handdator

Visa fullständig version : 60-års gåva till föräldrar som behöver motion


armco
2007-05-27, 16:57
Mina föräldrar fyller 60 och de är definitivt i behov av motion och ändring av livsstil. De äter gott och åker bil..ni vet säkert hur det kan bli.

Det som de behöver är en "spark i röven" för att komma igång så de kan pensioneras med god hälsa och kondition.

Det jag har tänkt mig är ett "paket" där de skulle först och främst få en fullständig medicinsk genomgång som skulle få dem att inse realiteterna. Därefter har jag tänkt mig att de skulle få besöka en näringsfysiolog & personal trainer som skulle lägga upp ett program för dem. Det borde dessutom vara någon sorts uppföljning så att de inte får en god start men slutar efter ett tag.

Mina föräldrar bor i Västerås. Var skall jag börja? Vem skall jag kontakta?

jakke
2007-05-27, 17:56
Anna Skipper

dumstrut
2007-05-27, 18:00
Ge dem en hund. Varför skulle de uppskatta en fullständig medicinsk genomgång osv? Få papper på hur usla de är? Ge dem en golden retriever ist.

tossefar
2007-05-27, 18:03
Ge dem en fin flaska vin istället. Det är inte upp till dig att bestämma hur och när de avslutar sina liv.

Achryl
2007-05-27, 18:06
Ge dem en fin flaska vin istället. Det är inte upp till dig att bestämma hur och när de avslutar sina liv.

Men lol, klart han som son har rätt att pusha sina föräldrar att må bättre

tossefar
2007-05-27, 18:07
Men lol, klart han som son har rätt att pusha sina föräldrar att må bättre

Trots att de uppenbarligen inte vill? Lyllos dem.

Achryl
2007-05-27, 18:12
Trots att de uppenbarligen inte vill? Lyllos dem.

Han vill ju till och börja med få upp ögonen på dem. De tillhör ju den delen av generationen som kanske inte hajjar riktigt att smör kan vara farligt och sånna grejer. Tycker det är en aldeles ypperlig idé att försöka få igång dem. Jag tjatade på mina föräldrar att skaffa bredband. De var negativa i början men nu berättar mamma om hur tacksam hon är att jag tjatade. Jag tror det här är en liknande situation. (Och jävlar vad det här inlägget kändes overkill :D)

armco
2007-05-27, 18:18
Tack för svaren. Jag bryr mig och är orolig över deras hälsa och en flaska vin låter som en temporär lösning. Tossefar, i din visdom har du helt rätt att ingen av oss beslutar över hur vi slutar våra liv, nu är det dock inte fråga om det. Hur vet du förresten att de inte vill det? Vet du överhuvudtaget hur många gånger mina föräldrar försökt men det har aldrig blivit av?

Dumstrut, vid den åldern, eller i vilken ålder som helst, är det väldigt lönsamt att göra medicinska kontroller med jämna mellanrum. En hund har de haft men en hund begränsar också på rörelsefriheten.

Jakke, tack för att du svarade på frågan.

dumstrut
2007-05-27, 18:39
Dumstrut, vid den åldern, eller i vilken ålder som helst, är det väldigt lönsamt att göra medicinska kontroller med jämna mellanrum. En hund har de haft men en hund begränsar också på rörelsefriheten.


Inte vet jag vilken ras de haft, men att en hund begränsar rörelsefriheten vette fan...

armco
2007-05-27, 19:24
Det är betydligt svårare att åka på resa. En hund är oberoende uteslutet.

mangemani
2007-05-27, 19:32
ge dom varsin halvtrasig stol,be dom sätta sej på dom och *krash* stolen går sönder och dom fattar då poängen:p.

närå,inte vet jag,ett gymkort kanske?prata med närmaste gym och se om dom kan fixa PT åt dom...fixa ett komplett startpaket åt dom.
men kom ihåg,vill dom inte det här själva,så är det helt lönlöst att du ens försöker.