handdator

Visa fullständig version : Hur tränar de som håller på med Breakdance?


UrkProductions
2007-05-27, 16:43
Typ som B-Boy Junior! Hur tränar såna som han? Är det kroppsvikt som gäller hela tiden eller?

http://youtube.com/watch?v=_UeOdqjB_7k

UrkProductions
2007-05-27, 17:03
Tex. Armhävningar utan ben, stå på händerna med en hand endast plus att snurra omkring osv! Allt så att man blir otroligt stark på att lyft kroppen på all vis! Hur tränar man då?

Thaiboxarn
2007-05-27, 17:09
du måste vara så lätt som möjligt men sammtidigt så stark som möjligt, träna enbart överkroppen och skit i benen, på så sätt behöver man inte bära upp ett par rejäla stockar och den totala vikten sänks, träna så att du får otroligt starka triceps skulle väll vara ett tips

Träna t.ex. press övningar, simulerar ju att man pressar upp sig själv

UrkProductions
2007-05-27, 17:12
Men sedan jag började träna tungt så har jag blivit mycket svagare för min kroppsvikt! Nu kan jag knappt göra armhävningar när jag står på händer längre och kunde det typ 7 reps förr.

Thaiboxarn
2007-05-27, 17:14
Men har du gått upp mycket i vikt då? Har du fått större ben,
Idialet för att kunna göra som han är väll att ha liten kropp med enorma armar

UrkProductions
2007-05-27, 17:18
Gått upp 7 kilo sedan 4 månader. Ska sluta med det när jag nått 20 - 20.5 i bmi. (ligger på 19,3 nu) och börja köra kroppsvikt mycket.

UrkProductions
2007-05-27, 17:23
(om det nu är så man blir stark för sin vikt)

Thaiboxarn
2007-05-27, 18:09
okej, det är väll som du säger, att träna mkt med sin kropps vikt, men jag tror att det är bra att variera med att köra på gym också:thumbup:

Rahf
2007-05-27, 20:04
Olympiska lyft för explosivitet. Avancerade övningar för kroppsvikten gäller. Vill man bli duktigare på att vara bboy så måste man dock träna det MER än man tränar annat. Färdigheter kommer från nötning, nötning och än mer nötning.

Hemi
2007-05-27, 21:52
Under min capoeiratid på 90-talet körde vi ingen annan träning alls just, utanför det som hade någonting direkt med capoeira och dess rörelser att göra. Samma gäller för klättringen jag håller på med nu. Det är olika men för att bli starkare i klättring klättrar man. För att bli bättre på capoeira tränar man capoeira. Capoeira påminner mycket om breakdance och har möjligen samma rötter. Det finns undantag men nånstans hittar man en slags logaritm för om styrketräningen osv utanför sporten tillför eller slöar ned utvecklingen. Jag vet inte mycket om brekdance men vad jag vill säga är att det nog är bäst att söka sig till likasinnade och lära av varandra. Dock har jag väldigt svårt att se att tyngdlyftningsövningar på något enda sätt skulle vara negativt utom möjligen att det skulle förta tid.

Läste ett inlägg för ett tag sedan som har med din tricking att göra, Rahf av Jujimufu:

"Tricksters shouldn't do plyos. It's mostly a waste of your time because tricking is plyometric training (fancy and technical plyometric training)…"

Det får givetvis stå för honom.

http://www.trickstutorials.com/forum/showthread.php?p=425904

pony
2007-05-27, 21:55
Olympiska lyft för explosivitet. Avancerade övningar för kroppsvikten gäller. Vill man bli duktigare på att vara bboy så måste man dock träna det MER än man tränar annat. Färdigheter kommer från nötning, nötning och än mer nötning.

Word. Man tränar det man vill bli bra på. En gymnast går inte till gymmet och lyfter skrot mer än han gymnastiserar. Visst ser en del av de där grejerna otroliga och imponerande ut och man tänker "Hur i helvete..?"
...och inte för att påstå att man inte måste vara stark men det är en helvetes massa teknik också. När rörelsen sitter i ryggmärgen och inte i huvudet så börjar man dansa smart istället för tungt. Om du förstår vad jag menar.

Rahf
2007-05-27, 21:59
Det är oftast ingenting som släpper och sen är man svinduktig. Förbättringar kommer flytande eller etappvis och etapperna är små samt många. Man gör förbättringar hela tiden men samtidigt måste man hålla en viss konstant i det hela. Bboying är inte som att cykla, det sitter inte som gjutet när man väl kan det.

Hemi
2007-05-27, 22:03
Du hade kanske varit i det forumet själv förresten. Breakdanceforum borde det finnas gott om.

Hemi
2007-05-27, 22:09
[…]Bboying är inte som att cykla, det sitter inte som gjutet när man väl kan det.

Låter som Capoeira, jag skulle sitta på arslet direkt idag.

formula4shape
2007-05-27, 22:23
http://youtube.com/watch?v=Ggj3b923reU&mode=related&search=

Sjuka!

pony
2007-05-27, 22:28
Jag kan inte fatta att folk drar fram cykeljämförelsen än. Inte ens det är sant! De flesta fysiska förmågor är färskvara.
Men om man jämför en nybörjare med en semiavancerad utövare kan man klart se att den senare sällan engagerar fler muskler än nödvändigt (men däremot kanske engagerar muskler nybörjaren inte ens har kontroll över). Det var mer det jag menade...

Rahf
2007-05-27, 22:28
Låter som Capoeira, jag skulle sitta på arslet direkt idag.

Samma sak med tricking. Det gäller att nöta, nöta och fortsätta nöta. Just nötning är nånting som är synonymt med dessa aktiviteter, större delen av dagarna spenderas säkert till att träna och ha kul med det.

Den är är väldigt imponerande också

nXhLT9mpDzc

Rahf
2007-05-27, 22:34
Jag kan inte fatta att folk drar fram cykeljämförelsen än. Inte ens det är sant! De flesta fysiska förmågor är färskvara.
Men om man jämför en nybörjare med en semiavancerad utövare kan man klart se att den senare sällan engagerar fler muskler än nödvändigt (men däremot kanske engagerar muskler nybörjaren inte ens har kontroll över). Det var mer det jag menade...

Att cykla är någonting som folk kan i större eller mindre utsträckning när de väl lärt sig att göra det utan stödhjul. Det spelar ingen roll om du inte har cyklat på 5 år, när du väl sätter dig och vinglar till under de första sekunderna så flyger du fram som om ingen tid alls har gått.

När det kommer till sådana här färdigheter så kommer skillnaden vara stor om du har haft ett långt uppehåll (obs! Nu snackar vi ett flertal månader eller år).

pony
2007-05-27, 22:51
Att cykla är någonting som folk kan i större eller mindre utsträckning när de väl lärt sig att göra det utan stödhjul. Det spelar ingen roll om du inte har cyklat på 5 år, när du väl sätter dig och vinglar till under de första sekunderna så flyger du fram som om ingen tid alls har gått.

Det är det jag inte håller med om. Jag har fått lära mig att cykla två gånger och tror bestämt att det måste finnas fler som är lika dåliga :em:

Dumleman
2007-05-27, 22:56
Jag håller med Pony här om att cykla är så mycket mer än att kunna hålla balansen på två hjul. För den som inte är insatt, vilket jag iofs. inte är, så framstår kanske cykling som något enkelt men det går nog att skriva flera böcker om hur man ska cykla.

vesterberg
2007-05-27, 23:18
hans jävla armar utan att ha benen i marken är fan det sjukaste jag sett. speciellt när han gör det helt åt fel håll, med magen upp.

Konsultfet
2007-05-28, 00:04
Låg vikt i benen eftersom allt tungt görs med armarna om man kör som bboy junior. Jag tror att bästa sättet att bli bra är helt enkelt att breaka hela tiden, styrketräning ger dig massa du egentligen inte vill ha. Titta på junior till exempel, visst är killen stark, men inte stor.

formula4shape
2007-05-28, 02:13
Det är det jag inte håller med om. Jag har fått lära mig att cykla två gånger och tror bestämt att det måste finnas fler som är lika dåliga :em:

Det finns alltid undantag men man behöver ingen direkt talang för att cykla.

Mantus
2007-05-28, 03:13
Word. Man tränar det man vill bli bra på. En gymnast går inte till gymmet och lyfter skrot mer än han gymnastiserar. Visst ser en del av de där grejerna otroliga och imponerande ut och man tänker "Hur i helvete..?"
...och inte för att påstå att man inte måste vara stark men det är en helvetes massa teknik också. När rörelsen sitter i ryggmärgen och inte i huvudet så börjar man dansa smart istället för tungt. Om du förstår vad jag menar.

Beror ju visserligen på vilken sorts gymnast han/hon är. Inom truppgymnastik brukar iaf de mer seriösa träna på gym ett par gånger i veckan+ fyra- fem pass eller mer specifik truppträning självklart.

Mantus
2007-05-28, 03:22
Det är det jag inte håller med om. Jag har fått lära mig att cykla två gånger och tror bestämt att det måste finnas fler som är lika dåliga :em:

Jag kan nog ärligt säga att jag tror de flesta kan cykla när de väl lärt sig det. Kan inte tänka mig att ca fem-sex års uppehåll skulle få dig att behöva lära om cykling förutom hos de som har motoriska svårigheter. Däremot kanske du inte kan cykla utan händerna på styret efter några års uppehåll. Dvs den inneboende grundförmågan försvinner inte men finliret gör det. JAg kan som ett exempel som innehar relevans säga att min flickvän slutade med truppgymnastiken för tre år sedan men har sedan dess hållit sig i god form och hon gör fortfarande flickisar och volter obehindrat. Däremot försöker hon sig självklart inte på en dubbelvolt som hon gjorde förr i tiden. Så grundförmågan sitter nog ofta kvar (om de fysiska förutsättningarna dvs styrka och kondition är på liknande nivå som förut.) det är bara finliret som behöver tränas in igen.

ilikeu
2007-05-28, 10:35
jag e breakare , och kan säga att man ska träna på alla kvalitéer .. explosivt,uthållighet,kordination,balans etc. men för att bli som junior så e det flera år av gym,break & stretch.

UrkProductions
2007-05-28, 12:54
Det jag ska försöka träna på är att kunna stanna i konstiga lägen! Tex göra armhävningar utan ben.

Hemi
2019-01-29, 04:59
Ja hur gar det, hur tranar ni nufortiden?
Bumpar en trad fran tiden da mobilkamerorna fortfarande inte var sa bra, med ett klip fran annu aldre tider...

0zu0dmom4og

Diomedea exulans
2019-01-29, 07:28
Det jag inte fattar är hur man kan bli så stark utan att få stor massa. Till och med gymnaster har enorma biceps.

ilikeu
2019-01-29, 10:37
Om du vill bli stark för att breaka, så är det bra att köra allt med egen kroppsvikt. Jag har själv breakat i 16 år.
Och just med breaking så krävs det en del styrka men om du får till momentum och kroppskontroll så kommer du att märka att det inte behövs så mycket styrka.

HenrikJ
2019-01-29, 12:14
Jag funderar på hur mycket man kan spara i vad gäller träning av råstyrka om man har sån extrem kroppskontroll som många breakare (och dansare öht) har. Antagligen en hel del.

Hemi
2019-01-30, 04:44
Om du vill bli stark för att breaka, så är det bra att köra allt med egen kroppsvikt. Jag har själv breakat i 16 år.
Och just med breaking så krävs det en del styrka men om du får till momentum och kroppskontroll så kommer du att märka att det inte behövs så mycket styrka.

Coolt att du har dansat sedan denna traden och innan. Jag har hort att man utgar fran mitten, tyngdpunkten i mitten...? I calisthenics/kroppsviktstraning gor jag sa nar det galler styrka, vrider in kraften som en blackfisk som drar mot sig. Pressa ev, men fortfarande nagot mot mitten. Forestaller mig breakdance som lite samma men att man later lemmarna fara ut fran mitten i stallet, fast styrkan utgar fortfarande fran mitten..?

Kan inte breakdance men gillar att hoppa in pa saker jag inte kan, man kan ju alltid fortsatta och fatta vad mycket man har att jobba pa, ett helt liv av rorliga PBn,

zyzolol
2020-05-03, 02:37
När jag var liten brukade jag åka Inlines i Street, Ramper och Breakdansa mycket,
Såg ut som en grekisk gud, 8-pack etc. och aldrig satt min fot på ett gym.

Om jag fick gissa, så var mängden i volym som i för övrigt var gigantisk av alla misslyckade & lyckade tricks(varje dag) en väldigt avgörande faktor, precis som vid vanlig styrketräning är volym A & O för din utveckling oavsett om du kör tungt eller mycket.

tl;dr:
Vill du enbart se Gigantisk ut så håll dig till gym.
Vill du se "aesthetic" snygg ut, räcker det med att bara fortsätta nöta t.ex. Powermoves i Breakdancing. :D

zyzolol
2020-05-10, 18:31
Q69nII2xTXk