handdator

Visa fullständig version : SAS-Strejken


Yankeee
2007-05-27, 09:30
Två helt olika sidor.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15550144.asp

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=654606

Vem verkar må bäst, den som har en positiv eller negativ syn? :)

Yankeee
2007-05-27, 09:32
Vet inte vad jag vill med tråden egentligen. Bara uttrycka mig avsky mot gnälliga kärringar eller något. Jag gör en aliquis och diskuterar lite med mig själv om det är ok.

Jax
2007-05-27, 09:36
Jag är med dig och gnäller lite. Ska varenda fack strejka i år eller vad är det frågan om? Vad har de för sopor som förhandlar åt dem om de enda vapen de verkar ha är: "Nä ni är dumma, nu strejkar vi".

Ligger ner på marken och skriker när man inte får som man vill gör småbarn. Visst kan det finnas tillfällen där strejk kan krävas, men jag har mycket svårt att se anledningen att strejka så mycket som nu görs.

MasterChief
2007-05-27, 09:39
Folk är fan gjorda av porslin nu för tiden. Utbrända och sönderarbetade. Fan.

Vi har ju aldrig jobbat mindre och haft det bättre än vi har det nu i mänsklighetens hela historia.

Baan
2007-05-27, 09:40
Vi har ju aldrig jobbat mindre och haft det bättre än vi har det nu i mänsklighetens hela historia.

Vettefan om någon brydde sig förr i tiden dock.

jakke
2007-05-27, 09:41
Intressant läsning:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=654324

Empe
2007-05-27, 09:56
Med den jävla nazi-stämning som rådde på SAS-flygen hittills är det fan rätt åt kabinpersonalen om de inte får igenom sina villkor.

Hades
2007-05-27, 09:59
Värt att notera i sammanhanget är att folk upplever och hanterar stress väldigt olika. Därför kan man inte generalisera och påstå att de som stödjer strejken är gnällkärringar med negativ syn. Visst påverkar inställningen, men det kan ju lika gärna vara så att den där killen är undantaget som är mycket stresståligare än andra.

Yankeee
2007-05-27, 09:59
Värt att notera i sammanhanget är att folk upplever och hanterar stress väldigt olika. Därför kan man inte generalisera och påstå att de som stödjer strejken är gnällkärringar med negativ syn. Visst påverkar inställningen, men det kan ju lika gärna vara så att den där killen är undantaget som är mycket stresståligare än andra.

Sluta gnäll.

Hades
2007-05-27, 10:00
Sluta gnäll.

Sori :(

Yankeee
2007-05-27, 10:01
Sori :(

Nej men det är klart att det är som du säger. Har lite svårt för folk som letar fel hela tiden och inte uppskattar det som är bra.

Empe
2007-05-27, 10:02
Förresten så vill jag bara säga att om man klagar på en och en halv timmes lunchrast så ska man inte ha något jobb alls. Okej om de kanske bara får en halvtimmes lunchrast när allt på planet är gjort. Men en halvtimme är vad större delen av sveriges arbetande människor har på sig att äta på jobbet.

Byt jobb BTW om det inte var så jävla glamoröst som du trodde när du var liten, kärringdjävel!

Löjtnant Blank
2007-05-27, 10:33
Jag håller med. Jag drar även paralleller till gruvarbetarna i Kiruna. De krävde nyligen 4 000 kr - utöver sina 24 000 kr - mer i månaden, och gick därför ut i vild strejk. 28 000 kr/mån! Outbildade gruvisar förtjänar inte så mycket.

Angel
2007-05-27, 10:33
Jag vet inte heller vad jag tycker. Åh ena sidan så tycker jag det är bra när man slåss för sina rättigheter. Åh andra sidan så som sagt är det lite gnälligt kanske. Vi har inte ens några jäkla raster på mitt jobb, och vi jobbar 9-10timmar i sträck. Vi har matpauser i mån av tid. Och det är det inte alltid man har....

Dumleman
2007-05-27, 10:38
Snubben i DN får säkert pengar av sas för att prata med media om hur braaa de har det. *rolleyes*

mini
2007-05-27, 10:52
SAS koncernchef Mats Jansson är bestört över att bolaget är på väg in i sin tredje strejk sedan han tillträdde för fem månader sedan.
(...)
Mats Jansson vill snabbt ha bort den ”strejkkultur” som utvecklats inom SAS, där strejker betraktas som ett ”naturligt” inslag i relationen med arbetsgivare. Statistiken visar att SAS under de senaste tio åren haft 100 strejker, varav 73 olagliga i Köpenhamn.

Saxat från dinspengar.se (http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5C05%5C24%5C9760)

Jag tror inte att SAS har hårdare arbetsvillkor än andra flygbolag, eller kanske ens än många andra brancher. Jag vet heller inte om det har blivit tuffare, eller om det har varit samma klimat sedan många år. Då kan man tänka sig att de flesta borde ha börjat jobba med förståelse för hur det kunde vara.

Baha
2007-05-27, 10:55
tycker hela grejen är lite spännande

jakke
2007-05-27, 11:01
SAS gagnas inte direkt av deras koplicerade ägarsammansättning.

(..)
Problemet för SAS är i stället att det är tre statliga ägare. Styrelseledamöterna från de olika länderna har i varierande grad genom åren sett mer till vad som är bäst för det egna landet än vad som är bäst för SAS som helhet.

Detta synsätt har också återspeglat sig i hur företagsledningen varit sammansatt och kunnat agera
(..)

ramagoen
2007-05-27, 11:04
Hörde nyss på radion om det här(inte orkat läsa artiklarna i tråden) ..

Tydligen äventyras hela SAS framtid av denna strejk. Hoho, rätt kraftig den blev alltså.

Dumleman
2007-05-27, 11:05
Hörde nyss på radion om det här(inte orkat läsa artiklarna i tråden) ..

Tydligen äventyras hela SAS framtid av denna strejk. Hoho, rätt kraftig den blev alltså.
Så låter det alltid vid strejk...

ramagoen
2007-05-27, 11:10
Så låter det alltid vid strejk...

ja, vad vet jag :D jag e inte så gammal direkt så du har nog rätt :)

Dumleman
2007-05-27, 11:12
Ja lyssna nu på gamla visa mig.

rQx
2007-05-27, 11:22
well, SAS har väl inte gått jätte bra på senaste många strejker har drabbat dem och årsredovisningar är väl inte dom bästa. Förstår inte hur personalen tänker, efter alla dessa problem så bytar många företag från SAS. Ericsson och Electrolux funderar på att byta har jag hört och förtsätter det så har ju inte ens personalen något jobb att gå till mellan strejkerna!

Vet inte vad strejken handlar om men som jag ser det så vet man väl förutsättningarna för ett jobb när man utbildar sig? Om det nu handlar om något sånt.

olle lindblad
2007-05-27, 11:29
Om man har haft tio strejker om året borde man för länge sedan satt sig ner och gemensamt funderat över varför det är så för att sedan komma fram till en lösning. Samarbetsklimatet verkar lindrigt sagt inte så bra.

Yankeee
2007-05-27, 11:42
Om man har haft tio strejker om året borde man för länge sedan satt sig ner och gemensamt funderat över varför det är så för att sedan komma fram till en lösning. Samarbetsklimatet verkar lindrigt sagt inte så bra.

"Till saken hör också att det finns 39 olika fackföreningar inom SAS-koncernen och även om varje enskild förening strejkar extremt sällan kan det bli många årligen. "

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=654324

olle lindblad
2007-05-27, 11:50
"Till saken hör också att det finns 39 olika fackföreningar inom SAS-koncernen och även om varje enskild förening strejkar extremt sällan kan det bli många årligen. "

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=654324

Jag vet, jag har läst artikeln innan idag. Men har man haft de här problemen i tio år borde man väl kommit fram till ett sätt att hantera det?

Yankeee
2007-05-27, 11:57
Jag vet, jag har läst artikeln innan idag. Men har man haft de här problemen i tio år borde man väl kommit fram till ett sätt att hantera det?

Kanske inte är överdrivet enkelt när det är 40 organisationer som vill något helt annat än företaget hela tiden. Facket är dessutom rätt efterblivna ibland och inget spelar någon roll om de inte får som de vill.

MasterChief
2007-05-27, 12:03
Jag får hela tiden upp bilder av vapen och balla svarta kamodräkter i mitt huvud när jag läser den här tråden. Jag är nog störd :-/

mini
2007-05-27, 12:04
Så vanligt är det ju ändå inte med strejk, så trots att det finns många fackförbund är 100 strejker mycket. Å andra sidan var de flesta i Köpenhamn. De där danskarna är oberäkneliga.

Jax
2007-05-27, 12:04
Jag får hela tiden upp bilder av vapen och balla svarta kamodräkter i mitt huvud när jag läser den här tråden. Jag är nog störd :-/
Vild strejk på brittiska öarna. SAS har inte tid att äta och under vissa dagar blir dom t.o.m. utan mat. :D

Muskelbyggaren
2007-05-27, 12:08
Vild strejk på brittiska öarna. SAS har inte tid att äta och under vissa dagar blir dom t.o.m. utan mat. :D
Haha, Lovisa, 51 år, tjänstgör i Special Air Service och klagar på att hon får ont i magen när de inte får äta i lugn och ro. :)

mini
2007-05-27, 12:10
Vild strejk på brittiska öarna. SAS har inte tid att äta och under vissa dagar blir dom t.o.m. utan mat. :D

Vilket inte behöver vara negativt om de är på Brittiska öarna.
http://z.about.com/d/seniortravel/1/5/R/C/-/-/raw.jpg

olle lindblad
2007-05-27, 12:15
Kanske inte är överdrivet enkelt när det är 40 organisationer som vill något helt annat än företaget hela tiden. Facket är dessutom rätt efterblivna ibland och inget spelar någon roll om de inte får som de vill.

Enkelt är det knappast. Om det sedan är facken (Eller deras förhandlare)som är efterblivna eller om det är deras motpart som besitter denna egenskap vet jag inte. Vi kan förmodligen anta att detta karaktärsdrag är jämnt fördelat.

FreCKo
2007-05-27, 12:40
Grejen med hela den här jävla strejken är ju det att medelåldern på flygvärdinnorna är 40 bast, och dom tror att dom ska klara av det lika bra som förut.

Såg dessutom på TV en av flygvärdinnorna som var så bekymrad för att dom "alltid ställt upp för SAS och blaha blaha". SAS's flygvärdinnor jobbar i snitt 28h/vecka och tjänar runt 40 000Kr/månad. Okej att dom ibland får jobba 50h i sträck (6 dagar), men jag skulle vilja se en sjuksköterska som inte gör det på regelbunden basis.

Mitt tips till SAS är att avskeda alla jävla skräcködlor som jobbar inom kabin, anställa nya och unga i åldrarna 25-30, och sen när dom kommer till 40 försöka omplacera dom på andra ställen i SAS.

Yankeee
2007-05-27, 12:46
Grejen med hela den här jävla strejken är ju det att medelåldern på flygvärdinnorna är 40 bast, och dom tror att dom ska klara av det lika bra som förut.

Såg dessutom på TV en av flygvärdinnorna som var så bekymrad för att dom "alltid ställt upp för SAS och blaha blaha". SAS's flygvärdinnor jobbar i snitt 28h/vecka och tjänar runt 40 000Kr/månad. Okej att dom ibland får jobba 50h i sträck (6 dagar), men jag skulle vilja se en sjuksköterska som inte gör det på regelbunden basis.

Mitt tips till SAS är att avskeda alla jävla skräcködlor som jobbar inom kabin, anställa nya och unga i åldrarna 25-30, och sen när dom kommer till 40 försöka omplacera dom på andra ställen i SAS.

Verkar vara ganska vanligt problem det där. Ju längre tid folk jobbar på samma ställe desto mer gnäll och löjliga krav.

rQx
2007-05-27, 13:12
Verkar vara ganska vanligt problem det där. Ju längre tid folk jobbar på samma ställe desto mer gnäll och löjliga krav.

Man vet inte hur bra man har det förän man inte har det längre!

*Ja, vår diskmaskin gick isönder förre veckan*

Nitrometan
2007-05-27, 15:51
Jag får hela tiden upp bilder av vapen och balla svarta kamodräkter i mitt huvud när jag läser den här tråden. Jag är nog störd :-/
Men det SAS skulle nog inte strejka. Eller?

http://www.specwarnet.net/europe/sas.htm

Yes
2007-05-27, 16:16
Tror inte det finns någon som har bra arbetsvillkor och jobbar med, eller i anslutning till, flyg. Av alla de jobb jag sett ute på Arlanda tycks samtliga ha det stressigt och helt felknullade tider. Fast det är bara SAS som strejkar, trots att de nog har bäst förmåner och arbetsvillkor av alla...

skaparn
2007-05-27, 16:22
Jag håller med. Jag drar även paralleller till gruvarbetarna i Kiruna. De krävde nyligen 4 000 kr - utöver sina 24 000 kr - mer i månaden, och gick därför ut i vild strejk. 28 000 kr/mån! Outbildade gruvisar förtjänar inte så mycket.

Vet du hur dyrt det är att leva i Kiruna? Snuset och spriten (den som inte bränns hemma) måste skickas 200000 kilometer från Stockholm, så inte är det gratis inte. För att inte tala om hyrorna.

Löjtnant Blank
2007-05-27, 16:28
Vet du hur dyrt det är att leva i Kiruna? Snuset och spriten (den som inte bränns hemma) måste skickas 200000 kilometer från Stockholm, så inte är det gratis inte. För att inte tala om hyrorna.
Dessutom lägger den genomsnittlige Kirunabon cirka 75% av lönen på skoterbensin och vapentidningar.

Yes
2007-05-27, 16:30
Är inte skoterbensin billigare än systembolagets sprit?

skaparn
2007-05-27, 16:31
Dessutom lägger den genomsnittlige Kirunabon cirka 75% av lönen på skoterbensin och vapentidningar.

OCH SÅ VILL NI STOCKHOLMARE HÖJA BENSINSKATTEN BAAAAAARA FÖR ATT JÄVLAS MED OSS SOM MÅSTE HA BILEN (för att tjuvjaga ren).

skaparn
2007-05-27, 16:33
Är inte skoterbensin billigare än systembolagets sprit?

Ja, det var en ren hypotetisk kostnad. Givetvis bränner man hemma, och importerar fulbensin och knivar från Finland.

Löjtnant Blank
2007-05-27, 16:51
Ja, det var en ren hypotetisk kostnad. Givetvis bränner man hemma, och importerar fulbensin och knivar från Finland.
Nu tycker jag att du är lite fördomsfull.

GymTT
2007-05-27, 18:27
lyxstrejk

Motorbreath
2007-05-27, 22:47
In med strejkbrytare bara.

WHITEFOLKS
2007-05-28, 07:08
Det verkar vara dåligt stöd och sympati för strejken både bland "folket" och även till viss del bland de arbetande.

SAS verkar ha bestämt sig för att köra hårda puckar och det har väl antagligen någon sorts förankring i "verkligheten". Troligtvis har de beräknat att verksamheten inte är hållbar om de går med på kraven så då kan de lika gärna sluta flyga i dag som om 6 månader.

Som det ser ut i dagsläget på flygmarknaden så är konkurrensen stenhård, en strejk av det här slaget är förödande, om de går med på kraven så får de sämre konkurrenskraft och om de inte gör det så får de inte flyga.

Skulle vara intressant att få insyn från någon som faktiskt jobbar i branschen, det man ser nu är antingen folk som bestämt hävdar att det är extremt jättestressigt hela tiden och de får gå hungriga och kissa på sig alt. någon person som tycker det är jättebra.

Även om det säkert kan vara stressigt ibland så känns det som om det är vanligare att folk gnäller för mycket än att någon skulle får för sig att uttala sig överdriver positivt om arbetet.

z_bumbi
2007-05-28, 08:56
Vi har inte ens några jäkla raster på mitt jobb, och vi jobbar 9-10timmar i sträck. Vi har matpauser i mån av tid. Och det är det inte alltid man har....

Det är ju bara att ta sina raster..

teargaz
2007-05-28, 08:57
Jag blir så jävla trött på dehär SAS strejkandet. Jag har själv jobbat inom SAS så jag vet ganska bra vilka surkärringar och IQ befriade idioter som börjar gråta och måste strejka såfort minsta lilla ändring måste göras.

Det hela blir en så dålig spiral. SAS gör en liten justering för att spara in lite pengar för att få företaget att överleva. Alla börjar grina och strejkar. Det kostar massa pengar så då måste man sparka folk. Sist in först ut leder till att all personal som är hungrig och tacksam för att ha ett jobb får gå. Kvar blir surkossorna som inte känner ett skit för sin arbetsgivare.

Jag känner en hel del folk som har fått gå från SAS som idag jobbar på andra bolag. Dom säger att SAS hade svinbra villkor och att det finns hur många som helst som hellre vill jobba på SAS.

Det är ju bara en tidsfråga innan företagets personal sänker skutan.
Byt jobb om det är så odrägligt att jobba på SAS. Lämna plats åt dom som skulle vara tacksamma för att jobba.

skaparn
2007-05-28, 09:17
Det är ju bara att ta sina raster..

Så sant som det är sagt. Det finns en självuppoffrande attityd hos många. Är det inte att de alltid springer till diskmaskinen och plockar under högljudda suck och stön om att det ALLTID är de som måste plocka in/ur, eller så jobbar man 10 timmar per dag utan rast i tron om att hela arbetsplatsen skulle gå under utan deras självspäkning.

Tag rasten. Ät lunch i den tid det tar. Det finns med all säkerhet inskrivet i avtalet med arbetsgivaren att det är en rättighet.

teargaz
2007-05-28, 09:20
Bara för att ge en liten verklighetsförankring.

När jag jobbade på sas så gjordes en liten schemaförändring på lastningen.
Istället för att en lastare jobbade i snitt 4.12 pass i veckan så skruvade man på det och la in 4.18 pass i veckan. Vi snackar alltså om 3 extra fyratimmarspass på ett år. Fortfarande 40 timmars arbetsvecka.

Det blev RAMASKRI. Jag blev personligen hotad av 2 lastare. Det gnälldes över att dom redan hade så tunga förhållanden. "Det var för lite personal" och hej och hå.

Hela lastningen (förutom dom nyanställda) massjukskrev sig och då bestämde sig SAS ledning för att lasta.
Vi var 3 personer som skickade ALLT avgående bagage en hel lördag på en post där dom i normala fall var 7 + rastavlösare.

Om nu tre personer klarade av att skicka ALLT avgående bagage under 18 timmar en lördag utan rastavlösare, så undrar man ju hur 7 pers kunde uppleva det så fruktansvärt och fasansfullt.

3 försenade plan under den lördagen på 40% av den ordinarie arbetssyrkan varav hälften var helt oerfarna.

Bare ett litet smakprov på vart gnällfaktorn samt effiktiviteten ligger på ett företag som sas.

Inte konstigt att företaget går knackigt...

z_bumbi
2007-05-28, 09:24
Vi var 3 personer som skickade ALLT avgående bagage en hel lördag på en post där dom i normala fall var 7 + rastavlösare.

Om nu tre personer klarade av att skicka ALLT avgående bagage under 18 timmar en lördag utan rastavlösare, så undrar man ju hur 7 pers kunde uppleva det så fruktansvärt och fasansfullt.

Jag antar att du fortsatte stå och lasta gods i samma tempo under ett år efter att du gjorde denna insats?

Mantus
2007-05-28, 09:25
Det är ju bara att ta sina raster..

Lätt att ta sig tid då det kommer in två brännskadade barn varav ett spädbarn som behöver såromläggning t.ex.:) Vänta jag skall bara ha min lunch först låter lite puckat då. Bara ett exempel på tidpunkter då en överhoppad lunch kan vara en realitet. Ett riktigt exempel från en jag känner väl som jobbar inom vården.
Problemet med överhoppad lunch blir mycket större när det gäller sjuksköterskor som behöver skärpan när de delar ut medicin, flygvärdinnor som delar ut mackor behöver inte vara lika skärpta som en sjuksköterska som delar ut potentiellt dödliga mediciner.

olle lindblad
2007-05-28, 09:27
teargaz: Det verkar som att danskarna har klart bättre villkor än svenskarna i koncernen. (t ex har har danska flygledare dubbelt så hög lön som svenska) Trots detta strejkar de mest av alla. Eller är det därför de har bättre villkor? Det skulle kunna förklara allt detta strejkande.

Mantus
2007-05-28, 09:28
Jag antar att du fortsatte stå och lasta gods i samma tempo under ett år efter att du gjorde denna insats?

Varför skulle han det? Om de nu enbart var tre stycken mot ordinarie sju krävs det inte mer än möjligtvis 75% av den ansträngningen de utförde för att jobba i samma takt. Att statuera exempel och ta del av arbetarnas villkor är inte ett heltidsjobb.

Baan
2007-05-28, 09:31
Varför skulle han det? Om de nu enbart var tre stycken mot ordinarie sju krävs det inte mer än möjligtvis 75% av den ansträngningen de utförde för att jobba i samma takt. Att statuera exempel och ta del av arbetarnas villkor är inte ett heltidsjobb.

Det är väl glasklart att vem som helst kan äga sig själv temporärt och göra dom värsta skitjobben. Det är när du ska jobba där varje dag som det kan bli lite kärvare, inte nödvändigtvis fysiskt men likväl psykiskt. Vi är ju inte bra på att byta jobb i Sverige och många stannar ju kvar länge på en arbetsplats, då måste vi vara beredda på att kompromissa och att folk tröttnar efter ett tag.

Mantus
2007-05-28, 09:36
Det är väl glasklart att vem som helst kan äga sig själv temporärt och göra dom värsta skitjobben. Det är när du ska jobba där varje dag som det kan bli lite kärvare, inte nödvändigtvis fysiskt men likväl psykiskt. Vi är ju inte bra på att byta jobb i Sverige och många stannar ju kvar länge på en arbetsplats, då måste vi vara beredda på att kompromissa och att folk tröttnar efter ett tag.

Självklart, dock förstår jag inte varför man skall behöva jobba ett helt år för att se arbetarnas villkor. Hade de haft sju personer och arbetet känts överjävligt så hade man förstått att arbetarnas villkor var förskräckliga men om man med en underbemanning lyckades styra upp en hel dag utan nämnvärda problem så kan jag inte se att förhållandena kan vara så otroligt olidliga att man behöver massjukskriva sig. Hade möjligtvis varit bättre om de jobbat där en vecka men det är ju en avvägning mellan att få fram en poäng och att sköta sitt ordinarie jobb.

z_bumbi
2007-05-28, 09:39
Lätt att ta sig tid då det kommer in två brännskadade barn varav ett spädbarn som behöver såromläggning t.ex.:) Vänta jag skall bara ha min lunch först låter lite puckat då. Bara ett exempel på tidpunkter då en överhoppad lunch kan vara en realitet. Ett riktigt exempel från en jag känner väl som jobbar inom vården.

Ja men det sker inte varje dag och inte vid varje rast, gör det det så är det något fundamentalt fel i arbetsorganisationen.

Angående att lasta, Du statuerar garanterat inget exempel genom att stå och toklasta en dag och sen fråga dig varför folk tycker det är jobbigt. Alla kan toppa sig en dag eller en kortare period och köra toktempo men kroppen ska hålla i ett antal år längre än det.

Mantus
2007-05-28, 09:41
Ja men det sker inte varje dag och inte vid varje rast, gör det det så är det något fundamentalt fel i arbetsorganisationen.

Angående att lasta, Du statuerar garanterat inget exempel genom att stå och toklasta en dag och sen fråga dig varför folk tycker det är jobbigt. Alla kan toppa sig en dag eller en kortare period och köra toktempo men kroppen ska hålla i ett antal år längre än det.

Nejdå inget särskilt exempel men man kan få en viss aning om hur det ser ut en vanlig arbetsdag för sina underordnade och det är mer än vad de flesta chefer sträcker sig till att göra.

Det är väl ofta så inom vården att den är fundamentalt fel i arbetsorganisatoriskt hänseende med folk som stannar på avdelningar i ett år innan de drar vidare så all kompetens försvinner, chefer och planerare som egentligen inte vet ett dugg om planering utan väljs på grundval av att man jobbat länge som läkare eller sjuksköterska, överfulla avdelningar som skickar patienter mellan sig osv. Den som får ta mest stryk i slutändan är den enskilde patienten.

Baan
2007-05-28, 09:43
Självklart, dock förstår jag inte varför man skall behöva jobba ett helt år för att se arbetarnas villkor. Hade de haft sju personer och arbetet känts överjävligt så hade man förstått att arbetarnas villkor var förskräckliga men om man med en underbemanning lyckades styra upp en hel dag utan nämnvärda problem så kan jag inte se att förhållandena kan vara så otroligt olidliga att man behöver massjukskriva sig. Hade möjligtvis varit bättre om de jobbat där en vecka men det är ju en avvägning mellan att få fram en poäng och att sköta sitt ordinarie jobb.

Dom ordinarie arbetarna sköter ju jobbet året runt antar jag så det är lite svårt att sätta sig in i deras situation även om man gör jobbet en vecka. Vad är det som är motsägande mot att man klarar arbetet underbamannat en dag och att arbetsvillkoren är dåliga? Som jag sa tidigare det går ganska bra göra sjujäkla insatser under korta perioder, men det är en annan femma att jobba på samma plats i 20 år, då söker man säkerligen ett mer hållbart och komfortabelt arbetstempo.

Visst det är givetvis en klar nackdel för arbetsgivaren att man blir mer lat och seg (pga ålder om inget annat) men vi har ju inte den traditionen att vi byter jobb som sagt. Det är lätt att snacka skit i tråden att om dom är arga så kan dom väl byta arbetsplats, det är ju inte ens ett alterantiv i Sverige där många är skiträdda för att bli arbetslösa. I ett annat land som Danmark där vad jag förstått byta jobb är snarare regeln än undantag efter några år så hade det varit en sak att säga det men nu stannar vi kvar ganska länge i Sverige. Med det i åtanke så får arbgetsgivaren räkna med att det inte blir 100% effektivitet och att man får räkna in att folk ledsnar på arbetsuppgifterna. Min ringa arbetsliverfarenhet visar också att dom som jobbat kvar ett tag inte alls orkar göra samma insats som nyare personal eller tempanställda.

mini
2007-05-28, 09:49
Baan: Tycker du att det är rimligt att arbetsgivaren ska acceptera att personalnen blir blasé och uttråkade och gör sitt arbete på halvfart menar du?

Mantus
2007-05-28, 09:49
Dom ordinarie arbetarna sköter ju jobbet året runt antar jag så det är lite svårt att sätta sig in i deras situation även om man gör jobbet en vecka. Vad är det som är motsägande mot att man klarar arbetet underbamannat en dag och att arbetsvillkoren är dåliga? Som jag sa tidigare det går ganska bra göra sjujäkla insatser under korta perioder, men det är en annan femma att jobba på samma plats i 20 år, då söker man säkerligen ett mer hållbart och komfortabelt arbetstempo.

Visst det är givetvis en klar nackdel för arbetsgivaren att man blir mer lat och seg (pga ålder om inget annat) men vi har ju inte den traditionen att vi byter jobb som sagt. Det är lätt att snacka skit i tråden att om dom är arga så kan dom väl byta arbetsplats, det är ju inte ens ett alterantiv i Sverige där många är skiträdda för att bli arbetslösa. I ett annat land som Danmark där vad jag förstått byta jobb är snarare regeln än undantag efter några år så hade det varit en sak att säga det men nu stannar vi kvar ganska länge i Sverige. Med det i åtanke så får arbgetsgivaren räkna med att det inte blir 100% effektivitet och att man får räkna in att folk ledsnar på arbetsuppgifterna. Min ringa arbetsliverfarenhet visar också att dom som jobbat kvar ett tag inte alls orkar göra samma insats som nyare personal eller tempanställda.


Nej, självklart är det många utan vidareutbildning som inte vågar byta jobb och det med rätta. Man får inte många jobb helt outbildad som fyrtioåring.
Självklart söker man ett mer komfortabelt arbetstempo, de har råd med det eftersom det handlar om lite bagage. Inte hela världen om det blir försenat eller inte. På vissa jobb får man inte lyxen att komma in i ett komfortabelt arbetstempo dock.
Men jag tycker inte man skall behöva tåla en orimlig förslöing av personal som jobbat i tio år bara för att de är trötta på arbetsuppgifterna som du antydde. Därmed inte sagt att det i det här fallet var en orimlig sådan. Dock handlade det väl också om att de blev så fruktansvärt frustrerade av fyra extrapass om året att de sjukskrev sig, vilket inte är en legitim anledning till att sjukskriva sig i min värld.

teargaz
2007-05-28, 09:51
teargaz: Det verkar som att danskarna har klart bättre villkor än svenskarna i koncernen. (t ex har har danska flygledare dubbelt så hög lön som svenska) Trots detta strejkar de mest av alla. Eller är det därför de har bättre villkor? Det skulle kunna förklara allt detta strejkande.

Danskarna har historiskt sett vart flitigare på att strejka än sverige och norge. Jag bara spekulerar, men jag tror det kan vara en av anledningarna till att dom har lyckats hålla kvar sina villkor. 8 ggr av 10 så får sas lägga sig i en strejk efter som en försenad minut/avgång kostar ca 1000 kr för företaget. Med andra ord så är strejken som en motorsåg rakt in i SAS's budget.
Den andra anledningen är lite mer komplicerad.
CPH är lite unik som flygplats. Nästan alla som flyger till CHP mellanlandar ju bara för att sen åka vidare. Det är ju inte danskarna som flyger därifrån utan det är mest internationella passagerare som ska vidare. Det går ju knappt några flyg inom danmark och jag tror inte dom har samma konkurens av lågprisbolagen.
Detta tror jag kan leda till att SAS danmark inte riktigt behöver pressa sina priser lika hårt som tex sverige. Nästan alla flyg som avgår är ju redan sålda, om du förstår vad jag menar.

Baan
2007-05-28, 10:06
Baan: Tycker du att det är rimligt att arbetsgivaren ska acceptera att personalnen blir blasé och uttråkade och gör sitt arbete på halvfart menar du?

Rimligt? Vi är inte robotar och om man inte går sönder fysiskt så kan man gå sönder psykiskt, det behöver inte vara något man rår för. Om inte annat så blir man äldre och tappar kapacitet. Som sagt så vore en lösning att folk bytte jobb oftare så slipper man det psykiska förfallet ;)

Baan
2007-05-28, 10:11
Nej, självklart är det många utan vidareutbildning som inte vågar byta jobb och det med rätta. Man får inte många jobb helt outbildad som fyrtioåring.
Självklart söker man ett mer komfortabelt arbetstempo, de har råd med det eftersom det handlar om lite bagage. Inte hela världen om det blir försenat eller inte. På vissa jobb får man inte lyxen att komma in i ett komfortabelt arbetstempo dock.
Men jag tycker inte man skall behöva tåla en orimlig förslöing av personal som jobbat i tio år bara för att de är trötta på arbetsuppgifterna som du antydde. Därmed inte sagt att det i det här fallet var en orimlig sådan. Dock handlade det väl också om att de blev så fruktansvärt frustrerade av fyra extrapass om året att de sjukskrev sig, vilket inte är en legitim anledning till att sjukskriva sig i min värld.

Självklart finns det gränser på hur mycket man bör acceptera att personalen går ner i effektivitet pga ålder och andra faktorer man kan förvänta sig när man blir äldre eller helt enkelt jobbat för länge på jobbet, dvs saker man inte rår för utan händer ändå. Det är dock fel enligt mig att säga att i det fallet vi diskuterade så var det givet att arbetarna var slöa, det vet man för lite om för att säga direkt.

Angående deras protestmetod så låter den lite galen ja, å andra sidan vet vi inget om konflikterna dom haft med ledningen innan. Kan bara ha varit en grej som fick bägaren att rinna över. Om det bara var en roid rage där det inte förekommit problem innan så är det ju klart åt helvete att protestera genom sjukskrivning. Jag väljer dock att inte ta arbetsgivarens sida per automatik ;)

teargaz
2007-05-28, 10:12
Angående att lasta, Du statuerar garanterat inget exempel genom att stå och toklasta en dag och sen fråga dig varför folk tycker det är jobbigt. Alla kan toppa sig en dag eller en kortare period och köra toktempo men kroppen ska hålla i ett antal år längre än det.

Jag håller med dig och jag hade inte skrivit detta om jag inte själv hade jobbat som lastare;)
En av anledningarna till att jag bytte jobb var just att det var för lökigt. på ett 8 timmarspass så var det inte ovanligt att man jobbade 2.5 timme effektivt.
Jag blev förvånad om man inte kunde gå hem en timme innan dan var över, medans rävarna blev ursinniga under samma scenario.

mini
2007-05-28, 10:30
Rimligt? Vi är inte robotar och om man inte går sönder fysiskt så kan man gå sönder psykiskt, det behöver inte vara något man rår för. Om inte annat så blir man äldre och tappar kapacitet. Som sagt så vore en lösning att folk bytte jobb oftare så slipper man det psykiska förfallet ;)

Jag tolkar det som ett ja. Och jag tycker nog inte att det är en arbetsgivares ansvar att äldre uttråkade får slacka på jobbet. Klarar man inte sina arbetsuppgifter får man söka sig vidare, hur rädd man än är för det. Vi har en högskola som man har tillgång till tills man är 55 har jag för mig (eller så är det bidraget man får till 55 men man får gå kurser om man så behagar i vilken ålder som helst?)
Att arbetsgivaren ska betala för någons överdrivna bekvämlighet ser jag som fel.

Baan
2007-05-28, 10:41
Jag tolkar det som ett ja. Och jag tycker nog inte att det är en arbetsgivares ansvar att äldre uttråkade får slacka på jobbet. Klarar man inte sina arbetsuppgifter får man söka sig vidare, hur rädd man än är för det. Vi har en högskola som man har tillgång till tills man är 55 har jag för mig (eller så är det bidraget man får till 55 men man får gå kurser om man så behagar i vilken ålder som helst?)
Att arbetsgivaren ska betala för någons överdrivna bekvämlighet ser jag som fel.

Nu behöver det inte handla om att inte klara sina arbetsuppgifter, att slacka på jobbet eller överdriven bekvämlighet. Det är väl klart att ingen tycker det är rimligt att man bara ska vila dom sista tio åren innan pensionen. Det jag säger är att man får räkna med att folk går ner i tempo av förmodligen ganska många skäl. Två jag kan komma på nu är ålder och det andra är det givna förfallet när man stannar på ett jobb för länge ;) Man kanske inte väljer att tröttna mentalt men man gör det ändå. Man får ju kompromissa här och jag ser det inte som absolut nödvändigt att det är just arbetarna som är lökar utan att arbestgivaren kan kräva för mycket.

Lite OT men utbilda sig som så pass gammal ser jag som en miss av statliga resurser. Även om du mot all förmodan får jobb efter en färdig utbildning så kan du ha så få år kvar att jobba att det är ganska felinvesterade pengar om man nu kunde investera dom i yngre människor. Bara en reflektion kring att ubilda sig som skapligt gammal om man säger så.

Lexidos
2007-05-28, 11:31
Så mycket skada som SAS tar av strejken iform av tappade storkunder mm så ska kabinpersonalen nog vara glada om det finns några jobb kvar när den är över.

Men HTF har åtminstonde något ordentligt, det är inte rimligt att folk ska få typ 10min lunch paus eller vad de nu har.

I övrigt tycker jag att facken har alledeles för mycket att säga till om. Jävla gnäll det ska vara på folk. Som någon sa, är de gjorda av porslin eller?

WHITEFOLKS
2007-05-28, 11:47
De korta rasterna och stressen är någonting de har förhandlat till sig löneförhöjningar med tidigare, nu vill de både ha kvar kakan och äta den. Det går säkert att ordna raster åt de om de går ner i lön så de kan anställa fler.