handdator

Visa fullständig version : Hur får ni motivationen att äta bra?


Fatality
2007-05-27, 09:12
Hej, jag är slarvig gah måste verkligen skärpa till mig om jag vill nå min drömkropp.. frågan är bara hur,, hur motiverar ni er själva och äta te.x 300g protein/250g kolhydrater/75g fett? det är inte svårt och äta så mycket men ibland pallar man inte ens trycka i sig mat även fast man sitter och tänker på det och KAN fylla magen ni förstår säkert vad jag menar :)

sen en fråga, man kan väl käka hyffsat och ändå få resultat? dvs 200g protein om dagen åtmindstonde :P har mkt kroppsfett så musklerna tar väl energi ifrån kroppsfettet oxå? har ändå fått lite former efter 6 månader men det är nog mest för att jag har minskat min BF

Johan_P
2007-05-27, 09:22
Jag får motivation från att tänka "ja, fy fan så bra det här kan bli om jag ger allt". Så jag ger allt.

Din fråga uppfattar jag som luddig, du får gärna omformulera dig lite ;)

Jacksatan
2007-05-27, 09:25
Hej, jag är slarvig gah måste verkligen skärpa till mig om jag vill nå min drömkropp.. frågan är bara hur,, hur motiverar ni er själva och äta te.x 300g protein/250g kolhydrater/75g fett? det är inte svårt och äta så mycket men ibland pallar man inte ens trycka i sig mat även fast man sitter och tänker på det och KAN fylla magen ni förstår säkert vad jag menar :)

sen en fråga, man kan väl käka hyffsat och ändå få resultat? dvs 200g protein om dagen åtmindstonde :P har mkt kroppsfett så musklerna tar väl energi ifrån kroppsfettet oxå? har ändå fått lite former efter 6 månader men det är nog mest för att jag har minskat min BF

300g protein vette fasen vad du fått ifrån. Själv ligger jag runt 180g och det tycker jag räcker alldeles tillräckligt. Rekommendationer från kostexperter brukar ligga från 1.2g till 2g protein per kg kroppsvikt. Jag anser inte att det är svårt eller tidskrävande att sköta kosten.

Fatality
2007-05-27, 09:36
Så jag skall alltså få i mig 230g protein eller ska jag utgå ifrån att jag har 80kg muskler dvs 160g protein om dagen?

Skulle detta kostschemat funka tror ni?

Frukost 10.00

havregrynsgröt 2dl, lite sylt, nåra dl mjölk + 3-4glas mjölk + 40g proteinpulver + 1.5g omega-3

13.00 Efter gymmet

efter träningen brukar jag dra i mig 50g snabbakolhydrater och 40g protein + nåra glas mjölk

16.00 middag kyckling eller andra nyttigheter + 1g omega-3 + nåra glas mjölk

18.00 kesella med funlight nåra glas mjölk

20.00 40g proteinpulver, 2g omega-3

22.00 kesella vanilj/jordgubb/lime (älska denna som mellanmål) nåra glas mjölk

00.00 40 proteinpulver och typ en liter mjölk


inga exakta kcal precis men, det är en deff på g

Wikner
2007-05-27, 10:06
Jag tänker inte på att få i mig visst antal gram av olika saker utan äter blandad kost av det jag känner för. Har ändå i baktanke att jag får i mig det mesta. Vill jag gå upp i vikt äter jag mer och ner mindre bara. Funkar hur bra som helst.

Jacksatan
2007-05-27, 10:20
Så jag skall alltså få i mig 230g protein eller ska jag utgå ifrån att jag har 80kg muskler dvs 160g protein om dagen?

Skulle detta kostschemat funka tror ni?

Frukost 10.00

havregrynsgröt 2dl, lite sylt, nåra dl mjölk + 3-4glas mjölk + 40g proteinpulver + 1.5g omega-3

13.00 Efter gymmet

efter träningen brukar jag dra i mig 50g snabbakolhydrater och 40g protein + nåra glas mjölk

16.00 middag kyckling eller andra nyttigheter + 1g omega-3 + nåra glas mjölk

18.00 kesella med funlight nåra glas mjölk

20.00 40g proteinpulver, 2g omega-3

22.00 kesella vanilj/jordgubb/lime (älska denna som mellanmål) nåra glas mjölk

00.00 40 proteinpulver och typ en liter mjölk


inga exakta kcal precis men, det är en deff på g

Om det är deff på G skulle jag nog sluta dricka så förbaskat med mjölk. Det blir en hel del kalorier och mättar inte särskilt bra alls. Byt ut mot havregryn o fullkornspasta el nåt som mättar bättre samt ger mindre kalorier.

Johan_P
2007-05-27, 10:23
Som Jacksatan skriver - dra ner på mjölken. Du ligger över nivån för vad som är farligt med kalciumöverskott, det kan leda till ökad risk för prostatacancer. Dessutom ger det som sagt en hel del energi. Se om du kan dricka mer vatten istället.

Fatality
2007-05-27, 10:24
Om det är deff på G skulle jag nog sluta dricka så förbaskat med mjölk. Det blir en hel del kalorier och mättar inte särskilt bra alls. Byt ut mot havregryn o fullkornspasta el nåt som mättar bättre samt ger mindre kalorier.

okej, men jag älskar verkligen mjölk och tycker det är det bästa som hänt världen *cupid* blir väl 3-4liter om dagen dvs nästan hela mitt kolhydratintag (äter nästan inga kolhydrater mer än ifrån mjölken) och min energiförbrukning är ganska hög oxå måste du tänka på, tränat hårt 5dar i veckan och rör mig mycket

Johan_P
2007-05-27, 10:30
okej, men jag älskar verkligen mjölk och tycker det är det bästa som hänt världen *cupid* blir väl 3-4liter om dagen dvs nästan hela mitt kolhydratintag (äter nästan inga kolhydrater mer än ifrån mjölken) och min energiförbrukning är ganska hög oxå måste du tänka på, tränat hårt 5dar i veckan och rör mig mycket

Maxintaget ligger kring 2 liter/dag. Drick mindre mjölk ffs, och hitta andra kolhydratkällor om du vill ha mer kolhydrat. Inte bra att basera allt ditt kolhydratintag från mjölk :/ Potatis, ris och pasta är bra grejor.

Ganymedes
2007-05-27, 10:42
Jag motiverar mig genom att tänka att även kosten är träning. Vet inte om det är flummigt eller ens svar på din fråga, men det fungerar för mig iaf. :)

LeftRight
2007-05-27, 10:56
Ring Arla och be dem sponsra din deff.... :thumbup:


Annars (förutom de de andra sagt) tycker jag att du sköter dig bra. Du säger själv att du har slimmats ner på sista tiden och det är ju bra. Jag tycker inte man ska överdriva det här med käket för mycket. Utgå från vad din kropp säger att du behöver och korrigera det lite baserat på dina mål. Det borde ta dig långt. Det var mina 50 ören.

joriice
2007-05-27, 11:04
De mest hängivna, de riktigt hardcore tänker; "en dag när jag blivit stor, så skall jag fanimej hämnas".

ungefär så.

jag talar inte för mig själv.

Rahf
2007-05-27, 11:08
Motivation? Jag tycker det är kul, är det inte kul så släpper jag på tyglarna lite för att därefter skärpa till mig senare.

Überbiffen
2007-05-27, 11:23
Hur får ni motivationen att äta bra?
Jag vill bli stor.

Fatality
2007-05-27, 11:39
skall försöka lägga mjölk intaget på 1.5-2L om dagen och lägga till 2-3L vatten istället.
samtidigt försöka att trycka i mig fiberberikade grova bröd när jag känner att jag kan äta.
måste dock erkänna att jag inte har ätit grönsaker på över 2 månader :$ och det r nu jag stått still mest i vikt, men jag är syndat en hel del men nu räcker det kommer aldrig nå mitt mål om jag inte skärper till mig LITE iallafall :)

mini
2007-05-27, 11:50
Försök planera din mat så du inte behöver tänka på vad du ska äta när du väl är hungrig. Ha bara bra mat hemma.
Om du blir sugen på något onyttigt, fundera på om du verkligen vill ha det, om det är värt det. Försök skjuta upp ditt onyttiga ätande 10 minuter. Är du fortfarande sugen då så ät det och njut av det i så fall. Annars kan du försöka stävja suget med sockerfritt tuggummi, morötter, halstabletter, ett glas vatten med citron eller annat.
Försök komma ifrån tänkandet att det handlar om motivation. Den kommer inte komma en dag och göra det lätt. Det är disciplin, rutin och lite jobb med det, men det blir lättare efterhand.

stridis
2007-05-27, 12:00
Det är livsstil, helt enkelt. Det handlar om att automatisera sig så att ens rutiner bringar en framgång.

Det skall kosta på att frångå sina rutiner åt fel håll, t. ex. man måste ner till affären och handla snasket när sötsuget sätter in. Då hinner man reflektera över om man verkligen vill ha det eller om det är dags att uppsöka kylskåpet istället (där de nyttiga grejern finns).

Fatality
2007-05-27, 12:02
Försök planera din mat så du inte behöver tänka på vad du ska äta när du väl är hungrig. Ha bara bra mat hemma.
Om du blir sugen på något onyttigt, fundera på om du verkligen vill ha det, om det är värt det. Försök skjuta upp ditt onyttiga ätande 10 minuter. Är du fortfarande sugen då så ät det och njut av det i så fall. Annars kan du försöka stävja suget med sockerfritt tuggummi, morötter, halstabletter, ett glas vatten med citron eller annat.
Försök komma ifrån tänkandet att det handlar om motivation. Den kommer inte komma en dag och göra det lätt. Det är disciplin, rutin och lite jobb med det, men det blir lättare efterhand.

jävligt smart tjej du =) vart hittar man sånna som dig? hehe tack för förslagen, hade glömt av hur sköna morötter är :D

Johan_P
2007-05-27, 12:21
Försök planera din mat så du inte behöver tänka på vad du ska äta när du väl är hungrig. Ha bara bra mat hemma.
Om du blir sugen på något onyttigt, fundera på om du verkligen vill ha det, om det är värt det. Försök skjuta upp ditt onyttiga ätande 10 minuter. Är du fortfarande sugen då så ät det och njut av det i så fall. Annars kan du försöka stävja suget med sockerfritt tuggummi, morötter, halstabletter, ett glas vatten med citron eller annat.
Försök komma ifrån tänkandet att det handlar om motivation. Den kommer inte komma en dag och göra det lätt. Det är disciplin, rutin och lite jobb med det, men det blir lättare efterhand.

Riktigt bra inlägg, det täcker egentligen allt han behöver veta angående motivation imo.

Fatality
2007-05-27, 12:27
Ja det var verkligen smart tänkande

Cerberus
2007-05-27, 12:34
det är en vana helt enkelt, sen får ja ångest om ja äter massa skit varje dag :D plus att jag har varit riktigt fet så det är inget jag accepterar att återgå till.

Fatalist
2007-05-27, 14:37
Jag tycker att maten sköter sig självt så fort man tagit tag i den i kanske 2-3 veckor. Jag blir hungrig, lagar en enorm portion mat och slänger på lite grönt för att det är gott (jo, det finns många typer av grönsaker, prova dig fram)!

Slappna av lite i din förhållning till maten istället, tycker det verkar som om alla är stressiga och oroliga för att dom för i sig för lite sånt och för mycket sånt o s v.

Ät så du blir mätt, når ditt önskade resultat och kläm mycket kolisar dagen innan träningsdag så har du ett enkelt koncept som nog funkar för de flesta...