handdator

Visa fullständig version : Resultat av överätning

tigerofsweden
2007-05-27, 15:08
Satt och fundera på en sak idag
Säg att man en dag äter 2000 kcal över sitt dagsbehov, när ser man resultatet av det på kroppen, går det ens att besvara?

Englund
2007-05-27, 15:49
Satt och fundera på en sak idag
Säg att man en dag äter 2000 kcal över sitt dagsbehov, när ser man resultatet av det på kroppen, går det ens att besvara?

Ett överskott på 2000 kcal är knappt ett överskott.

überstarken
2007-05-27, 15:54
Ett överskott på 2000 kcal är knappt ett överskott.

motsvarande ca 2kg fett per vecka... Hur mycket överskott ska det vara för att du ska kalla det överskott då? :confused:

nutz
2007-05-27, 16:07
motsvarande ca 2kg fett per vecka... Hur mycket överskott ska det vara för att du ska kalla det överskott då? :confused:

Mätperioden var ett dygn.

Sniggel
2007-05-27, 16:09
Ja magen kommer att vara väldigt "belåten" just den dagen och förmodligen puta ut något. Men det försvinner nog efter ett dygn.

überstarken
2007-05-27, 16:10
Mätperioden var ett dygn.

Jaha, missförstod visst frågan, jag trodde han menade om man ligger på 2000 kcal överskott varenda dag ;) Ursäkta jag är lite off idag :D

tigerofsweden
2007-05-27, 16:29
Ja magen kommer att vara väldigt "belåten" just den dagen och förmodligen puta ut något. Men det försvinner nog efter ett dygn.

Ah naturligtvis :) Du säger det kommer försvinna, vad menar du då? Ett överskott är ju ett överskott som inte försvinner såvida man inte ligger på energiunderskott dagarna efter. Jag undrar när överskottet lagras som kroppsfett?! :)

Cerberus
2007-05-27, 17:18
nä 2000kcal syns inte efter en dag, möjligtvis om man är i tävlingsformk då, så lär det synas.

myling
2007-05-27, 17:56
Ah naturligtvis :) Du säger det kommer försvinna, vad menar du då? Ett överskott är ju ett överskott som inte försvinner såvida man inte ligger på energiunderskott dagarna efter. Jag undrar när överskottet lagras som kroppsfett?! :)

Men om du äter +2000 kcal en dag och lägger på dig exempelvis (har ingen aning) 30 g fett så blir ju dina följande dagar med normalt ätande ett eniergiunderskott jämfört med ätardagen, så dina +2000 en dag borde inte märkas. De "30 grammen" försvinner. Om du förstod mitt snurrande... :Virro

Sniggel
2007-05-27, 19:41

Kan tänka mig nåt av följande scenarion:

Din energi ökar för att anpassa sig till maten du åt och du äter som vanligt de nästkommande dagarna och förbränner på så vis bort överskottet (oavsett hur det är lagrat) efterhand

Du blir mindre hungrig nästkommande dagar (och du lyder hungern) och blir därför av med överskottet (oavsett hur det är lagrat) på någon dag eller fyra

Din kropp kompenserar inte för överskottet och du behåller de 2000 kcal och är därför ungefär 1 hg fetare med något större glykogennivåer än normalt. Trots de större lagrena av glykogen gör du inte av med mer energi när du rör dig vilket leder till att du förbränner mindre fett under en period tills att glykogennivåerna är "normala" igen (ytterligare 50-100g fett utöver vad du hade förut sparas under denna tid)
(det här sista scenariot är väldigt ungefärligt)

Rahf
2007-05-27, 20:27
Statistiskt så händer knappt nånting. Praktiskt så kommer du känna dig mätt och stinn ett bra tag samt sitta på skithuset en god stund under den efterföljande morgonen.