handdator

Visa fullständig version : Fiberhavregryn!!!


drkarloff
2007-05-28, 19:44
Ave, mina vänner! Här följer min nya kost för sommaren 2007!

Frukost- 150g fiberhavregryn.
Mellanmål- 75g fiberhavregryn.
Lunch- 150g fiberhavregryn.
Mellanmål- 75g fiberhavregryn.
Middag- 150g fiberhavregryn.

Totalt näringsintag 1900 kcal- deffat o klart.

Enligt denna tallriksmodell får jag 72% fett, 117% kolisar och 87% protein av dagsbehovet. Lite tasktigt med A, B12, C och D-vitaminer, men det finns ju tillskott för sånt.

Tillagning kan ske antingen i mikro eller kastrull. Mikro för min del dock, matlagningen är nog jobbig ändå:)

Eddie Vedder
2007-05-28, 19:46
Ekonomiskt.


Annars en bedrövlig kosthållning.


Extrema mängder fibrer, väldigt mycket fytinsyra och inget fullvärdigt protein under en sommar.


Du skojjar va?

L-Sami
2007-05-28, 19:50
Usch och vad mycket fibrer du kommer att få i dig.

Mel
2007-05-28, 19:58
Gillar du toalettbesök så sure - go for it.

drkarloff
2007-05-28, 20:04
Men man skiter som en gud...

(kanske tack vare att det är 378% fiber av dagsbehovet)

Eddie Vedder
2007-05-28, 20:12
(kanske tack vare att det är 378% fiber av dagsbehovet)

Vilket inte på något sätt är det minsta hälsosamt.

Motivera gärna hur du tänker med den här kosthållningen, kcalmängden kan du uppnå med en mer varierad kost, en mer varierad kost kan vara lika enkel att laga till, en mer varierad kost kan vara lika billig.

Är det nån form av expriment lr larvar du dej bara?

jesuz
2007-05-28, 20:20
Ponera att du nu tänkt köra denna skumma diet, varför kör du på just fiberhavregryn och ej vanliga havregryn. Din kropp mår inte bättre av de där 50% extra fibrerna du får i dig av de fiberberikade.

Tom. en så låg siffra som 252% av dagsbehovet lär räcka för dig ;)

apa_ola
2007-05-28, 20:25
Ta ett glas mjölk till målen, om du nu tänkt genomföra detta så får du bättre aminosyreprofil.

Eddie Vedder
2007-05-28, 20:30
Ta ett glas mjölk till målen, om du nu tänkt genomföra detta så får du bättre aminosyreprofil.

Jag håller med, personligen skulle jag ÅTMINSTONE komplettera den där dieten med mellanmjölk, lite variation i fettsyror, kalcium, vitamin A, D och B12 och som du säger, mjölkproteinet som kompletterar spannmålsproteinet och gör det fullvärdigt.

Men det är fortfarande en sjuk kosthållning och jag betvivlar fortfarande om den här tråden är seriös lr ej vilket gör att det känns lite konstigt att diskutera.

drkarloff
2007-05-28, 20:31
Vilket inte på något sätt är det minsta hälsosamt.

Motivera gärna hur du tänker med den här kosthållningen, kcalmängden kan du uppnå med en mer varierad kost, en mer varierad kost kan vara lika enkel att laga till, en mer varierad kost kan vara lika billig.

Är det nån form av expriment lr larvar du dej bara?


Jag blev bara förundrad när jag slog in datan i hälsovakten, och tänkte, varför inte? Egentligen? Visste inte att det fanns olika sorters proteiner dock. Äter själv en hel del havregryn, dock vanlig, då fibervarianten smakar, ja, bajs. Skulle ändå inte orka äta BARA havregryn, som att äta oxfilé varje dag:)

Mental
2007-05-28, 20:33
Vet du varför det fins en övre rekomendation för kostfiber? Det är då inte för att man är bekymrad över avföringsvolymen, tivs man på dass så är det bara att skita och se lycklig ut, men kostfibrer i den mägden kommer hämma upptag av de få stackars spårämnen som kan tänkas finnas i din kost. över 50g kostfiber om dagen är inte att rekomendera.

Eddie Vedder
2007-05-28, 20:34
Jag blev bara förundrad när jag slog in datan i hälsovakten, och tänkte, varför inte? Egentligen? Visste inte att det fanns olika sorters proteiner dock. Äter själv en hel del havregryn, dock vanlig, då fibervarianten smakar, ja, bajs. Skulle ändå inte orka äta BARA havregryn, som att äta oxfilé varje dag:)

Så hur har du tänkt göra då?

Du bör vara medveten om att det är rent förkastligt på alla sätt. Havregryn är ett mycket näringsrikt livsmedel men att basera sitt intag på EN sak är värdelöst vad det än är. Att "en varierad kost" rekommenderas är ingen slump.;)

Mental
2007-05-28, 20:36
Själv undrar jag om man ens får i sig 17 portioner fiberhavregrynsgröt ens om man försöker.
Det är ju allt som allt 1.7 L havregryn och 3.4L vatten som skall kokas ihop. jag gissar att detta blir svårt att kläma under en dag om man inte är jävligt målmedveten.

jesuz
2007-05-28, 20:39
Själv undrar jag om man ens får i sig 17 portioner fiberhavregrynsgröt ens om man försöker.
Det är ju allt som allt 1.7 L havregryn och 3.4L vatten som skall kokas ihop. jag gissar att detta blir svårt att kläma under en dag om man inte är jävligt målmedveten.

Man kan ju konstatera att han åtminstone inte kommer gå hungrig under deffen i alla fall, hur idiotiskt upplägget nu må verka.

Helt klart inne Vedders spår, variera din kost för bövelen! :)

Eddie Vedder
2007-05-28, 20:44
Man kan ju konstatera att han åtminstone inte kommer gå hungrig under deffen i alla fall, hur idiotiskt upplägget nu må verka.

Jag är inte ens så säker på det faktiskt. Först och främst lär magen anpassa sej efter ett tag och sen brukar kroppen kunna ha en förmåga att "säga ifrån" när den inte får vad den vill ha.

Bara spekulationer nu men jag skulle kunna tänka mej att just detta oerhört otillräckliga näringsintaget kommer skulle kunna få kroppen att reagera. Vet inte om det finns något som helst vetenskapligt stöd för det jag häver ur mej nu men jag påstår inte på något sätt att det är en sanning heller.

drkarloff
2007-05-28, 21:16
Tja, man kan ju minska havret och ersätta med två burkar Kung Gustaf Makrill till lunch (240g). Så får du 105% fett, 100% kolisar och 98% proteiner. Då får vi lite animaliska proteiner också. En apelsin sedan på det och alla vitaminer är tillgodosedda! Denna diet måste typ ge det absolut mest avskyvärda avföringen i världhistorien, men men...

Och nej, jag äter helt vanligt, var bara en tankeställare.

Eddie Vedder
2007-05-28, 21:25
En apelsin sedan på det och alla vitaminer är tillgodosedda!

Jasså?

Tänk på det Mental påpekade, all denna ENORMA overload av fibrer kommer hämma upptaget av vissa mineralämnen rejält. Samma effekt har fytinsyra på iaf kalcium och järn.

Inget att oroa sej för vid normal kosthållning men...ja....normal som sagt.;)

Sen är det ju skillnad på ren överlevnad förstås, den kosten du nämner i sista inlägget kommer du klara dej på utan tvekan. Men att alla behov skulle vara tillgodosedda är nog fortfarande lite tveksamt.

Men visst, time will tell!:D

davidh
2007-05-29, 21:56
Bytade ut den vanliga havregrynsgröten mot fibergryn en morgon. Slängde på lite rågflingor också. Gick då fortfarande i skolan och fick spendera halva dan på dass. Magen mådde verkligen inte OK. När jag kom hem på kvällen så visade det sig att kompisen hade haft samma bekymmer under dagen (han provade också fiber varianten).

Man vänjer sig kanske men att käka fiber havregryn så många gånger / dag = *spy* :smash: *spy*

mommy
2007-05-30, 15:07
Bytade ut den vanliga havregrynsgröten mot fibergryn en morgon. Slängde på lite rågflingor också. Gick då fortfarande i skolan och fick spendera halva dan på dass. Magen mådde verkligen inte OK. När jag kom hem på kvällen så visade det sig att kompisen hade haft samma bekymmer under dagen (han provade också fiber varianten).

Man vänjer sig kanske men att käka fiber havregryn så många gånger / dag = *spy* :smash: *spy*

Jag käkar alltid 1-2 portioner per dag och min mage är fine.. :cool: Fast sen har jag nog inte en mage som påverkas så lätt, har inga problem med järntabletter heller till exempel. :)

nutz
2007-05-30, 16:42
Vore kul att se för- och efterbilder på personen. Framförallt så lär människan i fråga se jävligt sur ut efter två-tre månader på havregryn och makrill.

machine gun
2007-05-30, 19:21
Vore kul att se för- och efterbilder på personen. Framförallt så lär människan i fråga se jävligt sur ut efter två-tre månader på havregryn och makrill.

Haha, det tror jag med. Jag levde på i princip bara havregrynsgröt samt lite pasta då och då under ca 2 månader pga att jag knappt hade några pengar över när jag betalat hyran. Då köpte jag ändå nån lågprissylt och hade till gröten samt lyxade till det med mjölk till emellanåt. Skulle tippa på att jag hade ketchup på pastan med. Dvs, jag åt mer omväxlande än så, men jag kunde knappt se en skål havregrynsgröt på flera år efteråt *spy*

G_lund
2007-06-01, 10:48
käkade under en period ca 5-7dl fiberhavregryn om dagen, man fick ju göra endel toalett besök varje dag. :P
kör ca 2-4dl vanlig havregyn varje dag nu.. :)

mr.clean
2007-06-01, 22:27
Ni som testat dieten? Har ni gått upp eller ned i vikt? Vad har tanken varit?

Tack

machine gun
2007-06-01, 23:08
Ni som testat dieten? Har ni gått upp eller ned i vikt? Vad har tanken varit?

Tack

Jag tror inte att någon har testat den faktiskt.