äran, det var YTS curryplättråd som gjorde grovgörat).

Kan rekommendera protec choklad i och så lite socker på! (hade bara fruiktsocker hemma, är nog bättre med vanligt socker om man vill ha snabba kollisar efter träningen. Det var gott med kiwi till också).

tequilla
2003-03-28, 15:50
Originally posted by Lellan
Ingen som testat än?? Det är min bästa uppfinning juh! (ska väl inte ta åt mig all äran, det var YTS curryplättråd som gjorde grovgörat).

Kan rekommendera protec choklad i och så lite socker på! (hade bara fruiktsocker hemma, är nog bättre med vanligt socker om man vill ha snabba kollisar efter träningen. Det var gott med kiwi till också).


Lellan eftersom du bor i örebro så får du gärna göra några åt mig så kommer jag förbi efter träningen :love:
Nä, men imorn e jag hemma hela dagen så då ska jag testa de dära...