handdator

Visa fullständig version : Hur många gram kolhydrater/fett?


Syrsa
2007-05-28, 18:17
Man har ju hört att man ska äta ca 2gr protein per kroppskilo.
Hur är det med kolhydrater och fett? Hur många gram per kroppskilo ska man äta där?

regus
2007-05-28, 18:19
Minst 0,5-1 gram fett per kg kroppsvikt. Fyll ut med kolhydrater tills du blir nöjd. Inge fel att ligga högre i fettintaget om man nu vill.

Eddie Vedder
2007-05-28, 18:27
Du "ska" inte ligga på 2g protein/kg kroppsvikt, det är bara en generell uppskattning som troligtvis är rejält tilltagen. Att ligga på 1.5g är gott och väl tillräckligt det också för att tillgodose kroppen med tillräckliga mängder aminosyror, du gör det du trivs med och skulle även kunna ligga högre utan att det på något sätt är "fel".
I regel äter vi mer protein än vi behöver och 2g/kg kroppsvikt kommer man upp i utan att ens tänka särskilt mycket på kosten om du äter "normal" mat.

Inte heller för fett eller kolhydrater finns det några siffror på vad "man ska" ligga på. Kolhydrater är den enda icke-essentiella makronutrienten, du kan alltså överleva utan kolhydrater till skillnad från om du helt utesluter fett lr protein.

Hur du sen fördelar är upp till dej men för en tränande och frisk individ är regus förslag helt okej. Själv trivsd jag med ca. 40-45% kolhydrater, 25-30% fett och 30% protein. Inte hugget i sten, ibland varierar det hit och dit mellan fördelningen.

Finns alltså inget rätt lr fel.

eandersson
2007-05-28, 18:34
Rekommenderat intag av protein är 10-15%, högst 30% av fett och 55-60% kolhydrater. Men detta gäller ju inte en person aktiv inom styrketräning och kroppsbyggning.

Eddie Vedder
2007-05-28, 18:40
Rekommenderat intag av protein är 10-15%, högst 30% av fett och 55-60% kolhydrater. Men detta gäller ju inte en person aktiv inom styrketräning och kroppsbyggning.

Jo men det där är bara förslag på en lagom tallriksfördelning baserat på "medelsvsnssons" matvanor.

Alltså vad som anses som ett bra kostupplägg för en frisk individ för att få i sej tillräckligt men ändå hålla vikten typ. Man kan kasta om ordentligt i andelarna utan att för den skull riskera att försämra hälsan.

Som sagt är ett på tok för lågt intag av fett och/eller protein skadligt för hälsan då dessa är essentiella makronutrienter, har man väl tillgodosett detta kan man variera i det oändliga utifrån sitt eget behov och egna önskemål.

Handcuff
2007-05-28, 19:23
Rekommenderat intag av protein är 10-15%, högst 30% av fett och 55-60% kolhydrater. Men detta gäller ju inte en person aktiv inom styrketräning och kroppsbyggning.

Procentsatserna du nämner är egentligen bara tillämpbara vid ett bestämt energiintag/kroppsvikt. Blir vansinniga (tycker jag) siffror vid andra mängder energi/vikt.

King Grub
2007-05-28, 20:00
En vetenskapligt granskad reviewartikel säger:

In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases. During the off-season the diet should be slightly hyperenergetic (approximately 15% increase in energy intake) and during the pre-contest phase the diet should be hypoenergetic (approximately 15% decrease in energy intake).

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding. (http://www.sportsnutritionworkshop.com/Files/14.SPNT.pdf)

eandersson
2007-05-29, 04:21
Jo men det där är bara förslag på en lagom tallriksfördelning baserat på "medelsvsnssons" matvanor.

Alltså vad som anses som ett bra kostupplägg för en frisk individ för att få i sej tillräckligt men ändå hålla vikten typ. Man kan kasta om ordentligt i andelarna utan att för den skull riskera att försämra hälsan.

Som sagt är ett på tok för lågt intag av fett och/eller protein skadligt för hälsan då dessa är essentiella makronutrienter, har man väl tillgodosett detta kan man variera i det oändliga utifrån sitt eget behov och egna önskemål.

Procentsatserna du nämner är egentligen bara tillämpbara vid ett bestämt energiintag/kroppsvikt. Blir vansinniga (tycker jag) siffror vid andra mängder energi/vikt.

Jo precis, en vanlig person med volvo, villa, hund, fru och barn. Men det kan ändå vara bra att veta och kanske gå runt det lite, eller vad vet jag. Men nu kom Grub1 med bra grejer.

Sverker
2007-05-29, 06:26
En vetenskapligt granskad reviewartikel säger:



Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding. (http://www.sportsnutritionworkshop.com/Files/6.SPNT.pdf)



Lite mer protein och lite mindre fett än vad jag trodde skulle vara optimalt.




Deras referenslista är för mig imponerande.