handdator

Visa fullständig version : Träna ryggen på bästa sätt?


StarkeMats
2007-05-27, 16:32
Exakt som topic lyder. Är intresserad av ett bra (schema) för ryggen. Hur bygger marklyft ryggen för att det känns ju mest i nederdelen av ryggen när man kör den övningen? Skriva gärna förslag på bra övningar för ryggen så jag kan variera.

Raggis
2007-05-27, 16:35
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

StarkeMats
2007-05-27, 16:36
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Raggis, den sidan har jag sett fast det hjälper mig dock inte.. är mer ute efter spcifika övningar, ex: börja med marklyft 3x10 osv sen går du vidare och kör chins, osv.. bra övningar där.

major Pectoralis
2007-05-27, 16:39
Exakt som topic lyder. Är intresserad av ett bra (schema) för ryggen. Hur bygger marklyft ryggen för att det känns ju mest i nederdelen av ryggen när man kör den övningen? Skriva gärna förslag på bra övningar för ryggen så jag kan variera.

1) Lyftövning, t.ex. marklyft. Bygger ryggresarna: quadratum lomborum, erectorerna etc.
2) Roddövning/roddövningar, t.ex. skivstångsrodd, T-bar-row, bent-over-row. Bygger lats och bröstrygg. Kan även köras med höftextension varpå det även tränar ryggresarna.
3) Vertikal drag: chins, latsdrag etc. Bygger lats och eventuellt en del på bröstryggen om man man möter draget med bröstet.
4). Övning med raka armar, t.ex. Pullover, "bent-over-hantelrodd med raka armar", latsdrag med raka armar. Tränar latsen utan att belalsta armböjarna.

StarkeMats
2007-05-27, 16:43
1) Lyftövning, t.ex. marklyft. Bygger ryggresarna: quadratum lomborum, erectorerna etc.
2) Roddövning/roddövningar, t.ex. skivstångsrodd, T-bar-row, bent-over-row. Bygger lats och bröstrygg. Kan även köras med höftextension varpå det även tränar ryggresarna.
3) Vertikal drag: chins, latsdrag etc. Bygger lats och eventuellt en del på bröstryggen om man man möter draget med bröstet.
4). Övning med raka armar, t.ex. Pullover, "bent-over-hantelrodd med raka armar", latsdrag med raka armar. Tränar latsen utan att belalsta armböjarna.

De va exakt detta jag var ute efter! Klockrent! Tack så mycket

Rahf
2007-05-27, 20:25
Majoren, är inte bent-over-row och stångrodd samma övning?

Sniggel
2007-05-27, 20:31
Majoren, är inte bent-over-row och stångrodd samma övning?

Bent-Over-Row är Stångrodd, men det finns fler övningar som också är Stångrodd. Stångrodd behöver alltså inte vara Bent-Over-Row.