handdator

Visa fullständig version : Bostad: Nytt eller gammalt?


FreCKo
2007-05-28, 19:41
Eftersom det har varit en massa snack om bostad på sistånde (eller ja, så länge jag kan minnas här på kolo iaf :smash: ) så vore det intressant att se hur folk vill ha sitt boende, "gammalt" eller sprillans nytt.

Poll kommer.

Arnesson
2007-05-28, 19:43
Nytt!

Eddie Vedder
2007-05-28, 19:44
Nytt, det får gärna vara inrett lite gammaldags men där jag bor vill jag ju gärna ha så nyrenoverat som möjligt.

Flyttar dessutom in i en nyrenoverad lägenhet nästa vecka.

Yankeee
2007-05-28, 19:44
Nytt.

Baan
2007-05-28, 19:46
Alla väljer väl nytt om det inte är en pengafråga. Om det är det så är det inte lika självklart för mig, man får säkert betala mycket mer för nybygge och om det är nytt inne eller iaf nyrenoverat.

Dumleman
2007-05-28, 19:47
Gammal kåk på landet med tillhörande ladugård är optimalt.

The Auditor
2007-05-28, 19:48
Själva fastigheten kan vara gammal i sig, bara den är i bra skick. I min egen lägenhet vill jag dock ha nyrenoverat.

hahavaffan
2007-05-28, 19:51
Ett hus i gammal elegant design, som sen är extremt väl inrett i modern stil är optimalt.

Lägenhet likaså. Högt i tak, sånna runda valv och sen modern inredning.

FreCKo
2007-05-28, 19:54
Ett hus i gammal elegant design, som sen är extremt väl inrett i modern stil är optimalt.

Lägenhet likaså. Högt i tak, sånna runda valv och sen modern inredning.

Jag håller med dig, men bara om den är modernt renoverad också :D

Tenzu
2007-05-28, 20:01
Äldre fastighet helt klart. Nybyggda lägenheter är för det mesta fula.
Skandinavisk modern design *spy*

Cilia
2007-05-28, 20:03
min lägenhet är från 1884 men jag kan bo i en nybyggd lägenhet men då ska den ha ngt extra helst.

Jag gillar lägenheter som känns snälla

hahavaffan
2007-05-28, 20:04
Äldre fastighet helt klart. Nybyggda lägenheter är för det mesta fula.
Skandinavisk modern design *spy*Mmm, och för att inte tala om alla nya billiga, kantiga jävla hus som ploppar upp över allt.

Yankeee
2007-05-28, 20:05
Alla väljer väl nytt om det inte är en pengafråga. Om det är det så är det inte lika självklart för mig, man får säkert betala mycket mer för nybygge och om det är nytt inne eller iaf nyrenoverat.

Nybyggen har i princip alltid fast pris vilket gör att det ofta är billigare att köpa nytt.

Cilia
2007-05-28, 20:05
Nybyggen har i princip alltid fast pris vilket gör att det ofta är billigare att köpa nytt.
beror på faktiskt och har också varierat över tid

Lexidos
2007-05-28, 20:06
Hur bor man Jorgen? Är det som Iors hus, nån slags vedhög man sover under lr?

Yankeee
2007-05-28, 20:07
beror på faktiskt och har också varierat över tid

Menar så klart hur det ser ut i dagens läge och jag skrev ofta, inte alltid.

Cilia
2007-05-28, 20:08
Menar så klart hur det ser ut i dagens läge och jag skrev ofta, inte alltid.
jag har kollat på en del nybyggen ganska nyligen och jag tycker dom har börjat lära sig prissättningen. Det känns inte billigare längre men för några år sedan gjorde det det. Därav mitt svar

Yankeee
2007-05-28, 20:12
jag har kollat på en del nybyggen ganska nyligen och jag tycker dom har börjat lära sig prissättningen. Det känns inte billigare längre men för några år sedan gjorde det det. Därav mitt svar

Vi har antagligen inte kollat på samma områden ;) Nybyggda tvåor i solna/sbg kostar 1.4-1.6, det får man typ en etta för där bud gäller.

Ser ut likadant i andra områden jag har kollat på kan tilläggas. Inte samma priser, men ungefär samma skillnad.

Baan
2007-05-28, 20:19
Nybyggen har i princip alltid fast pris vilket gör att det ofta är billigare att köpa nytt.

Detta gäller väl för storstäder?

Yankeee
2007-05-28, 20:19
Detta gäller väl för storstäder?

Även om du blir besviken nu; jag har inte koll på vilken nivå bostadspriserna ligger i timrå.

Angel
2007-05-28, 20:29
Jag flyttar in i ett gammalt stall snart, kommer bilder då. Älskar gammalt

Baan
2007-05-28, 20:38
Även om du blir besviken nu; jag har inte koll på vilken nivå bostadspriserna ligger i timrå.

Synd det. *grr* Var sugen. Nej men om vi ska generalisera så bör väl ändå den större delen av befolkningen inte i städer där det läggs stora bud på lägenheter. Det är väl Stockholm, Göteborg och Malmö som har en sån bostadsmarknad, på övriga orter är det väl lugnare? Sen kan man iofs fråga sig vem fan som orkar bo i småstäder.. ORKA.

Cilia
2007-05-28, 20:42
Jag flyttar in i ett gammalt stall snart, kommer bilder då. Älskar gammalt
va kul.
har du gjort iordning det själv?


jag drömmer om en gammal lada som jag vill göra om (vet inte var bara i fantasin)
alla kompisar som kan ngt om snickeri bara suckar.


När jag jobbade i en skola för evigheter sen byggde vi om ett gammalt stall på beckisområdet till en skola men då var det ju proffs med arkitekter etc. det blev väldigt häftigt iaf

NiXPhoenix
2007-05-28, 20:43
Hur bor man Jorgen? Är det som Iors hus, nån slags vedhög man sover under lr?


Fanns det med i pollen tidigare eller? :laugh:

Angel
2007-05-28, 21:20
Cilia: Nej jag vet inte riktigt om det är ett gammalt stall, men det är iallfall från 1800-talet och det ser ut som nått stall eller ja...ja ska ta bilder sen. Fast det ligger väldigt centralt.

Cilia
2007-05-28, 21:23
Cilia: Nej jag vet inte riktigt om det är ett gammalt stall, men det är iallfall från 1800-talet och det ser ut som nått stall eller ja...ja ska ta bilder sen. Fast det ligger väldigt centralt.
första hand?

Angel
2007-05-28, 21:28
första hand?

Ja, äntligen första handskontrakt!

jakke
2007-05-28, 22:15
Angel: Din mamma som fixade, eller hur ordnade det sig?

Purren
2007-05-28, 23:17
Vi har antagligen inte kollat på samma områden ;) Nybyggda tvåor i solna/sbg kostar 1.4-1.6, det får man typ en etta för där bud gäller.

Ser ut likadant i andra områden jag har kollat på kan tilläggas. Inte samma priser, men ungefär samma skillnad.

Hur hittar man nybyggen?

Angel
2007-05-29, 05:57
Angel: Din mamma som fixade, eller hur ordnade det sig?

Ja hittade en, precid där ja bor nu och vill bo, fast i första hand. Det enda är att det blir dubbel hyra i två mån...

Cinna
2007-05-29, 06:03
jag drömmer om en gammal lada som jag vill göra om (vet inte var bara i fantasin)
alla kompisar som kan ngt om snickeri bara suckar.


Fullt möjligt!
Titta bara på vår vän med huset på åkern :D

Cinna
2007-05-29, 06:05
Föredrar nytt alt. ett gammalt hus med bevarade detaljer som är helt nyrenoverat.

j_p
2007-05-29, 07:47
Hur hittar man nybyggen?
www.ncc.se
www.jm.se
www.skanska.se
www.riksbyggen.se

Vi bor i en nyproducerad lägenhet, flyttade in för ett par år sen. Det är så jäkla skönt att ha allt modernt och fräscht, precis som man vill ha det. Blir nog svårt att inte köpa nyproducerat nästa gång.

Purren
2007-05-29, 08:29
www.ncc.se
www.jm.se
www.skanska.se
www.riksbyggen.se

Vi bor i en nyproducerad lägenhet, flyttade in för ett par år sen. Det är så jäkla skönt att ha allt modernt och fräscht, precis som man vill ha det. Blir nog svårt att inte köpa nyproducerat nästa gång.

Personligen tycker jag det verkar betydligt dyrare.

j_p
2007-05-29, 08:41
Personligen tycker jag det verkar betydligt dyrare.

Det beror på hur man jämför och var man letar antar jag.
Här i Uppsala är det inte stor skillnad. Men man får ju se till att jämföra bostäder med liknande läge och standard.
Sen är ju utgångspriset vid en budgivning inte heller alltid något att stirra sig blind på eftersom det ofta är på gränsen till lockpriser.

z_bumbi
2007-05-29, 10:23
Det finns bra nyproducerade hus men det finns även äldre som är bra, nackdelen med nyproducerat verkar iofs vara att tomterna är löjligt små vilket drar ner betyget rejält. Sen är nog äldre hus oftast av bättre kvalitet och man slipper förhoppningsvis problem som beror på byggslarv.

Yankeee
2007-05-29, 10:25
Sen är nog äldre hus oftast av bättre kvalitet och man slipper förhoppningsvis problem som beror på byggslarv.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=655260 :D

z_bumbi
2007-05-29, 13:34
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=655260 :D

Där ser man, kombinerar man det med att hus med träpanel troligtvis kommer att få stora problem i framtiden eftersom man använt ett snabbväxande virke så ser det ganska illa ut för nyproducerat.