handdator

Visa fullständig version : Hur gör man pengar av pengar?


Basloppan
2007-05-27, 13:31
Tjena!

Vad är det bästa jag kan göra med 3000 spänn? Är det någon idé att ge sig på fonder och dylikt? Aktier? Sparkonto? Poker?

Grejen är att jag annars kommer köpa en TV för pengarna som jag aldrig kommer kolla på ändå - det är bara ett vill ha-begär... Så jag vill lägga pengarna på nåt så att dom kan växa och så att jag kan plocka ut dom och använda dom när jag verkligen behöver dom (en präst lärde mig att man skall ha en BUFFERT - Achryl, du vet vem...), plus att jag vill komma igång med vanan att lägga undan pengar jag inte behöver för tillfället, så att jag gör det även när jag börjar tjäna pengar på riktigt!

VAD ska jag då göra? Hjälp plz. =)

Pingu
2007-05-27, 13:32
Tjena!

Vad är det bästa jag kan göra med 3000 spänn?

VAD ska jag då göra? Hjälp plz. =)

Ge dom till mig *slap*

Oktay
2007-05-27, 13:33
jag själv skulle ge mig in på aktier men man lär väl helst vara kunnig lite då, och isåfall behöver man ett större kapital för att lättare göra vinst, så tills dess skulle jag ha pengarna i ett sparkonto och spara tills jag hade minst ca 10 000-15 000

mela
2007-05-27, 13:37
Jag hade lätt shoppat :D

rQx
2007-05-27, 13:38
Japp, poker känns som det säkraste alternativet.

shut teh face
2007-05-27, 13:38
Vid sådana summor är det bäst att bara lägga dem på sparkonto.
Och att ge fan i dem .. :)

Att spara för att spara tror jag många har svårt med. Det är bra med en buffert och pengar men jag behöver ett mål, att spara ihop till något speciellt.

Basloppan
2007-05-27, 13:38
jag själv skulle ge mig in på aktier men man lär väl helst vara kunnig lite då, och isåfall behöver man ett större kapital för att lättare göra vinst, så tills dess skulle jag ha pengarna i ett sparkonto och spara tills jag hade minst ca 10 000-15 000

Sparkonto är helt klart ett alternativ, MEN man kommer fan åt pengarna för lätt där. Det är bara att knappa in på internetbanken och betala fakturan från sparkontot, så det funkar inte för mig. Jag vill lägga undan pengarna på ritigt och samtidigt få dem att växa under tiden - jag räknar inte med att tjäna massa pengar på tre lax, men får jag in vanan, så börjar det kanske rulla in pengar efter ett tag.

Basloppan
2007-05-27, 13:40
Vid sådana summor är det bäst att bara lägga dem på sparkonto.
Och att ge fan i dem .. :)

Att spara för att spara tror jag många har svårt med. Det är bra med en buffert och pengar men jag behöver ett mål, att spara ihop till något speciellt.

Precis. Sparar jag till nåt speciellt är det inte några probs, men nu när jag vill ha en buffert, så måste jag göra dom lite oåtkomliga för mig. I alla fall så att det tar en dag innan jag får tillbaka pengarna från att jag har bett om det så att säga.

Garnax
2007-05-27, 13:43
Har du några skulder så kan du betala in dina 3k på det, annars så spara bara pengarna. Sätt in dom på ett konto och bestäm hur mycket du sedan vill spara varje månad och sen anpassar du ditt övriga liv för att kunna spara så mycket.

Jag lägger nu undan 2000kr i månaden och i slutet av varje månad så skickar jag över allt jag har kvar till sparkontot så det brukar landa på en 3-3.5k i månaden totalt i sparande.

Inte alls fel att ha pengar på banken man kan använda om man skulle behöva än
att leva precis lön till lön.

Empe
2007-05-27, 13:43
jag har också samma problem. Just nu har jag mina pengar i en fond. Men jag vill få mina pengar att växa. Så om jag t.ex har 40kkr, hur får jag då dom att växa så mycket som möjligt nu under sommaren?

Ryska_raketen
2007-05-27, 13:44
Vad sägs om rött nagellack istället för det svarta?

Zakath
2007-05-27, 13:44
Det finns ju sparcertifikat där pengarna låses över en viss tid till bättre ränta, men jag tror att minimum för sådan brukar ligga någonstans på 20k+. :(

Zakath
2007-05-27, 13:45
jag har också samma problem. Just nu har jag mina pengar i en fond. Men jag vill få mina pengar att växa. Så om jag t.ex har 40kkr, hur får jag då dom att växa så mycket som möjligt nu under sommaren?

Ha kvar dem i fonden om det är en bra fond, annars kan du byta fond istället, ev. satsa på aktier.

Basloppan
2007-05-27, 13:46
jag har också samma problem. Just nu har jag mina pengar i en fond. Men jag vill få mina pengar att växa. Så om jag t.ex har 40kkr, hur får jag då dom att växa så mycket som möjligt nu under sommaren?

Kollade lite på www.ungaaktiesparare.se... Kika där om du vill få pengarna att växa! Jag kollade, men det verkar inte som att det är nån idé att satsa 3000 på aktier, men absolut när man har 40k som du.

L-Sami
2007-05-27, 13:48
Satsa allt på rött vid roulettebordet.

Basloppan
2007-05-27, 13:59
Vad tror ni om detta till exempel?

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,149525,00.html

Fettecke
2007-05-27, 14:01
ser bra ut... inte överdrivet dyr avgift heller för att vara swedbank.

Sverige och Europa har gått bra senaste tiden!

Jax
2007-05-27, 14:01
Ska du spara i aktier så bör du läsa på innan och helst vara intresserad av det också. Dessutom behövs ett större startkapital, 20 000 känns som minimum om man inte vill hålla på med aktier för sakens skull. Annars är sparande i fonder alldeles utmärkt och kan ge nog så bra avkastning för en liten arbetsinsats. Förslagsvis så sätter du dina pengar på en fond med samma risknivå som du är beredd att ta. När du får pengar nästa gång som du vill lägga undan så sätter du bara in dem på samma fond. Om ditt kapital blir större kan det vara idé att börja placera i olika fonder och eventuellt börja fundera på aktier eller andra sparformer.

Jax
2007-05-27, 14:03
Vad tror ni om detta till exempel?

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,149525,00.html
Ser helt okej ut.

Andra förslag bland Robursfonder med liknande risk/avkastningsmöjlighet:
Ethic miljöfond
Småbolag norden

jontahontas
2007-05-27, 14:03
Jag anser på fullaste allvar att man bör investera i flipperspel. Dom sjunker inte en endaste krona i värde, man har något roligt att spela med och de är relativt lätta att sälja. Är man det minsta händig kan man till och med renovera dom lite och sälja dyrare än vad man köpte de för.

Fast å andra sidan, gillar man inte att spela flipper är det kanske inte världens grej direkt...

Basloppan
2007-05-27, 14:04
Ska du spara i aktier så bör du läsa på innan och helst vara intresserad av det också. Dessutom behövs ett större startkapital, 20 000 känns som minimum om man inte vill hålla på med aktier för sakens skull. Annars är sparande i fonder alldeles utmärkt och kan ge nog så bra avkastning för en liten arbetsinsats. Förslagsvis så sätter du dina pengar på en fond med samma risknivå som du är beredd att ta. När du får pengar nästa gång som du vill lägga undan så sätter du bara in dem på samma fond. Om ditt kapital blir större kan det vara idé att börja placera i olika fonder och eventuellt börja fundera på aktier eller andra sparformer.

Det tycker jag låter super! Med dom här första slantarna är jag beredd att ta en stor risk - jag är faktiskt lite sugen att lägga alla på rött/svart i roulettte, men det är väl kanske lite väl? :P

Jag satsar nog på stellafonden till att börja med, så märker jag hur det går. I värsta fall förlorar jag 3000 som jag ändå hade lagt på skit + att jag lär mig något. =)

Basloppan
2007-05-27, 14:05
Ser helt okej ut.

Andra förslag bland Robursfonder med liknande risk/avkastningsmöjlighet:
Ethic miljöfond
Småbolag norden

Tackar! =)

Basloppan
2007-05-27, 14:06
Jag anser på fullaste allvar att man bör investera i flipperspel. Dom sjunker inte en endaste krona i värde, man har något roligt att spela med och de är relativt lätta att sälja. Är man det minsta händig kan man till och med renovera dom lite och sälja dyrare än vad man köpte de för.

Fast å andra sidan, gillar man inte att spela flipper är det kanske inte världens grej direkt...

DET är faktiskt en riktigt jävla bra idé! Det var nåt liknande jag tänkte på först :D

Tyvärr så har jag verkligen inte plats för ett flipperspel i min möblerade lilla tvåa, så det sktier sig =(

Jax
2007-05-27, 14:07
+ att jag lär mig något. =)
Det är faktiskt det viktigaste. Du kommer förhoppningsvis snart hantera större summor och då är det bra att ha ordentlig koll på sin ekonomi. Om målet är att lära dig så skulle jag rekommendera att du försöker spara ihop 15 lök ungefär och sen ge dig på aktier. Det ska dock vara pengar du inte är allt för fäst vid utan kan ta en förlust.

Basloppan
2007-05-27, 14:09
Det är faktiskt dert viktigaste. Du förhoppningsvis snart hantera större summor och då är det bra att ha ordentlig koll på sin ekonomi. Om målet är att lära dig så skulle jag rekommendera att du försöker spara ihop 15 lök ungefär och sen ge dig på aktier. Det ska dock vara pengar du inte är allt för fäst vid utan kan ta en förlust.

Tyvärr så tar jag studenten om en månad och då vet jag inte alls hur min ekonomi kommer se ut. Jag vet dock att 15000 extra inte riktigt finns i min budget riktigt än, men jag ska absolut tänka på det i framtiden! Jag borde ha fixat det om ett halvår om det går som jag hoppas iaf =)

jontahontas
2007-05-27, 14:16
http://www.svenskaflippersallskapet.com/forum/list.php?forum=torget&lastvisit=

Join the dark side.

Basloppan
2007-05-29, 17:33
Stellafonder för 2500 köpte jag idag. Nu håller jag tummarna och satsar 2000 till på aktier på torsdag. =)

Jax
2007-05-29, 19:05
Stellafonder för 2500 köpte jag idag. Nu håller jag tummarna och satsar 2000 till på aktier på torsdag. =)
Som redan sagt: låt bli. In med dem i mer fonder istället.

zanzi
2007-05-29, 19:16
Hypotetiskt, om man skulle ha över en halv miljon då? Kan inte komma på något som inte är för riskfullt eller ger för låg avkastning.

Löjtnant Blank
2007-05-29, 19:17
http://www.svenskaflippersallskapet.com/forum/list.php?forum=torget&lastvisit=

Join the dark side.
Oh, flipper... Det där gör mig kåt.

martin_vbg
2007-05-29, 19:19
Jag månadssparar i fonder. Väldigt låg kostnad gentemot aktier, mindre risker. Har du tur kan det ge en bra avkastning. Månadssparar du köper du in både i svackor och uppgångar vilket ger en lägre risk.
Jag har spridit mitt månadssparande på några olika fonder.

Det är min strategi.

christian
2007-05-29, 19:37
Jag månadssparar i fonder. Väldigt låg kostnad gentemot aktier, mindre risker. Har du tur kan det ge en bra avkastning. Månadssparar du köper du in både i svackor och uppgångar vilket ger en lägre risk.
Jag har spridit mitt månadssparande på några olika fonder.

Det är min strategi.

Ehhh.. aktier kostar inget att äga, annat än ev depåavgift samt det avdragsgilla courtaget.

Beroende på vilka fonder du har kan du betala insättningsavgifter, uttagsavgifter eller årsavgifter. Det är en hel djungel.

Ett tips till er alla, kör på en blandning. T ex följande:
Privat pensionssparande (börja med några hundringar, märks knappt men blir mkt till slut. Avdragsgillt)
Fondförsäkring (inga reavinstskatter, än. Du betalar en årsavgift)
Aktier (klan krydda sparandet lite)
Premieobligationer (garanterad återbäring med chans att vinna pengar)
Titta till ditt PPM-sparande! (t ex ppmdoktorn eller twoship.com har bra tips)
Håll koll på din tjänstepension!
Samt att deklarera ordentligt! Gör de avdrag du har rätt till!

petah
2007-05-29, 20:34
Det är för lite pengar för aktier, kör på aktiefonder istället.

Tro inte att du kommer bli rik på en gång för det kommer du inte, men har du tålamodet att vänta nått år kan det gott och väl bli 50%+ mer.

Ring banken och boka en tid med en privatrådgivare.

Basloppan
2007-05-29, 20:41
Som redan sagt: låt bli. In med dem i mer fonder istället.

Japp. Mer fonder blir det på torsdag xD

Yankeee
2007-05-29, 20:42
Ring banken och boka en tid med en privatrådgivare.

För att få rådet att spara i någon av deras dyra bs-fonder?

Basloppan
2007-05-29, 20:44
Ring banken och boka en tid med en privatrådgivare.

Är det gratis? :O

krilleh
2007-05-29, 20:48
Är det gratis? :O

Ja, men dom ger ju knappast nå bra rekommendationer. Hon/Han kollar upp på datorn bara vilket som rekommenderas just nu. Det kan du lika gärna kolla upp hemma.

När jag satt där sist och pratade om aktier, sa jag att jag hade sålt ericsson(som jag har haft i många år). Hon förstod inte varför och sa nåt i stil med: "Men det är ju köprekommendation nu ju." No shit? Den står på samma kurs som för tre årsen.

Jax
2007-05-29, 21:23
Banken kan ge bra råd på hur man bör hantera sin ekonomi. Hur stor andel som bör vara i fonder, hur man ska göra med lån m.m. Däremot tycker jag att de är ursla på att ge råd om vad för fonder/aktier man bör köpa. Själv försöker jag att fatta alla min ekonomiska beslut själv. Då har jag ingen annan att skylla på och jag tror dessutom att det blir bäst så. Sen är det aldrig fel att ha någon att diskutera med eller få råd ifrån.

petah
2007-05-29, 21:52
För att få rådet att spara i någon av deras dyra bs-fonder?

bs fonder? Swedbank har väldigt många fonder som ger bra avkastning.

Visst, banken tjänar på att du sparar i fonder, men det gör även du.

petah
2007-05-29, 21:55
Är det gratis? :O

Ja självklart är det gratis med rådgivning.

Jackie Dee
2007-05-29, 21:58
Om du inte vill komma åt dom så rekomenderar jag att sätta dom på ett pensionssparande. Då har dom tid på sig att växa..

petah
2007-05-29, 22:12
Ja, men dom ger ju knappast nå bra rekommendationer. Hon/Han kollar upp på datorn bara vilket som rekommenderas just nu. Det kan du lika gärna kolla upp hemma.

När jag satt där sist och pratade om aktier, sa jag att jag hade sålt ericsson(som jag har haft i många år). Hon förstod inte varför och sa nåt i stil med: "Men det är ju köprekommendation nu ju." No shit? Den står på samma kurs som för tre årsen.



Ericsson hade kursen 21 för 3 år sedan, 26 nu.

10 000 kr investerade i ericsson för tre år sedan hade varit värda ca 12 300 kr idag. Ingen jätteökning direkt men det är i alla fall en ökning på nästan 25%över 3 år. Den avkastningen kommer man inte i närheten av genom att spara på något konto. Därför är det köprekommendation på Ericsson. Därför det är en rätt säker aktie med förväntad skaplig avkastning på långsikt.

petah
2007-05-29, 22:16
Edit: Glömde säga att det är köprekommendation på aktien därför att roburs (swedbanks fondförvaltares) analytiker tror att ericsson har möjligheter för att fortsätta att öka i värde.

dared
2007-05-29, 22:28
Heads-up poker mot mig definitivt!

Basloppan
2007-05-29, 22:34
Om du inte vill komma åt dom så rekomenderar jag att sätta dom på ett pensionssparande. Då har dom tid på sig att växa..

Dom skall inte vara lättåtkomliga (som på e-sperkontot eller på ett konto kopplat till ett kort), men jag vill ha en "riktig" anledning till att inte använda dem på skit, till exempel att det kostar pengar att ta ut pengarna från fondkontot tidigare än en månad efter insättningen...

krilleh
2007-05-30, 07:15
Ericsson hade kursen 21 för 3 år sedan, 26 nu.

10 000 kr investerade i ericsson för tre år sedan hade varit värda ca 12 300 kr idag. Ingen jätteökning direkt men det är i alla fall en ökning på nästan 25%över 3 år. Den avkastningen kommer man inte i närheten av genom att spara på något konto. Därför är det köprekommendation på Ericsson. Därför det är en rätt säker aktie med förväntad skaplig avkastning på långsikt.

Ifrån 10 lax till 12,3 är helt värdelöst på tre år med tanke på att aktier faktiskt innebär risk. En vanlig ränta skulle ju kommit upp till 11 000~

Om du skulle ha lagt in dessa 10 000 i H&M istället för tre årsen skulle dom vara värda 30 000 kr nu.

abbarn
2007-05-30, 07:28
Ericsson hade kursen 21 för 3 år sedan, 26 nu.
Därför det är en rätt säker aktie med förväntad skaplig avkastning på långsikt.


Säg det till dem som köpte på 200kr.

olwe
2007-05-30, 09:24
Sup skallen av dig och lev lite!

loztdignity
2007-05-30, 11:49
3000 är för lite för att göra något egentligt med, spara ytterligare tills du har iaf 10 000 och köp aktier.

Lexidos
2007-05-30, 11:51
"låna" lite pengar av banken o köp lotter.....

... eller vänta nu, var det inte nån som testade det? :D hehe

krilleh
2007-05-30, 13:41
"låna" lite pengar av banken o köp lotter.....

... eller vänta nu, var det inte nån som testade det? :D hehe

Låna är faktiskt ingen dum idé om man kan mycket om aktier. Låna sisådär 50 lax för att sedan gå in i en högrisk aktie som du verkligen tror på.

j_p
2007-05-30, 13:47
Låna är faktiskt ingen dum idé om man kan mycket om aktier. Låna sisådär 50 lax för att sedan gå in i en högrisk aktie som du verkligen tror på.

Tycker nog det låter som en ganska dum idé faktiskt, låna för att köpa aktier... Aktier köper man för pengar man har och t.o.m. har råd att förlora. Men jag är ju en försiktig Svensson också. :)

MattiasJ
2007-05-30, 17:41
Satsa allt på rött vid roulettebordet.

Eller på att GAIS vinner Allsvenskan! ;)

petah
2007-05-30, 18:52
Ifrån 10 lax till 12,3 är helt värdelöst på tre år med tanke på att aktier faktiskt innebär risk. En vanlig ränta skulle ju kommit upp till 11 000~

Om du skulle ha lagt in dessa 10 000 i H&M istället för tre årsen skulle dom vara värda 30 000 kr nu.

Helt värdelöst skulle jag inte vilja säga. Men det finns ju många aktier som gått bra mycket bättre det har du rätt i, som h&m tex.



abbarn: Helst inte. :)

Srednq
2007-05-30, 19:07
investerade 4400 kr i julas i kollos största konkurent. dom e värda 5800 idag *whistle*


har själv köpt swedbanks stella sverige och stella europa. sverige har gått upp lite. annars så köp swedbanks BRICT. den har ökat en del med.

fick rekomendation på momentum och balkanfonden med

Emil_Larsson
2007-05-30, 19:11
Eller på att GAIS vinner Allsvenskan! ;)

Då ryker pengarna direkt ska jag tala om för dig!

BAJEN FOR THE WIN!

champion
2007-05-30, 19:18
Satsa på fonder.

petah
2007-05-30, 19:32
investerade 4400 kr i julas i kollos största konkurent. dom e värda 5800 idag *whistle*


Samma här men jag köpte för det dubbla. Gjorde det mest på kul, men skönt att det går skapligt. :)