handdator

Visa fullständig version : Dags igen..tentaångest någon?


Handcuff
2007-05-28, 11:22
*gah!* Tenta imorgonbitti....börjat plugga idag! *whistle*

Och sen en till på torsdag..tjoho.

mela
2007-05-28, 11:23
Jag saknar inte tentaveckorna på Chalmers.
Att ha 4 tentor på en vecka är bannemej inte humant nånstans.

MasterChief
2007-05-28, 11:24
Trodde poängen med högskolan var att läsa saker man tyckte var kul. :confused:

Muskelbyggaren
2007-05-28, 11:26
+1 MC.

Sedan jag började på universitet har jag aldrig någonsin vånda INFÖR att läsa, endast de gånger jag inte HAR läst. Ibland kan jag dock fastna på något intressant, som nu exempelvis har jag snöat in på elektromagnetismen och Maxwells oöverträffade genialitet, och det tar emot att anstränga sig med de andra kurserna.

Zakath
2007-05-28, 11:27
Tenta idag, ska precis åka iväg. :)

Men denna gör jag bara för att höja betyget då jag tycker att läraren rättade väldigt orättvist på förra tentan.

mela
2007-05-28, 11:31
Trodde poängen med högskolan var att läsa saker man tyckte var kul. :confused:


Kan väl också vara att läsa sådant som krävs för att få ett jobb som man antagligen tycker är kul?

Handcuff
2007-05-28, 11:37
Trodde poängen med högskolan var att läsa saker man tyckte var kul. :confused:

Och någon nämde att det var tråkigt :confused:

MasterChief
2007-05-28, 11:41
Kan väl också vara att läsa sådant som krävs för att få ett jobb som man antagligen tycker är kul?

Det är sant. Men har man kommit så långt i sin utbildning och inte längre är 12år så kan jag faktiskt inte riktigt fatta det här med ångest osv. Att plugga är en sån jävla räkmacka jämfört med att jobba.

Hänger man med i lektioner och använder en någorlunda vettig studieteknik så är inte tentor något besvär. Men jag fattar om studenter (som valt en utblidning på felaktiga grunder) och sen mest lattjar omkring tycker det är jobbigt med tentor.

jakke
2007-05-28, 11:41
Trodde poängen med högskolan var att läsa saker man tyckte var kul. :confused:

man måste läsa träkiga kurser för att få komma till dom roliga kurserna.

MasterChief
2007-05-28, 11:42
Och någon nämde att det var tråkigt :confused:

Varför väntar man med att plugga till sista dagen då? Varför ångest?

Hoppas du inte lägger upp din träning på samma sätt. ;)

Handcuff
2007-05-28, 11:50
Varför väntar man med att plugga till sista dagen då? Varför ångest?

Hoppas du inte lägger upp din träning på samma sätt. ;)

Ångest tack vare att man inte satt igång i tid...och att jag inte satt igång beror på:

1. Lathet
2. Semitråkig kurs
3. Tidsbrist - Heltidsjobb

Rataxes
2007-05-28, 11:54
Trodde poängen med högskolan var att läsa saker man tyckte var kul. :confused:Yadda, yadda, pluggar man formellt enligt ett program kommer det alltid finnas saker man är mer och mindre intresserade av, detaljer som inte verkar relevanta för en själv men som måste memoreras. Som ex tycker jag biokemi i allmänhet rätt kul, men att tvingas lära sig skilja på 10 proteiner som alla heter ungefär samma sak och hur de interagerar i ett enzymkomplex som katalyserar en reaktion som ingen bryr sig om - mindre kul.

mela
2007-05-28, 11:58
Det är sant. Men har man kommit så långt i sin utbildning och inte längre är 12år så kan jag faktiskt inte riktigt fatta det här med ångest osv. Att plugga är en sån jävla räkmacka jämfört med att jobba.

Hänger man med i lektioner och använder en någorlunda vettig studieteknik så är inte tentor något besvär. Men jag fattar om studenter (som valt en utblidning på felaktiga grunder) och sen mest lattjar omkring tycker det är jobbigt med tentor.

Man kan ju faktiskt ha prestationsångest trots att man pluggat.

Snafu
2007-05-28, 12:00
Jag skulle vilja säga att Masterchief förvisso har en liten poäng men majoriteten av personer i dagsläget pluggar nog ämnen som de antagligen inte tycker är så roliga alltid. Målet är ju att få ett jobb (oftast iaf) inte studierna i sig alltid. Jag valde t ex min inriktning på uni när jag var 18-19 - vad fan visste jag då. Typ ingenting =)

Hade man jobbat innan man pluggat hade man nog fått 1. bättre disciplin 2. förhoppningsvis mer hum om vad man borde/vill plugga.

Å andra sidan minns jag att det var stört omöjligt att hitta jobb utan examen.

Stoltz
2007-05-28, 12:05
Det är sant. Men har man kommit så långt i sin utbildning och inte längre är 12år så kan jag faktiskt inte riktigt fatta det här med ångest osv. Att plugga är en sån jävla räkmacka jämfört med att jobba.

Hänger man med i lektioner och använder en någorlunda vettig studieteknik så är inte tentor något besvär. Men jag fattar om studenter (som valt en utblidning på felaktiga grunder) och sen mest lattjar omkring tycker det är jobbigt med tentor.

Nåja, det är ofta som det kan gå fel även om man studerat flitigt - Och även om man brinner för det man studerar och det man kommer bli så kan man ju få prestationsångest för man vet om att om man sjabblar så blir det svårare att nå den drömmen man siktar efter.

MasterChief
2007-05-28, 12:14
Yadda, yadda, pluggar man formellt enligt ett program kommer det alltid finnas saker man är mer och mindre intresserade av, detaljer som inte verkar relevanta för en själv men som måste memoreras. Som ex tycker jag biokemi i allmänhet rätt kul, men att tvingas lära sig skilja på 10 proteiner som alla heter ungefär samma sak och hur de interagerar i ett enzymkomplex som katalyserar en reaktion som ingen bryr sig om - mindre kul.

Jovisst. Så kommer det vara när man jobbar 50 timmar i veckan också. Men man löser uppgifterna och kör på.

Att plugga är en räkmacka (om man nu inte kör Handels och Teknisk Fysik parallellt) jämfört med ett tungt jobb IMHO. Med planering och lite ambition ska man inte behöva känna ångest och bli deprimerad för att man pluggar ffs!

Snafu
2007-05-28, 12:17
Jovisst. Så kommer det vara när man jobbar 50 timmar i veckan också. Men man löser uppgifterna och kör på.

Att plugga är en räkmacka (om man nu inte kör Handels och Teknisk Fysik parallellt) jämfört med ett tungt jobb IMHO. Med planering och lite ambition ska man inte behöva känna ångest och bli deprimerad för att man pluggar ffs!

Äldre människor har nog lättare för att lägga upp en bra studieplan (eller väldisciplinerade människor i allmänhet). Men innan du själv har pluggat på uni kanske du inte skall skrika så högt =)

krebbe
2007-05-28, 12:27
Pluggar just nu algoritmer och flervariablersanalys inför tentor på onsdag resp fredag. Inget av dem är speciellt kul men eftersom civilingenjör var ett eget val så tycker jag inte att jag kan komma o grina.

Jacksatan
2007-05-28, 12:58
Vad läser ni som pluggar 2-3dagar innan tentan? Måste va tråkigt att ha så slappt att man kan läsa in en tenta på så kort tid.
Själv läser jag i ett ganska jämnt tempo hela tiden så jag slipper råplugga sista 2-3veckorna. Nu skriver jag uppsats vilket ger i princip lika mkt ångest som tenta. Sjukt less just nu.

Jacksatan
2007-05-28, 13:01
Det är sant. Men har man kommit så långt i sin utbildning och inte längre är 12år så kan jag faktiskt inte riktigt fatta det här med ångest osv. Att plugga är en sån jävla räkmacka jämfört med att jobba.

Hänger man med i lektioner och använder en någorlunda vettig studieteknik så är inte tentor något besvär. Men jag fattar om studenter (som valt en utblidning på felaktiga grunder) och sen mest lattjar omkring tycker det är jobbigt med tentor.

Det beror helt på vad du läser. Runt 70% kuggar statistik-tentorna(50% på A kursen) i Uppsala och det är då heller inte de största dumskallarna som läser det. Det är faktiskt ångest att veta att även om man är seriös och pluggar så kan man missa tentorna.

coxie
2007-05-28, 13:06
Vad läser ni som pluggar 2-3dagar innan tentan? Måste va tråkigt att ha så slappt att man kan läsa in en tenta på så kort tid.
Själv läser jag i ett ganska jämnt tempo hela tiden så jag slipper råplugga sista 2-3veckorna. Nu skriver jag uppsats vilket ger i princip lika mkt ångest som tenta. Sjukt less just nu.

Jag läser Civ ing teknisk mattematik och Civ ek i lund och tillämpar denna studieteknik.

abbarn
2007-05-28, 13:17
Gjorde bort den sista tentan för terminen den 19:e så nu är den bara en inlämning och redovisning på den kvar och detta sker på onsdag, sedan är det lov.

jakke
2007-05-28, 13:18
Jag läser Civ ing teknisk mattematik och Civ ek i lund och tillämpar denna studieteknik.
¨
råplugg i sista minut eller?

Det är ju föreläsningar mellan 10-15 dom flesta dagarna, lägg massor med labbar och uppgifter på det.

Stenberg
2007-05-28, 13:46
Gjorde sista tentan för terminen i fredags, fasta tillståndets fysik.

Nu är det nåt mindre projektarbete som ska fixas klart bara sen är det lov. Eller ja, arbete, men det är ju som semester i jämförelse om ni frågar mig.

Sen att det har ramlat in ett par stipendier nu för goda studieresultat gör ju inte tillvaron sämre ;)

coxie
2007-05-28, 13:47
¨
råplugg i sista minut eller?

Det är ju föreläsningar mellan 10-15 dom flesta dagarna, lägg massor med labbar och uppgifter på det.

Går sällan på föreläsningarna ger mig inte mycket. Labbarna är klart man måste göra och likaså med inlämnings uppgifter.

Longshot
2007-05-28, 14:01
man måste läsa träkiga kurser för att få komma till dom roliga kurserna.

Håller med. Fast tycker man allt är tråkigt i början kan man ju ta sig en funderare om man verkligen valt rätt utb.

MasterChief
2007-05-28, 14:04
Äldre människor har nog lättare för att lägga upp en bra studieplan (eller väldisciplinerade människor i allmänhet). Men innan du själv har pluggat på uni kanske du inte skall skrika så högt =)

Jag har pluggat på universitetet. Vad får dig att tro annat?

Liten Men Fet
2007-05-28, 16:16
Trodde poängen med högskolan var att läsa saker man tyckte var kul. :confused:

Ja många tror ju det å så läser dom litteraturvetenskap/statsvetenskap/filosofi/klippoklistra/kreativt-skapande-i-lera sen har dom stor studieskulder och massa värdelöst vetande som inte gör dom mindre arbetslösa.

Högskolestudier är till för att skaffa sig en utbildningen i något som man vill jobba med, resultera i en lönestegring som är mer än 5000 kr/30 år. Men inte betyder det att det är kul, studentlivet runt om är kul men studierna är sällan roliga. Intressanta bör dom vara.

Ja jag lite tentaångest men det är kontrollerbart.

machine gun
2007-05-28, 16:23
Har tenta på tisdag nästa vecka. Dietetik CIII, 5 p (7,5 hp) - njursjukdomar, blodsjukdomar, ledsjukdomar och cancersjukdomar samt kost- och nutritionsbehandling vid dessa tillstånd. Bör jag tillägga att det är ett aningen komplext ämne? *rolleyes*

Snafu
2007-05-28, 16:25
Jag har pluggat på universitetet. Vad får dig att tro annat?

Sorry sorry, jag som läst mellan raderna felaktigt isf.

PowPow
2007-05-28, 17:15
Lämnade in terminens sista uppsats i fredags, så jag har redan semester *cupid*

Angående diskussionen om att man ska tycka det man läser är intressant och så vidare yada yada: Även om man tycker något är roligt, så kan det finnas tunga perioder. Jag tycker om chokladbollar, men jag vill inte äta 12000 bollar på en vecka liksom.

Dumleman
2007-05-28, 17:21
Det beror helt på vad du läser. Runt 70% kuggar statistik-tentorna(50% på A kursen) i Uppsala och det är då heller inte de största dumskallarna som läser det. Det är faktiskt ångest att veta att även om man är seriös och pluggar så kan man missa tentorna.
Så i Uppsala är statistiken inte bara hitta rätt formel i formelbladet, sätt in värden från uppgiften och räkna ut?

machine gun
2007-05-28, 17:27
Det beror helt på vad du läser. Runt 70% kuggar statistik-tentorna(50% på A kursen) i Uppsala och det är då heller inte de största dumskallarna som läser det. Det är faktiskt ångest att veta att även om man är seriös och pluggar så kan man missa tentorna.

Största anledningen till att så många kuggar på A-kurser generellt sätt lär ju vara att många aldrig pluggat på högskola/universitet tidigare och helt enkelt inte fått in någon studieteknik ännu.

Chris
2007-05-28, 17:34
Hade årets sista tenta idag, numeriska metoder. Var väl en ganska enkel tenta men slarvade nog bort ett bra betyg. Fick tillbaks Flervariabelanalys-tentan idag också... fattas 1p för ett B. Typiskt. :D

Eiken
2007-05-28, 18:50
Ingen direkt ångest men det är mycket nu:
1 Juni 2p Tenta Databaser
4 Juni Sista duggan i Signaler och System
5 Juni 2p Tenta Datorgrafik
7 Juni 2p Redovisning Datorgrafik

Samtidigt försöker man jobba med, tror jag kommer klara allt utan några större problem men blir nog mycket kaffe.

Scratch89
2007-05-28, 19:40
Även fast jag går på gymnasiet är det lite halvtungt. Nationellt Fy B förra veckan, nationellt Ma E imorgon. Sedan diverse inlämningar och kompletteringar som ska vara inne på onsdag, och sedan ett filmkunskapsprov på fredag. Nice.

Arnesson
2007-05-28, 19:46
Jag har rest lite, latat mig massor samt jobbat. Så nu har jag ej helvetesvecka plugg framför mig. Dock så kan man ju inte skylla på någon annan än sig själv.