handdator

Visa fullständig version : Vad har man för rätt vid betygssättning?


Angel
2007-05-28, 16:43
På komvuxnivå. Jag är inte nöjd med det betyget min lärare vill ge mig. Jag tycker att jag har uppfyllt betygskriterier (om lärarna ens tittar på dom) för högre betyg. Och dessutom tycker ja att denna läraren överlag ger väldigt låga betyg, eller så är det alla andra lärare som gett för höga, för jag har hittlls i 1200poäng fått mesta dels MVG.

I vilket fall så skall jag prata om mina betyg i denna kursen och jag undrar om någon vet vad man har för rättigheter om man ej är nöjd med betyget? Kan man få komplettera eller liknande eller är det bara att läsa om hela kursen i såfall? Jag avskyr att hamna i konflikter med människor också så jag måste ha lite att gå på innan jag börjar min betygsförhandling. Voff!

Raggis
2007-05-28, 16:49
Om läraren är snäll, så kan du få komplettera. Kom ihåg att jag fick skriva en stor uppsats, för att få MVG i historia. Det var en kompletteringsuppgift. Men, som sagt, alla lärare är olika.

Dumleman
2007-05-28, 16:54
Du kan ju alltid olla dörrhandtaget om läraren börjar jävlas.

T.sundin
2007-05-28, 16:57
Du kan ju alltid olla dörrhandtaget om läraren börjar jävlas.


Svårt att olla om man är tjej *whistle*

Elwyndaz
2007-05-28, 17:01
Svårt att olla om man är tjej *whistle*

Det är ett insiderskämt. :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93093&highlight=olla+d%F6rrhandtag

Angel
2007-05-28, 17:01
Men har man rätt att få komplettera då? Eller bara om läraren är snäll? Jag vill ha mina rättigheter :(

Garnax
2007-05-28, 17:11
Eller så ber du en annan lärare i samma ämne titta på ditt arbete....

Angel
2007-05-28, 17:24
Finns bara en lärare i det ämnet..

rikke_B
2007-05-28, 17:25
Det lättaste är väll att vara snäll och trevlig när du pratar med han. Och säga att du tycker att du ska ha högre om ni kommer in på det. :)

Annars, bra om du kan återkoppla till ngt prov, som motsvarar det högre betyget.
Annars får du väll säga att du kämpat och visat intresse å så. Borde väll räcka långt på komvux!??

Men är det en snål en så är det väll kanske inte så mycket att hoppas på. Har ni inte möjlighet att "tenta av" kursen eller skirva för högre betyg?

Garnax
2007-05-28, 17:38
Finns bara en lärare i det ämnet..

Ta en annan skola då, sköning :Virro

z_bumbi
2007-05-28, 19:33
Annars får du väll säga att du kämpat och visat intresse å så. Borde väll räcka långt på komvux!??

Det bör inte ha någon betydelse om man inte uppfyller kriterierna för ett betyg.

Baan
2007-05-28, 19:35
Låter hemskt det där, att han inte förstår att du ska ha 20.0 i snitt.

Trance
2007-05-28, 19:38
Låter hemskt det där, att han inte förstår att du ska ha 20.0 i snitt.

Fast om inte läraren ger det betyget man anser sig förtjäna av någon anledning så är det väl självklart att man skall överklaga.

Dumleman
2007-05-28, 19:39
Fast om inte läraren ger det betyget man anser sig förtjäna av någon anledning så är det väl självklart att man skall överklaga.
Nej, läraren har alltid rätt. Skolan är ingen demokrati, läs läroplanerna och återkom.

Trance
2007-05-28, 19:41
Nej, läraren har alltid rätt. Skolan är ingen demokrati, läs läroplanerna och återkom.

Jag kommer ju från högskolan så jag har väl andra referensramar men måste väl tro att komvux har något liknande system?

Baan
2007-05-28, 19:42
Fast om inte läraren ger det betyget man anser sig förtjäna av någon anledning så är det väl självklart att man skall överklaga.

Ja, fast det är ändå alltid han som har sista ordet och bedömer om du faktiskt klarat målen. Lite svårare iofs om det är en/ett tenta/prov då man kan tjöta sig till att någon annan kollar på sakerna. Så jag fixat ett betyg. *whistle*

edit: Min tidigare poäng är att det kan vara ganska irrelevant om man fått MVG av alla andra men att han verkar vara snål med betygen.

Trance
2007-05-28, 19:44
Ja, fast det är ändå alltid han som har sista ordet och bedömer om du faktiskt klarat målen. Lite svårare iofs om det är en/ett tenta/prov då man kan tjöta sig till att någon annan kollar på sakerna. Så jag fixat ett betyg. *whistle*

Ja, men du har även garanterat ett sätt att gå förbi läraren, i alla fall på högskolan. Alltså lämna in en skriftlig överklagan och gå förbi läraren och kräva en annan bedömning. Fast då skall man väl ha rätt mycket på fötterna för att göra det, oftast kan ju läraren motivera betyget rätt bra.

Dumleman
2007-05-28, 19:45
Det fina med högskola är ju att skillnaden mellan G och högre i princip alltid avgörs med en tenta medans det i gymnasiet kunde avgöras av diverse skitsnack. Aktivitet under lektionerna, närvaro osv.

z_bumbi
2007-05-28, 19:48
Man kan överklaga ett betyg hos rektor/studierektor men då skulle jag försöka underbygga det överklagandet på lite andra grunder än att man har bra betyg i andra kurser eftersom det inte har ett dugg med saken att göra. Att läraren inte följer de uppsatta kriterierna kan ju vara ett bra skäl men har man t ex inte skrivit det eftersträvade betyget på alla uppgifter, prov etc så är det ju kört.

Baan
2007-05-28, 19:51
Ja, men du har även garanterat ett sätt att gå förbi läraren, i alla fall på högskolan. Alltså lämna in en skriftlig överklagan och gå förbi läraren och kräva en annan bedömning. Fast då skall man väl ha rätt mycket på fötterna för att göra det, oftast kan ju läraren motivera betyget rätt bra.

Ok, det var precis det jag menade även om jag ser nu att jag inte skrivit tydligt för fem öre. Det där är nog knappast någon regel utan mer upp till högskolan du pluggar på, dessutom kan det vara svårt för läraren att motivera på en skriftlig tenta då betygsättningen på uppgifter är så random från lärare till lärare och inte alls så tydligt specifierad som på gymnasiet (även om det på gymnasiet lämnar rum till tolkning med).

z_bumbi
2007-05-28, 19:57
Det fina med högskola är ju att skillnaden mellan G och högre i princip alltid avgörs med en tenta

Eller en uppsats, grupparbete, seminarium, lappskrivning, praktiska prov eller labbar.

Baan
2007-05-28, 19:59
Eller en uppsats, grupparbete, seminarium, lappskrivning, praktiska prov eller labbar.

Det låter hemskt, behöva bli en lapplisa för att få högre betyg *gah!*

Angel
2007-05-28, 20:06
Jag har haft hittils i kursen två inlämningsuppgifter med betygen VG+ och MVG.
4 prov med betygen 3st G+ och ett VG (skitprov dessutom,menmen)
En APU med betyget MVG

Dessutom har ja varit aktiv på lektioner, och jag tycker att jag uppfyllt kriterier för både VG och MVG då ja urfört sjukvård/omvårdnad på egen hand. Hanterat medicinteknisk utrustning på egen hand. Jag har dessutom skrivit och reflekterat över hur organisationen påverkar omvårdnaden, disskuterat etiska ställningstaganden osv osv.

rikke_B
2007-05-28, 20:07
Det bör inte ha någon betydelse om man inte uppfyller kriterierna för ett betyg.

Nä ska ju inte ha det. Men precis det nedan jag syftade på. Vet inte hur det är på komvux dock. Men borde väll vara åt det hållet! :)

Det fina med högskola är ju att skillnaden mellan G och högre i princip alltid avgörs med en tenta medans det i gymnasiet kunde avgöras av diverse skitsnack. Aktivitet under lektionerna, närvaro osv.

Dumleman
2007-05-28, 20:15
Jag har haft hittils i kursen två inlämningsuppgifter med betygen VG+ och MVG.
4 prov med betygen 3st G+ och ett VG (skitprov dessutom,menmen)
En APU med betyget MVG

Dessutom har ja varit aktiv på lektioner, och jag tycker att jag uppfyllt kriterier för både VG och MVG då ja urfört sjukvård/omvårdnad på egen hand. Hanterat medicinteknisk utrustning på egen hand. Jag har dessutom skrivit och reflekterat över hur organisationen påverkar omvårdnaden, disskuterat etiska ställningstaganden osv osv.
Å vad jag älskar "+" efter betyget! Tänk så glad man blir eller hur? Det betyder nämligen så väldigt mycket i det slutliga betyget, eller inte *whatever*. Det borde vara 2 veckors avstängning på lärare som ger G+ och VG+ som betyg på prov och lurar i eleverna en massa dumheter om att de egentligen skulle ha MVG.

z_bumbi
2007-05-28, 20:26
Jag har haft hittils i kursen två inlämningsuppgifter med betygen VG+ och MVG.
4 prov med betygen 3st G+ och ett VG (skitprov dessutom,menmen)
En APU med betyget MVG

Dessutom har ja varit aktiv på lektioner, och jag tycker att jag uppfyllt kriterier för både VG och MVG då ja urfört sjukvård/omvårdnad på egen hand. Hanterat medicinteknisk utrustning på egen hand. Jag har dessutom skrivit och reflekterat över hur organisationen påverkar omvårdnaden, disskuterat etiska ställningstaganden osv osv.

Vilket betyg är du ute efter? VG?

Angel
2007-05-28, 20:28
Ja har fått ett prel G och är ute efter ett VG iallfall.

Jag hatar också + efter, Antingen eller liksom.Det jäkla pluset syns ingenstans ändå

Angel
2007-05-29, 09:38
Kan ju berätta hur det gick.
Hon började med att säga att hon inte tyckte ja verkade må så bra psykiskt osv...redan då kände ja att ja blev ledsen. Sedan körde hon över mig totalt, sa allting hon tyckte ja va dålig på, lyssnade inte alls när ja drog upp betygskriterierna och sa att ja hade ingen chans att komplettera något...tyckte tom att ja vägde mot att få ett IG istället. .till slut så satt ja bara och skakade och kände att "nej fan nu börjar ja gråta..." så ja sprang ut ut rummet och hon ropade efter mig.

Så så bra gick det, lite omoget att börja lipa kanske men jag blir hur blödig som helst när någon skäller på mig.

jakke
2007-05-29, 09:53
Kan ju berätta hur det gick.
Hon började med att säga att hon inte tyckte ja verkade må så bra psykiskt osv...redan då kände ja att ja blev ledsen. Sedan körde hon över mig totalt, sa allting hon tyckte ja va dålig på, lyssnade inte alls när ja drog upp betygskriterierna och sa att ja hade ingen chans att komplettera något...tyckte tom att ja vägde mot att få ett IG istället. .till slut så satt ja bara och skakade och kände att "nej fan nu börjar ja gråta..." så ja sprang ut ut rummet och hon ropade efter mig.

Så så bra gick det, lite omoget att börja lipa kanske men jag blir hur blödig som helst när någon skäller på mig.

snacka med studierektorn, vissa lärare klarar inte av att man kritiserar dom.

pragmatist
2007-05-29, 09:59
Betygssättning är myndighetsutövning och kan inte överklagas. Man kan gå och prata med rektor men inte heller rektor har egentligen rätt att påverka betyget såvida betygsättningen inte involverar flera lärare och dessa inte kan komma överens sinsemellan.

Man har dock rätt till en motivering för betyget, samt förhandsinformation om hur man ligger till innan betyget sätts.

Blaine
2007-05-29, 10:20
Bättra på dina svenskkunskaper innan du vill tas på allvar. Lärare tycker inte om analfabeter.

Du är söt som försöker dock. Det ska du ha en eloge för.

Frida.B
2007-05-29, 11:26
Skall man argumentera för ett högre betyg med en lärare måste man ha arbeten att visa upp där betygskriteriet är följt. Annars har man inte mycket att säga till om.

Angel
2007-05-29, 11:35
Bättra på dina svenskkunskaper innan du vill tas på allvar. Lärare tycker inte om analfabeter.

Du är söt som försöker dock. Det ska du ha en eloge för.

Fyfan vad idiotiskt sagt.

abbarn
2007-05-29, 11:42
Kan ju berätta hur det gick.
Hon började med att säga att hon inte tyckte ja verkade må så bra psykiskt osv...redan då kände ja att ja blev ledsen. Sedan körde hon över mig totalt, sa allting hon tyckte ja va dålig på, lyssnade inte alls när ja drog upp betygskriterierna och sa att ja hade ingen chans att komplettera något...tyckte tom att ja vägde mot att få ett IG istället. .till slut så satt ja bara och skakade och kände att "nej fan nu börjar ja gråta..." så ja sprang ut ut rummet och hon ropade efter mig.

Så så bra gick det, lite omoget att börja lipa kanske men jag blir hur blödig som helst när någon skäller på mig.



Om det du nämde om dina betyg så finns det ju inget som talar för ett ig överhuvudtaget, ett vg känns mer realistiskt. Samtidigt tvivlar jag på att du varit så duktig som du själv påstår.

Solros
2007-05-29, 11:59
Hon började med att säga att hon inte tyckte ja verkade må så bra psykiskt osv...

Och detta hade hon utläst av dina prov/uppsatser? Vafan skrev du i dom egentligen?

Konsultfet
2007-05-29, 12:00
Om du har fått G på flera prov så har du inte speciellt mycket att sätta emot

rikke_B
2007-05-29, 12:09
Om du har fått G på flera prov så har du inte speciellt mycket att sätta emot


Nä, precis. Det är då man får hoppas att läraren har en bra dag och haft ett gott öga till en under kursens gång.

Men så var det uppenbarligen inte. ;)

Hon verkade inte så frisk heller. Hoppas att du inte har henne på någon fler kurs. Men du kanske är färdig? :)

Angel
2007-05-29, 12:35
Och detta hade hon utläst av dina prov/uppsatser? Vafan skrev du i dom egentligen?

Nä ja vet inte, hon kanske tyckte jag såg ledsen ut ofta eller något.
Ska bli intressant och se om ja fick IG eller G när ja får hem betygen sen.
Jag sprang liksom iväg innan vi kom fram till det.

kursen va på 8veckor varav 4veckor va APU

abbarn
2007-05-29, 12:55
Nä ja vet inte, hon kanske tyckte jag såg ledsen ut ofta eller något.
Ska bli intressant och se om ja fick IG eller G när ja får hem betygen sen.
Jag sprang liksom iväg innan vi kom fram till det.

kursen va på 8veckor varav 4veckor va APU

Men herregud om det du uppgett här stämmer är det ju fan ingen risk för ig, herregud.

Dumleman
2007-05-29, 12:57
Väldigt konstigt att hon helt plötsligt anser att du ska ha IG när hon har gett dig G(+) och VG(+) på några prov.

Angel
2007-05-29, 15:49
Var på vårdcentralen idag och pratade med min handledare där och frågade om hon hade sagt något till min lärare som gör att hon vill underkänna mig, men det hade hon inte och hon sa att hon skulle skriva ett andra utlåtande som ja får på torsdag. Fast nu är ju redan kursen slut så det är försent

Sofia4_4
2007-05-29, 16:17
Men vilken oproffsig lärare. Man kan inte underkänna nån bara för att man tycker att personen inte mår så bra. Man borde tvärtom göra det lättare för den personen att visa sina kunskaper. Är man upprörd under ett prov så presterar man sämre. Du borde vända dig till ledningen och berätta om att denna lärare är inte objektiv och bedömer dig på felaktiga grunder.
Jag önskare mig att jag hade såna elever som tyckte att de förtjänar högre betyg än vad jag har gett dem.

Grisen
2007-05-29, 16:22
Jag har haft hittils i kursen två inlämningsuppgifter med betygen VG+ och MVG.
4 prov med betygen 3st G+ och ett VG (skitprov dessutom,menmen)
En APU med betyget MVG

Dessutom har ja varit aktiv på lektioner, och jag tycker att jag uppfyllt kriterier för både VG och MVG då ja urfört sjukvård/omvårdnad på egen hand. Hanterat medicinteknisk utrustning på egen hand. Jag har dessutom skrivit och reflekterat över hur organisationen påverkar omvårdnaden, disskuterat etiska ställningstaganden osv osv.

Låter som ett VG om jag jämför med min gamla gymnasieskola.

jakke
2007-05-29, 16:24
Låter som ett VG om jag jämför med min gamla gymnasieskola.

Din skola var ju känd för att gödsla med betyg också

Snafu
2007-05-29, 16:28
Din skola var ju känd för att gödsla med betyg också

Vänta nu dissar du nolaskolan?

gladiatorerna1
2007-05-29, 16:29
Är det svårare att få bra betyg på komvux än gymnasiet?

Konsultfet
2007-05-29, 16:50
Tvärt om i min erfarenhet, du är smartare när du går på komvux. Det du pluggar är enklare. Har hjälpt ett par polare med komvux

gladiatorerna1
2007-05-29, 16:54
Tvärt om i min erfarenhet, du är smartare när du går på komvux. Det du pluggar är enklare. Har hjälpt ett par polare med komvux

så det är inte lika svårt på komvux? jag tyckte exempelvis att matte b var jätte svårt på gymnasiet...gillar inte matte! Är matte och engelska lättare på komvux?

jakke
2007-05-29, 16:58
så det är inte lika svårt på komvux? jag tyckte exempelvis att matte b var jätte svårt på gymnasiet...gillar inte matte! Är matte och engelska lättare på komvux?

Tror du kolozzeum vet hur det ser ut på JUST DITT komvux?

Runda Grodan
2007-05-29, 17:01
så det är inte lika svårt på komvux? jag tyckte exempelvis att matte b var jätte svårt på gymnasiet...gillar inte matte! Är matte och engelska lättare på komvux?
Rimligtvis borde det ju vara samma kurser. Matte B är Matte B.

Ju äldre man blir desto smartare blir man (förhoppningsvis) och då borde ju saker, som till exempel Matte B, bli lättare att greppa. Nackdelen är väl att man kan ha glömt bort en massa om man inte har hållit på med det på ett tag.

gladiatorerna1
2007-05-29, 17:03
Rimligtvis borde det ju vara samma kurser. Matte B är Matte B.

Ju äldre man blir desto smartare blir man (förhoppningsvis) och då borde ju saker, som till exempel Matte B, bli lättare att greppa. Nackdelen är väl att man kan ha glömt bort en massa om man inte har hållit på med det på ett tag.

Okej...om vi tar ett bättre exmepel- hur är engelskan på komvux? ställer de högre krav för att man är äldre ex?

Konsultfet
2007-05-29, 17:07
Nej, du ska fortfarande klara samma saker. Men att skita i gymnasiet och räkna med komvux är ett korkat förhållningssätt

Runda Grodan
2007-05-29, 17:11
Okej...om vi tar ett bättre exmepel- hur är engelskan på komvux? ställer de högre krav för att man är äldre ex?
Varje ämne har kriterier som man ska uppfylla. Man får betyg efter vilka kriterier man uppfyller. Det är samma kriterier för alla.

tp_88
2007-05-29, 17:15
Rimligtvis borde det ju vara samma kurser. Matte B är Matte B.
Nja. Matte A är iaf inte alltid Matte A. Tror samma sak gäller B.

NV/TE har andra läroböcker med annat innehåll än övriga linjer. Däremot ska nationella provet vara lika för alla, men inga betyg sätts ju enbart på nationella (om man inte "överpresterar" där) ändå så...

Runda Grodan
2007-05-29, 17:19
Nja. Matte A är iaf inte alltid Matte A. Tror samma sak gäller B.

NV/TE har andra läroböcker med annat innehåll än övriga linjer. Däremot ska nationella provet vara lika för alla, men inga betyg sätts ju enbart på nationella (om man inte "överpresterar" där) ändå så...
Även om det inte är samma läroböcker så ska man ju fortfarande lära sig samma saker. Annars är det ju lite knasigt med atagning till högskola/universitet på gymnasiebetyg...

Nationella betygen är ju ett sätt att kolla ovanstående.

tp_88
2007-05-29, 17:30
Även om det inte är samma läroböcker så ska man ju fortfarande lära sig samma saker. Annars är det ju lite knasigt med atagning till högskola/universitet på gymnasiebetyg...

Nationella betygen är ju ett sätt att kolla ovanstående.
Men det tror jag inte man gör. SPs (och yrk-linjer) har en enklare kurs, det hävdar åtminstone min lärare. Dessutom har i princip alla jag pratat med från dom linjerna skrivit klart under sina vanliga resultat på nationella.

Baan
2007-05-29, 17:32
Även om det inte är samma läroböcker så ska man ju fortfarande lära sig samma saker. Annars är det ju lite knasigt med atagning till högskola/universitet på gymnasiebetyg...

Nationella betygen är ju ett sätt att kolla ovanstående.

Det är inget reellt problem då du behöver en hel del matte som du knappt kan läsa dig till (knappt är inte riktigt sant men dte blir en hel del tillvalskurser) om du pluggar samhäll t.ex. Sen är det ju inte bara matte utan kemi, fysik och biologi (?) med. Man konkurerar alltså inte om samma utbildningar ens.

edit: Var ganska stor skillnad på min skola med när det gällde matte A för natur- resp samhällselever. Vanliga proven var även på bra högre nivå än nationella, det fina var att man kunde höja sig med nationella :)

z_bumbi
2007-05-29, 17:47
Det är inget reellt problem då du behöver en hel del matte som du knappt kan läsa dig till (knappt är inte riktigt sant men dte blir en hel del tillvalskurser) om du pluggar samhäll t.ex. Sen är det ju inte bara matte utan kemi, fysik och biologi (?) med. Man konkurerar alltså inte om samma utbildningar ens.

Alla som går natur/teknik måste inte välja ett högskoleprogram med den inriktningen och det finns ju ganska många utbildningar där det bara krävs grundläggande behörighet. Däremot så är det väldigt svårt att motivera höga betyg på ett program där man har enklare böcker i t ex matte då man faktiskt inte läser på den nivån att höga betyg ska kunna ges. Det hjälper iofs inte den som får ett VG på natur och jämförs med någon som får ett VG på någon annan linje att ingen på den andra linjen fick ett MVG.

Det är knas i antagningssystemet men det är något bättre än tidigare version då man läste matte motsvarande E-nivå och sen jämfördes rakt av mot de som bara läste motsvarande A-nivå så fort man inte sökte in på någon naturvetenskaplig utbildning.

Runda Grodan
2007-05-29, 17:51
Men det tror jag inte man gör. SPs (och yrk-linjer) har en enklare kurs, det hävdar åtminstone min lärare. Dessutom har i princip alla jag pratat med från dom linjerna skrivit klart under sina vanliga resultat på nationella.

Det är inget reellt problem då du behöver en hel del matte som du knappt kan läsa dig till (knappt är inte riktigt sant men dte blir en hel del tillvalskurser) om du pluggar samhäll t.ex. Sen är det ju inte bara matte utan kemi, fysik och biologi (?) med. Man konkurerar alltså inte om samma utbildningar ens.

edit: Var ganska stor skillnad på min skola med när det gällde matte A för natur- resp samhällselever. Vanliga proven var även på bra högre nivå än nationella, det fina var att man kunde höja sig med nationella :)
Det finns ju direktiv som varje skola skall förlja angående vilka kriterier som ska vara uppnådda för ett visst betyg.


Skolverket angående gymnasial utbildning, Matte B.
http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=5&skolform=21&id=3209&extraId=


Det är ju helt omöjligt att alla lärare ska vara helt samstämmiga i betygsättning trots kriterier men det är ju ändå något man ska sträva efter...

Om man som lärare har en klass där eleverna ligger på en viss nivå så anpassar man ju undervisningen efter klassen. I en klass där många av eleverna har potential för VG/MVG blir ju undervisningen mer komplicerad (svårare nivå) än i en klass där eleverna har svårt att nå godkänt i samma ämne. Nog för att undervisningen blir lättare i den sistnämnda klassen men de får ju heller inte lika höga betyg.

z_bumbi
2007-05-29, 17:55
On Topic

Jag är inte riktigt med på hur man med så pass många G kan förvänta sig något annat betyg än just G? Om man viktar olika moment väldigt olika under kursens gång så är det iofs en möjlighet men annars skulle jag säga att det är ett klart G, om det bara hade varit ett G så skulle kanske ett MVG kunnat höja det men nu är det ju inte så.

raZmus
2007-05-29, 17:55
Stå på dig. Se till att hon inte sätter betyget, utan begär isåfall en prövning.
Ifrågasätt, sakligt men kritiskt. Tycker det låter som du borde kunna få ett VG, på den knapphändiga informationen jag fått. Tycker du det är orätt ska du självklart inte bara vika ner dig.

http://www.skolverket.se/sb/d/1544#listAnchor6849



Är läraren skyldig att kunna förklara för varje elev vad han eller hon ska kunna för ett visst betyg i gymnasieskolan?

Svar: Informationen till elev och vårdnadshavare ska vara tydlig och klar.

Under avsnitt 2.5 Bedömning och betyg i läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) kan man under Riktlinjer bland annat läsa

Läraren ska ...

* fortlöpande ge varje elev information om elevens utvecklingsbehov och framgångar i studierna,
* samverka med hemmen och informera om elevens skolsituation och kunskapsutveckling och
* redovisa för eleverna på vilka grunder betygsättning sker.

Läraren har alltså bl.a. skyldighet att "redovisa för eleverna på vilka grunder betygsättning sker". Detta kan dock knappast tolkas så att läraren i varje läge i detalj ska kunna informera varje enskild elev om vad han eller hon ska kunna.

Det finns en uppenbar risk att frågor som gäller betyg och betygsättning får en alltför dominerande roll i skolarbetet och i kommunikationen mellan lärare och elev. Detta förstärker synen på kunskap som något som främst har bytesvärde, det vill säga kunskap blir värdefull endast i den mån den kan bytas mot betyg, vilka senare kan bytas mot attraktiva utbildningar.

En sådan syn på kunskap har inte stöd i läroplanen och bör därmed inte uppmuntras genom alltför stark betoning av betygsfrågor och betygsunderlag. Samtidigt är givetvis betygsfrågor viktiga. Det är lärarens uppgift att finna en lämplig balans mellan elevens rätt till information om betygsunderlaget och vikten av att lyfta fram värdet av kunskapen som en del i elevens framtida utveckling.


Hur gör den elev som är missnöjd med ett betyg?

Svar: I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94) står att läraren ska redovisa varje elevs kunskapsutveckling för eleven och hemmen, samt fortlöpande informera elever och hem om studieresultat och utvecklingsbehov. I 7 kap. 2 § grundskoleförordningen står också att läraren minst en gång varje termin bl.a. ska samtala om hur elevens kunskapsutveckling bäst kan stödjas.

I läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) står att läraren fortlöpande ska ge varje elev information om elevens utvecklingsbehov och framgångar i studierna, samverka med hemmen och informera om elevernas skolsituation och kunskapsutveckling och redovisa för eleverna på vilka grunder betygsättning sker. I 7 kap. 19 § gymnasieförordningen står också rektorn minst en gång varje termin ska se till att eleven får en samlad information om bl.a. elevens kunskapsutveckling.

Detta innebär att betygen inte ska komma som en överraskning, utan att eleven ska vara väl informerad och få chans att prata med läraren innan betygsättningen.

Betyg ska sättas av läraren med utgångspunkt i kursplanernas mål och betygskriterierna. När betyget väl är satt finns ingen möjlighet att överklaga det. Däremot kan en elev i grundskolan alltid begära en prövning (7 kap. 16 § i grundskoleförordningen). För den som är elev i gymnasieskolan får prövning göras endast på kurser och projektarbete där betyg inte satts eller på kurser och projektarbete med betyget Icke Godkänd. Den som inte är elev i gymnasieskolan har rätt att pröva på alla kurser och på projektarbete (7 kap. 14 § i gymnasieförordningen).

Angel
2007-05-29, 18:10
On Topic

Jag är inte riktigt med på hur man med så pass många G kan förvänta sig något annat betyg än just G? Om man viktar olika moment väldigt olika under kursens gång så är det iofs en möjlighet men annars skulle jag säga att det är ett klart G, om det bara hade varit ett G så skulle kanske ett MVG kunnat höja det men nu är det ju inte så.

Dom säger att APUN ska väga tyngst eftersom halva kursen består av det.

Cilia
2007-05-29, 20:28
Man kan överklaga ett betyg hos rektor/studierektor men då skulle jag försöka underbygga det överklagandet på lite andra grunder än att man har bra betyg i andra kurser eftersom det inte har ett dugg med saken att göra. Att läraren inte följer de uppsatta kriterierna kan ju vara ett bra skäl men har man t ex inte skrivit det eftersträvade betyget på alla uppgifter, prov etc så är det ju kört.
Dumleman har rätt. Betyg är inte överklagningsbara.
Det är läraren som sätter betyg och rektor kan inte ändra det.

Mantus
2007-05-29, 20:40
Fast om inte läraren ger det betyget man anser sig förtjäna av någon anledning så är det väl självklart att man skall överklaga.

Man kan inte överklaga betyg i högskolan enbart ompröva om jag inte missminner mig.

Mantus
2007-05-29, 20:46
Däremot kan man väl begära komplettering? Gjorde jag i ett ämne där en lärare sänkte mig rejält kostade 300kr, visade sig att jag inte ens behövde komplettera uppgiften. en annan lärare tog en titt på mitt projektarbete och gav mig sedan MVG.

Baan
2007-05-29, 20:48
Man kan inte överklaga betyg i högskolan enbart ompröva om jag inte missminner mig.

Jag är tveksam att det finns några regler som gäller på alla högskolor. Det är nog ytterst begränsat till vilken högskola man menar. Komplettera med andra grejer är nog väldigt mycket upp till läraren och ämnet.

Dumleman
2007-05-29, 20:50
Jag är tveksam att det finns några regler som gäller på alla högskolor. Det är nog ytterst begränsat till vilken högskola man menar. Komplettera med andra grejer är nog väldigt mycket upp till läraren och ämnet.
Enligt högskoleförordningen så får läraren inte höja betyget om eleven har godkänt eller mer.

Mantus
2007-05-29, 20:58
Jag är tveksam att det finns några regler som gäller på alla högskolor. Det är nog ytterst begränsat till vilken högskola man menar. Komplettera med andra grejer är nog väldigt mycket upp till läraren och ämnet.

Högskoleförordningen gäller för alla högskolor och det är i den förbudet mot överklagande står.

Baan
2007-05-29, 21:01
Högskoleförordningen gäller för alla högskolor och det är i den förbudet mot överklagande står.

Alltså det är så jävla godtyckligt när vi bara snackar om random överklagande. Vad menar du exakt? Jag har överklagat ett betyg från IG -> G och jag har fått högre betyg på granskningar. Vad är kvar?

Mantus
2007-05-29, 21:01
Alltså det är så jävla godtyckligt när vi bara snackar om random överklagande. Vad menar du exakt? Jag har överklagat ett betyg från IG -> G och jag har fått högre betyg på granskningar. Vad är kvar?

Man kan inte överklaga beslut, däremot kan man få dem omprövade.

z_bumbi
2007-05-29, 21:02
Dumleman har rätt. Betyg är inte överklagningsbara.
Det är läraren som sätter betyg och rektor kan inte ändra det.

Överklaga kan vara fel ordval, vid ej inskrivet betyg (som i det här fallet) som man inte är nöjd med så brukar den gängse vägen på skolan vara att man först pratar med läraren och sen med rektor/studierektor.

Det finns även fall där någon (ej läraren) gått in och ändrat betyg som är inskrivna så jag antar att det finns ett antal undantagsregler även om jag inte har kollat upp det.

Baan
2007-05-29, 21:03
Man kan inte överklaga beslut, däremot kan man få dem omprövade.

Ja, men vad snackar du om när du säger överklaga?

Cilia
2007-05-29, 21:04
studierektor finns inte längre inom grundskola och gymnasieskola
och det är läraren som sätter betyg. Rektor har ingen beslutandemakt över lärarens beslut.


sen kan man alltid kommunicera och det ska förhoppningsvis ske under hela studietiden och inte bara kring betyssättning

Angel
2007-06-01, 11:33
Idag var avslutning, och fick veta att den läraren hade ändrat betyget högre för många elever, dock inte mig, Bla hade min kompis som endast har fått G på alla proven och G på inlämningarna (där jag fått VG) fått VG i slutbetyg. Gick och pratade med henne igen men det slutade ungefär på samma sätt. Så nu har ja nog gjort allt jag har kunnat

Fredrik S
2007-06-01, 11:46
Idag var avslutning, och fick veta att den läraren hade ändrat betyget högre för många elever, dock inte mig, Bla hade min kompis som endast har fått G på alla proven och G på inlämningarna (där jag fått VG) fått VG i slutbetyg. Gick och pratade med henne igen men det slutade ungefär på samma sätt. Så nu har ja nog gjort allt jag har kunnat

Det var inte du som satt och grät i korridoren utanför omvårdnadsklassrummen när jag gick förbi idag, hoppas jag?

backflash
2007-06-01, 11:49
I egentlig mening kan inte ett betyg överprövas. Det kan dock ändras, på begäran, ifall det är uppenbart oriktigt, om detta kan ske utan större problem/tidsåtgång. Detta får aldrig ske neråt. Likadant kan en examinator ändra ett betyg ifall denne själv kommer på att det var uppenbart oriktigt (fö endast examinator som kan göra ovanstående, ingen annan). (Enligt FL och nyligen HF med, men antagligen bara FL i det här fallet).

Angel
2007-06-01, 11:55
Det var inte du som satt och grät i korridoren utanför omvårdnadsklassrummen när jag gick förbi idag, hoppas jag?

Nej jag satt inne på toan och lipade...

Fredrik S
2007-06-01, 12:08
Nej jag satt inne på toan och lipade...

Aj då, det lär inte roligt. Då får vi hoppas att det löser sig, alternativt att det felaktiga betyget inte ställer till med några negativa konsekvenser för dig i framtiden. Om du utbildar dig till ssk så kommer väl ingen potentiell arbetsgivare att titta på betygen från uskutbildningen antar jag, men det är kanske en klen tröst just nu.

Angel
2007-06-01, 12:21
Aj då, det lär inte roligt. Då får vi hoppas att det löser sig, alternativt att det felaktiga betyget inte ställer till med några negativa konsekvenser för dig i framtiden. Om du utbildar dig till ssk så kommer väl ingen potentiell arbetsgivare att titta på betygen från uskutbildningen antar jag, men det är kanske en klen tröst just nu.


Nej det var mest att dels jag känner att det inte var rättvist, och sen va kursen på 200poäng så ett VG hade höjt mitt snitt för högskolestudier lite, jag tror ja ligger på 13-14 nått nu

Cilia
2007-06-01, 20:30
Idag var avslutning, och fick veta att den läraren hade ändrat betyget högre för många elever, dock inte mig, Bla hade min kompis som endast har fått G på alla proven och G på inlämningarna (där jag fått VG) fått VG i slutbetyg. Gick och pratade med henne igen men det slutade ungefär på samma sätt. Så nu har ja nog gjort allt jag har kunnat
livet är inte rättvist
däremot tycker jag att du kan kräva en objektiv förklaring av läraren på vilka grunder du har fått det betyg du fick vilket det nu var.
Om du skrivit VG så kanske du inte ska ha MVG?

Angel
2007-06-01, 23:04
livet är inte rättvist
däremot tycker jag att du kan kräva en objektiv förklaring av läraren på vilka grunder du har fått det betyg du fick vilket det nu var.
Om du skrivit VG så kanske du inte ska ha MVG?

Jag ville ha VG för det kändes som jag hade förtjänat, jag fick G....

Cilia
2007-06-02, 15:31
Jag ville ha VG för det kändes som jag hade förtjänat, jag fick G....
jag skule fråga efter konstruktiv kritik på vad jag hade gjort fel och vad jag skulle ha gjort för att få ett VG.
Snarare än att kritisera henne/honom för det betyg som du har fått

Angel
2007-06-02, 16:17
jag skule fråga efter konstruktiv kritik på vad jag hade gjort fel och vad jag skulle ha gjort för att få ett VG.
Snarare än att kritisera henne/honom för det betyg som du har fått

done done and done.