handdator

Visa fullständig version : Förbättra rörligheten


Highstakes0
2007-05-28, 07:18
jag är stel som en otinad fiskpinne
jag kan inte sitta som en skräddare, kan inte sitta på knä, böjer jag mig når jag bara knäna *whistle*

hur ska jag träna upp till "normal" vighet? kan tänka mig att lägga 10-15 minuter på det om dagen.

är det en bra idé att försöka med lite kraft nå de kroppsställningar man vill kunna nå och långsamt men säkert tänja ut musklerna eller är det skadligt/fungerar inte?

raQblad
2007-05-28, 07:21
Min kusin hade liknande problem. Hans sjukgymnast ordinerade seriös stretching i 10 minuter två gånger per dag, vilket fungerade lysande.

King Grub
2007-05-28, 07:35
Hej - välkommen till Kolozzeum. Vänligen använd bättre trådtitlar i fortsättningen; "heeeej" är inte en acceptabel sådan.

Highstakes0
2007-05-28, 07:40
finns det något program eller något som jag kan följa, jag vet väl själv knappt var en armhävning ens är för något

Konsultfet
2007-05-28, 08:33
Forumet har en sök-funktion. Den bits inte, var inte rädd.

Olof
2007-05-28, 08:56
Dynamisk streching på morgonen och/eller före träningen

Passiv och aktiv statisk streching efter träningen.

PNF efter träningen eller på morgonen eller på kvällen.

Isometrisk streching då och då.

Highstakes0
2007-05-28, 10:21
Dynamisk streching på morgonen och/eller före träningen

Passiv och aktiv statisk streching efter träningen.

PNF efter träningen eller på morgonen eller på kvällen.

Isometrisk streching då och då.

vadå träningen
angående sökfunktionen jag har synhandik vilket gör svårt att söka

Highstakes0
2007-05-30, 08:13
Nu kör jag 1 gång per dag:
1.5 min försöka sitta på knä med baken på benen
1.5 min försöka sitta i skräddarläge
1.5 min x 2 "trycka mot vägg" - stretcha vader.
1.5 min x 2 "ha benet vinkelrätt i förhållande till golvet" - stretcha lår.
1.5 min "försöka nå tårna stående"
+ 5 armhävningar och 10 sit-ups

Det jobbiga är att jag får satans ont i knäna. Det är lite obehagligt för en soffpotatis som mig. Är det "inget att bry sig om" eller är det en varning om att jag gör något fel????

*gah!*

Hemi
2007-05-30, 09:41
Du kan ju prova Feldenkreis, vilket inte handlar om att stretcha ut musklerna till max hela tiden utan att helt enkelt lära sig utnyttja den rörlighet man faktiskt har men inte utnyttjar. Många gillar det. Har själv provat det flyktigt. Skall helst göras med annan sport.

Om du dessutom väver in stretching i det vardagliga livet, lagar mat tittar på tv osv kan du utvecklas. Men det behövs någonting annat också. Lite gymnastik och kroppsövningar. Promenader och löpning är inte fy skam.

Rahf
2007-05-30, 09:56
Dynamisk streching på morgonen och/eller före träningen

Passiv och aktiv statisk streching efter träningen.

PNF efter träningen eller på morgonen eller på kvällen.

Isometrisk streching då och då.

Du tar i så det sjunger om det.

Statisk aktiv är inte nödvändigt såvida man inte vill använda det för att imponera för det finns egentligen ingen stämplad praktisk anledning till att utveckla det. Isometrisk stretching bör absolut inte utföras av nybörjare eller människor med lägre styrkenivåer. PNF bör vänta till man utvecklat en grundläggande rörlighet, vi snackar en person som är riktigt redigt stel här.

Till trådskaparen: Försök viga åtminstone 15-20 minuter åt att stretcha igenom hela eller i varje fall dina prioriterade områden cirka 5-7 gånger per dag. Se till att helst vara uppvärmd och det optimala är att det kommer efter någon form av träningspass.

Kika igenom denna tråd för mer information: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92880&highlight=stretching

Arne Persson
2007-05-30, 11:50
Träna i långa fullständiga rörelsebanor så kommer smidigheten att markant öka.

Officer
2007-05-30, 12:30
Träna i långa fullständiga rörelsebanor så kommer smidigheten att markant öka.

+ musklerna växa.

Olof
2007-05-30, 12:49
Du tar i så det sjunger om det.

Statisk aktiv är inte nödvändigt såvida man inte vill använda det för att imponera för det finns egentligen ingen stämplad praktisk anledning till att utveckla det. Isometrisk stretching bör absolut inte utföras av nybörjare eller människor med lägre styrkenivåer. PNF bör vänta till man utvecklat en grundläggande rörlighet, vi snackar en person som är riktigt redigt stel här.

Till trådskaparen: Försök viga åtminstone 15-20 minuter åt att stretcha igenom hela eller i varje fall dina prioriterade områden cirka 5-7 gånger per dag. Se till att helst vara uppvärmd och det optimala är att det kommer efter någon form av träningspass.

Kika igenom denna tråd för mer information: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92880&highlight=stretching


Är PNF inget för nybörjare? Finns väldigt stela människor som börjar med yoga utan att ha strechat speciellt mycket tidigare. Till och med Stuart Mcrobert som ofta förespråka både hänglsen och livrem uppmuntrar alla att börja med PNF. Sen behöver man inte ge sig på de mest avancerade varianterna direkt.

Aktiv statisk streching är ett bra sätt att varva ner på efter ett träningspass. Det stärker musklerana i den sträkta positionen vilket förbygger skador och leder till ökad kontroll. Det är med hjälp av denna styrka som du sedan kan utföra ismoterisk streching.

Vidare ger aktiv statisk streching klara fördelar vid utförande av dynamiska rörelser.

JohnRick
2007-05-30, 15:50
+ musklerna växa.

Vad jag förstår så styrketränar inte trådskaparen ngt väldigt. Bortsett från 10 situps och fem armhävningar under sina stretchingpass.

Rahf
2007-05-30, 18:37
Är PNF inget för nybörjare? Finns väldigt stela människor som börjar med yoga utan att ha strechat speciellt mycket tidigare. Till och med Stuart Mcrobert som ofta förespråka både hänglsen och livrem uppmuntrar alla att börja med PNF. Sen behöver man inte ge sig på de mest avancerade varianterna direkt.

Aktiv statisk streching är ett bra sätt att varva ner på efter ett träningspass. Det stärker musklerana i den sträkta positionen vilket förbygger skador och leder till ökad kontroll. Det är med hjälp av denna styrka som du sedan kan utföra ismoterisk streching.

Vidare ger aktiv statisk streching klara fördelar vid utförande av dynamiska rörelser.

Nämn fördelarna som dynamisk får av aktiv statisk. Jag vill veta för det kan användas i framtiden isåfall.

Isometrisk är nog ingenting som trådskaparen bör ge sig på eftersom denne inte verkar vara alltför inbiten på träning. Man bör åtminstone ha någon form av erfarenhet inom stretching innan man börjar med PNF som jag nämnde innan. Yogan är väl trots allt oftast lärarledd eller hur? Tror inte intensiteten är särskilt stor i början och då kan man lika gärna köra statisk passivt.

Sen är detta även en tids- och prioriteringsfråga. Alla har inte tid att köra igenom statisk aktiv och statisk passiv för kroppen under flera dagar i veckan.

machine gun
2007-05-30, 23:20
Om man är så pass stel så kan det finnas en poäng med att gå till en sjukgymnast och få hjälp med ett rörlighetsprogram. Dessutom kan han/hon ge dig en ordentlig undersökning och kanske avgöra orsaken till att du är så pass stel. Man behöver ingen remiss för att besöka en sjukgymnast och det är inte speciellt dyrt (olika taxa i olika landsting, men i Sthlm kostar det iaf 140 kr första besöket och sedan 70 kr per gång).

Lycka till!