handdator

Visa fullständig version : Hjälp med upplägg!


polski
2007-05-27, 22:35
Går på diet och har gått ifrån 129kg till 119kg och ska ner till ca 105 -110kg.

Styrketränar 5gånger/v. korta pass. försöker hålla dom under en timme om det går, har börjat öka reps. antalet och använder mig en aning mer av maskiner.
Jujutsu 1,5 tim/v
Spinnar 1tim/v
ca 2st 40min morgonprom./v
ca 2 1,5 tim cykelrundor/v

Kost:
Frukost:
3.5 dl minimjölk
1,7 dl Whey-80
1kapsel Omega-3 ( ca 400mg)
5g Glutamin
multivitamin och C-vitamin brus

mellanmål:
2 dl Whey-80 + vatten

lunch:
en tallrik lättfil + kanel
3 glas lättmjölk
3st grova knäckebröd

mellanmål:
2 dl Whey-80 + vatten

innan träning:
5g Kreatin
5g Glutamin
TRÄNING
efter:
5g Kreatin
5g Glutamin
1,7 dl Whey-80 + minimjölk

ca 1 timme efter träning, middag:
200g lövbiff
halv burk minikeso
C-vitamin brus

innan sängdags:
1 burk lättkessella + lite fun light
1 kapsel omega 3
C-vitamin brus
5g Glutamin

Jga dricker mycket vatten under hela dagen.

har nu några tips på något som bör bytas ut/läggas till osv?

L-Sami
2007-05-27, 23:15
Jag skulle ersätta Whey-80 pulver med kolhydrater. Förutom efter träningen. Skulle även tillsätta mer fett i kosten samt ta bort glutaminet som behövs inte eftersom det får man tillräckligt redan från protein man äter och kroppen kan själv producerar det. En så kallad icke-essential aminosyra. Kolhydrater efter träningen också för bättre återhämtning.

Eddie Vedder
2007-05-28, 07:13
VARFÖR all denna C-vitamin? Du tar 3(!) C-vitaminbrus om dagen plus en multivitamintablett (som jag gissar innehåller RDI av C-vitamin även den).

Totalt onödigt, även glutaminet är onödigt. Sen skulle jag byta ut lite mjölprodukter mot något mer kolhydratrikt, typ havregryn, lite frukt lr så. Jag förstår inte varför du väljer att basera så stor del av energiintaget från dryck, det borde väl vara bättre med nåt som mättar mer?

polski
2007-05-28, 14:36
Jag skulle ersätta Whey-80 pulver med kolhydrater. Förutom efter träningen. Skulle även tillsätta mer fett i kosten samt ta bort glutaminet som behövs inte eftersom det får man tillräckligt redan från protein man äter och kroppen kan själv producerar det. En så kallad icke-essential aminosyra. Kolhydrater efter träningen också för bättre återhämtning.



Med kolhydrater?.... i vilken form då och varför?

polski
2007-05-28, 14:39
VARFÖR all denna C-vitamin? Du tar 3(!) C-vitaminbrus om dagen plus en multivitamintablett (som jag gissar innehåller RDI av C-vitamin även den).

Totalt onödigt, även glutaminet är onödigt. Sen skulle jag byta ut lite mjölprodukter mot något mer kolhydratrikt, typ havregryn, lite frukt lr så. Jag förstår inte varför du väljer att basera så stor del av energiintaget från dryck, det borde väl vara bättre med nåt som mättar mer?



jag har väll något av en fetisch för c-vitamin, hehe, nej, men jag ska ta bort någon. frukt o grönt o havregryn låter vettigt, jag ahr haft detta upplägget rätt många veckor nu så jag e rädd för att ändra....tips på var jag ska få in något och vad?
anledningen till alla dessa proteindrinkar är skolan och att jag inte har möjlighet att ta mig hem efteråt utan måste besöka gymmet först, därför underlättar dem något enormt.

Handcuff
2007-05-28, 14:44
Kost:
Frukost:
3.5 dl minimjölk
1,7 dl Whey-80 = Minska till 1dl
1kapsel Omega-3 ( ca 400mg)
5g Glutamin = Bort! Verkningslöst!
multivitamin = Nångång då och då kan du ta extra vitaminer-mineraler. och C-vitamin brus

mellanmål:
2 dl Whey-80 + vatten = Byt ut mot mat. Macka...keso eller what ever

lunch:
en tallrik lättfil + kanel
3 glas lättmjölk
3st grova knäckebröd

mellanmål:
2 dl Whey-80 + vatten = Byt ut mot mat. Macka...keso eller what ever

innan träning:
5g Kreatin
5g Glutamin = Bort! Verkningslöst!
TRÄNING
efter:
5g Kreatin
5g Glutamin = Bort! Verkningslöst!
1,7 dl Whey-80 + minimjölk = Byt ut mot 1dl whey+kolhydrater

ca 1 timme efter träning, middag:
200g lövbiff
halv burk minikeso
C-vitamin brus = Bort!

innan sängdags:
1 burk lättkessella + lite fun light
1 kapsel omega 3
C-vitamin brus = Bort!
5g Glutamin = Bort! Verkningslöst!

Jga dricker mycket vatten under hela dagen.

har nu några tips på något som bör bytas ut/läggas till osv?

Mina tankar....

L-Sami
2007-05-28, 14:47
Med kolhydrater?.... i vilken form då och varför?

De ger dig tryck och muskelvolym samt bättre styrka på gymmet och bättre återhämtning efter träning, pga överskott av kolhydrater lagras som glykogen i musklerna. Kolhydrater är inget livsnödvändigt men om man prioriterar de sakerna jag nämnde så kan det vara bättre att tillsätta kolhydrater i sin deffkost. Kolhydrater i fast form är väl att föredra vid deff.

L-Sami
2007-05-28, 14:55
Kost:

Frukost:
3.5 dl minimjölk
1dl Whey-80
1kapsel Omega-3 ( ca 400mg)
multivitamin
1 ägg
2 skivor fullkornsbröd

lunch: (Antar att det är skollunch)
en tallrik lättfil + kanel
3 glas lättmjölk
5st grova knäckebröd + smör
100g kött, kyckling, fisk som finns i skolan.

innan träning:
1dl Whey-80
5g Kreatin

TRÄNING
efter:
ett par skivor bröd

ca 1 timme efter träning, middag:
200g lövbiff
200g potatis

innan sängdags:
1 burk lättkessella + lite fun light
1 kapsel omega 3
2 matskedar rapsolja

Jga dricker mycket vatten under hela dagen.

har nu några tips på något som bör bytas ut/läggas till osv?


Så här skulle jag äta... motsvarar ungefär lika mycket kalorier som ditt ursprungliga upplägg.

polski
2007-05-28, 20:45
Så här skulle jag äta... motsvarar ungefär lika mycket kalorier som ditt ursprungliga upplägg.


2st Wasasport
1st Burk makrill
2st Ägg
2st Äggvitor


1st minikeso
10st oliver
Omega3

1,5dl Whey-80
3dl minimjölk
2st passionsfrukter

efter träning:
1,5 dl Whey-80
3 dl minimjölk
1 banan

200g Lövbiff
½ Minikeso
½ Avokado
Omega3

Beroende på hur länge man stannar uppe, ev:
1,5dl Whey-80
3dl Minimjölk

1st lättkessella
10st Chewynötter



Har gjort lite ändringar. om jag känner min kropp rätt så kommer kolhydrater inte hjälpa mig under dieten, blir lätt plöffsig.

polski
2007-05-28, 20:47
Hur låter detta? ska även öka morgonpromenaderna, varannan dag.

Eddie Vedder
2007-05-28, 20:52
Omm du själv känner att kolhydrater är överflödigt och mår bättre på ett lågt intag av detta ska jag inte motsäga dej.

Lite extra grönsaker här och där skulle ju inte skada dock, koka lite morötter, spenat, broccoli, gör nån sås på krossade tomater en dag kanske. Det är lågt kcal men ger dej extra antioxidanter, mer variation (både näringsmässigt och smakmässigt) och bidrar med lite extra mikronutrienter och fibrer.

Om sen det totala enrgiintaget är till belåtenhet kan du bara själv avgöra, försök att hålla en sund viktnedgång och inte rasa bara.:)

Vad gäller ökning av morgonpromenader gör du som du vill, gå mer om du känner för det, gå vid en annan tidpunkt om du känner för det. EN promenad är en extra energiförbrukare, tidpunkten oväsentlig för viktnedgång då enbart energibalansen avgör.

Lycka till!:thumbup:

polski
2007-05-28, 21:09
Mina tankar....

Glutamin, värdelöst?
Av allt jag läst på internet, i Body osv verkar detta vara ett riktigt bra kostillskott, glutamin är väll den viktigaste aminosyran, antikatabol?
Jag har svårt att tro detta.....
:S

Eddie Vedder
2007-05-28, 21:12
Glutamin är inte ens en essentiell aminosyra, den förekommer rikligt i maten dessutom.

Finns nog ingen anledning att köra med som tillskott, sök och läs själv. Jag tror aldrig jag läst att någon tyckt Glutamin varit värt pengarna, inte ens dom mest inbitna tillskottsfanatikerna.;)

Bl.a. omämns Glutamin flitigt i den här tråden::D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94470&highlight=s%E4msta

polski
2007-05-28, 21:18
Glutamin är inte ens en essentiell aminosyra, den förekommer rikligt i maten dessutom.

Finns nog ingen anledning att köra med som tillskott, sök och läs själv. Jag tror aldrig jag läst att någon tyckt Glutamin varit värt pengarna, inte ens dom mest inbitna tillskottsfanatikerna.;)

Bl.a. omämns Glutamin flitigt i den här tråden::D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94470&highlight=s%E4msta

illa att man har glutamin för 500kr på ingånde:S
får skicka tillbaka skiten helt enkelt....detta va en hård smäll, har alltid använt mig av mycket glutamin i tron att det är top if the line....

L-Sami
2007-05-28, 21:34
Har gjort lite ändringar. om jag känner min kropp rätt så kommer kolhydrater inte hjälpa mig under dieten, blir lätt plöffsig.

Då har vu nog olika syner på vad pluffsighet är, jag blir bara hårdare och större av glykogen och kolhydrater. Salt däremot gör mig pluffsig. Natrium (salt) binder vätska under huden, glykogen binder vätska i musklerna.