handdator

Visa fullständig version : Längst ner i ryggen ena sidan vid marklyft.


Davil
2007-05-28, 13:49
Jag har ont längst ner i ryggen som går ner i rumpan, endast ena sidan.

Det värker väldigt vid marklyft och skadan uppkom antagligen när jag maxade för 1-2månader sedan. Jag har inte kunnat köra marklyft hårdare än uppvärmningsvikter efter detta :(

Vem hjälper mig antagligen bäst ? Sjukgymnasten, Kotknackare,massör,naprapat? Jag har ingen egen erfarenhet.

Mvh/David

Guddi
2007-05-28, 15:57
Tror att en bra sjukgymnast eller naprapat hade hjälpt dig bäst.

psirus
2007-05-28, 15:59
Hur är det med sjukgymnaster, måste man gå genom en läkare och få en remiss till en sjukgymnast eller går det att boka in sig hos en bara?

Milia
2007-05-28, 16:03
det är numera remissfritt att gå till sjukgymnaster.

schabo-labo
2007-05-28, 16:08
Jag har samma problem som du. Det hela började när jag körde raka marklyft för ca två månader sedan. Körde ett tungt set och på sista reppen av fem fick jag nästan inte upp vikten, men "tvingade" upp den. De närmsta dagarna efter det hade jag olidligt ont längst ner på ryggen på höger sida. Smörjde in med tigerbalsam för att kunna gå till jobbet. Jag stretchade och masserade dagligen och hade problem med vardagssyslorna pga värken. tex att kliva ur bilen gjorde ont. Men jag tränade löpning och annat i vanlig ordning och det var inga problem. Men att böja mig framåt bla gjorde ont. Efter tre veckor körde jag marklyft igen. Åter igen fick jag samma problem. Bokade tid till kiropraktor och efter tio dagar gick jag dit. Efter 20 min där var smärtan borta.

Problemet är att jag försökte köra knäböj häromdagen och då fick jag åter igen ont i ryggen. Så mitt råd är att gå till kiropraktor men köra nån form av rehab-träning innan du kör på tungt igen.

Davil
2007-05-29, 07:12
Ska ringa och boka tid hos en Naprapat idag så får jag hoppas de kan ge mig hjälp.

Vad är skillnaden mellan en Naprapat och en Kiropraktor ?

Tack för era svar.

Yankeee
2007-05-29, 07:16
Vad är skillnaden mellan en Naprapat och en Kiropraktor ?


Vad är det för skillnad mellan en naprapat och en kiropraktor?
Både naprapat- och kiropraktikutbildningen är fyraårig och inriktad på anatomi, fysiologi och ortopedmedicinska ämnen. Den avslutas med klinisk tjänstgöring och därefter kan socialstyrelsen meddela legitimation. Kiropraktorns viktigaste behandlingsmetod är manipulation medan naprapaten förutom manipulation också behandlar med mobilisering, massage och stretching. Detta medför att naprapatens behandling lätt kan anpassas till ett stort antal människor.

http://www.odenplansryggklinik.se/fragorandsvar.html

Robbin
2007-05-29, 09:12
Har haft liknande smärtor ända sen 12års åldern. Kommer och går men har blivit bättre ju mer jag har tränat egentligen. Jag får dock vara försiktig så jag inte vrider ryggen i någon konstig bana under belastning för då kommer smärtan som ett brev på posten.

Har varit hos sjukgymnaster när jag var yngre men har inte varit där på länge nu så har nästan glömt diagnosen men det var något med att diskarna lägger sig fel eller något så man måste trycka tillbaka dem.

Hoppas att det går över för dig!