handdator

Visa fullständig version : Söker lägenhet i göteborg!


emmak
2007-05-28, 11:19
Ska börja plugga på Göteborgs Universitet till hösten och jag söker lägenhet som en galning men har inte hittat något.

Om någon av er kolomedlemmar själva ska hyra ut lägenheter eller känner någon så får ni mer än gärna höra av er till mig.

Hyran får helst inte vara över 4000 kr och centralt läge är ett plus men inget krav.

Alla tips är välkomna!
Tack på förhand.

mela
2007-05-28, 11:21
Stiftelsen Göteborgs Studentbostäder (http://www.sgsbostader.com/)
Boplats (http://www.boplats.se)
Göteborgs Postens bostäder (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=465)

mela
2007-05-28, 11:22
Hyran får helst inte vara över 4000 kr och centralt läge är ett plus men inget krav.


Du kommer antingen att få bo en bit ifrån centrum eller inte ha något kök och bo i centrum om du ska ligga under 4000 kr.

emmak
2007-05-28, 11:50
Du kommer antingen att få bo en bit ifrån centrum eller inte ha något kök och bo i centrum om du ska ligga under 4000 kr.

Okej, då får det väl kanske bli så :)
Ett eget kök är nästan ett måste känner jag. Jag har hittat några lägenheter men folk är så snabba md att hyra ut dem.

mela
2007-05-28, 11:53
Okej, då får det väl kanske bli så :)
Ett eget kök är nästan ett måste känner jag. Jag har hittat några lägenheter men folk är så snabba md att hyra ut dem.

Kolla på sgs, där får de allra flesta studenterna en lägenhet. Gäller bara att ha lång kötid för att få komma åt de allra bästa.

Scratch89
2007-05-28, 12:29
Åh, vi är i samma sits. Vad ska du plugga? Jag ska läsa näringslära; antingen kost- och friskvårdsprogrammet eller till kostekonom.

Eddie Vedder
2007-05-28, 12:44
antingen kost- och friskvårdsprogrammet eller till kostekonom.

Vi skullle rent hypotetiskt bli tre koloiter i samma klass mao.:)

Tyvärr vet jag ju att det skiter sej på betygen för mej, och skiter sej betygen för mej lär det ju bli detsamma för emmak iom att vi har nästan identiskt snitt.:(

Va tror du att du kommer gå ut med för poäng till slut Scratch89?

LadyInsane
2007-05-28, 12:50
Tyvärr vet jag ju att det skiter sej på betygen för mej, och skiter sej betygen för mej lär det ju bli detsamma för emmak iom att vi har nästan identiskt snitt.:(



Tränade du bara under gymnasietiden eller?*slap*

*kissass*

Eddie Vedder
2007-05-28, 12:52
Tränade du bara under gymnasietiden eller?*slap*

*kissass*

Nej, men jag har inte så höga som det krävs. Tror det är uppåt 19 lr så. Kommer ite ihåg exakt men jävligt högt iaf.

formula4shape
2007-05-28, 13:53
Kolla blocket, finns ständigt folk som lägger ut t.ex. kollektivt boende och det är nog lättast om du vill ha chans till ett schysst boende med central placering utan att betala för mycket. Annars hamnar du utåt kanterna och det är inget att sträva efter :)

Raggis
2007-05-28, 13:57
Nej, men jag har inte så höga som det krävs. Tror det är uppåt 19 lr så. Kommer ite ihåg exakt men jävligt högt iaf.

Satan i gatan! Inte låga snitt inte. Tur att man ska bli Civilingenjör *skratt*.

mela
2007-05-28, 14:57
Kolla blocket, finns ständigt folk som lägger ut t.ex. kollektivt boende och det är nog lättast om du vill ha chans till ett schysst boende med central placering utan att betala för mycket. Annars hamnar du utåt kanterna och det är inget att sträva efter :)

Är väl inget fel att bo utåt kanterna? Jag bor utanför gbg och det tar 8min för min, kollektivt, till Göteborgs Central.

Dry
2007-05-28, 15:35
SGS har sista minuten lägenheter, dvs man ringer och får lägenheten och flyttar in ett par dagar efter.
Dessa kan sökas utan kötid och är försten till kvarn varje månad. Fått rum på viktor rydbergsgatan och olofshöjd utan problem, men då pratar vi små rum utan kök. Men kanske även finns 1:or.
Dessa kostar runt 3100-3200kr per månad, mer för 1:or, då ingår el och bredband samt möblering (iaf för korridorsrummen)

Eller så finns det större studentrum men även 1:or och 2:or (med kök) för 3400-5000+ kr på hisings backa, där el och bredband ingår också. Dessa hyrs ut av medic hus. Fick ett rum utan problem, bara ringa dom. Nackdelen är att det är 15-20 min med buss in till stan, 30 min till chalmers och 40 minuter till medicinarberget.

Baan
2007-05-28, 16:00
Är väl inget fel att bo utåt kanterna? Jag bor utanför gbg och det tar 8min för min, kollektivt, till Göteborgs Central.

orka bo där ute med bonnarna..

Scratch89
2007-05-28, 22:06
Vi skullle rent hypotetiskt bli tre koloiter i samma klass mao.:)

Tyvärr vet jag ju att det skiter sej på betygen för mej, och skiter sej betygen för mej lär det ju bli detsamma för emmak iom att vi har nästan identiskt snitt.:(

Va tror du att du kommer gå ut med för poäng till slut Scratch89?

Vore riktigt grymt att hamna i samma klass som dig! (Och emmak också då, förstås!)
Jag tror att jag kommer hamna på runt 17.5 - 18.0, vilket inte räcker till kost- och friskvård, men till kostekonom. Har du sökt kostekonom som andrahandsval? Isf kommer vi troligen in där båda två.

emmak
2007-05-28, 22:34
Kolla på sgs, där får de allra flesta studenterna en lägenhet. Gäller bara att ha lång kötid för att få komma åt de allra bästa.

JAg har registrerat mig där sen april, inte en chans i världen att jag får lägenhet då, jag har för mig att väntetiden ligger runt 40 månader :)

mela
2007-05-28, 22:36
JAg har registrerat mig där sen april, inte en chans i världen att jag får lägenhet då, jag har för mig att väntetiden ligger runt 40 månader :)

Mja om du vill bo i centrum så.

formula4shape
2007-05-28, 22:36
Är väl inget fel att bo utåt kanterna? Jag bor utanför gbg och det tar 8min för min, kollektivt, till Göteborgs Central.

8min är väl inte speciellt långt ut ;) men du vet också att det är lättast att hitta lägenhet där man kanske inte helst bor.

emmak
2007-05-28, 22:36
Kolla blocket, finns ständigt folk som lägger ut t.ex. kollektivt boende och det är nog lättast om du vill ha chans till ett schysst boende med central placering utan att betala för mycket. Annars hamnar du utåt kanterna och det är inget att sträva efter :)

Tack för tipset formula, har kikat runt lite grann på blocket och visst finns det en hel del, men det är likadant där, alltså att de redan har lovat bort den till någon annan eller något liknande.

Varför är det negativt att bo utåt kanterna?, förutom att det är längre till skolan då givetvis?, Bara nyfiken alltså :)

Baan
2007-05-28, 22:36
JAg har registrerat mig där sen april, inte en chans i världen att jag får lägenhet då, jag har för mig att väntetiden ligger runt 40 månader :)

Korridor är ingen fara alls, inte ens med bra läge. Det kan man få rätt fort med lite tur. En tvåa, trea eller liknande på bra läge är nog den väntetiden du snackar om. Minst.

emmak
2007-05-28, 22:38
Åh, vi är i samma sits. Vad ska du plugga? Jag ska läsa näringslära; antingen kost- och friskvårdsprogrammet eller till kostekonom.

jag har sökt precis som dig, Kost och friskvårds som första och kostekonom som andra :)

mela
2007-05-28, 22:39
8min är väl inte speciellt långt ut ;) men du vet också att det är lättast att hitta lägenhet där man kanske inte helst bor.

Jag skulle kunna bo i Kortedala t.ex. Riktigt schysst. Eller vissa delar av Hisingen. Kanske Frölunda. Där är inte så jävla svårt.

Dessutom får man inte vara för kräsen om man ska ha tag på något rätt så fort.

emmak
2007-05-28, 22:39
Korridor är ingen fara alls, inte ens med bra läge. Det kan man få rätt fort med lite tur. En tvåa, trea eller liknande på bra läge är nog den väntetiden du snackar om. Minst.

Jag vill dock inte bo i någon korridor :(
Vill helst ha en helt egen lägenhet med eget kök och toalett.
Sen hur stor den är skiter jag i :)

Baan
2007-05-28, 22:42
Jag vill dock inte bo i någon korridor :(
Vill helst ha en helt egen lägenhet med eget kök och toalett.
Sen hur stor den är skiter jag i :)

Ok, kanske på tredje eller fjärde året då ;)

emmak
2007-05-28, 22:43
Ok, kanske på tredje eller fjärde året då ;)

Skit också ;)

formula4shape
2007-05-28, 23:11
Tack för tipset formula, har kikat runt lite grann på blocket och visst finns det en hel del, men det är likadant där, alltså att de redan har lovat bort den till någon annan eller något liknande.

Varför är det negativt att bo utåt kanterna?, förutom att det är längre till skolan då givetvis?, Bara nyfiken alltså :)

Du måste i princip ringa på annonsen i samma sekund som den kommer ut. Dvs du får vara inne många gånger per dag och uppdatera och direkt ringa/maila på det som nyligen är utlagt. Kommer ganska många varje dag. Det är väl inget negativt men finns bättre och sämre områden. De som Mela räknade upp är helt okej.

tröskel
2007-05-28, 23:32
Finns ju en hel del privata hyresvärdar som inte har några speciella köer... Har för mig att det finns nån sort register över alla dessa på biblioteket (i Göteborg).

Så det e bara att leta upp och börja skicka brev...

emmak
2007-05-28, 23:34
Finns ju en hel del privata hyresvärdar som inte har några speciella köer... Har för mig att det finns nån sort register över alla dessa på biblioteket (i Göteborg).

Så det e bara att leta upp och börja skicka brev...

Måste först komma till biblioteket i GBG antar jag? :)

tröskel
2007-05-28, 23:44
Nja du kan ju ringa först och se om det ens finns något sådant lr om jag bara drömt...

martin_vbg
2007-05-28, 23:47
Jag har lägenhet via SGS. Jag bor i korridor och det fungerar utmärkt. Men det beror ju givetvis på vad man får för kökskamrater.
Du kan ha egen toalett även om du bor i korridor det har jag.

Men visst hade det varit slappt at tha ett eget kök ibland speciellt eftersom jag ägnar väldigt mycket tid åt matlagning.

Studentlägenheterna är lite dyrare än vanliga lägenheter så kolla runt så kanske du kommer ner lite i pris. Men ska du ha centralt så är det absolut enklast via SGS studentbostäder. Eller att du får tag via någon genom blocket som skrivits tidigare.

Noodles
2007-05-29, 08:13
Jag bodde på Chalmers Studentbostäder. Det var en etta utan att behöva dela kök och centralt läge var det också. När jag bodde där var hyran under 4000 kr. Den dåliga nyheten är att jag stod i kö i 3,5 år innan jag fick den. Den andra dåliga nyheten är att risken för verklighetsfrånvända grannar är stor.

mela
2007-05-29, 09:55
På boplats.se kan man söka Chalmers Studentbostäder, fast om du ska läsa på GU hjälper väl inte det dig så mkt :/

jakke
2007-05-29, 09:59
Den andra dåliga nyheten är att risken för verklighetsfrånvända grannar är stor.



:laugh: :laugh:


En offtopic till er som har koll: Risken är ganska stor att jag flyttar till gbg om typ 2år. Vart ska jag ställa mig i kö?

Baan
2007-05-29, 10:00
:laugh: :laugh:


En offtopic till er som har koll: Risken är ganska stor att jag flyttar till gbg om typ 2år. Vart ska jag ställa mig i kö?

Som student eller för att jobba? Om du ska jobba så boplats.se

mela
2007-05-29, 10:01
:laugh: :laugh:


En offtopic till er som har koll: Risken är ganska stor att jag flyttar till gbg om typ 2år. Vart ska jag ställa mig i kö?

sgsbostader.se om du är student
boplats.se där det de flesta offentliga hyrsrätterna läggs upp
partillebo.se om du kan tänka dig att bo i partille

jakke
2007-05-29, 10:02
sgsbostader.se om du är student
boplats.se där det de flesta offentliga hyrsrätterna läggs upp
partillebo.se om du kan tänka dig att bo i partille

ffs. kommer inte vara student då, pluggar massa extra bara för att bli klar i förtid.

Baan
2007-05-29, 10:02
På boplats.se kan man söka Chalmers Studentbostäder, fast om du ska läsa på GU hjälper väl inte det dig så mkt :/

Nej, även Chalmers Studentbostäder är vad jag vet för alla studenter i Göteborg. Kollade på deras sida och det står inte tydligt men det står iaf att dte är för stuenter i Göteborg. Finns inget specifikt om Chalmers.

mela
2007-05-29, 10:04
Nej, även Chalmers Studentbostäder är vad jag vet för alla studenter i Göteborg. Kollade på deras sida och det står inte tydligt men det står iaf att dte är för stuenter i Göteborg. Finns inget specifikt om Chalmers.

Okay. För när jag har varit i kontakt med dem har det bara varit för Chalmerister. Men de kanske har ändrat sig på 4 månader? :D

ffs. kommer inte vara student då, pluggar massa extra bara för att bli klar i förtid.

boplats är väl det främsta för dig då.

Baan
2007-05-29, 10:06
Okay. För när jag har varit i kontakt med dem har det bara varit för Chalmerister. Men de kanske har ändrat sig på 4 månader? :D


Du kommer ihåg fel ;) Nej, jag har för mig det varit så länge. Det kan vara skillnad på lägenhet och lägenhet, vissa kan bara vara för chalmerister, som t.ex. dom på campus, men sen har dom ju en del andra som är mer neutrala i sitt läge.

Baan
2007-05-29, 10:07
ffs. kommer inte vara student då, pluggar massa extra bara för att bli klar i förtid.

Bostadsrätt ffs.

mela
2007-05-29, 10:10
Du kommer ihåg fel ;) Nej, jag har för mig det varit så länge. Det kan vara skillnad på lägenhet och lägenhet, vissa kan bara vara för chalmerister, som t.ex. dom på campus, men sen har dom ju en del andra som är mer neutrala i sitt läge.

Okay. För detta va Chabo på Kemivägen.

jakke
2007-05-29, 10:20
Bostadsrätt ffs.

FFS.kommer vara svårt innan man fått sig ett fast jobb


Tack för hjälpen

mela
2007-05-29, 10:21
FFS.kommer vara svårt innan man fått sig ett fast jobb


Tack för hjälpen

Du kan få bo med min i min 140kvm 4a som jag planerat att få mitt i Vasastan. :Virro

Baan
2007-05-29, 10:21
FFS.kommer vara svårt innan man fått sig ett fast jobb


Tack för hjälpen

FFS. Jao men du kan säkert hyra en bit av melas rum billigt innan du har hittat en schysst br

Scratch89
2007-05-29, 12:05
Är det bara för mig som sgs ligger nere? Har inte funkat på flera dagar. :(

Scratch89
2007-05-29, 12:16
jag har sökt precis som dig, Kost och friskvårds som första och kostekonom som andra :)

Coolt! Om du ligger under 19 i snitt kommer vi troligen hamna i samma klass! :)

Eddie Vedder
2007-05-29, 12:19
Coolt! Om du ligger under 19 i snitt kommer vi troligen hamna i samma klass! :)

Som sagt ligger jag och emmak ungefär på samma, runt 16.5.:(

Scratch89
2007-05-29, 12:59
Som sagt ligger jag och emmak ungefär på samma, runt 16.5.:(

Har du också sökt kostekonom i andra hand?

Eddie Vedder
2007-05-29, 13:01
Har du också sökt kostekonom i andra hand?

Nej det har jag inte, och i såna fall skulle jag nog välja samma linje fast i Uppsala. Verkar vara för ekonomiinriktat i Gbg för mej.

Men jag drar mej lite för att hoppa på en lång utbildning som jag bara valt i reserv, det skulle kännas fel så jag vill gärna ge Kost-och friskvårdsprogrammet samt dietist ett par försök innan jag "lägger mej".;)

Baan
2007-05-29, 14:11
Är det bara för mig som sgs ligger nere? Har inte funkat på flera dagar. :(

Förmodligen, jag bokade tvätt-tid imorse och nu funkar den med. Ifall du varit ute på fel länk så, http://www.sgsstudentbostader.se/item.aspx?id=1

Scratch89
2007-05-29, 14:54
Förmodligen, jag bokade tvätt-tid imorse och nu funkar den med. Ifall du varit ute på fel länk så, http://www.sgsstudentbostader.se/item.aspx?id=1

Ah, hade inte med "student", nu funkar det ju utmärkt. :D Tack!

z_bumbi
2007-05-29, 16:21
Sätt ut en annons själva så ökar chansen att få napp.

Använd lokaltidningarna, Agda 72 kanske inte är så aktiv på blocket.

Restid på 30 min enkel resa är väl ganska normalt även om man råkar få en lägenhet som är "central" men det viktiga enligt mig är att det är bekväma 30 minuter så det inte blir byten och tjafs dvs det kan vara bättre att bo en bit utanför om det innebär att man får raka spåret till skolan.

Mellen
2007-05-29, 17:20
Nej det har jag inte, och i såna fall skulle jag nog välja samma linje fast i Uppsala. Verkar vara för ekonomiinriktat i Gbg för mej.

Men jag drar mej lite för att hoppa på en lång utbildning som jag bara valt i reserv, det skulle kännas fel så jag vill gärna ge Kost-och friskvårdsprogrammet samt dietist ett par försök innan jag "lägger mej".;)


Ett tips till dig är att det ofta är möjligt att byta program när du väl har kommit in på något. Efter en termin kan det vara möjligt att hoppa över till det program du helst vill gå. Därför är det inte helt fel att hoppa på "reserv"-alternativet.

Dry
2007-05-30, 12:26
sedan är det en STOR fördel med korridorsrum via SGS; du slipper betala hyra under juni & juli. Dvs. du sparar alltså 6000kr eller mer under sommaren, är det inte underbart?

10 månaders hyra är jävligt nice för oss fattiga studenter!

Angel
2007-05-30, 12:28
Min pappa äger hyresfastigheter i GBG, fast ja har noll koll på om dom har något ledigt. Men ja kan ju höra.

mela
2007-05-30, 12:30
sedan är det en STOR fördel med korridorsrum via SGS; du slipper betala hyra under juni & juli. Dvs. du sparar alltså 6000kr eller mer under sommaren, är det inte underbart?

10 månaders hyra är jävligt nice för oss fattiga studenter!

Jag betalar gärna 500:- mer i månaden för att få ha ett eget kök :D