handdator

Visa fullständig version : Ätardagar för mig.


jaaaaag
2007-05-27, 21:08
Jag vill höra era åsikter för jag kommer inte fram till något själv.:smash:

Jag tränar tre thai pass i veckan och tre styrkepass och vill nu verkligen lägga på mej mer muskelmassa och jag är full av motivation och sug efter att stå i gymmet. *flex*

Jag har haft ätstörningar, en period åt jag väldigt lite, ett tag åt jag väldigt mycket hela tiden. Haft en sjuk relation till mat under ca ett år men nu mår jag så j*vla bra och tränar för livet och äter bra också. Men jag tvivlar på att jag ligger på mer än 2000 kcal om dagen, kanske högst 2500 och det är utan att räkna bort kalorierna som jag gör mej av med vid träning. Anledningen till att jag tog upp mina tidigare ätstörningar är ett jag har väldigt svårt att veta när jag äter för mycket och blir lätt orolig om jag inte orkar mer mat för att jag tror att jag kommer ramla tillbaka i viljan att gå ner i vikt igen.

Var jag än läser så står det att man inte kan bygga muskler om man ligger på underskott, och självklart vill jag inte att all min träning i gymmet ska vara förgäves när det gäller att utveckla muskler. Jag har svamlat mycket men min fråga är om ni tycker jag ska ha ätardagar? Har inte haft det innan men tycker att det verkar bra, då kan man kanske kompensera för lite underskott som man kanske legat på under veckan? Eller tänker jag helt fel? Skulle man kunna ha en ätardag i veckan då? eller en var 14:onde dag? :bumbi

Om jag nu har svårt att hålla koll på hur mycket kalorier jag stoppar i mig, är en matdagbok något att rekomendera? Tycker att det verkar jobbigt, men det är kanske nödvändigt?

Sen har jag också funderat på om man måste bli bulk-fet om man ska kunna bygga muskler? Eller kan man ligga på + lite kalorier? Eller man måste helt enkelt ligga på ett ganska kraftigt överskott?:confused:

Tacksam för alla åsikter. :thumbup:

jaaaaag
2007-05-27, 21:12
Oj, skrev i fel ämne.. =(

isato
2007-05-27, 21:15
Angående ätardagarna är det ju bara att prova...... jag skulle kört på 1 gång i veckan..... trivs du så kör hårt annars strunta i dem.




Och det sägs väll att ett pyttenergiöverskott =pytteökningar.

jaaaaag
2007-05-27, 21:17
Ok tack. Om du har ätardagar.. hur många kcal + ligger du på en sådan dag?

L-Sami
2007-05-27, 21:21
Har inte haft det innan men tycker att det verkar bra, då kan man kanske kompensera för lite underskott som man kanske legat på under veckan? Eller tänker jag helt fel?
Om du ligger på -200kcal under 6 av 7 dagar, så måste du få i dig rejält med kalorier under en dag, om syftet är att gå upp i vikt. Jag skulle hellre ligga på ett litet överskott varje dag än att svulla i mig kylskåpet på en dag.

Om jag nu har svårt att hålla koll på hur mycket kalorier jag stoppar i mig, är en matdagbok något att rekomendera? Tycker att det verkar jobbigt, men det är kanske nödvändigt?
Väg dig varje morgon så ser du om du ligger på överskott eller inte. Om du går ner i vikt eller står still i vikt så måste du äta mer. Att skriva upp vad man äter varje dag kan vara en bra idé.

Sen har jag också funderat på om man måste bli bulk-fet om man ska kunna bygga muskler? Eller kan man ligga på + lite kalorier? Eller man måste helt enkelt ligga på ett ganska kraftigt överskott?:confused:
Det sägs att ett större överskott ger mer muskler, men mer fett också. Man behöver inte bli tjock och fet för att bygga muskler dock, det räcker med att man ligger på +.

isato
2007-05-27, 21:22
Ok tack. Om du har ätardagar.. hur många kcal + ligger du på en sådan dag?

Jag räknar inte, aldrig..... men ätarkvällar brukar räcka för mig, att jag äter vad jag vill efter kl 6 ungefär ...inte så noga... det blir ju inte så stort överskott som många andra ligger på men jag brukar vara mätt även dagen efter så att jag inte får ner någon frukost. jag blir sjukt sugen på sötsaker men ledsnar också väldigt snabbt och då är det mat för hela slanten.

Tror inte heller du behöver räkna på dina ätardagar.

jaaaaag
2007-05-27, 21:26
L Sami: Tack för att du tog dej tid att svara för det första.

Jag tror inte att jag ligger på underskott de andra dagarna som inte kommer va ätardagar, snarare på just så mycket energi som jag behöver eftersom jag inte känner mej varken hungrig eller hänging eller ändrar vikt. Så det är inte ett underskott jag kompenserar utan bara en del extra en dag i veckan. Verkar det bättre då eller tycker du fortf att jag ska lägga mig på lite + varje dag?

Sen har jag en fråga till den som vill svara.. hur ska man veta hur mycket man gör av med på en timme och 15 min intensiv thai träning? handlar allt om känsla? Testa sig fram med olika kalorimängder?

martin_vbg
2007-05-27, 21:26
Eftersom du har haft ätstörningar tidigare hade jag passiv med att föra matdagbok. Det är väldigt lätt att bli nojig och hålla på med sånt för mycket.

Just nu håller jag på att försöka bygga så mycket som möjligt och ligger därför på energiöverskott. Jag försöker få i mig exakt lika mycket varje dag och kollar av varannan eller var tredje vecka hur mycket jag äter och äter jag lite för lite så ökar jag bara på lite.
Men som sagt, för att bygga så måste du ligga på ett överskott och det är nog inte fel att ha en ätardag då och då. Lägg isf. ätardagen dagen innan du skall köra ett riktigt tufft pass t ex. benen.

Det är kontinuiteten i träningen och kosthållningen som är viktig, ät bra och mycket utan att lägga ner allt för mycket energi på det och träna hårt så kommer du få fina resultat.

Fjod0r
2007-05-27, 21:28
Det sägs att ett större överskott ger mer muskler, men mer fett också. Man behöver inte bli tjock och fet för att bygga muskler dock, det räcker med att man ligger på +.

Och lägger man på sig mer fett under bulken blir ju deffen automatiskt längre. En lång deff ökar ju risken för att man samtidigt förlorar fettfri massa. Om den inte sker extremt kontrollerat.
Det måste ju finnas en brytpunkt någon stans där man får ut mest effekt av överätningen men samtidigt lägger på sig så lite fett som möjligt.

jaaaaag
2007-05-27, 21:32
Så det är bara att ta fram vågen och väga mig kanske en gång på två veckor och se om det går uppåt. Och långsam viktuppgång verkar vara att föredra. Tack för svar. Tar gärna emot fler åsikter.

Tack för tipset om ätardag innan benpass, det behövs :D

L-Sami
2007-05-27, 21:35
L Sami: Tack för att du tog dej tid att svara för det första.

Så det är inte ett underskott jag kompenserar utan bara en del extra en dag i veckan. Verkar det bättre då eller tycker du fortf att jag ska lägga mig på lite + varje dag?



Om du nu ligger på kaloribalans 6 av 7 dagar i veckan, så måste du ligga på ett stort överskott en dag i veckan. Sen TROR jag också att det är bättre att ligga på överskott varje dag om man ska bygga, eftersom muskler behöver energi till att växa. Att ligga på kaloribalans under träningsdagarna lär inte ge nån större tillväxt, nån får rätta mig om jag har fel. Det jag skulle göra är att ligga på ett litet kaloriöverskott varje dag, istället för att svulla i mig en massa kalorier en dag i veckan. Är ingen större fanatiker av sånt personligen.

Cerberus
2007-05-27, 21:36
tycker inte att räkna kcal är något vidare alls om man haft ätstörningar, att skriva upp maten kanske är okej men något kcal-räknande blir bara fixering(egen erfarenhet). Visst tycker man det är roligt att fixera sig vid kcal-intag jämt så går det väl an, för mig blev det ren psykos..

jaaaaag
2007-05-27, 21:37
Ok. Låter vettigt. Tack du (:

L-Sami
2007-05-27, 21:39
Och lägger man på sig mer fett under bulken blir ju deffen automatiskt längre. En lång deff ökar ju risken för att man samtidigt förlorar fettfri massa. Om den inte sker extremt kontrollerat.
Det måste ju finnas en brytpunkt någon stans där man får ut mest effekt av överätningen men samtidigt lägger på sig så lite fett som möjligt.

Jag håller fullständigt med där. +1kg i månaden tycker jag personligen verkar vara bra för att bygga muskler och lägga på sig minimal mängd fettmassa. Har inga belägg för det att det skulle optimalt för muskeltillväxt dock.

Rahf
2007-05-27, 21:39
Att bygga muskler tar tid och den tiden måste få gå sin gång innan man börjar noja över det. Om du lyckas gå upp i vikt över dina första mätperioder så kommer du få in rutiner på det hela och veta ungefär hur mycket du behöver. Man behöver inte bli fet av att bulka men fett kommer man lägga på sig.

1-2kg i månaden är rimligt, mindre eller mer går åt det extrema. Kör man mindre så kommer det inte märkas mycket i slutändan samt att det blir svårt att hålla de kravet. Kör man mer så kommer fettökningarna vara mycket större.

Cerberus
2007-05-27, 21:40
Små överskott ger små ökningar, stora ökningar ger stora ökningar(i allt vad det innebär)...balansgång och prioritering.

Hellre kör jag kortare byggperioder där ja käkar hur mycket ja känner för och sen deffar kortare. Men det är personligt val.

jaaaaag
2007-05-27, 21:41
Cerberus: Nä, jag har ingen egentlig lust till det heller men jag vill verkligen lyckas lägga på mig nu, och om jag inte håller koll tror jag inte att jag knappar in det där överskottet som behövs. Fast det går att hålla koll på hur mycket man äter utan att räkna kalorier, genom att gå på mängd, och det ör nog lite att föredra för mig tror jag. Vi får väl se om det ska behövas.

mini
2007-05-27, 21:49
Utgå ifrån att du måste äta ganska mycket. Skippa räknandet och kontrollen. Se dig i spegeln och väg dig någon gång i veckan så du ser att du är på väg åt rätt håll, eller åtminstone inte åt fel. Ätardagar kan bli frosserier och ångest om man har eller har haft sådana tendenser. Ät mycket bra och god mat och håll ett öga på vågen (inte för ofta) så tror jag det kommer räcka.

Fjod0r
2007-05-27, 21:50
Så det är bara att ta fram vågen och väga mig kanske en gång på två veckor och se om det går uppåt. Och långsam viktuppgång verkar vara att föredra. Tack för svar. Tar gärna emot fler åsikter.

Tack för tipset om ätardag innan benpass, det behövs :D

Väg dig varje dag. Jag kör alltid nypissad på morgonen innan frukost, vatten, motion osv. Skriv upp det så du vet vart du har det. Det funkar bra och man får en bra koll på vart man är på väg

Personligen brukar jag bara orka gå upp 4-6kilo åt gången. Sen börjar jag känna mig plufsig och fet i nyllet. Så för mig funkar det bättre att gå upp, ta en kort diet, tappa 2-4 kilo under 1-3månader för att sen fortsätta käka som vanligt och avsluta med att försöka få fram magen till badsäsongen. För mig är det inte värt att känna mig obekväm med min kropp fem månader om året bara för att jag vet att det är mer opti för min muskeltillväxt.

Testa lite och se vad som passar dig bäst. Försök också att inte se det som en belastning att du känner behov att ha mycket kontroll över ditt kaloriintag. Se det som något posetivt och sträva efter att göra det du mår bäst av samtidigt som det är rim och reson på det hela, alltså att inte svälter dig eller sväller som en ballong.

Fjod0r
2007-05-27, 21:51
Utgå ifrån att du måste äta ganska mycket. Skippa räknandet och kontrollen. Se dig i spegeln och väg dig någon gång i veckan så du ser att du är på väg åt rätt håll, eller åtminstone inte åt fel. Ätardagar kan bli frosserier och ångest om man har eller har haft sådana tendenser. Ät mycket bra och god mat och håll ett öga på vågen (inte för ofta) så tror jag det kommer räcka.

jag tror vi drar åt olika håll :D

martin_vbg
2007-05-27, 21:52
Ät som du gör nu och lägg till lite på det bara, väg dig en gång i veckan. Går du inte upp i vikt så ät lite till osv. svårare än så är det inte. Väg dig inte för ofta och om du gått upp eller ner för mycket/"för lite" så skall du inte vara ledsen för det. Ändra bara på upplägget lite i så fall. Det är vad du gör i längden som räknas ha inte för bråttom.
Säger han som bulkat alldeles för snabbt... Varför skall jag älska mat! :)

jaaaaag
2007-05-27, 21:53
Har ingen våg men jag håller koll med ögonen istället, tycker det funkar bättre. Ja, ni verkar vara eniga om att man ska ligga på lite + om dagen istället för frossardagar, ska försöka med det. Ett exempel skulle kunna vara att lägga till 2 skopor whey till min frukost tex och sedan ta lite mer av allt.

Tack för alla tips, tar ändå imot fler om det är folk som har :D finns alltid mer åsikter och intressanta synpunkter.

martin_vbg
2007-05-27, 21:54
Väg dig varje dag. Jag kör alltid nypissad på morgonen innan frukost, vatten, motion osv. Skriv upp det så du vet vart du har det. Det funkar bra och man får en bra koll på vart man är på väg


Du har skrivit mycket bra innan men just det här håller jag inte med om. Det är en ung tjej som har haft ätstörningar innan. Jag tycker inte hon skall haka upp sig allt för mycket på sin vikt.

Jaaag: Du verkar ha en sund uppfattning om hur du skall äta, jag tror det kommer gå bra det här. Kämpa på gymmet och ät vettigt så ska det gå bra.

Rahf
2007-05-27, 22:00
Har ingen våg men jag håller koll med ögonen istället, tycker det funkar bättre. Ja, ni verkar vara eniga om att man ska ligga på lite + om dagen istället för frossardagar, ska försöka med det. Ett exempel skulle kunna vara att lägga till 2 skopor whey till min frukost tex och sedan ta lite mer av allt.

Tack för alla tips, tar ändå imot fler om det är folk som har :D finns alltid mer åsikter och intressanta synpunkter.

Skaffa en våg, att mäta med ögat kommer innebära att du nojar dig över fettökningarna. Tro mig, det lönar sig verkligen i längden.

Fjod0r
2007-05-27, 22:04
Du har skrivit mycket bra innan men just det här håller jag inte med om. Det är en ung tjej som har haft ätstörningar innan. Jag tycker inte hon skall haka upp sig allt för mycket på sin vikt.

Det är nog helt sant, det kanske är olämpligt för henne. Men jag vidhåller att det är det enda sättet att hålla reda på hur snabbt eller långsamt man går upp. Att bedöma med ögonen måste ju i såfall vara ett en sämre sätt. Man ser ju sig själv olika varje dag. Det är svårt att avgöra om muskel definitionen är lika tydlig idag som det var för 4 dagar sen. Man glömmer väldigt fort. Dessutom spelar ju både den mentala och fysiska dagsformen in. Har man druckit mycket = annorlunda känsla/utseende, samma sak gäller ju vilken kost man ätit under dagen, om man har mens osv osv.. Det enda säkra, objektiva sättet är ju att väga sig vid en tidpunkt då förutsättningarna är så lika gårdagen som möjligt. Vågen ljuger inte

L-Sami
2007-05-27, 22:11
Har ingen våg men jag håller koll med ögonen istället, tycker det funkar bättre. Ja, ni verkar vara eniga om att man ska ligga på lite + om dagen istället för frossardagar, ska försöka med det. Ett exempel skulle kunna vara att lägga till 2 skopor whey till min frukost tex och sedan ta lite mer av allt.



Eftersom du tränar mycket thaiboxning/styrketräning så försök ät mer kolhydrater som finns i pasta/ris, bröd, potatis(mättar bra dock), flingor, havregryn osv de ger bra återhämtning, ökar prestationen, ger bättre muskelvolym när överskottet lagras i musklerna och inte tala om att kolisar är mer lättätna än t ex protein som mättar otroligt mycket. Undvik inte fett heller i kosten.

martin_vbg
2007-05-27, 22:12
Det är nog helt sant, det kanske är olämpligt för henne. Men jag vidhåller att det är det enda sättet att hålla reda på hur snabbt eller långsamt man går upp. Att bedöma med ögonen måste ju i såfall vara ett en sämre sätt. Man ser ju sig själv olika varje dag. Det är svårt att avgöra om muskel definitionen är lika tydlig idag som det var för 4 dagar sen. Man glömmer väldigt fort. Dessutom spelar ju både den mentala och fysiska dagsformen in. Har man druckit mycket = annorlunda känsla/utseende, samma sak gäller ju vilken kost man ätit under dagen, om man har mens osv osv.. Det enda säkra, objektiva sättet är ju att väga sig vid en tidpunkt då förutsättningarna är så lika gårdagen som möjligt. Vågen ljuger inte

Helt sant med vägningen. Man blir lätt blind när man kollar sig i spegeln.

Men det är onödigt att väga sig varje dag, man får en klarare syn av att väga sig en gång/vecka skulle jag säga.
Väger jag mig två dagar i rad kan det skilja hela 2 kg emellan vägningarna. Det kan bero på mycket, vätskeansamlingar, hur mycket du ätit/druckit/om du tränat dagen innan/mens osv.
Jag tycker det räcker med en vägning/vecka.
Inte för att jag lever efter mottot själv men det är så man skall göra tycker jag. *rolleyes*


Edit: Jag får dock ingen mens :D

Fjod0r
2007-05-27, 22:16
Eftersom du tränar mycket thaiboxning/styrketräning så försök ät mer kolhydrater som finns i pasta/ris, bröd, potatis(mättar bra dock), flingor, havregryn osv de ger bra återhämtning, ökar prestationen, ger bättre muskelvolym när överskottet lagras i musklerna och inte tala om att kolisar är mer lättätna än t ex protein som mättar otroligt mycket. Undvik inte fett heller i kosten.

+ att kolhydrater är typ 80% billigare än protte*cry*

Konsultfet
2007-05-28, 09:30
Försök dra en gainer ett par dagar i veckan, enklaste sättet att få i sig mer kcal

tigerofsweden
2007-05-28, 09:41
Försök dra en gainer ett par dagar i veckan, enklaste sättet att få i sig mer kcal

Hur kan man rekommendera en gainer som är totalt näringsfattig? *screwy* Det finns ju massvis med fler bättre alternativ såvida det inte är runt träningstillfällena

mini
2007-05-28, 09:53
Hur kan man rekommendera en gainer som är totalt näringsfattig? *screwy* Det finns ju massvis med fler bättre alternativ såvida det inte är runt träningstillfällena

Om man har svårt att äta mycket men äter vettig mat frukost lunch middag ser jag inte riktigt problemet? Tror du att någon som äter ordentligt men vill ligga på överskott (och enligt utsago har lite svårt att proppa i sig mat) får näringsbrist av att öka på intaget av energi med hjälp av gainer?

Trance
2007-05-28, 10:25
Hur kan man rekommendera en gainer som är totalt näringsfattig? *screwy* Det finns ju massvis med fler bättre alternativ såvida det inte är runt träningstillfällena

Just att det är näringsfattigt spelar väl inte så jättestor roll, nu skulle jag inte dra en gainer förutom vid träning av andra orsaker men det är väl rätt individuellt vad man tycker om det och hur man mår.

tigerofsweden
2007-05-28, 10:33
Om man har svårt att äta mycket men äter vettig mat frukost lunch middag ser jag inte riktigt problemet? Tror du att någon som äter ordentligt men vill ligga på överskott (och enligt utsago har lite svårt att proppa i sig mat) får näringsbrist av att öka på intaget av energi med hjälp av gainer?

Var skrev jag att personen skulle få näringsbrist? Och nej jag kan fortfarande inte förstå hur man kan föreslå en gainer vid annan tidpunkt än träning, då är det ju bättre att ringla lite nyttig olja över maten eller något annat långt bättre alternativ än gainer.

L-Sami
2007-05-28, 11:34
Var skrev jag att personen skulle få näringsbrist? Och nej jag kan fortfarande inte förstå hur man kan föreslå en gainer vid annan tidpunkt än träning, då är det ju bättre att ringla lite nyttig olja över maten eller något annat långt bättre alternativ än gainer.

Jag drack malto till måltiderna när jag hade svårt att få i mig kalorier under bulken, när man ligger på överskott då kan mer kalorier komma ifrån näringsfattiga livsmedel om basen av kosten är nyttig annars. Man täcker näringsbehovet ganska lätt vid överskott, förutsätter att de mesta man äter är nyttigt då.

CoolHandLuke
2007-05-28, 11:39
Ätardagen behöver ju inte handla om att äta mycket. Det kan vara den dagen du _inte_ bokför, planerar etc. Bra för sociala evenemang där man inte vet riktigt vad det blir för mat och hur mycket. Ligger man på ökning så kan ju den dagen bli så att man äter mindre än vanligt.

Torsk_ole
2007-05-28, 17:19
Jag gissar att du redan nu har relativt fasta matvanor. Du håller din vikt bra och äter antagligen lagom. Ifall du nu vill gå upp i vikt tycker jag att du ska fortsätta äta normalt, men lägga till någonting som ger runt 200-300 kalorier. Långsam viktupgång kommer nog då.