handdator

Visa fullständig version : sammarbete mellan muskler!


Maaattias
2003-03-25, 09:23
tja!

Jag har hört massa olika om typ att man inte ska träna mage samma dag som rygg och inte typ framsida lår samma dag som baksida lår....

hur är det där egentligen? vilka muskler ska man inte träna samma dag`???

motivera....;)

shirunai
2003-03-25, 09:27
anledningen att man inte skulle träna framsida och baksida lår på samma dag är att ben är så snuskigt energikrävande. :cool:

dared
2003-03-25, 09:37
En anledning att träna dem tillsammans är att man inte behöver lika många övningar för baksida om man kör t ex 5 set knäböj.

Kör dem tillsammans och kommer fortsätta så :smokin:

Åse Columbus
2003-03-25, 12:08
Originally posted by dared
En anledning att träna dem tillsammans är att man inte behöver lika många övningar för baksida om man kör t ex 5 set knäböj.

Kör dem tillsammans och kommer fortsätta så :smokin:

den enda muskelgrupp som man får var försiktig med vart man lägger den är axlar tycker jag....

den är lätt att få övertränad....

annars har jag alltid fram o baksida ihop.......men klart ska man bygga upp en grov massa på ben så kan det ta på krafterna att ta både fram o baksida samma dag.....

åc

puppas
2003-03-25, 12:35
Originally posted by Åse Columbus
den enda muskelgrupp som man får var försiktig med vart man lägger den är axlar tycker jag....

den är lätt att få övertränad....



Berätta hur du menar där är du snäll. Tips är bra.

Survivor
2003-03-25, 12:56
Originally posted by Maaattias
hur är det där egentligen? vilka muskler ska man inte träna samma dag`???
Det spelar ingen roll, huvudsaken är att du har energi nog att genomföra passet.

Pudzianovski
2003-03-25, 13:05
Några fördelar med o träna fram/baksida ben eller triceps/biceps är att blodet behöver inte förflytta sig speciellt långt för musklerna i området är redan blodfyllda.

Man behöver heller då inte värma upp lika mkt även om man absolut inte ska skippa det helt.

Till skillnad mot om du skulle träna bröst och baksida ben ihop.

En annan fördel är att den delen av kroppen alltid får längre vila.
Dvs träna baksida ben och framsida tillsammans och du vilar sedan benen helt en vecka, beroende på när du tränar nästa gång.


ja. lite babbel.

Maaattias
2003-03-25, 13:29
Det är inga problem att jogga dagen efter man har tränat ben .. Jag har ingen träningsvärk och så!

Eller bryts musklerna ner då?

puppas
2003-03-25, 13:47
Originally posted by Maaattias
Eller bryts musklerna ner då?

Det är något som jag undrat länge också. Någon som har fakta ?

Pez
2003-03-25, 14:44
Originally posted by puppas



Berätta hur du menar där är du snäll. Tips är bra.

Åse syftar nog på att axlarna kopplas in mer eller mindre i alla övningar för överkroppen.

/pez

Åse Columbus
2003-03-25, 15:41
Originally posted by Pez


Åse syftar nog på att axlarna kopplas in mer eller mindre i alla övningar för överkroppen.

/pez

:thumbup:

Valrossen
2003-03-25, 21:54
Originally posted by Maaattias
Det är inga problem att jogga dagen efter man har tränat ben .. Jag har ingen träningsvärk och så!

Eller bryts musklerna ner då?

Har du inte träningsvärk dagen efter du har tränat ben så ska du gå tillväga på följande vis människa:

1.) KÖR MÅNGA SET TUNGA KNÄBÖJ
2.) öhh.. har du inte träningsvärk nu är det något allvarligt fel på dig

puppas
2003-03-27, 13:47
Jag har alltid träningsvärk dagen efter ett benpass.

Men, hur reagerar muskeln om man löper en mil dagen efter med träningsvärk ?

dared
2003-03-27, 16:26
För att återgå till tråden. Jag skulle nog inte träna bröst,axlar,tricep på samma pass.. har man lite tid och bara vill köra typ 2-split eller nått är det kanske bra men tricep/axlar behöver ju inte villa lika mycket som bröst.

bäst tycker jag är t ex
Mån: bröst tors: axlar/tricep

Samma med bicep/rygg

ex. Mån: Bicep tors eller fre: rygg

YTS
2003-03-28, 22:42
Värsta tänkbara kombination jag vet är bröst, axlar och biceps, samma dag. Grymt ont framsida axlar man får.


YNGVE

Survivor
2003-03-29, 11:23
Originally posted by YTS
Värsta tänkbara kombination jag vet är bröst, axlar och biceps, samma dag. Grymt ont framsida axlar man får.
YNGVE
Hmm... Har för mig att du skrev i någon annan "tråd" att du bara tränar grepp och inget annat.
Hur kan du då veta detta? Gissar du bara , eller tar du det utifrån andras erfarenheter?

YTS
2003-03-29, 20:09
Jag är 40 år i år, så jag har hunnit med en hel del annan träning innan jag började med greppstyrka, cykel, löpning, kulstötning och styrketräning. Jag har alltså testat själv.

Yngve

Survivor
2003-03-29, 20:39
Aha.. :em: