handdator

Visa fullständig version : Vilka Kosttillskott är nödvändiga för ändamålet bygga massa:


Ulf A Big
2007-05-26, 23:02
Vilka kosttillskott är nödvändiga för ändamålet: Muskeltillväxt


Motivera gärna varför du anser att det är ett viktigt kosttillskott.

A.Pahkamaa
2007-05-26, 23:28
Vilka kosttillskott är nödvändiga för ändamålet: Muskeltillväxt

Inga. Vanlig mat i såpass stora mängder att man går upp i vikt.

apa_ola
2007-05-26, 23:29
Inget egentligen.

Men när jag satsar på kcal+ är det smidigt med kolhydrater och protein i pulverform.

Också de ända tillskott jag använder. Testade kreatin en gång, men det gav mig föga.

Sheogorath
2007-05-27, 12:01
Folk fick muskler även på 1800-talet. Och på stenåldern.

Ulf A Big
2007-05-27, 12:56
När det gäller kosttillskott så tror jag att eea typ EsaPro kommer att vara det dominerande kosttillskottet inom snar framtid och då även rekommenderat av Riksidrottsförbundet.
- Man kör tester idag med TillVal AMINO bland eliten. Svindyrt eea dvs stor vinstmarginal.

Antagligen har vi riksidrottsförbundets expertis snokande kring våra diskussioner om kosttillskott här och på Body som tar över ägandeskapet av kunskaperna till att bli deras egna.

Gädda
2007-05-27, 13:17
Nödvändigt finns det inget som är. Till viss praktisk hjälp kan vissa vara. Gainer ger ju t ex ett smidigt sätt att få extra näring vid en bra tidpunkt.

Cerberus
2007-05-27, 13:40
Finns inga som är nödvändiga direkt, proteinpulver e nice att ha när man inte orkar laga mat, komplettera proteinfattiga måltider osv.

har man aptit som en 10-årig tjej-anorektiker så kanske man bör köra me gainers och vanlig mat för att träna upp aptiten. Det är väl då det kan va nödvändigt med kosttillskott, annars går det ju hur bra som helst att öka i vikt med vanlig mat.

jwzrd
2007-05-27, 13:54
När det gäller kosttillskott så tror jag att eea typ EsaPro kommer att vara det dominerande kosttillskottet inom snar framtid och då även rekommenderat av Riksidrottsförbundet.
- Man kör tester idag med TillVal AMINO bland eliten. Svindyrt eea dvs stor vinstmarginal.

Antagligen har vi riksidrottsförbundets expertis snokande kring våra diskussioner om kosttillskott här och på Body som tar över ägandeskapet av kunskaperna till att bli deras egna.

Som om någon på forumet gjort något annat än citerat studier.

Fairing
2007-05-27, 14:10
När det gäller kosttillskott så tror jag att eea typ EsaPro kommer att vara det dominerande kosttillskottet inom snar framtid och då även rekommenderat av Riksidrottsförbundet.
- Man kör tester idag med TillVal AMINO bland eliten. Svindyrt eea dvs stor vinstmarginal.

Antagligen har vi riksidrottsförbundets expertis snokande kring våra diskussioner om kosttillskott här och på Body som tar över ägandeskapet av kunskaperna till att bli deras egna.

Jag tror ALDRIG att riksidrottsförbundet kommer att rekommendera något kosttillskott. Jag vet att mycket utvärderas i det tysta för vi har levererat en del produkter till flera landslag sista åren

Ulf A Big
2007-05-27, 14:48
Det trodde inte jag heller. Men troligen kommer de att säga att det är ett utprovat preparat som är godkänt av myndigheterna och ska inte ses som en inkörningsport till andra konstiga preparat.

Fairing
2007-05-27, 14:51
Det trodde inte jag heller. Men troligen kommer de att säga att det är ett utprovat preparat som är godkänt av myndigheterna och ska inte ses som en inkörningsport till andra konstiga preparat.

OK , låter som ett litet framsteg i allafall:D

z_bumbi
2007-05-27, 16:00
Antagligen har vi riksidrottsförbundets expertis snokande kring våra diskussioner om kosttillskott här och på Body som tar över ägandeskapet av kunskaperna till att bli deras egna.

Den jag har träffat behövde inte direkt läsa här för att hänga med vad gäller kosten, det är inte heller unikt med det som sägs här utom möjligtvis att det är väldigt många som inte riktigt är så insatta att de kan tolka resultatet rätt och därför tror att det ger mer än vad det gör.

Timme
2007-05-28, 12:50
EAA är nog det nya ja. Framförallt så kan man dra ned på proteinintaget avsevärt och ändå få i sig optimal mängd EAA. Mindre protein = mer testosteron och lättare att hålla vikten med mindre kcal som är möjligt med EAA tillskottt.

L-Sami
2007-05-28, 14:07
Finns väl inga, man kan bygga muskler utan tillskott.

GymTT
2007-05-28, 14:11
De som är "nödvändiga" ser jag som snabba kolhydrater och vassle.

Maltodextrin plus något Whey fungerar nog utmärkt.
Är även med på Samis argument att det går bra utan tillskott också.

Eddie Vedder
2007-05-28, 15:27
Det är en ganska svår diskussion och beror ju på hur man definierar "nödvändigt för muskeltillväxt", givetvis krävs EAA för muskeltillväxt men är det nödvändigt i tillskottsform? Det anser inte jag iaf eftersom man utan problem uppnår tillräcklig mängd EAA via kosten, och för att få muskeltillväxt av sin träning är främst adekvat aminosyretillgång i förhållande till fullgott energiintag det primära.

Möjligtvis ger det marginellt bättre förutsättningar i ett längre perspektiv med tillskott av EAA men fortfarande är det ju inte något man omöjligt bygger muskler utan.

Samma sak gäller ju tillskott såsom vassleprotein etc. Det är självklart inte negativt men fortfarande knappast nödvändigt skulle jag säga. Man kan ju dessutom (för att krångla till det ytterligare) fråga sej var gränsen egentligen går mellan tillskott och mat idag, med tanke på hur raffinerad och förädlad kost det finns.

Tillhör exempelvis strösocker kategorin "mat" men dextropur kategorin "kosttillskott"? Båda är ju helt förädlade sockerarter, vassle är inget annat än mjölkprotein men förädlat till pulverform. Jag flummar bara lite här i sista spalten och tycker ingenting i frågan direkt. Jag tycker bara det är intressant att fråga sej vart gränsen går med tanke på alla förädlade produkter och functional foods på marknaden idag.

Ulf A Big
2007-05-28, 15:57
Det är en ganska svår diskussion och beror ju på hur man definierar "nödvändigt för muskeltillväxt", givetvis krävs EAA för muskeltillväxt men är det nödvändigt i tillskottsform? Det anser inte jag iaf eftersom man utan problem uppnår tillräcklig mängd EAA via kosten, och för att få muskeltillväxt av sin träning är främst adekvat aminosyretillgång i förhållande till fullgott energiintag det primära.

Möjligtvis ger det marginellt bättre förutsättningar i ett längre perspektiv med tillskott av EAA men fortfarande är det ju inte något man omöjligt bygger muskler utan.

Samma sak gäller ju tillskott såsom vassleprotein etc. Det är självklart inte negativt men fortfarande knappast nödvändigt skulle jag säga. Man kan ju dessutom (för att krångla till det ytterligare) fråga sej var gränsen egentligen går mellan tillskott och mat idag, med tanke på hur raffinerad och förädlad kost det finns.

Tillhör exempelvis strösocker kategorin "mat" men dextropur kategorin "kosttillskott"? Båda är ju helt förädlade sockerarter, vassle är inget annat än mjölkprotein men förädlat till pulverform. Jag flummar bara lite här i sista spalten och tycker ingenting i frågan direkt. Jag tycker bara det är intressant att fråga sej vart gränsen går med tanke på alla förädlade produkter och functional foods på marknaden idag.
Nödvändigt kanske det inte är men troligen uppnår du inte samma effektivitet av mat som av ett tillskott som EsaPro/L-Leucin ger. Men visst du måste ha god substratstillgång samtidigt dvs ligga på energibalans för att få bästa resultat.

Fatalist
2007-05-29, 15:45
Inget, men något som hjälper just mig väldigt mycket är koffein och en snabb och enkelt protein/kolis-källa.

Utan det hade jag inte kunnat träna på morgonen, eftersom ajg inte hinner äta något p g a pressat schema (gymmet öppnar 2 timmar innan skolan börjar, så det blir tufft att äta+träna+äta).

Koffeinet har jag inte vågat välja bort, tror inte jag skulle komma iväg då.

Tränar man på normala tider eller är morgonpigg behöver man nog inget tillskott för att bygga likvärdigt med någon som tar vanliga kosttillskott.

Cerberus
2007-05-29, 15:50
det går faktiskt utmärkt att bygga muskler me glass o godis me proteindrinkar på det :D inte optimalt för hälsa men man bygger ;)

aedeL
2007-06-12, 23:58
Tänk på grekiska spartarnerna. såg ut som väl deffade bodybuilder. men fan satt dom inte och skålade med gainer pro efter varje fajjt :P

BadAzz
2007-06-14, 22:24
Tja! De klart man kan bygga muskler utan gainer!! Men har man råd o lägga ut 350 spänn på typ 4 kilo gainer så varför inte? Det e rätt smidigt faktiskt.

Ät mycket mat innan träning. Ta en liten drink innan träning, javisst :) Tar en liten drink efter träning, käka lite kvällsmat :)

MEN folk som tror att de räcker att endast dricka gainer, glöm de. MYCKET mat o bra träning är nyckeln. Gainer e bara hjälp på traven.


Istället borde man säga, varför ska du ta steorider? Sånt ÄR för idioter.

Peace

Madara
2007-06-15, 13:37
Inget är väl totalt nödvändigt i teorin men i praktiken så tror jag det underlättar att få i sig tillräckligt med protein samt kcal av malto/protte samt protte only drinkar. Men lägger man ner en stor tid på träningen ser jag det som dumt att inte köra på EEA/Vassle+snabba kolisar i samband med träning, bara fjantigt att säga att inget behövs.. det är knappast några stora $ att prata om.
topp 3 som "behövs" då skulle jag säga är; vassle/eea, malto/dextro, kreatin.