handdator

Visa fullständig version : Dips


Fatality
2007-05-27, 09:56
Var på en ny anläggning där dom hade en dipmaskin självklart började jag köra fulla rörelser ända ner i botten då känns det som axlarna tar massa stryk hur kan man undvika detta? bara och träna på eller? har lite känningar i vänster axel idag känns som något kommer i klämm

nutz
2007-05-27, 10:59
Du har nog stela axlar bara. Ta det lugnt med belastningen i dipsen och låt det släppa..

Rahf
2007-05-27, 11:06
Värm upp axlarna ordentligt innan du kör. Stretcha axlarna ordentligt efter passet.

Fatality
2007-05-27, 11:30
hade kört bänkpress, hantelpress, flyes innan dipsen, ska jag värma upp axlarna mer än detta?

Rahf
2007-05-27, 11:35
Räcker nog så. Gå så djupt du kan utan att det blir obehagligt och stanna strax ovanför smärtgränsen. Kör du på det så kommer axlarna gradvis vänja sig vid det och öka sin RM.

Dips kan liknas vid en form av dynamisk stretching, om utförd på rätt sätt.

Fatality
2007-05-27, 11:54
Räcker nog så. Gå så djupt du kan utan att det blir obehagligt och stanna strax ovanför smärtgränsen. Kör du på det så kommer axlarna gradvis vänja sig vid det och öka sin RM.

Dips kan liknas vid en form av dynamisk stretching, om utförd på rätt sätt.

Okej, skall testas och se hur det känns, mår ju dåligt när man inte gör fulla rörelsemönster i vanliga fall hehe

stridis
2007-05-27, 12:23
Var på en ny anläggning där dom hade en dipmaskin

Dipmaskin? Så det var ingen vanlig dipsställning? Vissa dipsmaskiner jag testat tycker jag är skräp.

Oftast kan du fuska alldeles utmärkt m.h.a. benen i en vanlig dipställning (om det nu är för belastningens skull du kör dipsmaskin), oroa dig inte för djupet, det kommer så småningom om du försöker utvidga din rörelsebana. De som bara är stela kan väl testa att sätta en lättare vikt på sig, då kommer man nästan automatiskt djupare ner. Sålänge tekniken är bra och det inte smärtar så...

Fatality
2007-05-27, 12:26
Dipmaskin? Så det var ingen vanlig dipsställning? Vissa dipsmaskiner jag testat tycker jag är skräp.

Oftast kan du fuska alldeles utmärkt m.h.a. benen i en vanlig dipställning (om det nu är för belastningens skull du kör dipsmaskin), oroa dig inte för djupet, det kommer så småningom om du försöker utvidga din rörelsebana. De som bara är stela kan väl testa att sätta en lättare vikt på sig, då kommer man nästan automatiskt djupare ner. Sålänge tekniken är bra och det inte smärtar så...

jag väger 116kg jag klarar inte vanliga dips just nu så jag kör med hjälpmaskin och det tar bra

Emil_Larsson
2007-05-27, 12:29
Lite utanför detta men:

Funkar det lika bra att köra dips på bänk istället för att hålla i sig i 2 grejer och dra, ah, ni fattar..
Jag kan utföra detta bättre, känner inte av smärta här alls, däremot när jag kör dips enligt övningsbanken så får jag det, men jag menar, dips som dips antar jag?

Fatality
2007-05-27, 12:35
Lite utanför detta men:

Funkar det lika bra att köra dips på bänk istället för att hålla i sig i 2 grejer och dra, ah, ni fattar..
Jag kan utföra detta bättre, känner inte av smärta här alls, däremot när jag kör dips enligt övningsbanken så får jag det, men jag menar, dips som dips antar jag?

tror det är ganska stor skillnad på och köra vanliga dips och dips mellan bänkar

Emil_Larsson
2007-05-27, 12:37
tror det är ganska stor skillnad på och köra vanliga dips och dips mellan bänkar

Det är ju isåfall att man kan gå djupare i vanliga och få mer stretch.. hmm..jag vet inte riktigt..

EXPLAIN!

stridis
2007-05-27, 12:41
jag väger 116kg jag klarar inte vanliga dips just nu så jag kör med hjälpmaskin och det tar bra

Man kan som jag sa fuska alldeles utmärkt med benen, ser lite lustigt ut, men det kvittar väl.

Men om du tycker om maskinen så kör på. De jag testat är av sådan kvalité att jag hellre skulle söka mig efter något annat alternativ såsom bänkdips eller det utförande jag åsyftade i min tidigare post.

Fatality
2007-05-27, 12:54
Man kan som jag sa fuska alldeles utmärkt med benen, ser lite lustigt ut, men det kvittar väl.

Men om du tycker om maskinen så kör på. De jag testat är av sådan kvalité att jag hellre skulle söka mig efter något annat alternativ såsom bänkdips eller det utförande jag åsyftade i min tidigare post.

det är precis som vanliga dips bara att man har en vikt som hjälper en upp så man kan köra strikta dips är ju precis som vanliga förutom att man ställer in motståndet. dvs ställer in din egna kroppsvikt.

stridis
2007-05-27, 13:02
det är precis som vanliga dips bara att man har en vikt som hjälper en upp så man kan köra strikta dips är ju precis som vanliga förutom att man ställer in motståndet. dvs ställer in din egna kroppsvikt.

Jo men de jag testat (förutom en) har haft en oönskad friktion på uppvägen eller antingen varit ställda på ett idiotställe (haha man kunde köra chins i den också, eller rättare sagt om inte taket hade varit ivägen) eller äcklig skumgummi där man fattar händerna etc, etc.

Sheogorath
2007-05-27, 13:56
Jag kommer knappt ner i 90 grader i en dipsmaskin men kan göra godkända tävlingsdips, dvs riktigt djupa Arne-style, fritt. Det handlar om att benen låser fast överkroppen i en rak bana i maskinen när man står på hjälppinnarna. Då kan man inte "luta sig in i dippen", och det är just att man tippar kroppen framåt som gör att man (eller i vart fall jag) kan nå önskat djup. Sen handlar det också om hur brett man håller och hur man pekar med armbågarna, men även där begränsar maskinen eftersom det ofta bara finns handtag för en bredd.