handdator

Visa fullständig version : Skulle Ni säga att jag e ute och cyklar?


trobban
2007-05-27, 11:14
Tjena,
jag har styrketränat sedan hösten 2004 enligt olika filosofier. Jag började med Nautilus i typ 6-10 månader, körde max-ot inspirerat i 6 mån, körde dc-inspirerat i 1 år osv. Alla metoder har sina fördelar och nackdelar...Jag har fört träningsdagbok sedan starten men jag e fan less på det. Man blir helt insnöad på ökningar och deprimerad ifall det skiter sig ett pass. Glädjen försvann lite tyckte jag. Jag har bytt gym nyligen för att få en nytändning och kör nu enligt följande devis: 6-8 veckor med "tyngre" träning och kreatin och näringsöverskott. Kör igenom kroppen på 3 dagar, kör 8 set per muskelgrupp, 6-12 reps (så lågt som 2-3 reps i bänk på några set för styrka). Sen kör jag lättare en period, 2-4 veckor, men ligger mer mot 10-12 reps per set samt ett litet kaloriunderskott och inget kreatin. Detta för att bli av med en del av det fett jag har lagt på mig. Mitt mål e kontinueliga ökningar, bra form, mer styrka, mer muskelvolym, reducerad skaderisk. Jag finner det inspirerande att göra på detta vis. Alla med rutin på det här stället tänker långsiktigt och det vill jag med. De förespråkar periodisering och det tycker jag att det här e. På vilket sätt skjuter jag mig själv i foten på detta sätt?

UrkProductions
2007-05-27, 11:27
inget? det är väl så de flesta tränar här.....eller?

Rahf
2007-05-27, 11:28
6-8 veckor med tung träning är någonting som jag personligen inte skulle palla med. 3-4 veckor gäller personligen för mig och då är det träning med TRÖCK och riktigt gristungt lyftande varje pass.

nutz
2007-05-27, 11:36
Kreatin är ju effektivt även på energiunderskott, det gör dig ju inte fetare.

Torsk_ole
2007-05-27, 11:38
Varför ska du göra dig av med fett efter 6-8 veckor träning?

Bondlurk
2007-05-27, 12:03
För att få säga mitt, så verkar du ha hyffsad koll på vad de konventionella kolozzeum åsikterna är, periodisering, lätt/tung träning, kaloriöverskott/underskott.

Om du gör något fel, så anser i alla fall jag att det är att du är över analytisk, ta vecka för vecka som det kommer, när det börjar bli jobbigt, sänk vikterna lite och kör lätt i några veckor. Känner du dig på hugget så lasta på lite extra och kör få reps. Gå på känsla, inte superstrikt planering. Och min åsikt om kalori överskott och underskott är att antingen bulkar man, eller deffar. Bulka tills du vill deffa, sen deffa tills du vill bulka, håll inte på att planera det med veckor hit och dit.

Lycka till!

Torsk_ole
2007-05-27, 13:26
Visst är upplägget bra, men i för korta perioder. Att ligga på kaloriöverskott i endast 6-8 veckor och sen deffa kommer i slutändan inte att ge så mycket.

trobban
2007-05-27, 14:44
6 veckor tungt är väl mer ett riktmärke för mig då jag drar fördelarna av kreatinet. Kör jag 10 veckor så har jag en erfarenhet av att jag drar på mig för mycket fett. Man måste ju även cykla kreatinet så då e det lättare för mig att köra utan kreatin på mina minideffar för enkelhetens skull. Jag känner att jag kommer att hålla ganska bra koll på min form med så här "korta" perioder. Ser ingen anledning att bulka mycket längre perioder eftersom jag blir för fet på kuppen. Jag vill ha någorlunda form och inte grisa ut för mycket. Dessutom blir vägen tillbaka till formen ännu mer ansträngande, lång och trist om man har alltför stor fetma. Håller med om att man skall gå mer på känsla och det tycker jag att detta upplägg ger utrymme för. 6 veckor tung träning är mer ett riktmärke vilket kan avbrytas lite tidigare eller senare.

Torsk_ole
2007-05-27, 14:47
Du kommer att lägga på dig mer muskler ifall du har ett litet kaloriöverskott (1-2 kg i månaden) under ett års tid och sen deffar. Än om du kör så korta cykler. Ditt upplägg låter lite som ABCDE.

trobban
2007-05-27, 15:18
Vad baserar du det på? Varför skulle det vara just så? Jag skulle se ut som en gris och stöna när jag knyter skorna ifall jag skulle gå upp 10 kg och däröver på 1 år...Sen ger det här utrymme för att se hur ens kropp fungerar vid deff. Misslyckas jag lär jag ju märka det ganska snabbt. Skulle jag bulka i 1 år skulle jag tappa känslan för hur jag borde må under en deff. Misslyckas jag med en sådan deff kan 1 års träning gå åt skogen samt att jag varit bra fet minst lika länge.

Mr. Moose
2007-05-27, 15:41
Vad baserar du det på? Varför skulle det vara just så? Jag skulle se ut som en gris och stöna när jag knyter skorna ifall jag skulle gå upp 10 kg och däröver på 1 år...Sen ger det här utrymme för att se hur ens kropp fungerar vid deff. Misslyckas jag lär jag ju märka det ganska snabbt. Skulle jag bulka i 1 år skulle jag tappa känslan för hur jag borde må under en deff. Misslyckas jag med en sådan deff kan 1 års träning gå åt skogen samt att jag varit bra fet minst lika länge.

Om de 10 Kilona är fett så stämmer det du säger men ide'n är att lägga på sig muskelmassa också (faktiskt) så om du lägger på dig 7 kg muskler och 3 kg fett så kommer du med största sannolikhet inte tycka att du ser "fetare" ut men däremot mycket större!

nutz
2007-05-27, 15:47
http://kolozzeum.cohttp://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=94110m/kolozzeum/showthread.php?t=94110

Läsvärt för ämnet periodisering av energibalans - deff och bulk.

trobban
2007-05-27, 15:48
Jo...men om jag skulle klarat av och lägga på mig 7 kilo muskler på ett år då skulle jag nog inte fråga folk om råd? Lägger jag på mig 2 kilo rena muskler på ett år då var det ett jävligt bra år för min del. Jag siktar mer mot 1 kilo muskler per år i 5-8 år till.

vesterberg
2007-05-27, 16:02
trobban. smilyface på dig. äntligen en som inte har som mål att bli stor som en hangar, alldeles för få såna här verkar det som.

förstår inte varför så många ska bulka och bli överstora, deffa bort några kilon till sommaren och sen börja om. ser inte tjusningen i att väga 140 kilo, även om nu det mesta är muskler. men men, alla har sina egna mål. tur är det.

nutz
2007-05-27, 16:04
vesterberg: ungefär som du då, gå upp till 100 och sen backa till 90.

Sniggel
2007-05-27, 16:07
vesterberg: ungefär som du då, gå upp till 100 och sen backa till 90.

Han kanske inte gjorde det med flit?

Mr. Moose
2007-05-27, 16:12
Jo...men om jag skulle klarat av och lägga på mig 7 kilo muskler på ett år då skulle jag nog inte fråga folk om råd? Lägger jag på mig 2 kilo rena muskler på ett år då var det ett jävligt bra år för min del. Jag siktar mer mot 1 kilo muskler per år i 5-8 år till.

Lite statistik kanske?

Din längd, vikt o ålder.

Enorm skillnad om du t ex är 180 o väger 65 kg eller om du väger 90! Ligger du närmare 90 kan jag första de långsamma ökningarna men om du är en "spinkig" lång drasut ska du kunna öka betydligt mer än 1 kg per år.

trobban
2007-05-27, 16:37
Väger jag 65 kg och är 180 så har jag ändå svårt att se att jag lägger på mig 7 kg muskler på 1 år....Jag är 29 år, 180 och väger 80-82 kg....Dock är jag inte typen som lägger på mig muskelvikt genom att titta på en hantel utan jag har fått kämpa anus för att få de få framgångar jag har.

Läste Forumtråden Nutz och kom väl fram till att det rådde delade meningar. Framhåller dock vad jag sade var mina mål i första inlägget nämligen;
kontinueliga ökningar, bra form, mer styrka, mer muskelvolym, reducerad skaderisk.

Jag vill INTE bli fet som en gris. Det är det som är svårigheten i ekvationen...

vesterberg
2007-05-27, 18:10
Han kanske inte gjorde det med flit?stämmer bra. jag var och är tjockis. inte var det någon bulk i byggarsyfte.

jwzrd
2007-05-27, 18:33
Jag tycker att du är på helt rätt spår med din periodisering; fundera inte för mycket på vilka eventuella teorier som kan förklara det ena eller det andra utan lägg energin på att ta reda på vad som fungerar för just det ena eller det andra.

Torsk_ole
2007-05-27, 18:55
Väger jag 65 kg och är 180 så har jag ändå svårt att se att jag lägger på mig 7 kg muskler på 1 år....Jag är 29 år, 180 och väger 80-82 kg....Dock är jag inte typen som lägger på mig muskelvikt genom att titta på en hantel utan jag har fått kämpa anus för att få de få framgångar jag har.

Läste Forumtråden Nutz och kom väl fram till att det rådde delade meningar. Framhåller dock vad jag sade var mina mål i första inlägget nämligen;
kontinueliga ökningar, bra form, mer styrka, mer muskelvolym, reducerad skaderisk.

Jag vill INTE bli fet som en gris. Det är det som är svårigheten i ekvationen...

Måste du bli fet för att du bulkar?

Periodiseringen med träning tycker jag är bra. Men att lägga på sig muskler tar tid. Har du nu svårt för det så ska du väl inte deffa var 6:e vecka?