handdator

Visa fullständig version : Kompis på sjukhus


shut teh face
2007-05-27, 13:50
Vi var fyra killar som gick hem från krogen (jag och en till drack ej) i Upplands Väsby och klockan var cirka 04.00. När vi är 100m ifrån första stoppet (där en av oss bodde). Kommer det fram ett gäng och ponerar att vi har sagt något om dem, jaha tänkte man direkt. Idioter på gång.
De var 6-7 stycken och 18 år. Fulla som svin. Och började direkt att tjafsa med oss.
Vi tog alla en varsin smäll men behåll lugnet, vi försökte lugna ned dem och det lyckades ganska bra, men 5 sekunder senare så gick de roidrage. :(
De hoppade jämnfota på min polares huvud och sparkade honom i ansiktet, denna kille är nästan två meter och går på boxning. Det var som att slåss med träd dessa. De var höga på ecstasy fick vi veta i efterhand ..

Hur som helst hände det massor med saker men värt att nämna för er som vill höra att de fick lite ont: Min kompis gick och hämtade ett svärd (han lavjar) som var av järn och riktigt tungt, han lät skidan vara på. Det var han som blev hoppad på huvudet så han var inte lugn med svärdet och de fick åka in ganska omfattande till sjukhus. :)

Polisen kom (efter en lång tid) och det är upp till åklagaren nu om han ska åtala. Det handlar om olaga hot, misshandel, grov misshandel, stöld, skadegörelse. Och förhoppningsvis för drogerna.

Kompisen ska opereras idag och det kommer gå bra. Vi hade dock tänkt gå ett gäng idag på potc tre, 10 personer. Och det känns inte kul att han inte får gå med oss när vi sett fram emot detta länge. :(

Ryska_raketen
2007-05-27, 13:51
Tråkigt att höra :( frågan är varför ni lät honom hoppa på erans kompis huvud?

KlopFer
2007-05-27, 13:52
okej, men svärd? vart fick han det ifrån?

shut teh face
2007-05-27, 13:53
Tråkigt att höra :( frågan är varför ni lät honom hoppa på erans kompis huvud?
Jag ringde polisen men då kom tre av dem och tog telefonen (därav stölden). Jag gick direkt hem till kompisen och ringde polisen.

Ingen av oss visste att de hade gjort detta förrens i efterhand. :(

Ryska_raketen
2007-05-27, 13:54
Jag ringde polisen men då kom tre av dem och tog telefonen (därav stölden). Jag gick direkt hem till kompisen och ringde polisen.

Ingen av oss visste att de hade gjort detta förrens i efterhand. :(

Okey. Men ni vet vilka dom är ? Men du menar att du inte visste detta trots att alla ni 4.a stod och tog emot varsin smäll?

shut teh face
2007-05-27, 13:54
okej, men svärd? vart fick han det ifrån?
Hehe, det är hans. Han lavjar och är med i många föreningar som sysslar med vikingasaker (..ja).

Det är det enda roliga vi fått ut av detta och kan skämta om med varandra. När polaren kommer springande med ett svärd och det enda som fattades var "this is sparta" :D

shut teh face
2007-05-27, 13:56
Okey. Men ni vet vilka dom är ? Men du menar att du inte visste detta trots att alla ni 4.a stod och tog emot varsin smäll?
Det hände lite saker där i mellan, den där smällen fick vi i början. Det skrev jag bara för att vi fortfarande inte hade börjat slå tillbaka.

Ja, de är allihopa gripna nu.

Kwon
2007-05-27, 13:59
shut the face, låt ALDRIG någon hoppa på en kompis huvud!

Trots att de var höga på extacy så går det att försvara sig.

De kanske ej reagerade på era slag och hade hög tolerans men lyfter deras ben från marken så ramlar de som vanliga människor, extacy eller ej!

Kasta er mot gynnarna och ta ner dom på marken för att undvika att de sparkar/hoppar på hans huvud.

Självklart är 6-7 VS 4 inte så fördelaktigt för er och jag antar att ni var för fulla för en hit/knuff-n-run för att komma därifrån.

Tråkigt att höra trots allt shut.

Svärdet kändes dock onödigt, men som sagt, i stridens hetta blandat med alkohol så kan vad som helst hända.

Jag har många svärd men jag skulle aldrig tänka mig att springa hem och hämta ett svärd, även om en vän blivit brutaliserad på detta sätt.

KlopFer
2007-05-27, 13:59
Hehe, det är hans. Han lavjar och är med i många föreningar som sysslar med vikingasaker (..ja).

Det är det enda roliga vi fått ut av detta och kan skämta om med varandra. När polaren kommer springande med ett svärd och det enda som fattades var "this is sparta" :D

Hiro Nakamura*whistle*

shut teh face
2007-05-27, 14:02
shut the face, låt ALDRIG någon hoppa på en kompis huvud!

Trots att de var höga på extacy så går det att försvara sig.

De kanske ej reagerade på era slag och hade hög tolerans men lyfter deras ben från marken så ramlar de som vanliga människor, extacy eller ej!

Kasta er mot gynnarna och ta ner dom på marken för att undvika att de sparkar/hoppar på hans huvud.

Självklart är 6-7 VS 4 inte så fördelaktigt för er och jag antar att ni var för fulla för en hit/knuff-n-run för att komma därifrån.

Tråkigt att höra trots allt shut.

Svärdet kändes dock onödigt, men som sagt, i stridens hetta blandat med alkohol så kan vad som helst hända.

Jag har många svärd men jag skulle aldrig tänka mig att springa hem och hämta ett svärd, även om en vän blivit brutaliserad på detta sätt.
Nej, hade jag vetat om detta hade jag direkt gripit in!! Kan jag lova.
Grejen var att det bara var två av dem som verkade intresserade av att slåss med min stora vän, min kompis tog hand om dessa ganska omfattande och då blev vi mer eller mindre upptagna med de andra. Då hade vi ingen koll på att en tredje person gav sig in i andra fighten. Och vad jag har förstått så kom de in bakom en gård med stängsel, och där nere låg han. :(

Achryl
2007-05-27, 14:10
Svärdslagsmål, liksom, vars är världen på väg? Hoppas det löser sig för killen och att ni inte åker dit för hårt själva.

Dav0d
2007-05-27, 14:10
Säker att det var E? Man bli ju absolut inte våldsam av det.
Nåja bra att ni är civliserade och inte hämnas, tror inte jag skulle klarat av det. Skulle nog dragit någon barnslig hämnd på hela jävla gänget gånger 10.

Tigerkotten
2007-05-27, 14:11
Alltså jag hajjar inte riktigt alls.

Eran kompis blev hoppad i huvudet, sen hämtade han svärdet och slog dem korrekt?

Är det han som ska bli åtalad? Eller de där saker du skrev är saker som de blir kanske åtalade för? Är ju bra om er kompis slipper undan, då det var de som började allt tjaffs.


Men som sagt ni var 4 och de 6-7 och fulla som faen, borde kanske stått upp bättre i början. Men men det är en annan sak.

dumstrut
2007-05-27, 14:19
Svärd? Tur han inte hade murbräcka & pilbåge också. Rena rama Gladiatorerna

shut teh face
2007-05-27, 14:21
Alltså jag hajjar inte riktigt alls.

Eran kompis blev hoppad i huvudet, sen hämtade han svärdet och slog dem korrekt?

Är det han som ska bli åtalad? Eller de där saker du skrev är saker som de blir kanske åtalade för? Är ju bra om er kompis slipper undan, då det var de som började allt tjaffs.


Men som sagt ni var 4 och de 6-7 och fulla som faen, borde kanske stått upp bättre i början. Men men det är en annan sak.
Japp.

Nej de är de som ska bli åtalade. Min polare gjorde ju det i självförsvar.

Jo vi borde i efterhand först och främst försökt dra iväg bara, springa.
Men vi fegade ur när de hade skruvmejslar, och helt klart var riktigt riktigt idioter.

mini
2007-05-27, 14:24
Att springa hem och hämta svärd tycker jag är ett ganska tveksamt fall av självförsvar. Han borde också åka dit.

Hades
2007-05-27, 14:24
Han gick hem, hämtade ett svärd, och gick tillbaka - i självförsvar?!?

Edit: Som sagt...

shut teh face
2007-05-27, 14:26
Ja det blir fel när man inte skriver heeela historian.

Kompisen tog sig loss, sprang hem och hämtade ett svärd, ja. I samma veva var de ju efter honom (och oss). Och när han kom ut med svärdet var det ju ett scenario att försvara sig i. Så ja, det blir självförsvar. :)

Skidan satt kvar på svärdet (som jag skrev). Men det är tungt.

Kwon
2007-05-27, 14:26
Men vi fegade ur när de hade skruvmejslar (!), och helt klart var riktigt riktigt idioter.

(!)

Och då trappades det upp med svärd! Where is this world coming to!

EDIT: Jaha, så skidan var kvar! Då missförstod jag!

coxie
2007-05-27, 14:27
Japp.

Nej de är de som ska bli åtalade. Min polare gjorde ju det i självförsvar.

Jo vi borde i efterhand först och främst försökt dra iväg bara, springa.
Men vi fegade ur när de hade skruvmejslar, och helt klart var riktigt riktigt idioter.

Förjävligt allt som hänt men har svårt att förstå hur det kan vara självförsvar att gå hem och hämta ett vapen för att sedan återgå till att slåss. Spontant tror jag att din polare kommer åka dit ganska hårt iom svärdet.

Stoltz
2007-05-27, 14:29
Hm, är jag den ende som itne ser det otroliga med att han hämtade ett svärd?
Ok, gradvis overkill, men han hade precis blivit misshandlad och hans polare stod kanske på tur, och han ansåg sig i sitt dåvarande tillstånd inte förmögen att slå ner någon utan hjälp - Därför springer han hem snabbt som sjutton (100 m om jag förstod det rätt) och hämtar ett svärd han kan hantera, och låter skidan vara på så att det fungerar mer eller mindre som en jävligt hård klubba.

Hade inte ni tagit till sådant om era kompisar befann sig i den farozonen efter att ni själva hade blivit misshandlade av samma gäng?

Hur som helst, jag hoppas din kompis blir bra och att de åker dit så det smäller om det.

KlopFer
2007-05-27, 14:30
(!)

Och då trappades det upp med svärd! Where is this world coming to!


Save the cheerleader, save the world.

Tigerkotten
2007-05-27, 14:30
Slogs ni fortfarande när han kom tebax? Eller tog han hand om de själva? Var iofs jäkligt nära 100meter, bra att han verkade vara snabbare än de då så de inte kom in också.

shut teh face
2007-05-27, 14:32
Jo precis som ovan.

Vi har även talat med polisen och jurister och de hade skruvmejslar. Vi hade i princip kunnat göra hur mycket som helst utan att få problem. De hotade oss dessutom. I försvarssyfte så är hans svärd ingenting - det har vi kollat upp.

De är dömda sen tidigare, inte vi. Det är de som åker dit. :)

shut teh face
2007-05-27, 14:32
Slogs ni fortfarande när han kom tebax? Eller tog han hand om de själva? Var iofs jäkligt nära 100meter, bra att han verkade vara snabbare än de då så de inte kom in också.
Han tog hand om det jo.
Ehm, jag var precis på väg att få tokspö så kom han sparta-style.
De andra två var någon annanstans och fick spö.

mini
2007-05-27, 14:33
..sprang hem och hämtade ett svärd, ja. I samma veva var de ju efter honom (och oss). Och när han kom ut med svärdet var det ju ett scenario att försvara sig i. Så ja, det blir självförsvar. :)

Mja, han hade inte behövt gå tillbaka ut, han hade kunnat vänta ut polisen istället. Jag är fortfarande ytterst tveksam. *Väntar på Mantus*

shut teh face
2007-05-27, 14:34
Mja, han hade inte behövt gå tillbaka ut, han hade kunnat vänta ut polisen istället. Jag är fortfarande ytterst tveksam. *Väntar på Mantus*
När jag var på väg att åka dit på stryk. Så ville de veta vart han bodde, jag sa inget och han kom i samma veva.

Vi hade kunnat vänta på polisen och de gjorde vi sedan, men då kom de tillbaka med tegelstenar och de drog ju sönder hans fönster.

fat_joe
2007-05-27, 14:35
Säker att det var E ?

Hoppas det går bra för din kompis iaf, Jag har lite svårt att få någon klar bild av vad som egentligen hänt, men verkar som dom som ni träffade på var 100% idioter.

shut teh face
2007-05-27, 14:36
Jo det var E. Blandat med mycket alkohol.

Jo men alla detaljer kan jag ju inte dra här, försöker dra det viktigaste. Men jag kan intyga att de var 100% idioter och vi andra är inte dömda och har alla bra yrken samt studier medan de andra är dömda sedan de fyllt fjortis ..

Stoltz
2007-05-27, 14:36
Mja, han hade inte behövt gå tillbaka ut, han hade kunnat vänta ut polisen istället. Jag är fortfarande ytterst tveksam. *Väntar på Mantus*

I så fall hade hans kompisar förmodligen blivit ännu mer misshandlade. Det är ju inte direkt en win-win situation.

Kwon
2007-05-27, 14:39
Hade han skidan på svärdet tycker jag det är helt ok, självförsvar med den grad av våld som nöden kräver. ;)

Trodde först han gick bärsärk sparta-style med rejält blodutgjutning.

shut teh face
2007-05-27, 14:43
Hade han skidan på svärdet tycker jag det är helt ok, självförsvar med den grad av våld som nöden kräver. ;)

Trodde först han gick bärsärk sparta-style med rejält blodutgjutning.
Nej herregud.

Kwon
2007-05-27, 14:45
Nej herregud.

Att använda en påk / klubba för att rädda vännerna kan jag se mig själv göra utan problem i självförsvarssyfte, speciellt om de utövar dubbelhopp på hufvud.

shut teh face
2007-05-27, 14:54
Att använda en påk / klubba för att rädda vännerna kan jag se mig själv göra utan problem i självförsvarssyfte, speciellt om de utövar dubbelhopp på hufvud.

Jag syfte på att han skulle ha kört sparta på dem med en vässad klinga. :D

Yes
2007-05-27, 15:15
På sätt och vis är det ju synd att skidan inte åkte av svärdet. Bra för din kompis, förvisso, men det tråkiga är att dräggen snart är ute igen för att hoppa på fler oskyldiga stackares huvuden.

Nithian
2007-05-27, 15:18
Varför finns dessa människor? Skulle inte världen vara bättre om vi gjorde oss av med dom? Har varit med i liknande situation där 3 helt oskyldiga killar blev blodigt nerslagna av EN person som gick berserk. Snuten kom, det blev lite snack och skit, nästa dag var det som inget hänt för personen som slogs och han fortsatte härja.

Dumleman
2007-05-27, 15:26
Låter väl inte som en högst "oskyldig" tanke att så fort man får en smäll "äh grabbar vänta här, jag springer in och hämtar svärdet!" men det är naturligtvis tråkigt det som har hänt.

von huff
2007-05-27, 15:40
Låter väl inte som en högst "oskyldig" tanke att så fort man får en smäll "äh grabbar vänta här, jag springer in och hämtar svärdet!" men det är naturligtvis tråkigt det som har hänt.

tycker att det var bra att han hjälpte sina vänner istället för att gömma sig.Dessutom var de fler i antal så ett avärd jämnade ju bara ut det hela

Kwon
2007-05-27, 15:46
Jag ger ett stort "PROPS" till kompisen who went Miyamoto Musashi on their asses.

Ibland kräver nöden extrema metoder.

Stoltz
2007-05-27, 15:57
Låter väl inte som en högst "oskyldig" tanke att så fort man får en smäll "äh grabbar vänta här, jag springer in och hämtar svärdet!" men det är naturligtvis tråkigt det som har hänt.

En smäll? Att bli stampad på huvudet känns mer än så.

denny
2007-05-27, 16:10
Inte självförsvar, NÖDVÄRN heter det. Som jag uppfattar det så höll dina vänner fortfarande på att slåss/försvara sig när han sprang och hämtade svärdet. Var det så har din vän rätt att handla i nödvärn för att skydda dem.
Sedan får våldet man använder inte vara "uppenbart oförsvarligt", så det där svärdet är nog ok eftersom han hade "slidan" på. Hade han tagit av den hade det nog varit en annan femma.

Löjtnant Blank
2007-05-27, 16:15
Varför ligger det här inte på YT redan?

Pingu
2007-05-27, 16:19
Låt trist det där

psirus
2007-05-27, 16:22
Jag har fortfarande ingen bild av hur det gick till. Hur lång tid pågick det här?

Hur kunde ni hamna så långt ifrån varandra?

shut teh face
2007-05-27, 16:33
Mitt inlägg blev raderat, hmm.

Vi var på samma plats först, det var även där min polare åkte ned.
Men medan han gjorde det var vi ju upptagna med annat, och vi visste inte vad som pågick med honom. Och sedan kom han loss efter att vi hjälpt honom lite.
Då sprang han iväg direkt, hem. Jag sprang efter. En av idioterna kom efter och jagade min vän dårå, han undrade vart han tog vägen och började slåss med mig. Precis när jag tänkte dra en flying kick fly up knee kwon-style, så kom polaren ut med svärdet. :)

joriice
2007-05-27, 16:41
Du skrev att en var två meter lång och kändes som att slå på ett träd. Har du slagits mot ett träd?
Nämen, om de var så fulla så bör ju något av dina slag ha påverkat dem iallafall? Såvida du inte är 1.60 lång och jättesvag...

shut teh face
2007-05-27, 16:43
Du skrev att en var två meter lång och kändes som att slå på ett träd. Har du slagits mot ett träd?
Nämen, om de var så fulla så bör ju något av dina slag ha påverkat dem iallafall? Såvida du inte är 1.60 lång och jättesvag...
Läser folk inte i tråden.. min kompis är två meter.
Nej men det är ett uttryck.

Har du någon gång slagits mot någon som vars enda intresse är att slåss och dessutom är hög på något?

Trance
2007-05-27, 16:44
Läser folk inte i tråden.. min kompis är två meter.
Nej men det är ett uttryck.

Har du någon gång slagits mot någon som vars enda intresse är att slåss och dessutom är hög på något?

Typ hög på alkohol? Mmm, folk är as och jag hoppas allting ordnar sig för er.

shut teh face
2007-05-27, 16:46
Typ hög på alkohol? Mmm, folk är as och jag hoppas allting ordnar sig för er.
Njae. Alkohol gör ju att de vinglar mest.
Nej men jag har stött på folk på både ecstasy, lcd och diverse shit. Och eftersom de är idioter har de ju såklart druckit. Då får man slå tills deras kropp helt enkelt säger ifrån, för deras psyke bara går och går. :MrT:

joriice
2007-05-27, 16:48
Läser folk inte i tråden.. min kompis är två meter.
Nej men det är ett uttryck.

Har du någon gång slagits mot någon som vars enda intresse är att slåss och dessutom är hög på något?


*nej, jag slarvar med läsningen. *whistle*

*nej, jag har inte slagits med någon som är hög på något, bortsett från testosteron och adrenalin (vad jag vet)

Sånna killar förtjänar stryk iallafall, Hela kollo skulle vart med dig den dagen. Då hade de inte muckat. *mini*

Trance
2007-05-27, 16:56
Njae. Alkohol gör ju att de vinglar mest.
Nej men jag har stött på folk på både ecstasy, lcd och diverse shit. Och eftersom de är idioter har de ju såklart druckit. Då får man slå tills deras kropp helt enkelt säger ifrån, för deras psyke bara går och går. :MrT:

Känns som du underskattar alkohol lite. I varje stad så är det ju garanterat några misshandelsfall varje kväll på grund av att folk dricker.


Sedan finns det självklart droger som är värre, typ GHB. Folk kan ju bli riktigt störda på det.

Mantus
2007-05-27, 17:28
Att springa hem och hämta svärd tycker jag är ett ganska tveksamt fall av självförsvar. Han borde också åka dit.

Nej, det skulle mycket väl kunna vara nödvärn eller i tveksamt fall excess.

Mantus
2007-05-27, 17:29
Han gick hem, hämtade ett svärd, och gick tillbaka - i självförsvar?!?

Edit: Som sagt...

Nödvärn gäller också då någon hotar en annan person.

Mantus
2007-05-27, 17:30
Förjävligt allt som hänt men har svårt att förstå hur det kan vara självförsvar att gå hem och hämta ett vapen för att sedan återgå till att slåss. Spontant tror jag att din polare kommer åka dit ganska hårt iom svärdet.

Det finns inget som kallas självförsvar i lagboken, däremot finns nödvärn och det gäller inte enbart en själv.

Allan
2007-05-27, 17:32
Använder man ett tillhygge kommer man att få förklara sig rätt ordentligt, kan jag ju säga. Oavsett omständigheter.

Motorbreath
2007-05-27, 17:35
Sedan finns det självklart droger som är värre, typ GHB. Folk kan ju bli riktigt störda på det.

Det är då man önskar att de tagit en överdos.

Mantus
2007-05-27, 17:36
Mja, han hade inte behövt gå tillbaka ut, han hade kunnat vänta ut polisen istället. Jag är fortfarande ytterst tveksam. *Väntar på Mantus*

:D

Jo, det kunde han ha gjort men i det här fallet om det gick till så som shut the face påstod så verkar en klubba inte vara alltför allvarligt man skall inte se sig blind på att det är ett svärd, hade skidan åkt av och hack and slash påbörjats så är det självklart en helt annan sak. Med tanke på att de andra var fler, startade bråket och var tämligen allvarliga med sin misshandel samt beväpnade med skruvmejslar.

Att sparka och hoppa på en som ligger ned är nästan undantagslöst grov misshandel så det kan mycket väl bli fängelsedomar om inte gärningsmännen ifråga är för unga

Mantus
2007-05-27, 17:41
:D

Jo, det kunde han ha gjort men i det här fallet om det gick till så som shut the face påstod så verkar en klubba inte vara alltför allvarligt man skall inte se sig blind på att det är ett svärd, hade skidan åkt av och hack and slash påbörjats så är det självklart en helt annan sak. Med tanke på att de andra var fler, startade bråket och var tämligen allvarliga med sin misshandel samt beväpnade med skruvmejslar.

Att sparka och hoppa på en som ligger ned är nästan undantagslöst grov misshandel så det kan mycket väl bli fängelsedomar om inte gärningsmännen ifråga är för unga

Fan vilket rörigt inlägg, säg till om det är något som är väldigt oklart.

shut teh face
2007-05-27, 17:49
Förstod perfekt.

Dessa människor är 18 år. Och tidigare dömda för misshandel ett flertal gånger.

Såhär ser det ut iaf
Misshandel - Ja, ni vet
Grov misshandel - Spark, hoppa på någon som ligger ned
Stöld (Kanske till och med rån?) - Tog telefonen
Skadegörelse - Tegelsten genom ruta
Olaga hot - Hota med att knivhugga oss
Droger - Ecstasy

Hoppas de åker dit för allt.
Har hört också att en av lirarna bor hos sin familj här på "test", han är tydligen ett problembarn eller hans föräldrar kanske är cpidioter.
Hans fosterfamilj bor i Norrland så han har förverkat sin rätt att vistas här.

jakke
2007-05-27, 17:58
Nej, det skulle mycket väl kunna vara nödvärn eller i tveksamt fall excess.

Alltså finns det fall där excess har accepterats som ursäkt i Sverige?

Cerberus
2007-05-27, 18:00
fy fan va hemskt :(

Mantus
2007-05-27, 18:02
Alltså finns det fall där excess har accepterats som ursäkt i Sverige?

Ja, det finns många exempel på det faktiskt. Excess har ju sin egen paragraf i och med 24kapitlet 6:e paragrafen brottsbalken.

I ett fall jag läst har till och med försvar medelst kniv ansetts ursäktat pga excess.

Yes
2007-05-27, 18:32
Att sparka och hoppa på en som ligger ned är nästan undantagslöst grov misshandel så det kan mycket väl bli fängelsedomar om inte gärningsmännen ifråga är för unga
Hurpass "hårda" domar tror du det kan röra sig om här?

Mantus
2007-05-27, 18:44
Hurpass "hårda" domar tror du det kan röra sig om här?

Det beror på så mycket, gärningsmännen är i en väldigt besvärlig ålder. Vid arton års ålder har man fortfarande "straffrabatt" som gör att straffvärdet blir lägre, samt att det slutliga straffvärdet måste gå över ca två år för att fängelse skall utdömas i normalfallet. Vidare vet jag inte heller om den forna brottsligheten beaktas, hur brottsrubriceringen görs osv osv. Det finns väldigt mycket att tahänsyn till. Men jag skulle väl säga att det mycket väl skulle kunna röra sig om fängelse, brottsligheten verkar utbredd och de verkar ha begått liknande brott innan detta. Samt att det mycket väl skulle kunna vara artbrott vilket tar bort presumtionen mot fängelse. Ett års fängelse eller mer skulle jag väl gissa på, mer kan jag omöjligt säga utan att veta vad de åtalas för, deras tidigare begångna brott, detaljerna kring brotten och deras exakta ålder och även om jag har all den faktan skulle jag ändå bara kunna göra en någorlunda kvalificerad gissning eftersom domare dömer olika hårt och olika distrikt dömer olika hårt beroende på praxis i just det distriktet.

En enda stor röra med andra ord.*gah!*

Yes
2007-05-27, 18:56
Låter ändå som det är frågan om sjukt mesiga straff. Själv skulle jag helst se att det döms ungefär lika hårt som mord(vilket iof också ger alldeles för lite fängelse).

Mantus
2007-05-27, 18:57
Låter ändå som det är frågan om sjukt mesiga straff. Själv skulle jag helst se att det döms ungefär lika hårt som mord(vilket iof också ger alldeles för lite fängelse).

Mord ger ju alltid 10 år eller livstid. Så mesigt vet jag inte om man kan kalla det.

grisbil3n
2007-05-27, 19:09
Dragonvägen lr Sigma? :)

Robbin
2007-05-27, 19:10
Tråkigt med folk som bara är ute efter att skapa problem. Bra att ni klarade er utan större skador iaf, kan ju gå fruktansvärt illa när folk inte drar sig för att hoppa på huvudet osv.

Råkade ut för ett liknade scenario för ca 2 år sen, jag var riktigt stupfull på krogen men lugn. Satt med en tjejkompis och var näst intill däckad så kommer det 4-5pers och börjar puckla på mig :) Man undrar ju vad dom såg för kul i att misshandla någon som inte ens är i tillstånd att försöka försvara sig.
Iaf tröttnade dem ganska snabbt och tjejkompisen fick mig hem i en taxi.
En killkompis till mig frågade dock dem vad de höll på med efter jag åkt hem och några sekunder senare blev han hoppad på huvudet etc..

Ibland önskar man ju att man varit någorlunda nykter den kvällen och kunnat försvara sig hyffsat iaf.. som det är nu skulle jag inte ens känna igen dem ifall jag såg dem igen.

Lexidos
2007-05-27, 19:16
Jag är aldrig så full så att jag inte kan försvara mig. Tack gode gud för min o andras skull att jag aldrig har behövt slåss.

Mig e snel hest :D

Obehagligt med massa idioter som ska hålla på o bråka. Jag har försvarat två polare ifrån att hamna i slagsmål med ett anabolamiffo, tur att man är släng i käften oxå :)

Respekt att slå nån med ett metalsvärd förövrigt :)

Yes
2007-05-27, 19:20
Mord ger ju alltid 10 år eller livstid. Så mesigt vet jag inte om man kan kalla det.
Jag tycker det är på tok för mesigt. Värst är ändå att idioterna i det här fallet inte får likvärdiga straff, med lite otur hade killen de hoppade på kunnat dö eller blivit en grönsak. Det är ju bara tur att de inte åkt dit för dråp och såpass ruttna människor borde låsas in tills de är för gamla för att kunna slåss.

Rahf
2007-05-27, 20:50
Hade en vän råkat illa ut på detta vis så hade jag sparkat, slagit, bitit, knuffat, brutit, slitit och varit i allmän roidrage mot hans anfallare. Det kan jag ärligt säga att jag hade tappat fattningen fullständigt om det hade utspelats framför mina ögon, konsekvenserna får man ta sen, det gäller liv.

Baan
2007-05-27, 21:18
Hade en vän råkat illa ut på detta vis så hade jag sparkat, slagit, bitit, knuffat, brutit, slitit och varit i allmän roidrage mot hans anfallare. Det kan jag ärligt säga att jag hade tappat fattningen fullständigt om det hade utspelats framför mina ögon, konsekvenserna får man ta sen, det gäller liv.

Man kan även bli rätt handlingsförlamad. Har man inte varit i den situationen som du beskriver då man behöver bli lite smågalen är det svårt att säga hur man agerar, om vi inte pratar önsketänkande dvs.

Rahf
2007-05-27, 21:46
Man kan även bli rätt handlingsförlamad. Har man inte varit i den situationen som du beskriver då man behöver bli lite smågalen är det svårt att säga hur man agerar, om vi inte pratar önsketänkande dvs.

Ja absolut, det finns förmodligen tre sannolika alternativ:

1. Man drar en regelrätt roidrage som jag beskrev.

2. Man stannar upp och vet inte vad man ska göra eller vad som händer.

3. Man gör det "rätta" alltså kallar på hjälp, ringer polis etc etc. Försöker stoppa handlingen utan att innefatta mera våld än nödvändigt.

Men jag vet med mig personligen att blir jag arg. Ja då stannar jag inte, brukar vara mycket som vill upp till ytan då.

Dreas
2007-05-27, 22:24
Hoppas svinen åker dit som fan! Hatar att höra sånt här! Vafan ska det bråkas kan man väl för fan hålla sig till nävarna och FAN! Man hoppar inte på nåns huvud! Sparka på folk som ligger ner tycker jag är så fegt!

Andreas

Daniiiel
2007-05-27, 22:45
Blev själv misshandlad för någon månad sen. Svårt att säga nått om sånt här, det suger så sjukt mycket.

Dumleman
2007-05-27, 22:47
Ja, det finns många exempel på det faktiskt. Excess har ju sin egen paragraf i och med 24kapitlet 6:e paragrafen brottsbalken.

I ett fall jag läst har till och med försvar medelst kniv ansetts ursäktat pga excess.
Alltså excess är väl inget som man som anklagad kan ange som ursäkt utan det är väl den som dömer som avgör om det var excess eller inte?

Mantus
2007-05-28, 00:04
Alltså excess är väl inget som man som anklagad kan ange som ursäkt utan det är väl den som dömer som avgör om det var excess eller inte?

Ja, det är väl självklart domaren dömer alltid, men däremot åberopar man ju nödvärn och om nödvärn inte räcker till så åberopar man excess. Excess förutsätter nödvärn för att kunna användas. Excessparagrafen lyder som så att var du i en situation där du svårligen kunde behärska dig så skall även ett uppenbart oförsvarligt (i nödvärnsparagrafens fall) våld kunna ursäktas.

Niclaaas
2007-05-28, 07:51
Hm, är jag den ende som itne ser det otroliga med att han hämtade ett svärd?
Ok, gradvis overkill, men han hade precis blivit misshandlad och hans polare stod kanske på tur, och han ansåg sig i sitt dåvarande tillstånd inte förmögen att slå ner någon utan hjälp - Därför springer han hem snabbt som sjutton (100 m om jag förstod det rätt) och hämtar ett svärd han kan hantera, och låter skidan vara på så att det fungerar mer eller mindre som en jävligt hård klubba.

Hade inte ni tagit till sådant om era kompisar befann sig i den farozonen efter att ni själva hade blivit misshandlade av samma gäng?

Hur som helst, jag hoppas din kompis blir bra och att de åker dit så det smäller om det.

tänkte skriva ett långt inlägg men nöjer mig med att skriva "+1". håller helt med.

shut teh face
2007-05-28, 13:25
Dragonvägen eller Sigma.

Nej det var i Smedby faktiskt. Förvånande nog. Bara småbarnsfamiljer och lugnt som satan jämt.

Jag kommer uppdatera vad som händer med rättegång osv, även om det kan bli långt fram.

Be för att de åker dit. ;)

Dracula
2007-05-28, 14:24
Njae. Alkohol gör ju att de vinglar mest.
Nej men jag har stött på folk på både ecstasy, lcd och diverse shit. Och eftersom de är idioter har de ju såklart druckit. Då får man slå tills deras kropp helt enkelt säger ifrån, för deras psyke bara går och går. :MrT:

Fan vilken kille som har med sej en lcd ut en kväll.
(Felåt, jag var tvungen*whistle* )

Hoppas din kompis repar sej å att idioterna får sina straff!

Batman
2007-05-28, 16:50
Oh svärd, jag är imponerad att han lätt skyddet vara kvar på svärdet, en annan hade nog inte kunnat behärska sig såpas *rolleyes*
Lemmar åt folket !

Snabel
2007-05-29, 00:27
Vilka dårar, bra att din polare fick tag på svärdet. Fick han in några träffar?

Zakath
2007-05-29, 00:29
Vilka dårar, bra att din polare fick tag på svärdet. Fick han in några träffar?

Med tanke på att de flesta i det gänget hamnade på sjukhus enligt hans berättelse så skulle jag tro det. :devil: Dock tråkigt att sånt här ska behöva hända. :(

Metal_boy_
2007-05-29, 01:23
Dragonvägen eller Sigma.

Nej det var i Smedby faktiskt. Förvånande nog. Bara småbarnsfamiljer och lugnt som satan jämt.

Jag kommer uppdatera vad som händer med rättegång osv, även om det kan bli långt fram.

Be för att de åker dit. ;)

Smedby i Norrköping?

Griip
2007-05-29, 02:05
Fan vilken kille som har med sej en lcd ut en kväll.
(Felåt, jag var tvungen*whistle* )

Hoppas din kompis repar sej å att idioterna får sina straff!

hahaha jag la inte märke till det :laugh: :laugh:

Iaf, hoppas det löser sig. Tråkigt att det finns såna människor, tyvärr så kommer detta hända tusen gånger till. Tragiskt att det inte finns fler Griipar här i världen som kan vara där när det händer :(

tossefar
2007-05-29, 02:14
Smedby i Norrköping?

Ja precis. Upplands Väsby är bara kod. Norrköping är det självklart. Japp.

Metal_boy_
2007-05-29, 16:30
Ja precis. Upplands Väsby är bara kod. Norrköping är det självklart. Japp.

Höhö!

shut teh face
2007-05-29, 16:58
hahaha jag la inte märke till det :laugh: :laugh:



Jag råkade säga det till polisen också och han tyckte det var underligt att och trodde först att han snott en skärm av oss, sedan när jag förklarade så tyckte han det var väldigt dumt av detta gäng att gå omkring med en lcd-skärm på fyllan. :D

shut teh face
2007-05-29, 16:59
Kompisen mår väl bra. Behövdes ingen operation. Dock behöver en annan det på grund av en smäll på näsan.. well.

Men han som blev misshandlad börjar bli deppig och oroar sig över sig egen säkerhet och även hans mamma (de vet vart hon bor) ..

von huff
2007-05-29, 20:15
Kompisen mår väl bra. Behövdes ingen operation. Dock behöver en annan det på grund av en smäll på näsan.. well.

Men han som blev misshandlad börjar bli deppig och oroar sig över sig egen säkerhet och även hans mamma (de vet vart hon bor) ..

varför är han orolig?Borde inte svärdmannen va orolig?

shut teh face
2007-05-29, 20:49
varför är han orolig?Borde inte svärdmannen va orolig?

det e han

Entity
2007-05-29, 21:45
Kompisen mår väl bra. Behövdes ingen operation. Dock behöver en annan det på grund av en smäll på näsan.. well.

Men han som blev misshandlad börjar bli deppig och oroar sig över sig egen säkerhet och även hans mamma (de vet vart hon bor) ..

Ni borde nog va oroliga allihopa, antar om de nu går på E och detta var en rolig grej för dem, plus de alla gjort massa skit innan, har de ju inget att förlora på att själva hotas lite, straffet blir väl inte mycket värre.

Har själv fått fly från en annan stad, man kan hålla på hur mycket som helst att hotas, om du inte själv spelar in hotet och har 10 vittnen är det kört. Får du besöksförbud kan ja säga det är inte vatten värt, efter varit med om 3 sådana brutna besöksförbud med polishämtning och frisläppande efter 2 timmar i häkte, och sedan inget mer har hänt. Lagen är väldigt simpel när det gäller personhot. Tas inte riktigt på allvar.

Tyvärr, om det rör sig om vissa individer och ni skulle hämnas mot enstaka person så antar jag hela släkten följer med och gör upp. Då är det kört liksom.

Kan även lätt erkänna att om de vill jävlas med er, så är det lätt kört för er. Om ni visste hur många människor som får fly från sådana människor i Sverige skulle ni aldrig tro på det. Är de så körda som de verkar så kan ja bara hoppas det går bra för er.

shut teh face
2007-05-30, 16:45
Vi har via en mullvad fått höra att de inte tänker göra något som hämnd för anmälan. Men vem vet hur mycket det är sant eller inte.

grisbil3n
2007-05-30, 19:42
Vi har via en mullvad fått höra att de inte tänker göra något som hämnd för anmälan. Men vem vet hur mycket det är sant eller inte.

Bli polare med finska grapparna i Väspy så behöver ty inte va orolik.

shut teh face
2007-05-30, 20:06
Bli polare med finska grapparna i Väspy så behöver ty inte va orolik.
Jag/vi känner redan mycket folk.

Dessa borde i efterhand fått ångest eftersom skolorna de går är fullt av folk vi känner och som inte är glada för detta ..

Finska grapparna har man väl hört om, en av idioterna var finne. :)

shut teh face
2008-01-07, 20:48
Rättegången den 23:e

Ska prata lite med mitt målsägarbiträde på onsdag.

Scratch89
2008-01-07, 21:09
Hoppas det går bra!

Tricce
2008-01-07, 22:45
Dragonvägen eller Sigma.

Nej det var i Smedby faktiskt. Förvånande nog. Bara småbarnsfamiljer och lugnt som satan jämt.

Jag kommer uppdatera vad som händer med rättegång osv, även om det kan bli långt fram.

Be för att de åker dit. ;)

Hmms inte för smedby är nå "bara småbarnsfamilj" område precis..
Hoppas allt reder sig till det bästa hursom och att ni klarat er utan hot och påhopp sen det utspelade sig.

"Vilda Wäsby (http://www.vasbyhogs.se/bilder/bg/vildavasbyhockey_1024_768.jpg)"

shut teh face
2008-01-07, 23:49
Hmms inte för smedby är nå "bara småbarnsfamilj" område precis..
Hoppas allt reder sig till det bästa hursom och att ni klarat er utan hot och påhopp sen det utspelade sig.

"Vilda Wäsby (http://www.vasbyhogs.se/bilder/bg/vildavasbyhockey_1024_768.jpg)"
Det var det en gång i tiden. :(

xeym
2008-01-08, 00:18
Hoppas det går bra, undra om det alltid varit så här mkt våld? Känns som det är nästan alltid slagsmål när man glider ut.

Wennerberg
2008-01-08, 11:38
Ett svärd? Han skulle huggit av huvudet på dem!

Tur det inte var allvarligt, i såna situationer måste man ge allt annars så kan det gå riktigt illa!

Madara
2008-01-08, 11:51
Hahah en lajvare med ett svärd, fyfan vilket syn det måste varit. Skönt töntklimax.

Tricce
2008-01-08, 13:07
Hoppas det går bra, undra om det alltid varit så här mkt våld? Känns som det är nästan alltid slagsmål när man glider ut.

Utanför "Magget" i väsby vid stängningsdags är det som gott som alltid bråk. Jäkla skit ställe förövrigt.

shut teh face
2008-01-10, 17:46
Glömde uppdatera, vet inte om någon finner det intressant. :)

Pratade med advokaten ett par timmar igår och det kändes bra. Fick även läsa deras förhör, jag har nog aldrig haft så roligt. :D

Deras förhör var helt olika ifrån varandra och de erkände saker åt varandras vägnar.

Det bästa var dock ena snubben:
Det är varmt härinne! *lägger huvudet på bordet*

Min kompis som blev illa skadad har begärt 50.000 i skadestånd, 10.000 för min del.

Jag uppdaterar efter rättegången med domen etc.

Hahah en lajvare med ett svärd, fyfan vilket syn det måste varit. Skönt töntklimax.Han ser knappast ut som en tönt dock, 2 meter och långt hår. Men vi är inte killarna som slåss i vanlig basis

Utanför "Magget" i väsby vid stängningsdags är det som gott som alltid bråk. Jäkla skit ställe förövrigt.
Ja skönt att man flyttat därifrån.

jontahontas
2008-01-11, 00:03
Vilket jävla piss! Hoppas det går bra för dig!

shut teh face
2008-01-23, 21:03
Rättegång över.

Jag och mina vänner la ut bra historier som deras försvarsadvokater inte kunde säga så mycket emot.
Vi hade vittnen som styrkte det vi sa.

Deras vittnesmål sög totalt, de minns inget. De minns vissa saker helt plötsligt. Inget de sa stämde överens med deras förhör tidigare i år.
De var inte samarbetsvilliga alls.

Det finns ingen tvekan att de åker dit på detta. :)

De har vitsordat 5000 kr till mig, kan bli högre.
Kompisen har blivit vitsordad 25.000 kr, han kan få högre.

fonzie
2008-01-23, 21:22
Victory!!! ;):)

Stoltz
2008-01-23, 21:28
:thumbup:

Johan_P
2008-01-23, 21:31
Bra gjort! *flex*

goodie
2008-01-23, 22:48
Nice.. skönt att det är över?

Demoneyes
2008-01-23, 23:49
Fy fan vad jag hoppas att de åker dit.

Det var inte så mkt snack och skruvmejslarna jag hade blivit sjukt rädd för dessa 1 träff med dessa så kan man ligga på marken på väg upp till molnen

dude
2008-01-24, 01:45
Var de verkligen hoga pa E?

Later verkligen underligt att bli valdsam pa de... Maste ju ha varit nat annat...

He-man
2008-01-24, 23:04
Fy fan vilka idioter, hoppas på hårda straff! (tyvärr har vi dock aldeles för mesiga straff i Sverige)

Lova att hålla oss uppdaterade om vad som händer, vilka dommar de får osv, framöver.

Fatalist
2008-01-24, 23:52
Var de verkligen hoga pa E?

Later verkligen underligt att bli valdsam pa de... Maste ju ha varit nat annat...

Även om det vore synd att smutskasta fel substans och sprida falska rykten, så spelar det i detta fall ingen roll vad de tagit. Är det tal om E så är det i vilket fall otroligt onyttigt att inta varför det inte är någon skada skedd om det späs på lite extra på skräckpropagandan kring substansen. Jag har otroligt hög feber, kanske att detta är svårbegripligt. :)

Bra att ni fick ett bra domslut!

He-man
2008-01-25, 14:57
Även om det vore synd att smutskasta fel substans och sprida falska rykten, så spelar det i detta fall ingen roll vad de tagit. Är det tal om E så är det i vilket fall otroligt onyttigt att inta varför det inte är någon skada skedd om det späs på lite extra på skräckpropagandan kring substansen. Jag har otroligt hög feber, kanske att detta är svårbegripligt. :)

Bra att ni fick ett bra domslut!

:D krya på dig!

Kwon
2008-01-25, 15:37
Bra att allt blev avklarat Shutte!

Hoppas dom lämnar er ifred i framtiden.

Ondskapelsen
2008-01-25, 15:46
Bra gjort.
En polare fick 8000 i skadestånd för ett knytnäveslag i ansiktet för "kränkning".
Så lite mer borde ni få.
Menmen.

shut teh face
2008-02-06, 13:17
Snubbe1: 1 månad samhällstjänst
Snubbe2: 1 års skyddstillsyn hos en fosterfamilj, inkl. terapi

Jag får 5600 kr
Polare1 får 5000 kr
Sparta-polaren får 31.000 kr

Scratch89
2008-02-06, 13:28
Gött! Blir det bitches n' hoes, needles n' guns för alltihopa?

shut teh face
2008-02-06, 13:30
Jag måste betala tillbaka på skatten för pengarna. :laugh:

Snafu
2008-02-06, 13:33
Jag måste betala tillbaka på skatten för pengarna. :laugh:

God giveth and taketh away. Eller vad dom säger.

Mazr
2008-02-06, 13:52
Jag är "sparta-snubben"... tack för alla lyckoönskningar osv! Har varit en svår tid efter misshandeln, men alla nära & kära har stöttat mig hela tiden.
Blev så himla glad när jag fick reda på domen igår, och själv fick jag det på papper för några timmar sen.

Angående svärdet så hade de just hoppat jämfota på mig när jag låg ner, och sen dödshotat mig, så jag sprang hem, blev helt vansinnig eftersom de hade spraket mig när jag låg ner och så var jag orolig för mina kompisar.
Svärdet är inte vasst över huvud taget, och jag tog av skidan. Sprang ut i syfte för att skrämma bort dem, men snubben som var hög på E försökte smälla till mig, så då svingade jag svärdet i hans huvud. Sen sprang jag hem igen!

Jaja, jag är i alla fall riktigt glad över att de fick straff (även om ena killens straff var rätt löjligt för mängden skada de gjort) :(
Ska belöna mig med lite xbox-spel hade jag tänkt, och fira på fredag med fest nere i Linköping :)

Tack än en gång!

He-man
2008-02-06, 20:42
Bra att du får stöttning från dina anhöriga Mazr. Även fast man kanske inte riktigt är medveten om det på en gång så kan man känna sig otrygg efter en sån där sak.

Jag tycker i alla fall att du handlade rätt i situationen.