handdator

Visa fullständig version : Träna strikt eller fuska - argument för/emot


JusupWilkosz
2007-05-28, 17:57
Finns det någon forskning på om strikt utförande kontra fuska bygger effektivare? På mitt gym (fik) pratas det om att ostrikt utförande har så liten del i byggandet :Virro

Torsk_ole
2007-05-28, 18:19
Lagom ostrikt. Du ska inte skada dig eller liknande.

Jag inte kan disskutera detta på en högre nivå eftersom jag inte kan så mycket om träning på det sättet. Det har helt enkelt blivit bättre för mig så.

Rambo
2007-05-28, 19:13
ostrikt eller strikt allt handlar om att träna med kontakt

samsam
2007-05-28, 19:32
Strikt för att inte skada sig?
Ostrikt för att kunna använda tyngre vikt?

rolf
2007-05-28, 19:36
Jag tror på kontrollerat fusk - dock inte i alla övningar.

Officer
2007-05-28, 19:38
Det går inte att bygga sig riktigt stor utan att träna övningarna naturligt, utan att se ut som en stel pinne som det tar 5 sekunder att utföra en repetition på. Titta på Arnold i Pumping Iron, där har vi det enligt mig perfekta övningsutförandet. Perfekt lagom ostrikt där man inte begränsar sig till små vikter men ändå kör allt i full range och inte på tok för ostrikt.

Rambo
2007-05-28, 19:42
Det går inte att bygga sig riktigt stor utan att träna övningarna naturligt, utan att se ut som en stel pinne som det tar 5 sekunder att utföra en repetition på. Titta på Arnold i Pumping Iron, där har vi det enligt mig perfekta övningsutförandet. Perfekt lagom ostrikt där man inte begränsar sig till små vikter men ändå kör allt i full range och inte på tok för ostrikt.

:thumbup:

Guybrush
2007-05-28, 19:42
Förlåt en glad amatör, men kan nån snabbt förklara begreppen strikt/ostrikt?

L-Sami
2007-05-28, 19:43
Man kan köra mycket tyngre när man kör lite ostrikt och oftast involverar man också fler muskelfibrer när man kör så, vilket borde gynna muskeltillväxten. Så länge man inte skadar sig, så är det väl okej att fuska lite.

Torsk_ole
2007-05-28, 19:43
Det går inte att bygga sig riktigt stor utan att träna övningarna naturligt, utan att se ut som en stel pinne som det tar 5 sekunder att utföra en repetition på. Titta på Arnold i Pumping Iron, där har vi det enligt mig perfekta övningsutförandet. Perfekt lagom ostrikt där man inte begränsar sig till små vikter men ändå kör allt i full range och inte på tok för ostrikt.

+1

major Pectoralis
2007-05-28, 20:01
Förlåt en glad amatör, men kan nån snabbt förklara begreppen strikt/ostrikt?

Nja, det finns det nog inte för det är relativt subjektivt. Jag tycker att man i en bra teknik har ergonomi och arbetar kontrollerat i fullt rörelseomfång.
Fördelarna med s.k. cheating har dokumenterats. Det verkar som att bl.a. armar svarar extra bra på denna typ av träning.
Fördelarna med cheating är att belastning ökar. Dels genom att man kan ha högre vikt och dels genom att man kan "ta ut det sista". Större vikter gör att man kopplar på mer muskelmassa. Om det är effektivt att "ta ut det sista" i varje/flertalet set är omdiskuterat och "beror på".
Hursomhelst är det viktigaste att man vet vad man gör och varför.

Cerberus
2007-05-28, 20:08
Nja, det finns det nog inte för det är relativt subjektivt. Jag tycker att man i en bra teknik har ergonomi och arbetar kontrollerat i fullt rörelseomfång.
Fördelarna med s.k. cheating har dokumenterats. Det verkar som att bl.a. armar svarar extra bra på denna typ av träning.
Fördelarna med cheating är att belastning ökar. Dels genom att man kan ha högre vikt och dels genom att man kan "ta ut det sista". Större vikter gör att man kopplar på mer muskelmassa. Om det är effektivt att "ta ut det sista" i varje/flertalet set är omdiskuterat och "beror på".
Hursomhelst är det viktigaste att man vet vad man gör och varför.


referenser? :D jag blev väldigt nyfiken nu

major Pectoralis
2007-05-28, 20:21
referenser? :D jag blev väldigt nyfiken nu


Kommer först att tänka på Designing resistance training programs av Fleck och Kraemer. Den berör detta och bygger på vetenskapliga metoder/forskning.

https://ws04.ipowerweb.com/smartweb/onfitnessmag/admin/images/upload/DRTP.jpg

Cerberus
2007-05-28, 20:25
neeej måste jag öppna plånboken :D fan

major Pectoralis
2007-05-28, 20:31
neeej måste jag öppna plånboken :D fan

Den kan säkert lånas. Du kan säkert också hitta något här om du "botaniserar" lite:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

Sök på resistance/strength training.

Ulf A Big
2007-05-28, 20:45
Designing Resistance Training Programs:

pris 421:- frakt 19:-
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0736042571

Cerberus
2007-05-28, 20:49
Den kan säkert lånas. Du kan säkert också hitta något här om du "botaniserar" lite:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

Sök på resistance/strength training.

oj internetskadad som man e, finns ju bilbiotek! :D

tackar majoren

Troll
2007-05-28, 21:14
Jag håller på strikt.
Visst att det kan bli fusk i sista repet för att få upp önskat antal, men jag skulle inte känna mig nöjd om jag fuskade bara för att köra på tyngre vikter som jag ändå inte behärskar eller kan utföra ordentligt.
Viktökningarna kommer ju ändå så småning om...

Anonym112
2007-05-28, 22:39
Det går inte att bygga sig riktigt stor utan att träna övningarna naturligt, utan att se ut som en stel pinne som det tar 5 sekunder att utföra en repetition på. Titta på Arnold i Pumping Iron, där har vi det enligt mig perfekta övningsutförandet. Perfekt lagom ostrikt där man inte begränsar sig till små vikter men ändå kör allt i full range och inte på tok för ostrikt.


http://www.youtube.com/watch?v=-a5uDmwJFp4

Stel pinne

Cerberus
2007-05-28, 22:54
http://www.youtube.com/watch?v=-a5uDmwJFp4

Stel pinne

Om Coleman börjar reppa med gummiband tror du att man blir så stor då också?

Zakath
2007-05-28, 23:00
I min mening spelar det ingen större roll, det viktigaste är att man har en konsekvent teknik. Det är det bästa man kan ha för att undvika skador.

Självklart måste man dock vara medveten om vilka effekter ens individuella teknikvariationer kan ha, för att undvika t.ex. överträning och förslitningsskador. Därför är det bäst att köra relativt strikt och likt den generellt sett rekommenderade tekniken för gemene man, men om man verkligen har stenkoll på ovan nämnda faktorer så tycker jag att man kan köra med den teknik man själv trivs bäst.

Fartman
2007-05-28, 23:19
Jag håller med Rambo, AP mfl, dvs jag kör "lagom strikt" men alltid med full ROM. Jag strävar alltid efter att ha kontakt (alltså, kontakt är inte detsamma som bögstrikt vilket många ofta tror) med rätt muskler och känner jag bara att rätt muskler gör den absoluta merparten av jobbet kan jag lugnt kosta på mig lite gung eller dylikt som gör att man kan köra lite tyngre.

Däremot måste jag säga att man kan bli rätt sliten när man tränar på det viset och därför kan det vara en god idé att mellan varven köra lite lättare och striktare så att man inte går sönder.

Anonym112
2007-05-28, 23:20
Om Coleman börjar reppa med gummiband tror du att man blir så stor då också?

Nope.
Ville bara lägga in ett exempel på hur en stel pinnes träning kan se ut.