handdator

Visa fullständig version : Stor hand = stor handstyrka?


tano
2007-05-27, 19:31
Av mina erfarenheter att dömma stämmer rubriken.

Som nu senast då jag har jobbat som ledsagare och killen hade större händer än mig. Ganska mycket större händer. Jag är 5 år äldre och tränat greppstyrka nu sedan februari. Killen tränar ingenting, och gör inget annat speciellt vad jag vet.

Nu hade jag med min gripper och visade den för honom. Det är en supergripper, så den var inställd på ett ungefärligt motstånd av Coc3. Kör tunga negativa med den belastningen.
Han tog den helt ouppvärmd och tryckte sånär ihop den. Kanske lämnade 0.5-1cm kvar.

Har också tidigare fått uppfattningen att stora händer innebär större handstyrka, men detta gjorde verkligen intryck på mig.
Själv har jag små händer, samt små fötter(39:or på 180 cm, alltså är jag av medellängd, men har under medellängd på fötterna). Inte för att detta stör mig på något sätt, jag har andra talanger, men jag blir bara nyfiken på hur detta med handstorlek och styrka hänger samman.

Beror det på att man naturligt får större muskler i handen när den växer sig längre, eller har det något med hävarmar att göra? Eller beror det på något annat?
Kan skillnaden utjämnas med mycket träning? Kan en med små händer bli starkare än en med stora fastän båda tränar lika mycket? (har själv tänkt köra hårt med greppstyrkan hela sommaren).

Förövrigt finns det någon fördel med små händer, alternativt små fötter? Stora händer är ju bra i många sporter som basket och brottning. Har även hört att det är svårt för folk med små händer i OL. Men bör ju finnas någon fördel med små ;)

Dela gärna med er av egna erfarenheter i frågan. Vill höra allt!


Ps. fan va viktigt ämne jag knåpat ihop :smash:

joriice
2007-05-27, 19:48
Det stämmer troligtvis. Jag har fått uppfattningen att de som har "stora" händer, även har tjockare handleder och tjockare fingrar, det är iallafall det jag tänker på när du skriver "stora händer".

Jag har själv små händer och märker att jag inte är så förbannat stark i handen, utan styrkan måste sitta i hela underarmen. Det är självklart att musklerna i underarmen jobbar med grippers och liknande, men en "stor" hand bör ha fördel då den även besitter större muskler/senor just i handen och kanske handleden.

tano
2007-05-27, 20:23
Det stämmer troligtvis. Jag har fått uppfattningen att de som har "stora" händer, även har tjockare handleder och tjockare fingrar, det är iallafall det jag tänker på när du skriver "stora händer".

Jag har själv små händer och märker att jag inte är så förbannat stark i handen, utan styrkan måste sitta i hela underarmen. Det är självklart att musklerna i underarmen jobbar med grippers och liknande, men en "stor" hand bör ha fördel då den även besitter större muskler/senor just i handen och kanske handleden.

Jo underarmen är viktigt för handstyrkan, men just varför stor hand är starkare förkalrar det inte.
Annars verkar det,precis som du säger, att händerna ofta blir större på både bredd och längd.

Allan
2007-05-27, 20:25
De flesta greppredskap är dessutom konstruerade för män med stora händer för män med stora händer

tntballe
2007-05-27, 20:31
Måste väl vara en fördel. Testa att lyfta något med smalt grepp jämfört med tjockt grepp och samma vikt. Tjocka är ju jobbigare. För nån med större händer blir då det alltid smalare jämfört med vad han kan greppa.

Man e lite smidigare när man ska pilla med små saker.

Zakath
2007-05-27, 20:32
Jag har medelstora händer, och fingrar kortare än medel (dock inte jättekorta, jag är fortfarande 189cm lång så allt är proportionerligt), trots detta fruktansvärda handikapp så höll jag ju Europa-rekordet i grippers i 6 månader som 17-åring.

Större händer är dock en fördel vid no-set och thickbar, utan tvekan. Man får bättre hävarm helt enkelt.

Din kompis har en bra grundstyrka! :thumbup: Men det är den sista centimetern som är absolut svårast.

tano
2007-05-27, 20:49
Jag har medelstora händer, och fingrar kortare än medel (dock inte jättekorta, jag är fortfarande 189cm lång så allt är proportionerligt), trots detta fruktansvärda handikapp så höll jag ju Europa-rekordet i grippers i 6 månader som 17-åring.

Större händer är dock en fördel vid no-set och thickbar, utan tvekan. Man får bättre hävarm helt enkelt.

Din kompis har en bra grundstyrka! :thumbup: Men det är den sista centimetern som är absolut svårast.

Intressant! Vad stängde du som gav dig rekordet? Bra jobbat iaf!

Tror också på det där med hävarm. Tränar mest för att få bra grepp för mark, men vill också kunna tvåla till de som vill köra fingerkrok. Någon som har något bra tips för att bli bättre i fingerkrok? förutom att köra fingerkrok då...

Ja han är verkligen stark i händerna. Undrar om han skulle svarat bra på träning, synd att man nog aldrig får veta...

Zakath
2007-05-27, 20:56
Intressant! Vad stängde du som gav dig rekordet? Bra jobbat iaf!


Tack! För övrigt så har Mart|n här på forumet rekordet nu, den jäveln. ;)

En 3,65 och 3,38 med vänstern stängde jag om jag inte kommer ihåg fel. Finns nog en tråd eller två om du söker på grepp em. :)

MateFeedKillRepeat
2007-05-27, 21:17
Hallå är det ingen som tänker på att ju större händer man har och längre fingrar så blir hävarmen större och då behöver man mindre kraft än om du har korta fingrar, fysiklektionen?? ;)

Hemi
2007-05-27, 21:22
Tror också på det där med hävarm. Tränar mest för att få bra grepp för mark, men vill också kunna tvåla till de som vill köra fingerkrok. Någon som har något bra tips för att bli bättre i fingerkrok? förutom att köra fingerkrok då...


Klippklättring
http://www.alainrobert.com/photostraining/traction.jpg

http://www.alainrobert.com

robertcop
2007-05-27, 22:24
http://www.alainrobert.com


Den killen är ju one of a kind

Dumleman
2007-05-27, 22:38
Det ena följer inte automatiskt av det andra. Det finns ju många med stora händer som har ett svagt grepp och vise versa men de med större händer kan greppa saker bättre.

En snubbe med ganska små händer men som ändå är hyfsat stark:
6Aa2ZJsF-FA

Lars-Börje
2007-05-28, 10:30
Klippklättring
http://www.alainrobert.com/photostraining/traction.jpg

http://www.alainrobert.com

Hmm! Hade varit intressant att veta hur en sådan kille tränar. Chin, klättring och gripper och inga ben?

tano
2007-05-29, 06:11
En snubbe med ganska små händer men som ändå är hyfsat stark:
6Aa2ZJsF-FA

Små händer?

hejhopp
2007-05-29, 07:07
Det ena följer inte automatiskt av det andra. Det finns ju många med stora händer som har ett svagt grepp och vise versa men de med större händer kan greppa saker bättre.

En snubbe med ganska små händer men som ändå är hyfsat stark:
6Aa2ZJsF-FA

Enorma händer ju! Killens handleder är större än mina fotleder ffs.

Diggler
2007-05-29, 09:59
handstyrkan i bendingen? Med de där handtagen var det mer som att böja kungsfjäder, starka pecs!

Liten Men Fet
2007-05-29, 11:03
handstyrkan i bendingen? Med de där handtagen var det mer som att böja kungsfjäder, starka pecs!

Handlederna måste nog vara fruktansvärt starka, det är inte bara bröststyrka i bending.

Muskelbyggaren
2007-05-29, 11:16
Det ena följer inte automatiskt av det andra. Det finns ju många med stora händer som har ett svagt grepp och vise versa men de med större händer kan greppa saker bättre.

En snubbe med ganska små händer men som ändå är hyfsat stark:
6Aa2ZJsF-FA

Hahahaha :hbang: :laugh:

Ojämnt klippt flattop frisyr, klotrunt huvud, canadaskjorta med sönderrivna armar, lönnfet och frustar djuriskt - det blir inte bättre! Magnificant bastard.

Diggler
2007-05-29, 12:14
Handlederna måste nog vara fruktansvärt starka, det är inte bara bröststyrka i bending.

Japp, men handled är inte hand, finns de som kan underarmscurla rent bizarra vikter (handledstyrka) men är inte alls i samma klass i greppet (handstyrka). Arne tex. :)

Dumleman
2007-05-29, 12:17
Stora handleder och underarmar ja men korta fingrar, eller är jag helt blind?

Liten Men Fet
2007-05-29, 14:46
Japp, men handled är inte hand, finns de som kan underarmscurla rent bizarra vikter (handledstyrka) men är inte alls i samma klass i greppet (handstyrka). Arne tex. :)

Jaja handled är inte hand men inte är det bröstmuskelatur heller. :smash:

Dumleman
2007-05-29, 15:08
Jaja handled är inte hand men inte är det bröstmuskelatur heller. :smash:
Vad vill du ha sagt med det? Man måste vara oerhört svag i bröstet och stark i handlederna innan det är bröststyrkan som är flaskhalsen i det snubben gör i filmen.

Zakath
2007-05-29, 18:01
Vad vill du ha sagt med det? Man måste vara oerhört svag i bröstet och stark i handlederna innan det är bröststyrkan som är flaskhalsen i det snubben gör i filmen.

Den där tekniken kräver faktiskt oerhört mycket bröststyrka, och förhållandevis lite handledsstyrka.

petersson
2007-05-29, 18:14
Den där tekniken kräver faktiskt oerhört mycket bröststyrka, och förhållandevis lite handledsstyrka.

Haha jag böjde nån halvlång järngrej i garaget i somras. Kändes rejält i tutorna.

Kabuto
2007-05-29, 18:32
Stora händer är inte = stor handstyrka

Lövbiffen
2007-05-29, 18:43
Japp, men handled är inte hand, finns de som kan underarmscurla rent bizarra vikter (handledstyrka) men är inte alls i samma klass i greppet (handstyrka). Arne tex. :)

Inte för att jag lyfter några "bizarra" vikter, men jag har iaf tagit 42kg i underarmscurl med hantel. Det med högerarmen. Däremot har jag aldrig stängt någon gripper tyngre än RB 180 :em:

Alexton
2007-05-29, 18:45
Jobbar själv med ett byggyrke och där finns mycket folk med små händer som har en otrolig styrka i dem. Korta fingrar men händerna är breda som dasslock...

huldz
2007-05-29, 21:33
Iggy Pop?
http://www.alainrobert.com/photostraining/traction.jpg

Baan
2007-05-29, 21:55
Har små händer och dålig greppstyrka känner jag. Funkar nog med din teori ;)

Hemi
2007-05-29, 23:07
Iggy Pop?


He, he, Iggy Pop skulle nog blivit en bra klättrare. Har tänkt på det förut. Mannen på bilden, Alain Robert även kallad Spiderman är känd som fasadklättrare. Han soloklättrar höga byggnader (och berg) världen över. Han är överhuvudtaget en mycket duktig klättrare. Om han själv är bra på fingerkrok vet jag inte för han väger nog inte så mycket.

Spiffy
2007-05-29, 23:19
Tack! För övrigt så har Mart|n här på forumet rekordet nu, den jäveln. ;)

En 3,65 och 3,38 med vänstern stängde jag om jag inte kommer ihåg fel. Finns nog en tråd eller två om du söker på grepp em. :)

Har inte Samuelsson stängt mer än det?

Zakath
2007-05-30, 00:11
Har inte Samuelsson stängt mer än det?

Jo, men inte under en tävling med 4 andra moment och samma regler. Men jag är övertygad om att han säkert skulle kunna stänga en tyngre gripper under de omständigheterna, synd att han aldrig tävlat i grepp. :( Men två lite mindre kända strongmen som tävlar/tävlat i grepp är Benny Wennberg och Kalle Lane.